Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja juz pisałem o modułach Samsunga. Czytajac ten watek zrobiłem zdjecie mojego akwarium tylko przy listwie opartej na modułach Samsunga.

I powiem, ze swiatlo jest wystarczające i dla roslin i dla ryb. Zdjecie oddaje dobrze i kolory siłę swiatla

post-14693-14695719146679_thumb.jpg

  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam. Mam pytanie do szanownego grona. Może za to pytanie posypią się na mnie gromy, a więc do rzeczy, kolega poprosił mnie o pomoc w budowie oświetlenia do swojego akwarium, wybór padł na moduły led, problem w tym iż jest to akwarium roślinne. Nie wiem ile modułów użyć o jakiej barwie i w jakich proporcjach kolorów, akwarium 150cm długości. Wiem, że to nie to forum, ale może ktoś kiedyś miał roślinne i robił coś podobnego.


Wysłane z mojego GT-I9100

  • 1 rok później...
Opublikowano
Dnia 11.07.2014 o 12:58, JemioloSeba napisał:

Witam.

Ponieważ otrzymuję na PW coraz więcej zapytań odnośnie mojego obecnego oświetlenia postanowiłem tutaj opisać nieco dokładniej jak to wykonałem. Zaznaczam, że elektronika i elektryka jest mi dość obca więc bez obaw, że ktoś sobie nie poradzi - wykonanie jest banalnie proste.

 

Co potrzeba:

1. Profil aluminiowy lub profil sufitowy pod karton-gips. Ja użyłem tego drugiego i jestem bardzo zadowolony. Tani jak barszcz i spisuje się idealnie:

 

lGXf.jpg

 

Kupujemy odcinek o długości minimum odpowiadającej naszemu akwarium (z reguły sprzedają je w odcinkach 2,5m... cena śmieszna)

 

2. Zasilacz 12V. Tutaj mamy wiele do wyboru. Ja wybrałem ten (bo z jednej firmy, gdzie mają moduły - jeden koszt przesyłki):

http://softled.pl/pl/p/Zasilacz-LED-30W-12V/88

 

Pamiętajmy aby zliczyć ilość potrzebnych nam Wattów i zasilacz miał jeszcze lekki zapas. Liczymy to prosto: 1 moduł samsunga potrzebuje 2,5W czyli mnożymy razy ilość montowanych modułów i dodajemy jeszcze ilość watów potrzebnych taśmie LED (średnio 1m/14W). Ja osobiście kupiłem zasilacz 45W ale brałem spory zapas.

 

3. Moduły Samsunga. Ja przy długości akwarium 150cm i głębokości 60cm używam 5szt. Dla mnie jest idealnie. Warto kupić jedną czy dwie sztuki więcej (cena 7zł/szt) aby mieć w zapasie gdyby coś się upaliło lub zepsuło. Późniejsze domawianie to spore koszta wysyłki.

 

4. Kabel dwużyłowy i tu już zależy ile jest wam potrzebne do podłączenia. Liczmy, że około 2m bo trochę trzeba pociąć na łączenia ledów no i jakiś zapas też musi być. Nie musi to być jakiś gruby kabel. Napięcie stosunkowo małe więc luzik:

pGXf.jpg

 

5. Złączki do przewodów elektrycznych

 

rGXf.jpg

 

6. Silikon (ja użyłem akwarystycznego)

 

7. Wtyczkę do samodzielnego montażu

 

sGXf.jpg

 

8. Taśma LED niebieska samoprzylepna IP65-69 (im wyższe tym lepiej)

yGXf.jpg

 

Bierzemy się do roboty:

 

Ledy otrzymujemy w całości tj. w jednym rzędzie. Rozcinamy je mniej więcej w połowie przewodu między nimi. Końcówki oczywiście odizolowujemy. Rozmierzamy metrem na profilu ile ledów nam potrzeba i rozstawiamy je jak nam pasuje. Kleimy je wyłącznie za pomocą taśmy, która się na nich znajduje. Żadnych past termo. Pamiętajcie kleić je blisko jednej strony profilu aby zostawić miejsce na pasek LED. Przy klejeniu zwróćcie też uwagę na PLUS i MINUS aby były po tych samych stronach.

Z kabla, który kupiliśmy tworzymy odcinki o długości jakiej nam brakuje pomiędzy ledami. Łączymy to za pomocom złączek do przewodów.

Do pierwszego modułu łączymy odcinek kabla, który wystarczy aby sięgnął do szafki gdzie spocznie zasilacz i tu znów to samo, łączymy złączkami zasilacz z kablem (koniecznie zwrócić uwagę gdzie na zasilaczu jest wejście gdzie wyjście 12v) oczywiście od strony modułów dajemy wyjście z zasilacza czyli 12V (Tu również uważać aby + z zasilacza szedł do + modułów). To wszytko jest opisane za zasilaczu więc ciężko pomylić (no chyba, że ktoś nie czyta). Od strony wejścia na zasilaczu montujemy wtyczkę, która idzie do kontaktu. Belka prawie zrobiona.

Pozostało nam jeszcze zamontować taśmę LED niebieską w celu złamania koloru i wyciągnięcia barwy zbliżonej do 6500-8000k.

Znów rozmierzamy taśmę i kleimy ją na profilu (wzdłuż jednej z krawędzi). Ja dodatkowo przesmarowałem spód silikonem w celu lepszego związania (nie ufam tym taśmą samoprzylepnym). W miejscu zaznaczonym na taśmie led znaczkiem "+i-" należy usunąć trochę tej izolacji aby dostać się do styków. Tutaj już potrzeba albo gotowych złączek albo lutownicy i po prostu wlutować się przewodem w pasek led. Jest to banalnie proste i raczej każdy sobie z tym poradzi a jak nie to ma kolegę, który sobie z tym poradzi. Znów zwracamy uwagę na plus i minus i wpinamy się w pierwszą złączkę, łączącą kabel od zasilacza z pierwszym modułem. Będzie to taka mini rozdzielnia. W sklepie lub na allegro często oferują, że zakończą taśmę przewodem. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach to może skorzystać z takiego rozwiązania i wtedy tylko wpina te kabelki do pierwszej złączki.

Po połączeniu kostki zalewamy silikonem i wciskamy nieco pod nie aby przykleiły się do profilu. Ja dodatkowo przesmarowałem silikonem tuż obok modułów w razie gdyby ich taśma puściła. Pamiętajmy uszczelnić wszystkie miejsca gdzie łączą się przewody aby nie zrobić w przyszłości spięcia. Ostatni moduł, który zostaje z "ogonkiem" również dobrze izolujemy sylikonem.

 

Teraz najważniejsze pytanie. Jak to zamontować? U mnie spoczywa to na przymocowanych do korony szynach z profilu ściennego (przez pół cieńszy):

zGXf.jpg

Myślę, że każdy znajdzie jakiś sposób umocowania takiej belki w swoim akwarium.

To by było chyba na tyle. Jeśli coś ominąłem to przepraszam. Oto kilka zdjęć jak to u mnie wygląda:

 

gGXf.jpg

hGXf.jpg

jGXf.jpg

kGXf.jpg

Witam serdecznie.

Wiem że to stary temat ale czy mógłbyś mi może napisać jakiego sterownika używasz,bo ja mam ledDimmer Pro ?

Napisz proszę również w jakich proporcjach mocy miałeś ustawione ledy białe i niebieskie(czy wszystko na 100% czy może niebieski tylko na 50 %).

Niestety nie wiem dlaczego nie widzę zdjęć w twoim poście z budowy oświetlenia (sprawdzałem też na smartfonie)bo miałbym pogląd jak to rzeczywiście z technicznego punktu wygląda.

Opublikowano

Zdjęcia wygasły bo padły hostingi. Teraz używam tylko forumowego hosta.

Co do oświetlenia to od tego czasu wiele się zmieniło. Również używam Led dimmer Pro od kolegi Romka i to świetny sterownik. Do swojego nowego szkła 200x70x70 mam założone 20szt. Samsunga 5630 :

https://polskiled.com.pl/modul-goq-samsung-3x5630-150-stopni-bialy-zimny,3,3404,2935

Oraz 16szt. Samsung RGB:

https://polskiled.com.pl/modul-goq-samsung-3xled-150-stopni-rgb,3,3404,2940

Jeśli o mnie chodzi to nie lubię mieć strasznie jasno więc pewnie skręcę białe na 80% a Rgb dopasuję tak aby barwa mi odpowiadała. Obecnie niebieski mam na full a zielony i czerwony po 10%.

Opublikowano
51 minut temu, JemioloSeba napisał:

Zdjęcia wygasły bo padły hostingi. Teraz używam tylko forumowego hosta.

Co do oświetlenia to od tego czasu wiele się zmieniło. Również używam Led dimmer Pro od kolegi Romka i to świetny sterownik. Do swojego nowego szkła 200x70x70 mam założone 20szt. Samsunga 5630 :

https://polskiled.com.pl/modul-goq-samsung-3x5630-150-stopni-bialy-zimny,3,3404,2935

Oraz 16szt. Samsung RGB:

https://polskiled.com.pl/modul-goq-samsung-3xled-150-stopni-rgb,3,3404,2940

Jeśli o mnie chodzi to nie lubię mieć strasznie jasno więc pewnie skręcę białe na 80% a Rgb dopasuję tak aby barwa mi odpowiadała. Obecnie niebieski mam na full a zielony i czerwony po 10%.

Tak myślałem że pewnie akwarium jak i oświetlenie będziesz miał nowe.Czy masz również ustawiony cykl dobowy (zmierz i świt)?

Czy mógłbyś wskazac zalety kotrzystania z dodatkowych Rgb zamiast np tylko paska niebieskich Led?

Ja równiez nie lubię zbyt mocnego światła i właśnie zastanawiam się nad zmianą zwykłych 3 pasków rgb na białe+RGB samsunga do mojego akwarium 120x40x50.

Jak myślisz ile musiałbym użyć modułów białych i Rgb żeby ładni9e podkreślić kolor ryb?

Ostatnie pytanie mam odnośnie wykonania i potrzebnych elementów.Czy robiłeś to może na jakimś profilu alu czy może jakiejś uniwersalnej hermetycznej oprawie sufitowej?

Przepraszam za tyle pytań ale po prostu staram sie zebrac jak najwięcej rzetelnych informacji.

Pozdrawiam i gratuluje fajnego szkiełka(może podeślesz kilka fotek jak świeci twoje obecne oświetlenie?

Opublikowano

Tak świeci:

Używam cyklu dobowego i to jest największą zaletą sterownika Romka - zero obsługi światła. Raz ustawione działa już wiele miesięcy i nic nie muszę włączać i wyłączać.

Moduły przykleiłem do takiego profilu:

http://allegro.pl/profil-aluminiowy-led-120cm-x-16cm-belka-i6019494442.html

U Ciebie użyłbym 10 białych i 8-10 Rgb.

Największą zaletą Rgb jest to, że możesz dowolnie ustawić barwę a w połączeniu ze sterownikiem Romka możesz tworzyć wschody, zachody i inne fazy dnia :)

Opublikowano
9 godzin temu, jackodembos napisał:

Tak myślałem że pewnie akwarium jak i oświetlenie będziesz miał nowe.Czy masz również ustawiony cykl dobowy (zmierz i świt)?

Czy mógłbyś wskazac zalety kotrzystania z dodatkowych Rgb zamiast np tylko paska niebieskich Led?

Ja równiez nie lubię zbyt mocnego światła i właśnie zastanawiam się nad zmianą zwykłych 3 pasków rgb na białe+RGB samsunga do mojego akwarium 120x40x50.

Jak myślisz ile musiałbym użyć modułów białych i Rgb żeby ładni9e podkreślić kolor ryb?

Ostatnie pytanie mam odnośnie wykonania i potrzebnych elementów.Czy robiłeś to może na jakimś profilu alu czy może jakiejś uniwersalnej hermetycznej oprawie sufitowej?

Przepraszam za tyle pytań ale po prostu staram sie zebrac jak najwięcej rzetelnych informacji.

Pozdrawiam i gratuluje fajnego szkiełka(może podeślesz kilka fotek jak świeci twoje obecne oświetlenie?

W tym tygodniu powinienem mieć już zainstalowane oświetlenie z modułów w swoim akwarium, również 120x40x50.

Zakupiłem

12x 3LED SAMSUNG RGB 5050

12x 3LED SAMSUNG 5630 Zimny biały

Jak tylko wszystko zmontuję, to dam prześlę fotkę :) A planuję zrobić plażę i ją oświetlić głównie, a boki zostawić nieco przyciemnione :)

Opublikowano
Dnia 23.08.2016 o 19:34, luki174 napisał:

W tym tygodniu powinienem mieć już zainstalowane oświetlenie z modułów w swoim akwarium, również 120x40x50.

Zakupiłem

12x 3LED SAMSUNG RGB 5050

12x 3LED SAMSUNG 5630 Zimny biały

Jak tylko wszystko zmontuję, to dam prześlę fotkę :) A planuję zrobić plażę i ją oświetlić głównie, a boki zostawić nieco przyciemnione :)

Jak tam nowe oświetlenie?Jestem ciekawy czy już działa.Jeśli tak to podeślij kilka fotek jak świeci w dzień i wieczorem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.