Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

 nie potrzeba wanny, tylko wszystko dobrze wymierz.

Podaj wymiary- akwa gdzie ma być umieszczony filtr,  teoretyczne kaseciaka a podpowiemy co i jak abyś nie zrobił błędów. Czy to ma być jednostronny czy dwustronnego zasysu.

Projekty i wymiary masz podane, rozplanowanie itp. ogólnie wszystko już jest a docelowo zmienia się tylko drobne szczegóły. Aby filtr pasował pod konkretny zbiornik.

Wpierw musisz wybrać pompę i to pod jej wymiar robi się komorę główną, reszta to formalność.

Opublikowano

Chciałbym zapytać jakimi farbami można pomalować kaseciaka żeby były wodoodporne a zarazem bezpieczne dla ryb, zamierzam w baniaku okleić tylna szybę na niebiesko i w tym kolorze przydał by się kaseciak

Opublikowano
6 godzin temu, KrisT napisał:

 nie potrzeba wanny, tylko wszystko dobrze wymierz.

Podaj wymiary- akwa gdzie ma być umieszczony filtr,  teoretyczne kaseciaka a podpowiemy co i jak abyś nie zrobił błędów. Czy to ma być jednostronny czy dwustronnego zasysu.

Projekty i wymiary masz podane, rozplanowanie itp. ogólnie wszystko już jest a docelowo zmienia się tylko drobne szczegóły. Aby filtr pasował pod konkretny zbiornik.

Wpierw musisz wybrać pompę i to pod jej wymiar robi się komorę główną, reszta to formalność.

Akwarium 270x65x75(h) ,

Spinki beda 3 cm od gory,

Kaseciak ma byc po prawej stronie akwa, rozmiar dowolny aby wszystko się w nim zmiescilo

Pompa moze byc jebao dct 6000 jezeli wystarczy, lub lepsza(firma jak i wydajnosc)

Do wszystkiego bedzie falownik rw 15

Chce w kaseciaku miec purolite i 2 grzalki, 

Czy taka 1 gąbka w kasecie ogarnie takie akwarium?

Planuje 2,5 - 3l matrixa

Cena wszystkiego nie gra roli, ma byc jak najlepsze, prosze znawcow o porady :)

Opublikowano
3 godziny temu, MarcinKoz napisał:

Chciałbym zapytać jakimi farbami można pomalować kaseciaka żeby były wodoodporne a zarazem bezpieczne dla ryb, zamierzam w baniaku okleić tylna szybę na niebiesko i w tym kolorze przydał by się kaseciak

Akrylowymi, najlepiej z atestem (ma wtedy oznaczenie - "Bezpieczna dla dzieci ")

Opublikowano (edytowane)
4 godziny temu, Adamsdz napisał:

Akwarium 270x65x75(h) ,

Spinki beda 3 cm od gory,

Kaseciak ma byc po prawej stronie akwa, rozmiar dowolny aby wszystko się w nim zmiescilo

Pompa moze byc jebao dct 6000 jezeli wystarczy, lub lepsza(firma jak i wydajnosc)

Do wszystkiego bedzie falownik rw 15

Chce w kaseciaku miec purolite i 2 grzalki, 

Czy taka 1 gąbka w kasecie ogarnie takie akwarium?

Planuje 2,5 - 3l matrixa

taka gąbka ogarnie akwarium ale nie wiem czy ogarnie pompę 6kl/h.  ;-)  Nie jestem twórcą kaseciaka ale wg moich obserwacji przy takich przepływach to musi być kaseciak dwustronnego zasysu wody, zresztą przy takich wymiarach zbiornika dwustronny zasys będzie się lepiej sprawdzać.

Grzałki wsadziłbym symetrycznie w powiększone komory śmieciowe po dwóch stronach.(25-30mm ) Większe komory śmieciowe zmiejszają szybkość przeplywu wody, syf ma czas aby opaść na dno i stopniowo od dołu zapychać gąbkę.

Ogólnie kaseciak wysokości 50cm, szerokość max 12cm co daje 600cm2 powierzchni jednej gąbki (x2), komory za gąbkami 1.5-2 cm, komora główna- długość pompy plus 3-4cm czyli coś około 20-22cm. (nie znam wymiarów jebao 6000)  Okna dolne w komorze głównej o wysokości min 6cm-7cm,  komora  główna zmieści spokojnie 2.5l -3 l ceramiki, 2cm grubości gąbkę , pompę i na pompie blok purolitu fi 10cm.

U mnie komora ma 185x100mm i mieści lekko 2l ceramiki. To wystarczy z naddatkiem.

szczeliny wlotowe do komór śmieciowych 5x 4mmx100mm z zamontowaną przesłoną co daje mozliwość regulacji spadku poziomu wody w komorze głównej  (przy czystych gąbkach) i siły zasysu.

Pompa jebao 6000 z regulacją powinna wystarczyć to dobre, wydajne i mega ciche pompy. Przepływ rzędu 6kl/h to już jest dużo.

tak ja to widzę, inni może inaczej, mogą polecić jednostronny kaseciak  cóż nie jestem guru w tym temacie. Stwierdzam tylko iz jeśli jest miejsce to dwustronny kaseciak jest lepszym rozwiązaniem, mamy 2x większą powierzchnię filtracyjną gąbek. Przepływ rozkłada się na dwie gąbki, lepszy dopływ wody do komory pompy, bardziej równomierny bo dwustronny napływ wody do ceramiki, przy większym zabrudzeniu gąbki zmniejszy spadek poziomu wody itd..

Blok purolitu wsadziłbym do komory na pompę, tak mam zrobione u siebie , montując go za gąbką musiałbyś zrobić jedną komorę o szerokości 80-90mm więcej co zwiększy długość kaseciaka. Tylko po co, jak może "leżeć" na pompie gdzie i tak komora  główna pompy w 60% jest niewykorzystana. Taki układ robi go bardziej kompaktowym.

Nie jestem fanem umieszczania grzałki za gąbką, bo jeśli się zapcha to grzałka zostanie odsłonięta poniżej jej minimalnego zanurzenia. Moim zdaniem lepiej zamontować je przed gąbką w komorze śmieciowej.

Nie zauważyłem aby grzałka jakoś wpływała na nierównomierne zabrudzenie gąbki, co widać na zdjęciu jakie wkleiłem (opis mojego akwa)

to tyle narazie z mojej strony, pzdr. 

 

Edytowane przez KrisT
Opublikowano (edytowane)

KrisT ja mam jednostronny na jecod dct8000.Tytaj filmik i zasada dzialania i cyrkulacji.

Witam przypadkowo wpadlem na nowe udogodnienie w kaseciaku.Kasetka na gabki a dziala jak na zalaczonym obrazku.IMG_20180214_233612.thumb.jpg.bed81be7fd83e58b63a7169ee49c9e97.jpg

IMG_20180214_234217.jpg

Edytowane przez RavenPl
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

takie cuś miałem zrobić u siebie, niestety zamówiłem za mało pcv i nie starczyło mi materiału. W projekcie miałem to uwzględnione...

Taka kaseta to bardzo wielkie udogodnienie przy wymianie gąbek o dł. rzędu 50cm, przy dużych kaseciakach. Przy małych oczywiscie też ułatwia życie...

najlepiej mieć zrobione dwa zestawy kaset i gąbek, jeden wyjmujemy i natychmiast wsadzamy czysty zestaw.

Brudnym możemy zając się bez pospiechu.

Edytowane przez KrisT

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.