Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Szykując opis mojego filtra kasetowego natrafiłem na problem optymalizacji wielkości złoża biologicznego pod kątem zbiorników Malawi.

W filtrach kubełkowych nie ma problemu - dajemy na maxa ile wejdzie bo przecież bez sensu wypełniać tylko np. do połowy.

W kaseciaku z racji że jest wewnątrz baniaka i zajmuje miejsce, wielkość złoża ma kluczowe znaczenie.

Wertując wcześniejsze tematy natknąłem się na wypowiedz kolegi yaro z 2009 roku.


w swoim akwarium miałem już 4 litry ceramiki jak i w pewnym momencie dwadzieścia, bez względu na to czy było to 4 czy 20 parametry były w porządku, jedyne co zauważyłem to NO3 przy więkzej ilości ceramiki był o około 10 stopni wyższe


Prośba więc do doświadczonych kolegów o odpowiedz lub wstawienie waszym zdaniem właściwych objętości złoża przy założeniach.


1/ prosta i tania ceramika typu, keramzyt, lawa wulkaniczna, grys koralowy, rurki, bio-bale.

2/ obsada zbiornika typowa dla litrażu z lekkim przerybieniem.

3/ zapewnia na 100% parametry nitryfikacji.


dla akwarium


- 80 cm czyli 112l/120l

- 100 cm

- 120 cm

- 150 cm

- 200 cm

- 250 cm


będę wdzięczny tylko za sprawdzone praktycznie wielkości w litrach ceramiki.

W pracującym już kaseciaku w 120 cm dałem 14 litrów ceramiki pół na pół lawa i grys koralowy. Wymagało to 30 cm długości kaseciaka. Mam nie odparte wrażenie że dałem złoże to o wiele za duże.

Gość pemergency
Opublikowano
Szykując opis mojego filtra kasetowego natrafiłem na problem optymalizacji wielkości złoża biologicznego pod kątem zbiorników Malawi.

W filtrach kubełkowych nie ma problemu - dajemy na maxa ile wejdzie bo przecież bez sensu wypełniać tylko np. do połowy.

W kaseciaku z racji że jest wewnątrz baniaka i zajmuje miejsce, wielkość złoża ma kluczowe znaczenie.

Wertując wcześniejsze tematy natknąłem się na wypowiedz kolegi yaro z 2009 roku.




Prośba więc do doświadczonych kolegów o odpowiedz lub wstawienie waszym zdaniem właściwych objętości złoża przy założeniach.


1/ prosta i tania ceramika typu, keramzyt, lawa wulkaniczna, grys koralowy, rurki, bio-bale.

2/ obsada zbiornika typowa dla litrażu z lekkim przerybieniem.

3/ zapewnia na 100% parametry nitryfikacji.


dla akwarium


- 80 cm czyli 112l/120l

- 100 cm

- 120 cm

- 150 cm

- 200 cm

- 250 cm


będę wdzięczny tylko za sprawdzone praktycznie wielkości w litrach ceramiki.

W pracującym już kaseciaku w 120 cm dałem 14 litrów ceramiki pół na pół lawa i grys koralowy. Wymagało to 30 cm długości kaseciaka. Mam nie odparte wrażenie że dałem złoże to o wiele za duże.



Zbiornik - 120x40x50 - 240L

Obsada - 30 ryb ok 5cm

Wkład - Ceramika 4L (więcej nie miałem pod ręką).


Cykl na siku zamykał się jakoś 6 tygodni, po wpuszczeniu obsady zbiornik stabilizował się kolejny tydzień i jest stabilny do dnia dzisiejszego.


NH3/4 - 0, NO2 - 0

  • Dziękuję 2
Opublikowano

To pytanie za 1000 punktów i nie wiem czy da się uzyskać na tyle wiarygodne dane aby je z czystym sumieniem polecać. Wiadomo że jest to znacznie mniej niż dawny przelicznik gdzie minimum to było 10% litrażu ale o ile? Z tych mediów które wymieniłeś najniżej oceniam biobale, choć przy pozostałych zdarza się różnie z ich "porowatością" czyli miejscem do osiedlania się bakterii.

Opublikowano
Zbiornik - 120x40x50 - 240L

Obsada - 30 ryb ok 5cm

Wkład - Ceramika 4L (więcej nie miałem pod ręką).


Cykl na siku zamykał się jakoś 6 tygodni, po wpuszczeniu obsady zbiornik stabilizował się kolejny tydzień i jest stabilny do dnia dzisiejszego.


NH3/4 - 0, NO2 - 0



dzięki kolego

to dokładnie tak samo jak pisał w 2009 r kolega yaro tylko tam nie podał obsady i litrażu - może pamięta??

Gość pemergency
Opublikowano
dzięki kolego

to dokładnie tak samo jak pisał w 2009 r kolega yaro tylko tam nie podał obsady i litrażu - może pamięta??



Hmm, to czekamy na kolegę yaro, może się wypowie... tak czy inaczej 4L na takie zarybienie i ten litraż wystarcza.

Opublikowano

Wiele też zależy od jakości złoża. U mnie w akwarium 140x60x60 mam 2 litry matrixa i 1litr grysu koralowego i paramerty były takie same pomimo włożenia 2 litrów denitrate (to rozdrobniony matrix do denitryfikacji), ale może dlatego że przez to złoże i tak przepływnośc jest na poziomie 200l/h. Tak czy siak 2 litry matrixu i 1 litr grysu w kubełku hw302 ogarnia mi biologie w 500l akwarium.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Wiele też zależy od jakości złoża. U mnie w akwarium 140x60x60 mam 2 litry matrixa i 1litr grysu koralowego i paramerty były takie same pomimo włożenia 2 litrów denitrate (to rozdrobniony matrix do denitryfikacji), ale może dlatego że przez to złoże i tak przepływnośc jest na poziomie 200l/h. Tak czy siak 2 litry matrixu i 1 litr grysu w kubełku hw302 ogarnia mi biologie w 500l akwarium.


Staszku myślałem raczej o wkładach ceramicznych nie dla bogatych ale tym wpisem podsunąłeś mi nową koncepcję filtra kasetowego.


Zbuduję i opiszę najtrudniejszy wariant filtra kasetki czyli dla mini-baniaczka 112l.

Od tego wielu zaczyna lub nie może zacząć przygody z Malawi bo nie ma gdzie postawić szafki na ten uroczy filtr kubełkowy.

Teraz przykręci wsporniki do ściany i "powiesi żywy obraz Malawi" tylko jeden kabelek będzie dochodził, tak jak nowoczesne TV powieszone na ścianie - tylko troszkę grubsze.


dwie wersje


1/ dla bogatych - tylko na 1 litrze Matrixa za 65 zl

BĘDZIE TO CZARNE TŁO PCV Z PRZYKLEJONYM PO ŚRODKU 5-CIO CM ZGRUBIENIEM DŁUGOŚCI TYLKO 22 CM


2/ dla normalnych - z 3 litrami lawy wulkanicznej za 6 zł

BĘDZIE TO CZARNE TŁO PCV ZE ZGRUBIENIEM 5CM W JEDNYM Z ROGÓW DŁUGOŚCI 31 CM


CAŁA FILTRACJA BIOLOGICZNA I MECHANICZNA TYLKO 7 WAT - FAKTYCZNY PRZEPŁYW 1000 L/H ( pompa Hydor Pico 1000 )


tak na marginesie

Sebastian przysłał mi zdjęcia swojej "mętnej wody" z którą walczył od zawsze po jednym dniu pracy swojej kasetki. - no no no jestem w szoku.

Opublikowano

Ja do niedawna na 4 litrach najtańszej ceramiki i bio kuli bujałem swoją 280tkę. Parametry nie zmieniły się po przejściu na większy kubeł.


Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano

W związku z tym, ze nigdy tego nie liczyłem na zasadzie kupiłem i wsypałem 4 litry nie dysponuje dokładnymi danymi jednak dam takie dane jakie daje producent i moje okreslenie mniej wiecej ile było tam ceramiki i grysu.


W 240 tce miałem


Fluval 304 ma on pojemność 6,6 litra wiec jeśli tam było góra 3 litry ceramiki ale typuje że było ze 2 litry.


W 450 tce


Eheim Classic 2213 czyli około 1 litra ceramiki ( to było mechaniczne wsparcie )

Fluval 404 czyli pojemność 8,5 litra typuje że weszło tam 3 litry ceramiki


razem 4 litry


w 720tce, 960, 840


Eheim Fx5 ma pojemność 20 litrów wg producenta wchodzi w niego 5,9 litrów wkładów z czego część to jednak gąbki jeśli zostało tam 5 litrów ceramiki to góra.


w 375


Tetra ex pojemność 12 litrów myślę, że ceramiki było tam ze 4 litry.


Nigdy nie miałem problemów z cyklem. Wnioski mogą być jednak na wyrost bo zwróćcie uwagę jak mała ilość ceramiki wchodzi do FX-a. To jest zwykła ceramika a ciągnie baniak 960 litrów. Myślę, że duża role odgrywa również konstrukcją filtra. Nie sądzę żeby mój sump pociągnął baniak na 7-8 litrach bo przepływ jest jednak inny w takim dużym zbiorniku jak sump. Jest on otwarty a sprawność mniejsza ... to, że pojechałem w druga stronę z jego wielkoscia i ilościa wkladów to druga sprawa ;). Mam zapas na większe szkło :).


Jednak przygoda z Fluval 304 uwiadomiła mi ze czasem może być za mało wkładów. Kolega który lekko przerybiał 240kę miał tam tylko tą 304 zasypana w 1 koszyku ceramika a w drugim biobalami. Filtr nie dawal rady i caly czas był problem z cyklem. Wyrzucił więc biobale i zasypal calość ceramiką ( średnia połka chyba aquaszut ) problem się skończył jak ręką odjął.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ogromne dzięki wszystkim którzy już się wypowiedzieli.

Już miałem zrobić podsumowanie - i zaraz zaraz o najtańszym i najlepszym wszyscy zapomnieli - nikt nie próbował ?


Filtr kasetowy - tak jak w fbf oraz sumpach może spokojnie pracować na PIASKU JAKO ZŁOŻE BIOLOGICZNE.


Wyczytałem z waszych wpisów że 1 litr piasku to nie osiągalna dla ceramik powierzchnia dla zasiedlenia bakterii i jest w stanie pociągnąć biologię w największym baniaczku.????


Jak filtr kasetowy dostosować do wykorzystania piasku JAKO CERAMIKI - gotowy.


Pilnie potrzebne wasze opinie, uwagi, doświadczenia z PIASKIEM.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.