Skocz do zawartości

Wysokie KH (powyżej 70)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,


Czy KH powyżej 70 stopni to normalna sprawa?

NO2 i NO3 w akwarium w granicach 0,03, w kranie trochę mniejsze

PH ok 8,2

KH w akwarium j.w., w kranie 6 - skąd taka różnica między kranem, a akwarium? Co podnosi ten parametr?

GH w akwarium 8, w kranie 8


Testy tropicala. Podmiany 15% wody co 10 dni. Ryby od początku bojaźliwe i pochowane za kamieniami, aczkolwiek tylko jak ktoś zbliża się do zbiornika. Kiedy jestem oddalony swobodnie pływają po całym akwarium. Czy bojaźliwość i KH może mieć z sobą jakiś związek? Dodam, że przy ściance w miejscu słonecznym trochę sinic i okrzemków.

Opublikowano
Na pewno piszesz o KH? jeśli tak to IMHO błąd pomiaru, testu lub wsypałeś kilo sody.


Na pewno KH.

Zaraz po pierwszym poście wymieniłem wodę. I tak, w odstanej wodzie wynik 11, w akwarium po podmianie ok 45 i przebarwiło się na żółto (gdzie wcześniej przy 70 nadal był fiolet).

Teoretycznie przy częstszych podmianach zlikwiduję wysokie KH, ale skąd problem?

Opublikowano

Upatrywał bym problemu w wapieniach...

Wapień – skała osadowa (chemogeniczna lub organogeniczna) zbudowana głównie z węglanu wapnia, przede wszystkim w postaci kalcytu. (Źródło: http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Wapie%C5%84 )

Wapień zawiera węglan wapnia, który w trakcie rozpuszczania się w wodzie będzie zwiększać zarówno GH (od wapnia) i KH (od węglanu). Komponenty zwiększające wartość KH zwykle podnoszą również wartość pH. (Źródło: http://akwarium.ilkus.pl/stare/thekrib/begin-chem.html )

Czy od początku masz takie problemy z KH czy pojawiły się niedawno? Kamienie, jak je weźmiesz w rękę, nie pylą/rozpuszczają się? A jakie pH ma kranówka?


Zaznaczam, że nie znam się, wiem tyle co wyczytam i eliminuję drogą dedukcji ;)


Wysłane z telefonu

Opublikowano
Kamienie, jak je weźmiesz w rękę, nie pylą/rozpuszczają się? A jakie pH ma kranówka?


Kamienie solidne, nie rozpuszczają się. Kranówka wg wodociągów waha się pomiędzy 7,2 i 7,4. Do każdych 20l podmianki dodaję ze dwie małe łyżki sody.

Opublikowano
Kranówka wg wodociągów waha się pomiędzy 7,2 i 7,4. Do każdych 20l podmianki dodaję ze dwie małe łyżki sody.


A ja upatruję powodu w powyższym drugim zdaniu kolegi. Co to jest "dwie małe łyżki" - od herbaty czy do zupy?

Rozmawialiśmy już że lewatywa nie jest lekarstwem na wszystkie choroby tylko raczej na zaparcia. Soda nie jest do dodawania zawsze bo inni dają i nie trochę a minimalne ilości jeśli już . Ja wogóle jej nie polecam ci stosować. Na podwyższenie pH mamy inne właściwe preparaty dla Malawi.

Soda ogromnie podnosi KH niewiele pH i tylko jej zanieczyszczenia podnoszą GH.

Ale nie dziwię się tobie bo tu króluje porada na każdą wodę:

"dodaj trochę sody i gitara"


no to masz skutek.

ryby pływają w węglanowej zupie aż dziw że jeszcze żyją.


Marcinie by uporządkować twój baniaczek sugeruję ci tylko a ty zrobisz jak zechcesz ale:


1/ podmianki tylko raz w tygodniu po max 20%

2/ zmierz porządnie parametry wody kranowej i tej w baniaku bo co to znaczy NO2i NO3 -0,03?? jak zmierzyłeś NO3 =0,03? i co to w granicach?

zmierz także pH wody kranowej a nie przyjmuj danych wodociągu bo zazwyczaj się różnimy w wynikach.

3/ I przestań dawać tą sodę wreszcie bo ci się skala w teście skończyła i te 70 jest nie możliwe fizycznie. Żółty kolor wody świadczy że osiągnąłeś poziom rozpuszczalności sody w wodzie i następuje już krystalizacja.

4/ zmiany musisz robić stopniowo nie częściej niż raz na dobę i dotyczy to wszystkich parametrów wody w tym także KH i pH.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
lub wsypałeś kilo sody.


Darku kilo może nie ale nie wiele brakuje;) , na pewno 10 czubatych łyżek stołowych sody w baniaku jest a tam tylko 100l wody więc wyszło tak jak ludzki "zawał serca" u Marcina wystąpił "zawał sodowy":D

Najdziwniejsze w tym to to że Marcin masz zupełnie przyzwoitą wodę kranową dla Malawi.


KH -6 tylko nieco za mało

GH -8 to już jest nieco za dużo

gdyby się okazało że pH jest 7,6 lub wyżej to wody wcale nie trzeba niczym korygować.

pH - nie znane ( dane wodociągowe się nie liczą) potrzebny pomiar testem kropelkowym o zakresie Zooleka 7-9 lub JBLa 7,4-9. w kranie i w baniaku ( bo są tam wapienie)


na razie do czasu wiarygodnego pomiaru pH testem kropelkowym sugeruję co 2 dni po 15-20l wody podmianki BEZ DODAWANIA SODY aż zejdziesz do zbliżonych KH i GH jak w kranie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.