Skocz do zawartości

Optymalna objętość złoża biologicznego


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

Szykując opis mojego filtra kasetowego natrafiłem na problem optymalizacji wielkości złoża biologicznego pod kątem zbiorników Malawi.

W filtrach kubełkowych nie ma problemu - dajemy na maxa ile wejdzie bo przecież bez sensu wypełniać tylko np. do połowy.

W kaseciaku z racji że jest wewnątrz baniaka i zajmuje miejsce, wielkość złoża ma kluczowe znaczenie.

Wertując wcześniejsze tematy natknąłem się na wypowiedz kolegi yaro z 2009 roku.


w swoim akwarium miałem już 4 litry ceramiki jak i w pewnym momencie dwadzieścia, bez względu na to czy było to 4 czy 20 parametry były w porządku, jedyne co zauważyłem to NO3 przy więkzej ilości ceramiki był o około 10 stopni wyższe


Prośba więc do doświadczonych kolegów o odpowiedz lub wstawienie waszym zdaniem właściwych objętości złoża przy założeniach.


1/ prosta i tania ceramika typu, keramzyt, lawa wulkaniczna, grys koralowy, rurki, bio-bale.

2/ obsada zbiornika typowa dla litrażu z lekkim przerybieniem.

3/ zapewnia na 100% parametry nitryfikacji.


dla akwarium


- 80 cm czyli 112l/120l

- 100 cm

- 120 cm

- 150 cm

- 200 cm

- 250 cm


będę wdzięczny tylko za sprawdzone praktycznie wielkości w litrach ceramiki.

W pracującym już kaseciaku w 120 cm dałem 14 litrów ceramiki pół na pół lawa i grys koralowy. Wymagało to 30 cm długości kaseciaka. Mam nie odparte wrażenie że dałem złoże to o wiele za duże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość pemergency
Szykując opis mojego filtra kasetowego natrafiłem na problem optymalizacji wielkości złoża biologicznego pod kątem zbiorników Malawi.

W filtrach kubełkowych nie ma problemu - dajemy na maxa ile wejdzie bo przecież bez sensu wypełniać tylko np. do połowy.

W kaseciaku z racji że jest wewnątrz baniaka i zajmuje miejsce, wielkość złoża ma kluczowe znaczenie.

Wertując wcześniejsze tematy natknąłem się na wypowiedz kolegi yaro z 2009 roku.




Prośba więc do doświadczonych kolegów o odpowiedz lub wstawienie waszym zdaniem właściwych objętości złoża przy założeniach.


1/ prosta i tania ceramika typu, keramzyt, lawa wulkaniczna, grys koralowy, rurki, bio-bale.

2/ obsada zbiornika typowa dla litrażu z lekkim przerybieniem.

3/ zapewnia na 100% parametry nitryfikacji.


dla akwarium


- 80 cm czyli 112l/120l

- 100 cm

- 120 cm

- 150 cm

- 200 cm

- 250 cm


będę wdzięczny tylko za sprawdzone praktycznie wielkości w litrach ceramiki.

W pracującym już kaseciaku w 120 cm dałem 14 litrów ceramiki pół na pół lawa i grys koralowy. Wymagało to 30 cm długości kaseciaka. Mam nie odparte wrażenie że dałem złoże to o wiele za duże.



Zbiornik - 120x40x50 - 240L

Obsada - 30 ryb ok 5cm

Wkład - Ceramika 4L (więcej nie miałem pod ręką).


Cykl na siku zamykał się jakoś 6 tygodni, po wpuszczeniu obsady zbiornik stabilizował się kolejny tydzień i jest stabilny do dnia dzisiejszego.


NH3/4 - 0, NO2 - 0

  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pytanie za 1000 punktów i nie wiem czy da się uzyskać na tyle wiarygodne dane aby je z czystym sumieniem polecać. Wiadomo że jest to znacznie mniej niż dawny przelicznik gdzie minimum to było 10% litrażu ale o ile? Z tych mediów które wymieniłeś najniżej oceniam biobale, choć przy pozostałych zdarza się różnie z ich "porowatością" czyli miejscem do osiedlania się bakterii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiornik - 120x40x50 - 240L

Obsada - 30 ryb ok 5cm

Wkład - Ceramika 4L (więcej nie miałem pod ręką).


Cykl na siku zamykał się jakoś 6 tygodni, po wpuszczeniu obsady zbiornik stabilizował się kolejny tydzień i jest stabilny do dnia dzisiejszego.


NH3/4 - 0, NO2 - 0



dzięki kolego

to dokładnie tak samo jak pisał w 2009 r kolega yaro tylko tam nie podał obsady i litrażu - może pamięta??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość pemergency
dzięki kolego

to dokładnie tak samo jak pisał w 2009 r kolega yaro tylko tam nie podał obsady i litrażu - może pamięta??



Hmm, to czekamy na kolegę yaro, może się wypowie... tak czy inaczej 4L na takie zarybienie i ten litraż wystarcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele też zależy od jakości złoża. U mnie w akwarium 140x60x60 mam 2 litry matrixa i 1litr grysu koralowego i paramerty były takie same pomimo włożenia 2 litrów denitrate (to rozdrobniony matrix do denitryfikacji), ale może dlatego że przez to złoże i tak przepływnośc jest na poziomie 200l/h. Tak czy siak 2 litry matrixu i 1 litr grysu w kubełku hw302 ogarnia mi biologie w 500l akwarium.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele też zależy od jakości złoża. U mnie w akwarium 140x60x60 mam 2 litry matrixa i 1litr grysu koralowego i paramerty były takie same pomimo włożenia 2 litrów denitrate (to rozdrobniony matrix do denitryfikacji), ale może dlatego że przez to złoże i tak przepływnośc jest na poziomie 200l/h. Tak czy siak 2 litry matrixu i 1 litr grysu w kubełku hw302 ogarnia mi biologie w 500l akwarium.


Staszku myślałem raczej o wkładach ceramicznych nie dla bogatych ale tym wpisem podsunąłeś mi nową koncepcję filtra kasetowego.


Zbuduję i opiszę najtrudniejszy wariant filtra kasetki czyli dla mini-baniaczka 112l.

Od tego wielu zaczyna lub nie może zacząć przygody z Malawi bo nie ma gdzie postawić szafki na ten uroczy filtr kubełkowy.

Teraz przykręci wsporniki do ściany i "powiesi żywy obraz Malawi" tylko jeden kabelek będzie dochodził, tak jak nowoczesne TV powieszone na ścianie - tylko troszkę grubsze.


dwie wersje


1/ dla bogatych - tylko na 1 litrze Matrixa za 65 zl

BĘDZIE TO CZARNE TŁO PCV Z PRZYKLEJONYM PO ŚRODKU 5-CIO CM ZGRUBIENIEM DŁUGOŚCI TYLKO 22 CM


2/ dla normalnych - z 3 litrami lawy wulkanicznej za 6 zł

BĘDZIE TO CZARNE TŁO PCV ZE ZGRUBIENIEM 5CM W JEDNYM Z ROGÓW DŁUGOŚCI 31 CM


CAŁA FILTRACJA BIOLOGICZNA I MECHANICZNA TYLKO 7 WAT - FAKTYCZNY PRZEPŁYW 1000 L/H ( pompa Hydor Pico 1000 )


tak na marginesie

Sebastian przysłał mi zdjęcia swojej "mętnej wody" z którą walczył od zawsze po jednym dniu pracy swojej kasetki. - no no no jestem w szoku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z tym, ze nigdy tego nie liczyłem na zasadzie kupiłem i wsypałem 4 litry nie dysponuje dokładnymi danymi jednak dam takie dane jakie daje producent i moje okreslenie mniej wiecej ile było tam ceramiki i grysu.


W 240 tce miałem


Fluval 304 ma on pojemność 6,6 litra wiec jeśli tam było góra 3 litry ceramiki ale typuje że było ze 2 litry.


W 450 tce


Eheim Classic 2213 czyli około 1 litra ceramiki ( to było mechaniczne wsparcie )

Fluval 404 czyli pojemność 8,5 litra typuje że weszło tam 3 litry ceramiki


razem 4 litry


w 720tce, 960, 840


Eheim Fx5 ma pojemność 20 litrów wg producenta wchodzi w niego 5,9 litrów wkładów z czego część to jednak gąbki jeśli zostało tam 5 litrów ceramiki to góra.


w 375


Tetra ex pojemność 12 litrów myślę, że ceramiki było tam ze 4 litry.


Nigdy nie miałem problemów z cyklem. Wnioski mogą być jednak na wyrost bo zwróćcie uwagę jak mała ilość ceramiki wchodzi do FX-a. To jest zwykła ceramika a ciągnie baniak 960 litrów. Myślę, że duża role odgrywa również konstrukcją filtra. Nie sądzę żeby mój sump pociągnął baniak na 7-8 litrach bo przepływ jest jednak inny w takim dużym zbiorniku jak sump. Jest on otwarty a sprawność mniejsza ... to, że pojechałem w druga stronę z jego wielkoscia i ilościa wkladów to druga sprawa ;). Mam zapas na większe szkło :).


Jednak przygoda z Fluval 304 uwiadomiła mi ze czasem może być za mało wkładów. Kolega który lekko przerybiał 240kę miał tam tylko tą 304 zasypana w 1 koszyku ceramika a w drugim biobalami. Filtr nie dawal rady i caly czas był problem z cyklem. Wyrzucił więc biobale i zasypal calość ceramiką ( średnia połka chyba aquaszut ) problem się skończył jak ręką odjął.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogromne dzięki wszystkim którzy już się wypowiedzieli.

Już miałem zrobić podsumowanie - i zaraz zaraz o najtańszym i najlepszym wszyscy zapomnieli - nikt nie próbował ?


Filtr kasetowy - tak jak w fbf oraz sumpach może spokojnie pracować na PIASKU JAKO ZŁOŻE BIOLOGICZNE.


Wyczytałem z waszych wpisów że 1 litr piasku to nie osiągalna dla ceramik powierzchnia dla zasiedlenia bakterii i jest w stanie pociągnąć biologię w największym baniaczku.????


Jak filtr kasetowy dostosować do wykorzystania piasku JAKO CERAMIKI - gotowy.


Pilnie potrzebne wasze opinie, uwagi, doświadczenia z PIASKIEM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.