Skocz do zawartości

Programowanie sterownika Conrad ms-35


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z powodu licznych PW dotyczących moich postów dot programowania Conrada MS-35 postanowiłem założyć ten temat. W ten sposób chciałem zrewanżować się całej społeczności FKM za udzieloną mi pomoc na wielu płaszczyznach. Dzięki Wam jestem dumnym posiadaczem ładnego akwarium.


PROLOG



Zastanawiałem się nad prostą RAMPĄ średniozaawansowanym SolarEngine oraz najbardziej zaawansowanym z całej trójki BT2. Conrad okazał się najprostszy w podłączeniu i bił na głowę z funkcjonalnością wcześniej wspomniane produkty. Ostatecznie zadecydował parametr Funkcjonalność\Taniość i zdecydowałem się na niego.


Jedyną wadą jaką zauważyłem przez 3 miesięczny okres użytkowania jest to że w momencie odłączeniu urządzenia od prądu. Musimy latać z kablami i wgrywać program na nowo.


FUNKCJE



Ogranicza nas tak naprawdę wyobraźnia. Jeśli chodzi o oświetlenie LED to każdy zestaw będzie dawał inne światło mimo tego samego programu. Dlatego pominę temat doboru koloru oświetlenia bo jest to kwestia indywidualna.


Wszystkim akwarystom stosujących LED’y przyświeca idea zmierzchu, świtu oraz oświetlenia nocnego. Kontroler zapewnia to wszystko bez efektu schodów czy migotania. Nie potrzebujemy również drogich zasilaczy- początkowo działał na zasilaczu od dysku twardego.


INSTALACJA



Przed programowaniem należy zainstalować sterowniki producenta. Róbcie dokładnie tak jak prowadzi was instalacja.


PIERWSZE URUCHOMIENIE PROGRAMU



Po udanej instalacji podłączamy kontroler do laptopa przy pomocy kabla USB 4PIN i uruchamiamy program. Wykrycie kontrolera sygnalizuje krótkie mignięcie kolejno każdego z kanałów R G B. W przeciwnym razie mamy komunikat o braku połączenia. Należy wtedy zamknąć program i ponownie go włączyć.


(Jeśli po pierwszej instalacji notorycznie nie możemy się połączyć, świadczy to o braku któregoś ze sterowników. W razie problemów piszcie na PW bo przyczyn może być wiele. Na pewno pomogę)


GŁÓWNY PANEL MENU (GPM)



Po odpaleniu programu jesteśmy domyślnie w zakładce controll - patrz zdjęcie1


1 Nas najbardziej interesuje zakładka User-Sequence 1 . To jest właśnie to miejsce gdzie będziemy pisać nasz program.


2 / 3 Potrzebne jest przy uruchamianiu napisanego programu szczegóły w dalszej części.


71c95ee258e6febf.gif Zdjęcie1


Przechodząc do zakładki user sequence 1 kolejno oznaczają:


f5ef8ea6e43466b0.pngZdjęcie2


1)Liczba możliwych do napisanie programów ; maksymalnie 51


2) HT – Parametr czasu długość świecenia ; zakres od 0-255

CFT - Parametr czasu – czas przejścia między programami ; zakres od 0-255


3) Opcja zapisywania i wczytywania naszych programów


4) Opcja wysłania naszego programu do pamięci sterownika.


R – Ustawiamy intensywność świecenia dla kanału R ; zakres od 0-255

G – Ustawiamy intensywność świecenia dla kanału G ; zakres od 0-255

B – Ustawiamy intensywność świecenia dla kanału B ; zakres od 0-255


By ułatwić dalsze czytanie ustalenie tych 5ciu parametrów (HT CFT i R G B) będę nazywał programem/kolumną. A 24 godzinny ich zbiór nazywać będę sekwencją.


PROGRAMOWANIE



Nas interesuje najbardziej czas świecenia składają się na niego dwa parametry:


Zmienna – HT + CFT

Parametr stały speed z GPM


Po wielogodzinnych testach ustaliłem że:


HT + CFT = 215 (zdjęcie2 pkt2 w skrócie z2p2) w dowolnej proporcji byle ich suma wynosiła właśnie 215. Ja osobiście rozdzielam po 100 i 115.

przy stałej 1/128 z GPM (z1p2)

daje dokładnie 59min i 55 sek.


Przy 24 takich programach dziennie tracimy w sumie 2min. Wyliczyłem że dodając do jednego z programu 8-13 pkt (do zmiennej HT lub CFT) wyrównujemy stratę na dobowej sekwencji. Strata ta wynika z metodologi uruchamiania programu.


URUCHAMIANIE PROGRAMU



Krok 1) Jeśli mamy gotowy program możemy go wczytać z przycisku LOAD(z2p3), w tym momencie możemy poprawić np.: intensywność świecenia. Gdy program jest gotowy klikamy w przycisk Send Program(z2p4)


Krok 2) Przechodzimy do zakładki controll z GPM wybieramy UserSequence1 na który wysłaliśmy nasz program. W tym momencie z pola speed wybieramy 1/128 (z1p2) (co najmniej z prędkością dźwięku) Po wyborze tego parametru możemy wszystko odłączyć. Zwłoka w wyborze pola speed spowoduje że cały cykl będzie przyspieszony. Domyślnie pracuje na 1/2 do momentu aż my ustawiamy 1/128. Im szybciej to zrobimy tym dokładniejszy mamy program czasowo, jak i wyrównanie musi być mniejsze.Dlatego wcześniej podałem zakres, który przy moim czasie reakcji wystarczał.


MÓJ PROGRAM



Ja postanowiłem że moja godzina będzie składała się z dwóch programów (z2p2) 50+50+65+50 daje 215 czyli pełną godzinę. Nie trudno policzyć że daje mi to 48 programów z 51 możliwych. Zaletą tego jest jeszcze lepsza kontrola intensywności świecenia oraz gładkość przechodzenia programów jeden po drugimMój program dostępny jest tutaj.


PORADY



1)Program uniemożliwia nam zmieniania/kasowania pierwszych programów-kolumn – przydaje się to do zmiany godziny startu programu. Można to obejść klikając PPM (Prawy Przycisk Myszy) i edytując program w zwykłym notatniku. Jeśli parę razy pisaliśmy własny program to łatwo zorientować się co jest czym. Ja robię to w excelu przeklejam do notatnika i zapisuje w formacie .CRS Tylko trzeba być bardzo skrupulatnym bez spacji kropek przestawionych przecinków itp. Bo będzie error


2) Jak kolega macus11 wspomniał nasz pierwszy napisany program warto puścić nie ustawiając 1/128 a np 1/2 trwa to wtedy ok 3-5min a wiemy jak się nasze światełka zachowują. Gdy nabierzemy wprawy nie jest to niezbędne.


Jest to mój pierwszy taki artykułi więc proszę o wyrozumiałość.

  • Dziękuję 9
Opublikowano

Fajna instrukcja :) Ale dalej nie rozumiem, jak działają parametry HT i CFT :D

Rozumiem, że prędkość ustalamy dla całej sekwencji wg z1p2. Ale po powrocie zasilania ustawia się ona na 1/2? Na płycie jest jeszcze potencjometr do ustawiania prędkości. Czy przypadkiem nie jest tak, że po powrocie zasilania sterownik nie pamięta prędkości ustawionej programowo i jej wartość bierze "z potencjometru"? Czy ktoś próbował ustawić potencjometr na min. czyli właśnie na prędkość 1/128?


Wysłane z telefonu

Opublikowano
Fajna instrukcja :) Ale dalej nie rozumiem, jak działają parametry HT i CFT :D



HT i CFT sa zmiennymi możemy je dowolnie zmieniać. Ale gdy ich suma wynosi 215 z zachowaniem stałej 1/128 daje właśnie godzinę.


Rozumiem, że prędkość ustalamy dla całej sekwencji wg z1p2.


Bardzo dobrze rozumiesz


Czy przypadkiem nie jest tak, że po powrocie zasilania sterownik nie pamięta prędkości ustawionej programowo i jej wartość bierze "z potencjometru"? Czy ktoś próbował ustawić potencjometr na min. czyli właśnie na prędkość 1/128?



Słuszna uwaga u mnie jest tak samo. Zmienne pozostają w pamięci mimo braku zasilania (poustawiałem odpowiednio zworki) jednak stała się zmienia. Próbowałem z potencjometrem jak zauważyłeś, ale w żadnym ze skrajnych położeń nie uzyskałem efektu zamierzonego. Czyli dalej było trzeba latać z kablami i ustawiać stałą.

Opublikowano

Ja jeszcze dodam, że aby zobaczyć jak będzie prezentował się nasz napisany program, nie czekając 24h, w polu speed ustawiamy 1. Kontroler wyświetli nam efekty naszej pracy w przyspieszonym tempie. Sugeruję również zapisywać sobie tworzone programy.

Dla mnie Conrad to bajka. Budzi i kładzie spać moje rybki:D

Opublikowano

Czy HT 50 oznacza, że przez 50 jednostek czasu diody świecą ze stałą natężeniem a potem przez czas CFT zaczynają przygasać/rozjaśniać aby osiągnąć natężenie jak w następnym programie? Tak to działa?


Wysłane z telefonu

Opublikowano
Czy HT 50 oznacza, że przez 50 jednostek czasu diody świecą ze stałą natężeniem a potem przez czas CFT zaczynają przygasać/rozjaśniać aby osiągnąć natężenie jak w następnym programie? Tak to działa?



Dokładnie tak.

Opublikowano

Dla mnie Conrad to bajka. Budzi i kładzie spać moje rybki:D



Witam.


.. Wszystko działa jak należy, a sterowanie Conradem MS35 jest rewelacyjne.

Mam tylko jeszcze pytanie czy tym sterownikiem można sterować również diodami białymi (chodzi mi o regulację natężenia światła) czy tylko RGB?



Niestety należę do starego pokolenia elektroników dla których cyfrówka jest magią więc bez problemów zrobiłem ustrojstwo by Conrad MS-35 po wbiciu oprogramowania nie gubił go przy awarii zasilania lub nieumyślnym wyłączeniu zasilania, co usuwa jego jedyną zauważalną wadę, ale programów nie piszę choć doskonale znam możliwości tego sterownika.

Tylko gwoli uzupełnienia powyższych wpisów kolegów powiem że:


- przez to że sterownik reguluje oddzielnie i płynnie każdy z trzech kanałów RGB to nie tylko że potrafi sam budzić i kłaść spać rybki ( czyli sekwencji -niebieskie nocne w białe dzienne do powrotu do niebieskiego nocnego ) ale także zrobić czerwony wschód słońca nad Malawi z płynnym przejściem w poranek ( jaśniej i biały 3000K) by w południe nad Malawi płynnie przejść w najjaśniejszy biały 12000K i płynnie zmniejszając jasność przez biały 6000K powrócić do zachodu słońca nad Malawi i wrócić do nocnego niebieskiego a nawet zupełnie zgasić oświetlenie głęboką nocą gdy i my śpimy.

DonPempollo świetnie to ujął że ograniczeni jesteśmy tylko naszą inwencją i wyobrażnią.


Sterownik Conrad MS35 może obsłużyć każdy rodzaj diod LED byle były zasilone nie z zasilacza stałoprądowego czyli popularnych driverów na określony prąd ( wszystkie naświetlacze) ale z zasilacza stabilizowanego DC od 9V DC do 24V DC.

Mogą to być diody białe, kolorowe w dowolnej kombinacji czy też trzy naświetlacze 10W z wymontowanymi driverami i kombinacją dowolnych diod białych i/lub kolorowych.

Bez względu na opinie użytkowników różnych Solar Engine , BTów którzy poczują się teraz nieco oszukani i będą zaciekle bronili swojego rozwiązania ( to normalne) jest to taniutkie , cyfrowe, programowalne.

IMHO obecnie najlepsze sterowanie oświetleniem w akwarystyce.

Mam satysfakcję że was do tego rozwiązania przekonałem.:D

Opublikowano

Witam.

Przepraszam za "lamerskie" pytanie - jeszcze nie miałem tego w ręku.

Jak działa opcja rozjaśniania i ściemniania diod - napięciowo czy prądowo ?

Załóżmy że mamy zasilacz 12V.

Diody 1W - 3.2V - łączyć po 3szt + rezystor czy ewentualnie 4szt i brak pełnej mocy (12.8V potrzebne)

Albo dobrać zasilacz stabilizowany i ustawić według potrzeb wielokrotność zasilania diody:

- 12.8V - 4szt x 3.2V

- 16.0V - 5szt x 3.2V

- 19.2V - 6szt x 3.2V

- 22.4V - 7szt x 3.2V

Opublikowano

Po raz n-ty odpowiadam.


Sterownik Conrad MS35 reguluje NAPIĘCIOWO!!!!


Pietach reszta twojego postu to nie ten temat.

To nie jest programowanie Conrada lecz projektowanie oświetlenia LED.

Jak wpiszesz tu gdzie trzeba - odpowiem jak to projektować.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.