Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ja tak tylko na marginesie zapytam gdzie kupujecie Purolite?

Ja znalazlem tylko w workach 25kg po przeszlo £200


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



U nas w Polsce kosztuje ok 38 zl litr.

Jak ty do tego Londynu to ściągniesz tanio to nie wiem.

Jeszcze może poczekaj bo to dopiero pierwsze kroki z tym anionitem i nikt nie wie jakie jeszcze mogą wyjść kwiatki po drodze.

Jak będziemy w kilku razem po setnej regeneracji i nic nowego nie wyskoczy - to z czystym sumieniem polecę ci zakup.

W kraju to nie są jakieś wielkie pieniążki więc można ryzykować.

Wieczorem opiszę wersję 2.0 tego bloku dla tych którzy nie planują zbudowania filtra kasetowego. Pierwsza wersja 1.0 była projektowana z myślą by go wstawić do "komory eljota" w kaseciaku.

Nowa wersja 2.0 jest wiele tańsza i pojemniejsza no i do schowania w szafce obok kubła.

Opublikowano

Spoko co 4 tygodnie jestem w PL wiec sobie zaimportuje osobiscie.

Co do regeneracji to raczej mnie to nie obchodzi bo po NitratEX mam jakies mieszane uczucia do regenerowania.


Za ta cene bez regeneracji tez spoko


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
..

Co do regeneracji to raczej mnie to nie obchodzi bo po NitratEX mam jakies mieszane uczucia do regenerowania.

Za ta cene bez regeneracji tez spoko



Czy mam rozumieć że nie będziesz regenerował tylko po zapełnieniu wyrzucał?

Wyjaśnij tą opinię o NitratEx bo to też anionit chlorkowy, możliwe że to Purolite A520E tylko gruboziarnisty specjalnie dla JBLa.

Wtedy bezstronna opinia o NitratEx dużo także powie o Purolite.

Jak na razie były tu entuzjastyczne porównania na korzyść NitratExa.

Opublikowano

Raczej po nasyceniu NO3 bede wyrzucal.

NitratEx dzialal bardzo dobrze.

Z tego co pamietam pochlanial jakies 9g NO3 i tyle.

Probowalem go regenerowac ale jakos nie bawily mnie te plukania itp i zauwazylem ze sprawnosc mial juz mniejsza wiec kupowalem nowy itd itd...

Droga zabawa byla i dlatego po czasie z niej zrezygnowalem.

Moze Purolite lepiej sie spisze :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
Raczej po nasyceniu NO3 bede wyrzucal.

NitratEx dzialal bardzo dobrze.

Z tego co pamietam pochlanial jakies 9g NO3 i tyle.

Probowalem go regenerowac ale jakos nie bawily mnie te plukania itp i zauwazylem ze sprawnosc mial juz mniejsza wiec kupowalem nowy itd itd...

Droga zabawa byla i dlatego po czasie z niej zrezygnowalem.

Moze Purolite lepiej sie spisze :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



To moje podkreślenie z wypowiedzi kunty wiele wyjaśnia.

Zauważcie że jest sprzeczne z innymi ocenami NitratExa umieszczonymi w tym temacie.


Dzisiaj odebrałem nowe testy NO3 i wreszcie mogłem zweryfikować parametry bloku po regeneracji.

Prawda na temat zastosowania anionitów chlorkowych ( tych regenerowanych solą) w akwariach Malawi jest okrutna ale trzeba to powiedzieć.

Wyrażnie widać że i NitratEx i Purolite A520E i pewno innych firm także świetnie działają jak są dziewiczo nowe. Działają szybko i pochłaniają prawie cały ładunek azotanów który przez nie przepływa.

Nówka Purolite pochłania ponad 20 g NO3 /litr objętości.

Nówka NitratExa 1/4 litra podają że 9 g NO3

-...... usunąłem


....... usunąłem.

Nowy anionit natomiast może usunąć azotany nawet do 0.


W tym świetle zaczynam rozumieć postępowanie kolegi kunty.

Przy takiej cenie ( za litr dziś 38 zł w 2008r 60zł) robimy blok na 1-2 litry Purolite A520E a jak się zapcha wyrzucamy zawartość i zasypujemy nowym.

Jednak i w umieszczonym prze Karola linku do angielskiej oferty i na naszych do wody pitnej deklarują kilkusetkrotne regeneracje.

W swojej 112 swobodnie utrzymuję więc azotany na poziomie 10-20 mg/l przy podmiankach RAZ MA MIESIĄC 20%.

Czekamy jakie będą wyniki i obserwacje Jarka, a w tym czasie popróbuję usunąć tą wadę.

-- dołączony post:

Raczej po nasyceniu NO3 bede wyrzucal.

..

Moze Purolite lepiej sie spisze :-)


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



Będzie Pan Zadowolony - Mr kunta


Popełniać błędy - ludzka rzecz

Przyznać się do nich - bezcenne.


Podtrzymuję wszystko co napisałem o Purolite A520E do momentu regeneracji, czyli wydajność, szybkość usuwania,grożbę usunięcia NO3 w małych zbiornikach aż do 0.


Kolega Jarek zweryfikuje to niebawem.


Błędnie podałem warunki regeneracji i je poprawiam tu oraz na wcześniejszych wpisach by ktoś nie popełnił błędu, czytając tylko początek.


Dwie sprawy.

1/ Dawkowanie Chlorku sodu NaCl - karta podaje 90-250 g/l

Portale kulinarne podają że - łyżka stołowa soli to od 15 do 19 gram więc na litr wody trzeba wsypać 13-15 łyżek stołowych a nie jak podałem błędnie - dwie. W efekcie złoże było regenerowane tylko w maleńkim stopniu.

2/ W wielu miejscach producent Purolite podkreśla zastosowanie tego anionitu tylko do wody pitnej oraz zwraca uwagę na zatrucie złoża substancjami organicznymi, jako czynnik szkodliwy dla pracy i pojemności złoża.

Woda z akwarium od wody pitnej może różnić się zasadniczo tylko skażeniem bakteryjnym.

Pozostałe parametry mogą być bardzo zbliżone. Złoże do regeneracji jest silnie skażone naszymi bakteriami nitryfikacyjnymi i denitryfikacyjnymi - nowe jeszcze nie.

Purolite A520E ma dopuszczalną temperaturę pracy do 100 C więc chlorek sodu rozpuściłem we wrzątku i od razu wsadziłem tam mój blok z pompą i uruchomiłem regenerację.

Temp solanki ok 90 C

stężenie chlorku sodu 10 % - 13 łyżek stołowych na litr wody

ilość wody 1,5 litra = 3OZ

czas regeneracji 60 minut.

Zniszczyłem znajdujące się wewnątrz bloku bakterie.


Efekt wizualny

- blok który był niemal po regeneracji wydzielił ponownie dużo NO3 - woda jak piwo.

- całe złoże zrobiło się jaśniutkie takie jak by było nowe

- zniknęło ciemne przebarwienie od strony pompy.


Po płukaniu blok 370 ml anionitu pracuje ponownie w 112-tce

obsada P. saulosi red coral 1+5

ok 90 litrów wody - NO3 = 20 mg/l ( w życiu tu tak mało nie było)

ładunek NO3 = 1800 mg = 1,8g

przepływ - 24 l/h praca ciągła

azotany na wylocie z bloku - 3-4 mg/l a więc bezpiecznie dla pracy ciągłej.


Po 6 godzinach pracy mamy rekord zbiornika

poziom NO3 - jest 5 mg/l woda jak kryształ

złoże zaabsorbowało ok 1,3 grama NO3.


ponowny pomiar jutro.

o wydajności po regeneracji na razie nic nie wiem.

Opublikowano
Rano zrobiłem tylko szybki test wody w baniaku i na pewno nie ma zagrożenia, że wyssało za dużo.

Nie miałem już czasu zrobić testu wody wypływającej z kolumny. Jak tylko wrócę do domu to pomierzę.

Z uwag, to rano przepływ okazał się sporo większy niż ten ustawiony wczoraj, konieczna była korekta, podejrzewam, że kwestia dokładności odpowietrzenia pompki.


A co do ilości azotanów, to stan 30-40 mg przed podmianką jest u mnie standardowy. Podmianka to ok 100-200 l tygodniowo.

ps. Wiaderkowania to nie mam bo podmianka to kwestia wystawienia węża za okno i odkręcenia kranu z wodą :-)



Uzupełnienie. Nie było czasu się wcześniej podzielić z doświadczeniami.

Po powrocie z pracy pomierzyłem i tak jak należało się spodziewać złoże było już zapchane.

Zostało dalej w sumpie bo zamówiona sól nie dojechała do hurtowni a start robiłem na soli kupionej w aptece.

Jak dojdzie NaCl to zrobię regenerację i ponowię test.

Przy okazji widziałem, że start też powinien być na większym stężeniu NaCl. Ja miałem tylko 30g i to w 1l rozpuściłem, podejrzewam, że to dużo za mało było.

Restart zrobię na podstawie http://www.caitechnologies.com/images/pdfs/specs/A520e.pdf i dam z 200g/l

Opublikowano
heh, odkrycie na miarę pierwszego denitryfikatora DIY. Wymyśl jeszcze jak zrobić to po za akwarium (zewnętrznie) i będzie super, dzięki.


Specjalnie dla Londyńczyków


Zewnętrzny Blok Absorbera azotanów NO3 na Purolite A520E - wersja 2.0


- tańsza,

- na 1 lub 2 litry anionitu

- bez wyjmowania z szafki przez 10 lat.



dygresja

Niestety kolega Jarek popełnił maleńki falstart - trochę i z mojej winy, ale mój blok już po dwu regeneracjach i modyfikacji procesu pracuje nienagannie

- 3-4 mg/l NO3 na wylocie bloku

- 24-30 l/h pracy

- praca automatyczna 8x 15 min/dobę

- NO3 w akwarium poniżej -10mg/l NO3.

Wiem że tygodniowo ryby+bakterie produkują 1,8 g NO3.


Dla poszukujących Chlorku sodu - przecież pisałem że może być sól tabletkowa np

http://www.leroymerlin.pl/hydraulika/uzdatnianie-wody/preparaty-do-uzdatniania-wody/sol-tabletkowana-1-2kg-ustm,p152495,l1000.html

Sól tabletkowana do zmiękczaczy i zmywarek - 1 kg. (4258529747) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img08.allegroimg.pl/photos/400x300/42/58/52/97/4258529747@@AMEPARAM@@08@@AMEPARAM@@42/58/52/97@@AMEPARAM@@4258529747



także castorama, obi, i sklepy AGD.


OPIS BUDOWY WERSJI 2.0


Kupujemy rurę kanalizacyjną PCV 75 - 50cm - koszt 3,50zł Taniej jak kupicie w najbliższym składzie materiałów budowlanych

RURA PCV fi 75 - 50 cm KANALIZACYJNA SZARA (4205634416) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img16.allegroimg.pl/photos/400x300/42/05/63/44/4205634416@@AMEPARAM@@16@@AMEPARAM@@42/05/63/44@@AMEPARAM@@4205634416


do tego korek zaślepkę fi 75 - koszt 1,80 zł

PCV KOREK ZAŚLEPKA 75 MM PCW RURA KANALIZACYJNA (4251974060) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img07.allegroimg.pl/photos/400x300/42/51/97/40/4251974060@@AMEPARAM@@07@@AMEPARAM@@42/51/97/40@@AMEPARAM@@4251974060



http://sklep.osmoza.pl/kolanko-af-se-0406-jg-p-375.html - 2 szt =16zł

http://sklep.osmoza.pl/przewod-czarny-ktpe14c-p-630.html - ilość metrów by podwójnie starczyło z szafki do akwarium. np 2x3m = 9zł

http://sklep.osmoza.pl/kurek-bv250w-jg-p-209.html - 17zł

http://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html - 38 zł/litr

pompa Hydor Pico 250 - 33zł


RAZEM KOSZT = 118,30zł


z kawałka spienionego pcv lub plexy sklejamy podstawkę wiercimy otwór i wklejamy kolanko ( na zdjęciach inne kolanka)

a49d09c0e94a0d53m.jpg



to samo w zaślepce fi75

ad211717a8b0a61dm.jpg



ucinamy rurę kanalizacyjną na wymiar 29 cm ( dla 2litrów anionitu jeszcze + 24,6 cm)

i porządnie sklejamy z podstawką ( fuszerka grozi zalaniem pomieszczenia!!)


na dno rury wsuwamy okrągłą gąbkę najdrobniejszą -następnie wsypujemy cały litr Purolite A520E - ubijamy i zapełniamy wolną przestrzeń gąbkami, smarujemy uszczelkę w rurze i zamykamy na amen.

821ba8a3efa6b631m.jpg



wciskamy czarny wężyk 1/4" i wstawiamy do szafki w najgorszy kąt bo nie wyjmiemy tego przez 10 lat.

399d112ef9082ca2m.jpg



na czarny wężyk od dołu bloku zakładamy pompkę Hydor Pico 250 z przepływem na full i wrzucamy do sumpa lub do akwarium za tło, kamień, filtr wewn.

W dogodnym miejscu do regulacji przecinamy wężyk i wstawiamy kurek. Pompka powinna pracować na max a kurkiem regulujemy przepływ. Kurek może być zamontowany tak na podawaniu na blok jak i na powrocie z niego.

Górny wylot z bloku wprowadzamy do akwarium i pewnie mocujemy by nie wypadł samoczynnie.

Odradzam jakiekolwiek pomysły z wykorzystaniem wypływów z kubłów bo zawsze będzie to kosztem filtracji albo biologicznej albo mechanicznej, a i tak do regeneracji bloku trzeba by to rozłączać i tak dawać dodatkową pompę.

W tej wersji którą podałem bloku nigdy nie wyjmujemy z szafki i nic nie rozłączamy.


FORMOWANIE WSTĘPNE I REGENERACJE


Długości czarnych wężyków należy tak dobrać by móc wyjąć pompkę Hydor oraz powrót i zanurzyć w podstawionym naczyniu z gorącą solanką np na taborecie lub parapecie.


Proces i dawkowania chlorku sodu dla formowania i regeneracji złoża opisałem poprzednio.

Przypominam tylko że formowanie wstępne 5-10 łyżek stołowych/litr wody a regeneracja 200 gram/litr wrzątku 90 C.

Producent podaje absorbcję ponad 20g na litr anionitu i kilkaset-krotną regenerację złoża.

Powinno więc pracować co najmniej 10 lat.

Opublikowano

Niestety Jarek milczy a inni czekają na dalsze wyniki.

Muszę więc post po poście - sorry


Wczoraj wieczorem czwarta regeneracja.

370ml Purolite A520E nadal pochłania kilkanaście gramów azotanów NO3.

Tak one wyglądają w 1,5 litra solanki.

02bd15653dbde673m.jpg


Rozumiecie już dlaczego każdy absorber azotanów "klaruje" wam wodę. I nie dotyczy to wyłącznie Purigenu, ale każdego anionitu jonowymiennego.

Różnica tylko w tym że Purigen regenerujecie wybielaczami więc wybielają również ten kolorek azotanów. Absorbery chlorkowe regenerowane chlorkiem sodu nie wybielają więc "każdy widzi jaki jest koń".

One wszystkie nie klarują wody tylko pozbawia ją brązowego koloru azotanów, dlatego widzicie tak dużą zmianę koloru wody a błędnie opisujecie że klaruje.


Cały proces regeneracji z dwoma płukaniami trwa godzinę ( 45+10+5), więc błyskawicznie, a ten kolorek solanki jest już po 5 minutach od startu - wniosek- nie ma sensu dzielić kupionej ilości złoża na dwa. Wkładamy do bloku całość i regenerujemy razem bez wyjmowania z wkładu.


Zauważyłem bardzo silny wpływ pH wody na poziom azotanów które puszcza złoże

- dla pH 7,6 - poziom azotanów na wylocie z bloku stale 1-3 mg/l

- dla pH 8,0 - poziom azotanów na wylocie z bloku stale 5-10 mg/l

nie kalibrowany test JBL NO3

teraz rozumiem zapis w Karcie Technicznej - pH Limits Cl- 4.5-8.5 (Operating)


Pytanie do eljota - czy dla próby mogę stopniowo podnieść pH w malawce do 8,3- 8,5 by zobaczyć jak działa Purolite A520E w biotopie Tanganika?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • I to mi się podoba, przeskok na 4 razy większe akwarium. Dobrze, że nie kupiłeś 240 l. 👍 Rozważ jednak większą wysokość akwarium, jeśli to możliwe, szczególnie przy tej szerokości. Moim zdaniem 60 cm wygląda dobrze do maksimum 150 cm długości szkła. Przy dwóch metrach wizualnie będzie jamnik - choć to oczywiście kwestia gustu. Zrób choć 65 cm, wówczas będziesz miał zbiornik 1000+. 😉
    • Może, ale nie musi. @Pikczer widzisz tu blat?
    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.