Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy taka porada jest słuszna – także sprawdzam.

Więc ten sam kotnik z którego wylałem wodę i tworzę maksymalnie niekorzystny wariant ale właśnie takie tworzą ci nowi .


Na początek parę przemyśleń

18f7024d5d2de9dbmed.jpg




Każdy zapewne zauważa że tylko tak ok. 1cm piasku na wierzchu jest czyste a głębiej czarna masakra.

A dlaczego to na wierzchu jest czyste. Moim zdaniem tam dopływa z wodą tlen i bakterie tlenowe ten detrytus rozkładają. Jeśli woda cyrkulująca w akwarium a u nas to tak solidnie dostarcza tam tlen to i zapewne NH3/4 oraz NO2 więc tam muszą być bakterie nitryfikacyjne. Głębiej już nie koniecznie bo tam strefa niskotlenowa i raczej denitryfikacja siedzi.

Z baniaczka wzorca bakteryjnego z którego poprzednio wziąłem tylko wodę teraz zgarnąłem szufelką ten 1 cm piasku i bez ceregieli wpakowałem do toby foliowej i tak sobie zamknięte leżało godzinkę.

Wiadomo z zoologa też troszkę trwa zanim wrzucimy do naszego baniaczka. Wyszło tak


4c257b616ad7d601med.jpg




Warstwę centymetrową piasku zgarniałem z dna 60x30cm = 1800cm2 a zabrałem tylko ok. 1litra piasku do rozłożenia na dnie 40x25cm = 1000cm2 też warstwą grubą na 1cm.

Czyli przeniosłem tylko 55% złoża biologicznego – no większego baniaczka nie miałem.

Potem było szybko – woda kranówa węgrowska 10l ale z uzdatniaczem Azoo Aquaguard , pompka Hydorek i identyczna jak poprzednio dawka Wody Amoniakalnej.


Wyszło tak

3675fbd4f84a04bfmed.jpg




Wyniki takie ( może ktoś pomocny ujmie je w tabelkę wtedy czytelne są bardziej)

Start

NH4 – 1 mg/l NO2 –poniżej wykr JBLa NO3 – 1 mg/l ( woda miała 40mg/l a w piasku nie przenosimy azotanów wcale)

Po24h

NH4 – 0,5 NO2 – 0,04 NO3 – 4

Po48h

NH4 – 0,15 NO2 – 0,04 NO3 – 9

Po 72h

NH4 – niewykrywalne NO2 – 0,05 NO3 – 14

Po 4 dobach wyniki

NH4 niewykrywalne NO2- 0,025 NO3 -20 mg/l

Piasek z zoologa jeśli jest z dojrzałego akwarium to świetny ratunek dla nieszczęśnika ze zdychającymi rybami.

Przeniosłem 50% złoża i dokładnie tak działało – na 50% ale i tak z dawką amoniaku którą dadzą ryby w tydzień poradziła sobie ta piaskowa 50% biologia w 4 dni.

Ważne jest jedno by nie czekać z tym piaskiem aż ryby wytworzą tyle amoniaku że już je zabija.

Trzeba interweniować natychmiast jak zauważymy niepokojące zachowanie ryb i nawet testów kropelkowych nie mamy. Jak będziemy zwlekać to ilość amonu a w konsekwencji i azotynów NO2 tak narośnie że ta pożyczona biologia nie wydoli natychmiast usunąć skomasowaną nadwyżkę i bieżącą produkcję przez ryby. Nawet jak jest na 50% to i tak jest szybsza niż ryby są w stanie produkować amoniak. Zauważcie że oba typy bakterii nitryfikacyjnych jedne odpowiedzialne za przerób NH4 do NO2 oraz te od przeroby NO2 w NO3 ruszają natychmiast i te drugie pracują zawsze na 99% pozostawiając śladowe ilości azotanów. To bardzo dobrze rokuje bo najczęściej ryby zabija nie amoniak lecz podstępny cichy zabójca czyli NO2.

Więc od razu biegiem do zoologa i brać tylko 1 cm warstwę piasku z podobnego wymiarami jak nasz baniaka. Nie ma obawy o uszkodzenie tą operacją bakterii ważne by ten piasek wsypać na wierzch naszego i nie mieszać – tylko równo rozgarnąć na wierzchu. Nie dbamy że woda się zamuli – teraz ratujemy ryby.

Zamówiłem ten Kordon Amquel Plus zobaczymy jak wyjdzie w pracy duet piasek z zoologa + Amquel.

  • Dziękuję 3
Opublikowano

Dopisałem wyniki po 4dniach co w zasadzie kończy test.

Mam prośbę by zgłosił się kolega który robi regularne podmianki co tydzień i ma skok NO3 przed/po podmiance o 20 mg/l czyli np z 40 na 20 mg/l. i jest tak stale

i podał jaką ma obsadę ale z wymiarami ryb.

Odpowie to nam na pytanie ile przeciętnie ryba produkuje amoniaku łącznie z tym z siku i gówienka.

Nie widzę żadnej korzyści z większej jak 1cm warstwy piasku a zbieranie większej spowoduje tylko wymieszanie z tą cenną jaką stanowi ten 1cm.

Tam głebiej też nie widzę jakiś zagrożeń i niczego poza detrytusem się nie dokopiecie.

Poza chwilowym zmętnieniem i skokiem o ząbek NO2 nic tam nie wykopiecie.

Zawsze zbieramy ten 1cm w oddzielną torbę a w inny wór jak trzeba pozostały piasek.

Darek wyczuwa blusa.

Ja miałem cała biologię w piasku.

Jak macie kubeł z 2l Matrixa ( 1400m2 dla bakterii) i ten piasek w akwarium 300l ( 570 m2 dla bakterii ) to w piasku może być tylko 1/3 całej populacji bakterii wynikająca z proporcji powierzchni tego Matrixa i piasku 1cm. Jak zauważam nie wszyscy wiedzą że bakterie mają w d... ile płaciliście za Matrix a ile za piasek.

Czym więcej dajecie złoża i grysu w kuble tym mniej bakterii będzie w piasku i tym większe niebezpieczeństwo wam grozi jak kubeł np Eheim się zepsuje.

Tak więc te nadmiarowe złoża wcale nie dają lepszej biologii tylko niebezpieczeństwa siarkowodorowe rosną. Najlepszy jest umiar i podział 1/2 w piasku 1/2 w kuble.

Jak do kubła wsadzicie biopolimer to niebezpieczeństwo siarkowodorowe wzrasta wielokrotnie i o tyle ile w kuble syfu i polimeru.

Przypominam co podaje Seachem a oni troszku wiedzą.

Polecają 1/2 litra Matrixa na baniak 200l czyli w dowolnym przekładzie na nasze

- 350m2 powierzchni dla bakterii wystarcza na typową obsadę w 200l baniaku i nie trza więcej.

Powierzchnia piasku dla bakterii nitryfikacyjnych w 300l baniaku 120x50x50 to 570 m2.

Opublikowano
Czym więcej dajecie złoża i grysu w kuble tym mniej bakterii będzie w piasku i tym większe niebezpieczeństwo wam grozi jak kubeł np Eheim się zepsuje.

Tak więc te nadmiarowe złoża wcale nie dają lepszej biologii tylko niebezpieczeństwa siarkowodorowe rosną. Najlepszy jest umiar i podział 1/2 w piasku 1/2 w kuble.


Całkowicie się zgadzam :)

Opublikowano

To pozostał trzeci test który w moim przekonaniu będzie najcenniejszy jeśli się oczywiście powiedzie.


Akcja ratowania ryb wpuszczonych ( na niby) do baniaka-surowiaka za pomocą piasku z zoologa i szarlatanerii Kordona Amquela.

Wszystko zamówione - szarlatan w drodze.:D

Co powiecie na tak 20 "ryb" w 10 litrach wody - przeżyją?

Opublikowano
Zależy jak długo ;)


Darku już wiem.

Będą to Tropheus Maswa Virtualis te się nie tłuką i nie walczą o terytorium no i dorosłych 20 szt wejdzie do tych 10 l wody.

Test będzie trwał 1-2 miesiące i właśnie zaczynam przygotowywać wodę i podnosić pH do 9 by amoniaku NH3 było dużo tak z 0,4 mg/l a amonu NH4 z 0,6 mg/l.

Będzie ostra jazda.

Już jest jak walnąłem tego Seachem Tanganyika Buffer - woda mleko w moment.

Ryby wpuszczam jak zawita do mnie ten szarlatan z Ameryki

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Czy całkowita wymiana piasku, który powiedzmy stanowi większość złoża biologicznego w akwarium np 2/3 mogła by zachwiać biologie w akwarium?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.