Skocz do zawartości

Prośba o weryfikację pomysłu na remont zbiornika


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie.


Prosiłbym o pomoc i wersyfikacje mojego pomysłu na urządzenie akwarium.


Historia tego zbiornika jest trochę zawiła, w skrócie podczas mojej nieobecności zapuszczony zbiornik pojawił się u mnie w domu... Chciałbym doprowadzić go do porządku i utrzymywać w dobrej kondycji. Moja wiedza jest słaba, ot tyle co dowiedziałem się z Internetu, z forum.


Akwarium obecnie (sprawdzone organoleptycznie + wieczory spędzone na forum na dokształcaniu się):


Rodzaj - 170l profilowane (100 x 40 x 50)


Na dnie - piasek kwarcowy oraz kamienie (nie wiem do końca jakie to są)


Tło - przyklejona, odchodząca czarna folia


Oświetlenie - 2x świetlówki T5 35W, jedna biała, druga niebieska (nie ma napisane jaka jest ich temperatura) + oświetlenie nocne led (10 diód) Wszystko podłączone pod zegary sterujące.


Filtracja



  • wewnętrzna Filtr Aquael 1000, robi również za napowietrzanie



  • zewnętrzna - woda idzie do filtra narurowego w którym znajduje się filtr sznurkowy, a następnie do kubełka Fluval 305 tam znajdują się gąbki, jakieś kulki czarne (nie wiem co to jest) i 2 koszyki wyładowane ceramiką.



Obsada



  • 2x pielęgnica papuzia



  • 2x bocja



  • 1x kosiarka



  • 1x pyszczak Yellow



  • 2x pyszczak Maingano



  • 1x Pseudotropheus socolofi



  • 2x glonojad, nie potrafię powiedzieć jakie to są gatunki



Generalnie po całym akwarium pływają papuzie, bocje oraz Pseudotropheus socolofi, reszta pochowana w zakamarkach.




Roślinność - brak, nie licząc glonu na szybie, kamieniach i filtrze.




Co bym chciał osiągnąć - fajne akwarium z paszczakami, myślałem o żółtych i niebieskich.


Co kupiłem dodatkowo:



  • Tło - Juwel STR600 3 szt.



  • Piasek - 2x25kg kwarc biały



  • Kamienie - łupek drzewiasty (9 szt.)



  • Kurtyny powietrzne 45cm 2 szt.



  • Silikon akwarystyczny czarny i bezbarwny



Schemat umiejscowienia poszczególnych elementów oraz legenda jest w załączniku



Opis zbiornika:




  1. Tło przykleję do tylnej szyby + z prawej strony zrobiona wnęka około 15x15 cm na filtr fluval. We wnęce na dole oraz na górze będą zrobione otwory zakryte siatką (żeby ryby nie przepływały) aby zapewnić obieg wody do filtra.



  2. Z lewej strony na dole zasysanie wody do filtra wewnętrznego, a na górze wylot wody.



  3. W podłożu zakopane dwie kurtyny, wężyki poprowadzone za tłem, żeby nic nie było widać.



  4. Poukładane kamienie tak, żeby zapewnić schowki dla mieszkańców.





Opis działania:



  1. Odławiam rybki do wiader (napowietrzanie i grzałka będą zapewnione)



  2. Spuszczenie wody oraz generalne czyszczenie



  3. Klejenie tła i wnęki, ułożenie wszystkich rurek.



  4. Czekam do następnego dnia na wyschnięcie silikonu



  5. Zalewam zbiornik



  6. Odstanie wody do następnego dnia.



  7. Wpuszczenie zwierzaków do nowego domu.





Całą akcję zaplanowałem na 3 dniowy weekend majowy :)




Pytania:



  1. Prosiłbym o uwagi i poprawki co do ułożenia elementów w akwarium oraz poszczególnych etapów całej akcji.



  2. Zalanie zbiornika



  3. Czy muszę dodawać jakąś chemię po zalaniu zbiornika, czy wystarczy jak się odstanie przez noc? Czytałem gdzieś, że warto wpuścić trochę starej wody, jednak się boję, żeby jakiegoś syfu z woda nie przenieść.



  4. Filtr wewnętrzny, biologiczny - czy w 2 koszyczkach zostawić starą ceramikę? Co dać do 3 koszyczka, węgiel?



  5. Filtr zewnętrzny i narurowy - filtry mechaniczne więc tam po prostu wymienię gąbki.



  6. Co do obsady to chciałbym w tym tygodniu pozbyć się pielęgnic, jeżeli mi się nie uda to wpuszczam wszystko jak było.



  7. Jaką proponujecie obsadę, podobają mi się Maingano oraz Yellow :)

Akwa.pdf

Opublikowano

Zaznaczę na wstępie, że specjalistą nie jestem. Ala mam kilka ale...

Silikon nie wyschnie w jeden dzień.

Kurtyny powietrzne zbędne.

Odstanie wody do następnego dnia? Jakiej wody? Lejesz kranexa czy może zostawiasz część obecnej i tylko uzupełniasz z kranu?

Te kulki plastikowe to biobale, moim zdaniem wywal i uzupełnij ceramiką.

Sznurkowy bym wywalił, gąbkę z kubła też, na zasys do kubła prefiltr.

Zasys i wylot z kubła dałbym po przeciwnych stronach, natomiast mechaniczny ustawić metodą prób i błędów tak żeby wyeliminować martwe strefy.

Co do obsady to się nie wypowiem.

Jeśli walnąłem gdzieś gafę to niech ktoś bardziej doświadczony mnie poprawi

Opublikowano

..trochę trudno ogarnąć to co napisałeś bo straszne dużo informacji w jednym miejscu:)

Zacznę może od obsady...

- jeżeli chcesz żółte i niebieskie to trochę Cię zmartwię ,że tu zbytnio nie poszalejesz z ilością ze względu na trochę małe akwa .Ale możesz dać np.: saulosi 1+4( samiec niebieski a samice żółte) i Maingano 1+3 ( tyle ,że tu trudno określić płeć ) . W sumie byś miał 4 żółte i 5 niebieskich dobranych żywieniowo i charakterem. Resztę ryb będziesz musiał oddać komuś.


O filtracji narurowej się nie wypowiadam bo nigdy jej nie miałem:)


Filtr mechaniczny i kubełek masz dobrze ustawione jeżeli chodzi o zasysy i wypływy ale to i tak ulegnie korekcie gdy będziesz miał ryby i kamienie w akwa.


Węgiel z filtra wyjmij bo póki co nie będzie Ci potrzebny .


Jeżeli piasek masz o gradacji 0.8 - 1.2mm to jest ok. Drobniejszy będzie Ci " fruwał"


Odniosę się do Twojego opisu "logistycznego":)

Jeżeli będziesz chciał zachować ryby które masz obecnie to pamiętaj ,że nie będzie to już biotop Malawi a po prostu mieszanka ryb o różnych wymaganiach żywieniowych , charakterologicznych, wody, zawartej w niej biologii itp. A tego to CI ODRADZAM OSOBIŚCIE:) Ale jeżeli zdecydujesz się na takie rozwiązanie to zrób tak jak piszesz ale wody nie wylewaj tylko przelej do jakiegoś zbiornika bo szkoda jej ,gdyż jest już dojrzała. Jeżeli prawie całą wylejesz zostawiając tylko tę w wiaderku to po wlaniu nawet odstanej wody możesz zachwiać równowagą biologiczną w akwa.

Ale jeżeli pozbędziesz się obsady którą masz to wtedy po prostu startujesz akwa tak jest opisane w FAQ i robisz wszystko zgodnie z sztuką oszczędzając sobie stresu:)


Gdybyś jednak chciał zachować to co masz ( obsadę) a jednocześnie chcesz wymienić wkłady ( wszystkie w filtrze) to pamiętaj ,ze nie można robić tego w ten sposób ,że za jednym zamachem wymieniasz wszystko bo zachwiejesz biologią.


Jeżeli będziesz chciał zmienić obsadę tak jak polecam wyżej to warto wtedy zacząć od początku i wtedy możesz nawet zostawić starą ceramikę co przyspieszy proces nitryfikacji a zamiast węgla daj np. grys koralowy.


Wszystko zależy teraz od Ciebie jak zrobisz:)


I jak kolega pisze wyżej : kurtyny są zbędne w naszym biotopie.

Opublikowano

Dziękuję wszystkim za dobre słowo :)


Chciałbym wymienić całą obsadę tylko ze starą nie mam za bardzo co zrobić... Ale zobaczymy może uda się coś załatwić.


Jaki czas powinienem czekać na wyschniecie silikonu?

Opublikowano
Dziękuję wszystkim za dobre słowo :)

Jaki czas powinienem czekać na wyschniecie silikonu?



schnie ok. 1 mm grubości spoiny na dobę

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.