Skocz do zawartości

Prośba o weryfikację pomysłu na remont zbiornika


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie.


Prosiłbym o pomoc i wersyfikacje mojego pomysłu na urządzenie akwarium.


Historia tego zbiornika jest trochę zawiła, w skrócie podczas mojej nieobecności zapuszczony zbiornik pojawił się u mnie w domu... Chciałbym doprowadzić go do porządku i utrzymywać w dobrej kondycji. Moja wiedza jest słaba, ot tyle co dowiedziałem się z Internetu, z forum.


Akwarium obecnie (sprawdzone organoleptycznie + wieczory spędzone na forum na dokształcaniu się):


Rodzaj - 170l profilowane (100 x 40 x 50)


Na dnie - piasek kwarcowy oraz kamienie (nie wiem do końca jakie to są)


Tło - przyklejona, odchodząca czarna folia


Oświetlenie - 2x świetlówki T5 35W, jedna biała, druga niebieska (nie ma napisane jaka jest ich temperatura) + oświetlenie nocne led (10 diód) Wszystko podłączone pod zegary sterujące.


Filtracja



  • wewnętrzna Filtr Aquael 1000, robi również za napowietrzanie



  • zewnętrzna - woda idzie do filtra narurowego w którym znajduje się filtr sznurkowy, a następnie do kubełka Fluval 305 tam znajdują się gąbki, jakieś kulki czarne (nie wiem co to jest) i 2 koszyki wyładowane ceramiką.



Obsada



  • 2x pielęgnica papuzia



  • 2x bocja



  • 1x kosiarka



  • 1x pyszczak Yellow



  • 2x pyszczak Maingano



  • 1x Pseudotropheus socolofi



  • 2x glonojad, nie potrafię powiedzieć jakie to są gatunki



Generalnie po całym akwarium pływają papuzie, bocje oraz Pseudotropheus socolofi, reszta pochowana w zakamarkach.




Roślinność - brak, nie licząc glonu na szybie, kamieniach i filtrze.




Co bym chciał osiągnąć - fajne akwarium z paszczakami, myślałem o żółtych i niebieskich.


Co kupiłem dodatkowo:



  • Tło - Juwel STR600 3 szt.



  • Piasek - 2x25kg kwarc biały



  • Kamienie - łupek drzewiasty (9 szt.)



  • Kurtyny powietrzne 45cm 2 szt.



  • Silikon akwarystyczny czarny i bezbarwny



Schemat umiejscowienia poszczególnych elementów oraz legenda jest w załączniku



Opis zbiornika:




  1. Tło przykleję do tylnej szyby + z prawej strony zrobiona wnęka około 15x15 cm na filtr fluval. We wnęce na dole oraz na górze będą zrobione otwory zakryte siatką (żeby ryby nie przepływały) aby zapewnić obieg wody do filtra.



  2. Z lewej strony na dole zasysanie wody do filtra wewnętrznego, a na górze wylot wody.



  3. W podłożu zakopane dwie kurtyny, wężyki poprowadzone za tłem, żeby nic nie było widać.



  4. Poukładane kamienie tak, żeby zapewnić schowki dla mieszkańców.





Opis działania:



  1. Odławiam rybki do wiader (napowietrzanie i grzałka będą zapewnione)



  2. Spuszczenie wody oraz generalne czyszczenie



  3. Klejenie tła i wnęki, ułożenie wszystkich rurek.



  4. Czekam do następnego dnia na wyschnięcie silikonu



  5. Zalewam zbiornik



  6. Odstanie wody do następnego dnia.



  7. Wpuszczenie zwierzaków do nowego domu.





Całą akcję zaplanowałem na 3 dniowy weekend majowy :)




Pytania:



  1. Prosiłbym o uwagi i poprawki co do ułożenia elementów w akwarium oraz poszczególnych etapów całej akcji.



  2. Zalanie zbiornika



  3. Czy muszę dodawać jakąś chemię po zalaniu zbiornika, czy wystarczy jak się odstanie przez noc? Czytałem gdzieś, że warto wpuścić trochę starej wody, jednak się boję, żeby jakiegoś syfu z woda nie przenieść.



  4. Filtr wewnętrzny, biologiczny - czy w 2 koszyczkach zostawić starą ceramikę? Co dać do 3 koszyczka, węgiel?



  5. Filtr zewnętrzny i narurowy - filtry mechaniczne więc tam po prostu wymienię gąbki.



  6. Co do obsady to chciałbym w tym tygodniu pozbyć się pielęgnic, jeżeli mi się nie uda to wpuszczam wszystko jak było.



  7. Jaką proponujecie obsadę, podobają mi się Maingano oraz Yellow :)

Akwa.pdf

Opublikowano

Zaznaczę na wstępie, że specjalistą nie jestem. Ala mam kilka ale...

Silikon nie wyschnie w jeden dzień.

Kurtyny powietrzne zbędne.

Odstanie wody do następnego dnia? Jakiej wody? Lejesz kranexa czy może zostawiasz część obecnej i tylko uzupełniasz z kranu?

Te kulki plastikowe to biobale, moim zdaniem wywal i uzupełnij ceramiką.

Sznurkowy bym wywalił, gąbkę z kubła też, na zasys do kubła prefiltr.

Zasys i wylot z kubła dałbym po przeciwnych stronach, natomiast mechaniczny ustawić metodą prób i błędów tak żeby wyeliminować martwe strefy.

Co do obsady to się nie wypowiem.

Jeśli walnąłem gdzieś gafę to niech ktoś bardziej doświadczony mnie poprawi

Opublikowano

..trochę trudno ogarnąć to co napisałeś bo straszne dużo informacji w jednym miejscu:)

Zacznę może od obsady...

- jeżeli chcesz żółte i niebieskie to trochę Cię zmartwię ,że tu zbytnio nie poszalejesz z ilością ze względu na trochę małe akwa .Ale możesz dać np.: saulosi 1+4( samiec niebieski a samice żółte) i Maingano 1+3 ( tyle ,że tu trudno określić płeć ) . W sumie byś miał 4 żółte i 5 niebieskich dobranych żywieniowo i charakterem. Resztę ryb będziesz musiał oddać komuś.


O filtracji narurowej się nie wypowiadam bo nigdy jej nie miałem:)


Filtr mechaniczny i kubełek masz dobrze ustawione jeżeli chodzi o zasysy i wypływy ale to i tak ulegnie korekcie gdy będziesz miał ryby i kamienie w akwa.


Węgiel z filtra wyjmij bo póki co nie będzie Ci potrzebny .


Jeżeli piasek masz o gradacji 0.8 - 1.2mm to jest ok. Drobniejszy będzie Ci " fruwał"


Odniosę się do Twojego opisu "logistycznego":)

Jeżeli będziesz chciał zachować ryby które masz obecnie to pamiętaj ,że nie będzie to już biotop Malawi a po prostu mieszanka ryb o różnych wymaganiach żywieniowych , charakterologicznych, wody, zawartej w niej biologii itp. A tego to CI ODRADZAM OSOBIŚCIE:) Ale jeżeli zdecydujesz się na takie rozwiązanie to zrób tak jak piszesz ale wody nie wylewaj tylko przelej do jakiegoś zbiornika bo szkoda jej ,gdyż jest już dojrzała. Jeżeli prawie całą wylejesz zostawiając tylko tę w wiaderku to po wlaniu nawet odstanej wody możesz zachwiać równowagą biologiczną w akwa.

Ale jeżeli pozbędziesz się obsady którą masz to wtedy po prostu startujesz akwa tak jest opisane w FAQ i robisz wszystko zgodnie z sztuką oszczędzając sobie stresu:)


Gdybyś jednak chciał zachować to co masz ( obsadę) a jednocześnie chcesz wymienić wkłady ( wszystkie w filtrze) to pamiętaj ,ze nie można robić tego w ten sposób ,że za jednym zamachem wymieniasz wszystko bo zachwiejesz biologią.


Jeżeli będziesz chciał zmienić obsadę tak jak polecam wyżej to warto wtedy zacząć od początku i wtedy możesz nawet zostawić starą ceramikę co przyspieszy proces nitryfikacji a zamiast węgla daj np. grys koralowy.


Wszystko zależy teraz od Ciebie jak zrobisz:)


I jak kolega pisze wyżej : kurtyny są zbędne w naszym biotopie.

Opublikowano

Dziękuję wszystkim za dobre słowo :)


Chciałbym wymienić całą obsadę tylko ze starą nie mam za bardzo co zrobić... Ale zobaczymy może uda się coś załatwić.


Jaki czas powinienem czekać na wyschniecie silikonu?

Opublikowano
Dziękuję wszystkim za dobre słowo :)

Jaki czas powinienem czekać na wyschniecie silikonu?



schnie ok. 1 mm grubości spoiny na dobę

Opublikowano
Chciałbym wymienić całą obsadę tylko ze starą nie mam za bardzo co zrobić.


..daj ogłoszenie na naszej giełdzie jeżeli chodzi o pyszczaki . Resztę na OLX czy do jakiegoś akwarystycznego ( o ile masz gdzieś w pobliżu).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.