Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nazywam się Michal akwarystyka zajmuje się od około roku ale już pochłonęła mnie bez reszty:p .


zbiornik: eheim vivaline 330

filtracja: 2 razy ehein classic 350 jeden mechaniczny drugi biologiczny

oswietlenie: 2 razy T5 54w


parametry wody w normie badana co tydzień w centrum zoologicznym

podmiana co tydzień 20-25%


obsada (do korekcji)

-malawi scale eater x6 mlode okolo 3-4 cm

-electric yellow x6 (3 mlode 3 starsze)

-zebra red red (dwie 3 maluchi i jedna wieksza)

-peacock blue shoulders x2

-blue delphin x2 (mlode)

-rusty cichlid x1

-livingstone cichlid x2

-royal red aulonocara x1

-pseudotropheus lombardoi x4 (2 mlode 2 starsze)

-yellow tail acei (3 mlode)


w sumie 34 rybki z tego duza wiekszosc malych 3-5 cm.


odnośnie obsady chętnie wysłucham rad odnośnie jej korekcji. Bardzo chciałbym doczekać się młodych :) . zbiornik ma około 2 miesiące, wcześniej posiadałem juwel vision 180.


no i jeszcze czy ktoś by mógł doradzić mi jak pozbyć się kup z piasku (biały silica sand).

dodam tylko ze cyrkulacje wody mam dobrą filtry działają na krzyż plus wave maker który dodatkowo napędza obrót wody. Może dodać jakieś bottom feedery co by zjadły troszkę tych kupek:D. chodzi o to ze wysprzątam te odchody jednego dnia a na drugi jest tyle samo co wyczyściłem. Karmie 2 razy dziennie tak by ryby zjadały pokarm w 3-4 minuty. (pokarm mrożony: delphi, artemia, bloodworms. suchy: alga flakes, kulki dla malawi, zwykle płatki kolorowe.) może muszę po prostu przywyknąć do widoku tych kupek to problem zniknie co?:lol:


z góry dziękuje za wszystkie rady (wiem ze za obsadę mi się oberwie;) (blad początkującego malawisty;) )

post-16195-14695722483764_thumb.jpg

Opublikowano

Witaj,

pomijając obsadę, popełniłeś wiele innych błędów. Pierwsza kwestia to filtracja. Kubełek o przepływie 620l/h to zdecydowanie za mało na mechanika w zbiorniku o długości 150 cm. Nic dziwnego, że odchody zalegają na piasku. Tutaj potrzebna jest przynajmniej pompa o przepływie 2000l/h i kto wie, czy nie dodatkowo cyrkulator. Przy okazji kolejna sprawa, to ten śnieżnobiały piasek. Na takim podłożu zawsze będzie coś widać, co nie służy estetyce, a wręcz odwrotnie.

Poza tym skały poustawiane NA piasku to bardzo zły pomysł - możliwość podkopania i ryzyko przewrócenia się na szyby. Pomijam kwestię zestawienia kilku różnych rodzajów kamieni (co rzadko wygląda dobrze) i jeszcze innego tła - bo to kwestia gustu i własnych preferencji. Jak Ci się podoba - ok.

Ja na Twoim miejscu raczej zacząłbym jeszcze raz od początku. Zwłaszcza od sumiennej lektury forum. ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

tak wiem ze to troche maly przeplyw ale jak juz pisalem są dwa kubelki z czego oba po przeciwnych stronach na krzyz maja podlaczone zasysanie i wydmuchiwanie wody. Czyli razam 1220l/h + wave maker (cylkulator?) 3000l/h. Po wlaczeniu nocnego niebieskiego swiatla widze jak gorna warstwa wody powiedzmy od polowy akwarium wrecz zasuwa do okola, wiec to może poprostu kwestia zlego umieszczenia wyziewu wody??? bo zasysanie mam na dnie akwarium a wyziew przy samej tafli fody jeden z jednej strony akwarium drugi z drugiej na krzyż.


ps sory za pisownie spieszylem sie


jeszcze jedno wie ktoś może co to za rybka?

post-16195-14695722485085_thumb.jpg

Opublikowano

Jak Ci już kolega stan napisał, identyfikacja odbywa się tutaj : http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?c=49


co do przepływu Twoich filtrów, to nadal za mało jak na taki zbiornik. Na biologa by się nadało, ale trzeba jeszcze filtrację mechaniczną, która sama w sobie powinna mieć około 2000 l/h, jak już wspomniał wcześniej Marcin. To, że Ci się tafla kręci, nie znaczy jeszcze, że w akwarium jest pralka... I znowu, podobnie do kolegi Marcina, namawiam Cię żebyś zajrzał tutaj : http://forum.klub-malawi.pl/faq.php i solidnie wszystko przeczytał bo trochę do poprawy u Ciebie jest... ;)

Opublikowano
dodam tylko ze cyrkulacje wody mam dobrą filtry działają na krzyż plus wave maker który dodatkowo napędza obrót wody.


..ale to nie oznacza ,że cyrkulacja jest dobra ( skuteczna). Ale to już Ci tu koledzy napisali i zarazem doradzili. Posłuchaj ich rad.

Opublikowano

Problem w tym ze narazie nie mogę pozwolić sobie na zmianę filtra za duży koszt i tak już wydałem ponad 1000 funtów i każdy następny przybliża mnie do rozwodu lol

Narazie dokupie jeszcze jeden cylkulator 3000/h umieszczę wszystkie wyloty dwa od filtrów i dwa cylkulator w każdym rogu akwarium. Mam nadzieje ze to poprawi choć trochę sytuacje do czasu kiedy będę mógł zmienić filtry. Czy ma ktoś jeszcze inne rady może odnośnie obsady?

Opublikowano

Nie wiem, czy się nie mylę, ale jeśli dasz wyloty na każdy róg akwarium i skierujesz wodę w stronę przeciwną od każdego wylotu to cyrkulacji tym nie zrobisz, raczej strumienie spotkają Ci się gdzieś na środku i już w ogóle nie będzie krążenia wody... Skieruj wyloty i cyrkulatory tak, żeby woda leciała w stronę zasysu kubłów, nawet jeśli Ci się będzie wydawało, że woda strasznie wiruje, ot cała filozofia moim zdaniem. Co do obsady, zostaw Acei, Yellow i Rusty, reszta do oddania.

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.