Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy mogłabym poprosić dobrych ludzi o pomoc w zidentyfikowaniu wkładów? :) Jest to mój pierwszy filtr zewnętrzny i dopiero zaczynam przygodę z malawi i nie do końca wiem co jest potrzebne a co nie. Bardzo proszę o napisanie co jest czym, czy jest potrzebne i w jakiej kolejności powinnam włożyć to do filtra? Czy to ma jakieś znaczenie? No i co powinnam wymieniać a czego nie? Filtr kupiłam używany, była tam jeszcze na którymś wkładzie położona taka cienka warstwa czegoś w rodzaju sztywnej waty. Wyrzuciłam to bo było strasznie "zapyziałe". Dla ułatwienia opisu ponumerowałam elementy i zrobiłam zdj. modelu filtra.

Z góry dziękuję za pomoc.

post-17154-1469572870347_thumb.jpg

post-17154-14695728711596_thumb.jpg

post-17154-14695728717162_thumb.jpg

Opublikowano

Twoje wkłady to :

- nr 2 Eheim SubstratPro (biologiczny)

- nr 3 Eheim Biomech (biologiczno - mechaniczny)

- nr 1 (mechaniczny)

- nr 4 gąbka

- i wata akwarystyczna której brakuje.

Kolejność od dołu to :

1,3, 2 wata a na samej górze gąbka.


To jest bardzo dobry filtr wg mojej opinii. Jeżeli chodzi o zmianę wkładów to zostawiłbym gąbkę, kupił watę akwarystyczną, w dwa kosze dałbym albo grys koralowy a w jeden seachem matrix ( jest drogi). Możesz dać też we wszystkie trzy tanią ceramikę lub lawę wulkaniczną. Tak naprawdę cokolwiek tam dasz będzie OK. Jak kupisz nowe wkłady to startujesz odnowa. I ja tak bym zrobił chociaż można też do startu wykorzystać np. 2 gdyż masz już tam bakterię. Ale to już musisz przemyśleć.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Jedynkę wywal,zostaw pusty kosz. Potem 3, 2 na to wata np jbl synec, potem 5 i 4.

Wate i gąbke pluczesz jak przepływ spadnie. Reszta zostaje bo to biologia.



Wysłane z mojego LG-H955 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano

..to ,że w 3 i 2 jest biologia nie ulega wątpliwości. Ale nawet gdyby je wymienić na coś innego to i tak biologia w miarę szybko ruszy z gąbki która jest bardzo dobrym medium na bakterie . Nie ma potrzeby pośpiechu w szybkim starcie ( chyba ,że koleżanka tak chce) a trzeba wziąć pod uwagę ,że nie wiemy co tak naprawdę siedzie w tych mediach...Ja osobiście wolałbym jednak startować bez ryzyka ,że coś przywlekę ze starymi wkładami..Chyba ,że koleżanka zna sprzedającego i jest pewna tego co ma.

...chociaż start z ze starej gąbki niesie te same zagrożenia. Ale to musisz już sama przemyśleć czy wymieniasz czy start od zera.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ewo fajnie że do nas dołączyłaś:D

Jeśli mogę coś doradzić to w zasadzie Andrzej wszystko nakreślił.


Moim zdaniem każdy młodzianek:D a także młodzianka:D :D powinni jak wszyscy przejść szkołę dojrzewania baniaczka czyli startu biologii.

Ty prawdopodobnie masz możliwość pominięcia tej 2-4 tygodniowej procedury bez ryb z czekaniem aż dojrzeje nitryfikacja.

Decydujące jest czy poprzedni właściciel tak wypucował i odkaził ten kubeł ze złożami czy dostałaś go brudny i sama ty tak go wypucowałaś.:D


Ze zdjęć wynika że ktoś nad tą zawartością kubła mocno popracował i czy odkaził decyduje o wartości tych złóż.


Także widać że gąbka jest tak stara że utraciła sprężystość a oba cenne złoża są wyrażnie ruszone zębem czasu czyli na pewno nie mają takiej powierzchni i porowatości jak nowe.


Nie piszesz nic o filtrach wewnętrznych więc przyjmuję że ten w twoich 200l jest i biologiem i mechanikiem. Nie wiemy też jaką masz kranówę bo nie wpisałaś w swój profil miejscowości co by nas od razu skierowało do twoich wodociągów.

Przydały by się parametry wody kranowej te podstawowe czyli pH ( testami kropelkowymi JBLa) i NO3 bo od tego zależy jak będzie skonfigurowane twoje ustrojstwo do nalewania wody ( chyba nie myśłisz nosić wiaderkami co tydzień 8x po10l :( czyli 40l out i 40l in.


Ja doradzam więc wywalić wszystko i zakupić nowe chyba że masz i filtr wewnętrzny i falownik tylko nie zapodałaś - wtedy można inaczej rozdzielić role tego kubła a tak to kup:

tą matę z waty , nową gąbkę oraz 1 litr lawy wulkanicznej 2-3cm gradacja i dać jako nowe złoże biologii. Start od nowa na wodę amoniakalną. Wolny koszyk zagospodarujemy jak baniak dojrzeje a rybki zajmą się produkcją NO3 i PO4. Damy radę- będzie dobrze:D

Na ten twój 200l wystarczyłoby i 0,5l lawy wulkanicznej albo tych zwykłych rurek ceramicznych więc i tak masz 100% nadwyżkę chyba że zdecydujesz się na zakup 0,5l Matrixa ale to zbędnie wysoki koszt się robi.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tyle się naczytałam na waszym forum przed założeniem akwarium a i tak chyba wszystko od początku robię źle :(


Mam dodatkowo filtr wewnętrzny też eheima 2010, oba pracują. Jestem z Konstancina-Jeziorny pod Warszawą, zaraz to uzupełnie :)


No więc tak:

Filtr zakupiłam od gościa który do sprzedaży wypłukał tylko wszystko w wodzie, którą spuszczał ze swojego akwarium, twierdził, że żadnych chorób nigdy tam nie miał. Później to wszystko stało jakiś czas.

Pewien hodowca pielęgnic doradził mi żebym wszystko póki co zostawiła tak jak jest a później dopiero jak chcę wymieniała po kolei media bo i tak jak to stało to bakterie i choroby i tak wymarły.

No więc zalałam akwarium, odpaliłam filtry, dolałam uzdatniacz i biostarter i tak poczekałam 2 tygodnie, zmierzyłam parametry, było ok i wpuściłam rybki. Pływają one tam już ponad 3 tygodnie i żadnej nic nie jest, parametry dalej w normie (mierzyłam paskowymi JBL, nie są dokładne ale rażące nieprawidłowości wykażą).

Ale przy wczorajszej podmianie wody przypomniało mi się o tej starej wacie którą tam zostawiłam i postanowiłam to rozmontować, wyjąć ją i zapytać ekspertów :)


Co do podmian, to spuszczam wodę wężykiem, ale dolewam już wiadrami :D Jak można inaczej? :)

Opublikowano
Co do podmian, to spuszczam wodę wężykiem, ale dolewam już wiadrami Jak można inaczej?


http://forum.klub-malawi.pl/ustrojstwo-nalewania-kranowy-zestawy-t27211p4.html można właśnie tak nalewać. Rzuć okiem na post nr 1 i 31. W zasadzie to są tak samo działające ustrojstwa a różnią się tylko szczegółami . Ale zasada jest taka sama.

-- dołączony post:

Pewien hodowca pielęgnic doradził mi żebym wszystko póki co zostawiła tak jak jest a później dopiero jak chcę wymieniała po kolei media bo i tak jak to stało to bakterie i choroby i tak wymarły.


..to teraz wszystko wiemy. Ja bym właśnie teraz je systematycznie wymieniał bo tak jak już Ci Henryk zwrócił uwagę są one prawdopodobnie trochę wyeksploatowane pomijając to ,że nie wiemy co w nich siedzi oprócz biologii. Jeżeli zdecydujesz się na wymianę ( wkłady nowe do przemyślenia) to rób to etapami. Nie wymieniaj wszystkiego naraz bo rozchwiejesz biologię.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No to teraz Ewcia wiemy co i jak.:D

To wszystko od tygodni hula a rybcie pływają:D a my tu z Andrzejem cuda na kiju wymyślamy.:D


Twój przykład potwierdza że nawet takie wyschnięte złoże w kuble nie ginie i biologia ci ruszyła od razu bo gdyby było inaczej to już byś miała problemy z rybami i złe parametry wody.


Ponieważ twoje wodociągi to na prawdę aż 5 stacji uzdatniania wody a to uznał burmistrz ze nic nie poda do wiadomości mieszkańców co piją ze stacji

SUW Grapa

SUW Warecka

SUW Nowe Wierzbno

SUW Borowina

SUW Opacz


Zostaje ci kupić teczkę JBLa oraz zbudować ustrojstwo do nalewania wody

dokładnie ten a nie inny z wierzchu podobny


https://www.clarias.pl/jbl-combi-set-test-plus-nh4-zestaw-5-testow-akwarystycznych-w-walizce-p-688.html


i od razu w tej samej przesyłce

https://www.clarias.pl/uzupelnienie-jbl-gh-test-na-twardosc-ogolna-p-625.html

https://www.clarias.pl/uzupelnienie-jbl-test-ph-7-4-9-0-p-1562.html


albo podjechać na Grochów w Warszawie

przeczytaj też ten temat i w zależności od wyników pomiarów wody tymi testami zbuduj swoje


http://forum.klub-malawi.pl/ustrojstwo-nalewania-kranowy-zestawy-t27211.html


powodzenia:D

sorki Andrzej pisaliśmy razem

  • Dziękuję 1
Opublikowano

JBL Symec 100g - Wata filtracyjna URSYNÓW W-WA (6140012195) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img17.allegroimg.pl/photos/400x300/61/40/01/21/6140012195@@AMEPARAM@@17@@AMEPARAM@@61/40/01/21@@AMEPARAM@@6140012195

.....zamiast waty którą miałaś możesz kupić opakowanie takiej jak w linku lub ciut większe opakowania. Ta wata w tym filtrze razem z gąbką zatrzymują już w górnej części filtra mechaniczne, organiczne zanieczyszczenia. Podejrzewam ,że można dokupić oryginalną w kształcie przekroju kubełka( miałaś taką). W każdym bądź razie tę z linku możesz płukać w wodzie z akwa podczas wymian bo nie ma potrzeby za każdym razem wymieniać ( chyba ,że jest już tak brudna ,że traci swoje właściwości albo jest już tak wymiętoszona ,że przepuszcza wszystko).

Warto na zasysie założyć jakąś gąbkę ( tzw. prefiltr) który będzie Ci zatrzymywał wstępnie zanieczyszczenia co będzie skutkować tym ,że będziesz rzadziej zaglądać do kubełka.
  • Dziękuję 1
Opublikowano

A ta gąbka na zasysie nie zmniejszy przepływu wody? Mam to zamontować w akwarium na końcu rurki która zasysa? Tam jest zamontowany ten koszyczek żeby rybek nie wciągać :) Mam to jakoś domontować czy zamiast tego koszyczka? :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.