Skocz do zawartości

pierwsze akwarium krok po kroku :-)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

cześć i czołem :D

czytam forum klubu malawi już od pewnego czasu, a od jeszcze czasu dłuższego chodzi mi myśl aby założyć akwarium malawi.

no i w końcu zdecydowałem się wystartować.

a że jako to moje pierwsze akwarium w zyciu liczę na wasze wsparcie ;)

parę dni temu kupiłem używane akwarium 120l (100x30x40) i jak na pierwszy rzut oka wydawało mi się niemałe to teraz zdecydowanie takie mi sie nie wydaje. a im więcej czytam to wydaje mi się jeszcze mniejsze;)

no ale od czegoś trzeba zacząć,,, i już wiem, że zacznę od ograniczenia moich zapędów na niewiadomo ile to rybek... ale na pytania o obsadę przyjdzie jeszcze czas :D



tymczasem,,,

tylnią i jedną z bocznych ścianek akwarium pomalowałem na czarno i póki co zalałem wodą (wczoraj) i wsadziłem doń kilka kamyków wapiennych. teraz czekam na piasek kwarcowy 0,7 - 1,2mm (mam nadzieję, że przyjdzie jutro) i planuję też wsadzić z dwa, trzy planty anubiasa.


ale dość o pierdołach,,, przejdźmy do spraw niejako technicznych;-)


w akwarium póki co chodzi kitowy filtr juwela z wylotem wzdłuż bocznej ściany.


a teraz w pkt napiszę jaki mam plan działania na najbliższe dni a Wy mam nadzieję, że mnie poprawicie/ doradzicie:)


1. jutro będę chciał na dno wysypać piasek kwarcowy 0,7- 1,2mm

2. zamówiłem fluvala206 którego na początek chcę całego wypełnić watą filtracyjną żeby wyzbierał cały syf z piachu (oczywiście najpierw piach wypłuczę) a potem zasypię go w 90% ceramiką. wiem że wylot powinienem ustawić po skosie na przednią szybę po drugiej stronie od wewnętrznego,,, ale gdzie i jak ustawić wlot?

3. może wsadzę też jakiś brzeczyk żeby mi bąbelki leciały. nie tyle coby napowietrzało (bo myślę, że filtry stykną,,, stykną?) a tyle co ładnie wygląda.

4. do wody wleję: http://www.maidstoneaquaticsonline.co.uk/nutrafin-cycle---biological-aquarium-supplement---500ml---prevents-fish-loss-2035-p.asp (takie mam)

5. a do filtra: http://www.aquariumline.com/catalog/sera-filter-biostart-p-7171.html?language=en (takie mam)

6. do akwarium też chcę wlać wody z baniaczka od mojego kolesia,,, tak z 20l.

7. testy jakie dostałem na początek to: http://petstop.ie/fish-1/water-treatments-healthcare/mini-master-test-kit ,nadadzą się?


no i to chyba na początek wszystko z moich planów.


czy o czymś zapomniałem? coś zmienić? zrobić inaczej?


może wywalić z dwa kamulce, co by więcej miejsca było? albo inaczej ustawić?


z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi i sugestie i porady :-)


z malawijskim pozdrowieniem ;)


5y1w3k

post-15413-14695719072638_thumb.jpg

Gość pemergency
Opublikowano

bo wygląda jak z innej planety Sylwestrze, w tym konkretnym przypadku malawi to planeta ziemia, a te skałki są z księżyca ;)

Opublikowano

Ja bym kubeł od razu zasypał ceramiką + prefiltr na wlot. Woda się wyklaruje po kilku dniach a od mechanicznego oczyszczenia masz wewnętrzy filtr. Skały mi również nie pasują , kiedyś miałem kwarc też białe i na początku ok ale później zmiana na serpentynit. Załatw sobie więcej wody jak możesz. Ja przy przesiadce z 102 na 300 dałem całą wodę ze 102 ( musisz odjąć skały sprzęt może było z 80 , ale miałem filtry dojrzałe tylko przełożyłem i do tego dolałem czystej wody czyli około 120 może nawet bo 100 zabrała reszta to kamienie piach itp. i wszystko działało.Także jak możesz podłącz od razu kubeł z ceramiką i ten prefiltr i dolej jak najwięcej wody z dojrzałego akwa.



wapień podnosi ph także chyba będzie ok.



do podnoszenia pH możesz użyć sody np.




[300] Malawi

Opublikowano

Masz czarne tło, moim zdaniem bardzo fajnie wyglądałby u Ciebie serpentynit, wejdź w galerię i pooglądaj akwaria, w większości są opisane i pewnie szybko trafisz na ten właśnie kamień, efekt będzie pierwsza klasa jeśli dobrze poukładasz ;)

Opublikowano

Ja się skupię na technikaliach, mnie te wapienie nie wadzą ,choć przyznam inne kamulce bym ja włożył takie zwykłe z wybrzeża Irlandii.

1/ Jak dolewasz nowej wody z kranu to zawsze wlej pierwsze

Chlor&chloramine remover


2/ Mało znamy preparaty stosowane na Wyspach ale te dwa co już masz mnie nie przekonują i bym je zostawił natomiast kupił taki który zawiera nitrification bacteria a nie taki który w opisie zawiera słowo enzyme:D

przykładowo Seachem Stability 100ml


3/ Zamiast piasku kwarcowego dałbym piasek wapienny lub koralowy gradacji ok 1mm albo ich mieszankę bo wyjdą wtedy różne kolory od białego jak śnieg po szaro-ciemny. Dając 30kg takiego wapienia masz dwie sprawy załatwione na raz - solidne buforowanie wody wapieniami w ilości 30kg a nie kilka kamieni wapiennych i piasek do kopania dla pyszczaków

- dwa brak potrzeby grysu wapiennego w filtrze co mocno hamuje przepływ.


4/ Proponowane testy wody są u nas nie znane i poza ceną wysoką nic nie mówią o ich przydatności.

Najlepiej kup pojedynczo testy kropelkowe JBLa na pH zakres 7,4-9 nie inny i do tego NH4, NO2, NO3, kH i gH


PS ciutkę się zapędziłem z tym 30kg piasku wapiennego( dolomitowego ) to lekki piasek więc na 120l baniak wystarczy 10-15kg ale jak kupisz 30kg to jak znalazł do następnego większego już szkiełka czego ci życzę:D

Opublikowano
Proponowane testy wody są u nas nie znane i poza ceną wysoką nic nie mówią o ich przydatności.


A tam zaraz nieznane. Nutrafin to inaczej Hagen i jakiś czas temu były dostępne w Polsce. Używałem tych testów na NH3/NH4, NO2 i NO3 i były w mojej opinii dokładne i wiarygodne a swego czasu testowałem chyba wszystko co było dostępne na rynku. Tak, że bez obaw.

Opublikowano

...ja bym piasku nie mieszał ( względy estetyczne- ale to moje zdanie).Decyduj się na jeden albo drugi .Koralowy będzie buforem jakby co. Ale zastanów się nad barwą piasku w danym oświetleniu bo potem w wodzie i pod docelowym oświetleniem są różne efekty.

Jeżeli dasz piasek kwarcowy ( też taki mam) to warto do filtra kubełkowego jeden kosz zasypać grysem koralowym który będzie również świetnie buforował i pomagał utrzymać pH na właściwym poziomie.


...jak napisałem tego posta to pokazał się Twój z informacja ,że już zalałeś:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.