Skocz do zawartości

Akwarium 210x60x60 pytań kilka


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
W zależności od wysokości szkło będzie albo 10mm, albo powyżej. No i nadal nikt nie odniósł się do tej wysokości :D Warto iść w 75cm?


Czy jak wywiercę dziury to da się to jakoś bezinwazyjnie zaślepić?



Karolu sam wybierzesz właściwą opcję bo masz ogromną wiedzę ale jeśli pytasz kolegów to IMHO:

-powyżej grubości szkła 8mm warto front robić z OW bo nie wątpię że będziesz miał wodę kryształ przy narurowcu i NJ6000:D , a tylko wtedy widać różnicę przy nie wiele większym koszcie.

- szkło OW jest twardsze od float a więc na pewno mniej podatne na zarysowania.

dowód - mam dwa baniaki 120 i 150cm oba z front OW a reszta z float. W obu wygięcie szkła OW na froncie jest mniejsze od wygięcia tyłu z float przy nalanej wodzie, a przecież ciśnienie wody na oba jest identyczne. Wniosek sam się nasuwa.

- patrz na koszty baniaka i nie wierć otworów, kominów i zaślepek do tego.

- wklej wzmocnienia wzdłużne i dwa symetrycznie wzmocnienia poprzeczne tzw spinki z odstępem co najmniej 50cm

- co do koloru silikonu nie mam zdania ale przyjmuję argumentację innych

- co do wysokości myślę że 60-65 cm to optimum a szkło już grubości 12mm natomiast 210cm długie to jak najbardziej OK.

Najbardziej cenna byłaby opinia Przemka Wieczorka - nie uważasz?

Opublikowano

Ja mam szkło wysokości 70 cm ustawione na stelażu ok 17 cm + pokrywa - łączna wysokość całej instalacji to 165 cm. Obsługa oczywiście z drabinki. Argumenty z kłopotliwym lub niemalże niemożliwym dosięgnięciu dna do mnie nie docierają. Po co tam pchać łapy? Szyby można wyczyścić gąbką na krótkim stylu lub czyścikiem magnetycznym, a odmulanie i tak zazwyczaj odbywa się za pomocą węża i uciętej butelki.


Śmiało dawaj 70, a nawet 75 cm bo widok czystej falującej tafli od spodu jest niesamowity :-)

Wrzucam link z filmikiem.


http://youtu.be/UeaW0onIbbY

Gość pemergency
Opublikowano

;) W takim razie będzie 210x60x60, bez dziur, wzmocnienia wzdłużne i poprzeczne, front ow, szyba 10mm, silikon czarny + szyby nakrywowe +pokrywa.


Jeszcze raz dzięki wszystkim.

-- dołączony post:

Ja mam szkło wysokości 70 cm ustawione na stelażu ok 17 cm + pokrywa - łączna wysokość całej instalacji to 165 cm. Obsługa oczywiście z drabinki. Argumenty z kłopotliwym lub niemalże niemożliwym dosięgnięciu dna do mnie nie docierają. Po co tam pchać łapy? Szyby można wyczyścić gąbką na krótkim stylu lub czyścikiem magnetycznym, a odmulanie i tak zazwyczaj odbywa się za pomocą węża i uciętej butelki.


Śmiało dawaj 70, a nawet 75 cm bo widok czystej falującej tafli od spodu jest niesamowity :-)

Wrzucam link z filmikiem.


http://youtu.be/UeaW0onIbbY



Robi wrażenie ta wysokość ;) ale szafka będzie miała 80cm wysokości, szkło 60cm pokrywa 15cm, co daje 155cm, myśle, że z wyższym może być kłopot, nie widzę pakowania 40 kilogramowego kamienia do baniaka przy wysokości 75cm :D

Opublikowano

Robi wrażenie twój projekt, jak postanowisz tak zrobisz. Niepokoi tylko ta szafka, mnie nakłonili do wykonania metalowego stelaża po namysłach tak zrobiłem i mam spokojną głowę. Widziałem takie szafki pod akwarium 200 cm tylko w sklepie , ja miałbym małe obawy z postawieniem takiego klocka na czymś takim. Adrenalina wzrasta gdy pierwszy raz zalewasz taki zbiornik, wrażenia niesamowite

Życzę powodzenia i szybkiego zakończenia projektu. ;)

Gość pemergency
Opublikowano
Robi wrażenie twój projekt, jak postanowisz tak zrobisz. Niepokoi tylko ta szafka, mnie nakłonili do wykonania metalowego stelaża po namysłach tak zrobiłem i mam spokojną głowę. Widziałem takie szafki pod akwarium 200 cm tylko w sklepie , ja miałbym małe obawy z postawieniem takiego klocka na czymś takim. Adrenalina wzrasta gdy pierwszy raz zalewasz taki zbiornik, wrażenia niesamowite

Życzę powodzenia i szybkiego zakończenia projektu. ;)



Firma ma 40 lat doświadczenia na rynku, mam nadzieję, że wiedzą co robią :D


Dzięki i do zobaczenia w głównym temacie projektu za jakiś miesiąc :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Piękny projekt. Ja mam 200*40*50 (h). Opti z przodu. Taki jamnik ale wygląda dobrze. Oczywiście za wąski bo 60 było by super z uwagi na ustawienie skał. Mysle, 60 wys będzie ok i 60 szer. Ja mam półkę 2*płyta meblowa z szerokimi nogami z frontu 2*płyta i szerokimi nogami z tylu 1*płyta. Mam baniak nad grzejnikiem w salonie. Jak byś robił kaseciaka to ustaw na środku bo lepiej będzie zbierał z obu stron baniaka.

Gość pemergency
Opublikowano

Taki, jest plan, dziękuję za wypowiedzenie się w temacie. Pozdrawiam

Opublikowano
Robi wrażenie twój projekt, jak postanowisz tak zrobisz. Niepokoi tylko ta szafka, mnie nakłonili do wykonania metalowego stelaża po namysłach tak zrobiłem i mam spokojną głowę. Widziałem takie szafki pod akwarium 200 cm tylko w sklepie , ja miałbym małe obawy z postawieniem takiego klocka na czymś takim. Adrenalina wzrasta gdy pierwszy raz zalewasz taki zbiornik, wrażenia niesamowite

Życzę powodzenia i szybkiego zakończenia projektu. ;)



Jak zrobisz szafkę o odpowiedniej konstrukcji tzn wzmocnienia poprzeczne oraz blat grubszy to wytrzyma nawet 500cm akwarium. Moja szafka pod 450l to razem z kamieniami i piaskiem ok 650kg ale jest gotowa przyjąc na siebie jeszcze raz tyle. Co prawda stelaż jest jak najbardziej wporządku to jednak do salonu dałbym ładną szafkę.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.