Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam serdecznie. 2 tygodnie temu zmieniłem zbiornik ze 125L na 350L.

od początku wszystko jest tak jak być nie powinno...

około 100 litrów (może mniej) wody poszło ze starego baniaka do nowego. reszta, czyli około 200 litrów było odstane 24 godziny i przygotowane (popper ph 8,2) pod pyszczaki.

pierwsze 48 godzin było ładnie i czysto.

parametry wody były przyzwoite:

30.04.2015

PH 8

GH 5

KH 14

NH3 0,25

NO2 0

NO3 0

jednak po tym czasie w akwarium zaczęły dziać się zmiany.

woda robiła się mętna a na wszystkim co było pod woda zaczynał się pokazywać zielony nalot. do tego stopnia ze nawet we wlocie do kubełka "glony" obkleiły kulkę drastycznie zmniejszając przepływ wody.

kubełka nie chciałem czyścić przy przenoszeniu do nowego akwarium ale po tym wszystkim nie było już wyjścia...

po rozebraniu filtra okazało się ze wszystko było pokryte glonami i czymś podobnym jak śluz.

gąbki zostały wymienione na nowe, grys z 2 koszyczków tez był tym wszystkim pokryty, wiec został wypłukany we wodzie z akwarium. do pozostałych koszyczków zostało dosypane więcej grysu koralowego. teraz jest w 3 koszyczkach razem około 3kg.

wczoraj robiłem testy ponownie i znowu zaskoczenie.

13.05.2015

PH 8,2

GH 7

KH 16

NH3 1 !!!

NO2 0

NO3 0

wczoraj dodałem już preparat na zatrzymanie amoniaku a do filtra wewnętrznego dzisiaj napchałem waty akwarystycznej.

czy te moje problemy oznaczają ze akwarium przechodzi cykl dojrzewania?

szkoda tylko ze z pełną obsadą i martwię się tym wysokim amoniakiem.

pomocy.

Opublikowano
2 tygodnie temu zmieniłem zbiornik ze 125L na 350L.

od początku wszystko jest tak jak być nie powinno...


czy te moje problemy oznaczają ze akwarium przechodzi cykl dojrzewania?

szkoda tylko ze z pełną obsadą i martwię się tym wysokim amoniakiem.

pomocy.


no wszystko nie tak jak być powinno i

wszystko wskazuje że problemy dopiero przed tobą.

co się stało ze starą ceramiką ze starego baniaczka???


tego NH4 =1 mg/l to się nie obawiaj bo przy pH -8 wszystko zamienia się w nie zabójczy amoniak NH3 ale nie szkodliwy dla ryb jon amonowy NH4. Dopiero jak za ten amon wezmą się bakterie to NO2 może zabić ryby.

Gdzieś przy tej przeprowadzce zgubiłeś wszystkie bakterie nitryfikacyjne i to zupełnie - do końca bocykl azotowy rusza od samego początku.

Nie straszę ale musisz być przygotowany na ostrą walkę o ryby.


Czy dałeś bakterie teraz jeśli nie to jak najszybciej Seachem Stability albo Prodibio Biodigest i żadne inne a szczególnie z pożywką by ci nie sprzedali.

-- dołączony post:

Sorki za postbypost ale czas nagli a kolegę zatkało


Arku nie ruszaj tej wody w akwarium z narybkiem.!!! to może być ostatnia deska ratunku.

Podaj ile to litrów wody i jaka tam jest filtracja biologiczna

Opublikowano
co się stało ze starą ceramiką ze starego baniaczka???

ceramika od początku była zastąpiona grysem około 1,5 kg

a co do bakterii to dałem takie API quick start bo tylko do takich miałem dostęp.

Opublikowano
ceramika od początku była zastąpiona grysem około 1,5 kg

a co do bakterii to dałem takie API quick start bo tylko do takich miałem dostęp.


tak coś czułem - od samego początku nie tak.

Wyrzuciłeś najcenniejszą rzecz dla akwarysty - pracujące złoże biologiczne.

Więc baniak startuje od zera.

Mamy tylko 2-3 dni na reakcję.

Opisz wszystko o tym akwarium z narybkiem. pilne


coś ty chyba nie z Konina do nas piszesz?

Opublikowano
Opisz wszystko o tym akwarium z narybkiem. pilne

od 6 lat mieszkam w uk.

baniak z narybkiem

25L około 3miesiecy

ph 7,6

gh 8

kh 6

nh3/nh4 0,25

no2 2

no3 40

-- dołączony post:

Wyrzuciłeś najcenniejszą rzecz dla akwarysty - pracujące złoże biologiczne.

od momentu kupna filtra startowałem już z grysem

-- dołączony post:

to jak najszybciej Seachem Stability

już nabyłem nie było to wcale takie trudne- nowa dostawa w moim lokalnym akwarystycznym.

zastosowałem się do zaleceń i dałem dawkę na 280L bo mam trochę kamieni i 40kg piasku

Opublikowano
od 6 lat mieszkam w uk.

baniak z narybkiem

25L około 3miesiecy

nh3/nh4 0,25

no2 2

no3 40

od momentu kupna filtra startowałem już z grysem



Potwierdz że nie podałeś błędnie wyników z tego kotniczka:


Masz po 3 miesiącach tam takie parametry wody?

NH4 = 0,25 mg/l

NO2 = 2 mg/l :confused:

NO3 = 40 mg/l


Jaka jest w kotniku filtracja?


Jak duże i ile ryb pływa w dużym akwarium?

Opublikowano

Potwierdzam wyniki z kotnika.

Jest tam jakis chiński filterek 'sunsun' o przeplywie 700l/h według producenta. Ladnie wszystko zbiera i napowietrza.

Plywa tam okolo 30 rybek po okolo 2cm

W głównym 350L zbiorniku plywa okolo 20 ryb.

3 okolo 10-12 cm a reszta to podrostki od 5cm do max 7cm

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.