Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam


Na wstępie wytłumaczę słowo przypadek, gdyż przypadkiem wpadł Mi w ręce filter marki CRYSTAL-FLO 60 i do tego grzałka EHEIM JAGER 200W , więc wróciłem wspomnieniami trochę lat wstecz jak hodowałem "standartowe" rybki nie wymieniam bo wiadomo sklepy akwarystyczne wtedy nie miały wielkiego wyboru, ale do rzeczy, więc zacząłem się mocno zastanawiać nad założeniem akwarium.Miejsce jakie wygospodarowałem pozwoli mi na postawienie baniaka o wym. 200x40x40 a że internet to ocean wiadomości to tak trafiłem na wasze forum,czytam i czytam i tak się zastanawiam co jeszcze mam kupić, żeby pyszczaki dobrze się czuły w akwarium.

Chcę zamówić Akawarium 200x40x40

Mam:

Filtr Crystal flo 60

Grzałka Eheim jager 200w

Ostatnio kupiłem kamienie nie jestem pewien nazwy Onyx antico

Podłoże styropian + Piasek KWARCOWY KREISEL

Tło zrobię z pianki ponieważ mam dostęp do maszyny więc zrobię formę a potem CX 65

Oświetlenie najprawdopodobniej zrobię z LED-ów


i tu pojawiają się pytania co jeszcze ze sprzętów dokupić


i jaką obsadę wpuścić wypisałem sobie kilka gatunków, które mnie interesują "zgłębiam wiedzę"

ale wiem że z waszą widzą szybciej mnie nakierujecie.Dzięki za wszelkie wskazówki ,jeśli ich nie będzie zrozumiem "następny nowy i Malawi poczytaj ....."


Pseudotropheus saulosi

Metriaclima membe

MELANOCHROMIS CYANEORHABDOS

Pseudotropheus demasoni.

Melanochromis interruptus

Iodotropheus sprengerae

Cynotilapia Afra jalo reef

Pseudotropheus sp. Elongatus Mpanga

Labidochromis caeruleus Yellow

Alunocara Fire Fish Dragon Blood

Pseudotropheus flavus

Opublikowano

Witaj.

Pierwsze i najważniejsze co mogę doradzić to zastanów się nad wymiarem akwarium. Długość słuszna i godna pozazdroszczenia ale wysokość i głębokość już mniej. Postaraj się (oczywiście jeśli masz możliwość) chociaż jeden z tych dwóch rozciągnąć o minimum 10cm (a najlepiej oba). Wierz mi, że jak zrobisz to od razu to zaoszczędzisz sobie trudu na przyszłość.

Co do dodatkowego sprzętu to nie obędzie się bez filtracji mechanicznej. Tutaj pytanie jak chcesz to rozwiązać - albo standardowy filtr wewnętrzny z gąbką (np. Aquael turbo 2000) + jakiś falownik przy tej długości (np. jvp 201) lub druga opcja to dwa kubły, z tym, że drugi musisz kupić nieco mocniejszy aby ogarnął mechanikę (+ falownik). Jeśli szukasz taniej to na pewno opcja nr 1 będzie lepsza. Jeśli nie lubisz moczyć łapek to warto pomyśleć nad opcją nr2 lub jak masz miejsce to nad filtracją narurową (polecam opcję szukaj na tym forum).

Opublikowano

Jeśli kolega zwiększy wymiary akwarium (do czego też zachęcam), czyli też ilość wody w obiegu, to ten filtr jest zdecydowanie za słabym rozwiązaniem. On już jest właściwie za mały na pierwotny rozmiar akwarium, nawet producent podaje że kwalifikuje się na max 230l.


Rada na dzień dobry. Nie zniechęcaj się i przekonfiguruj sobie filtrację. Najpierw trzeba jednak ustalić jakie max akwarium wchodzi Ci w grę. Jeśli nie może być głębsze niż te 40cm (a to jest naprawdę minimum) to przynajmniej powinieneś zrobić wyższe.

Jak już ustalisz wymiar można konkretniej radzić pod kątem dalszego osprzętu.

Opublikowano

Dzięki panowie za odp. ale kurcze z tym wymiarem to jak najbardziej się z wami zgadzam tylko jak tak będę dokładał to zawsze będzie mało zaraz się okaże że sprzęt za słaby itd itp...chciałem wykorzystać ten sprzęt co posiadam co by więcej w akwa włożyć kaski,akwarium jeszcze nie zamówiłem bo przypuszczałem, że będzie taka reakcja max co mogę postawić to 200x50x50 i tak już mi na pokój wejdzie.No i planowanie w łeb wzięło.

  • 10 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam


Więc postępy ruszyły pełną parą.Najpierw poszła półka pod młotek.


Powstał mały bałagan , ale szybko się to ogarnęło tapetka :P i szafka stoi.


Akwarium ma wymiary(już zamówione) 200x40x60 co do reszty to:


Filtracja-kaseciak(filtr panelowy)+jebao rw8 lub 15 jeszcze :rolleyes:

Oświetlenie led + sterownik TC420

Piasek kwarcowy i co do kamieni to jeszcze nie ma wybranego kierunku

Grzałka 300w myślę że wystarczy w pokoju jest dość stała temp.

Tło no coż zważywszy na szer.40 cm raczej będę myślał o czarnej folii.

I to chyba tyle na razie reszta cdn....


Jest obsada w akwarium


Pseudotropheus saulosi 10szt.

Labidochromis caeruleus10szt.

Aulonocara calico 5szt.

Maingano 7szt.

Saulosi Coral 8szt.

post-14788-14695721152323_thumb.jpg

post-14788-14695721156909_thumb.jpg

post-14788-14695721161591_thumb.jpg

post-14788-14695721776059_thumb.jpg

post-14788-14695721777731_thumb.jpg

post-14788-14695721807449_thumb.jpg

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Nie obawiasz się, ze wilgoć zalatwi Ci telewizor? Poza tym akwarium fajne. Niska szala sprawia, ze mialem wrażenie ze to z 1000l. :-)

Opublikowano

myślę, że trochę za mało kamieni i kryjówek dla rybek mbuma ...co do obsady masz 18 szt saulusi , czy to jakaś pomyłka ?... bo w obsadzie masz Ps. saulusi 10szt i saulusi coral 8 szt i tego wyboru nie za bardzo rozumiem, tym bardziej, że masz już Yellow-ki 10 szt, więc żóltego sporo :)

Opublikowano

o telewizor się nie boję - bo to nie mój :D

obsada jednak dziwna - łączenie dwóch odmian barwnych saulosi na 100% spowoduje mieszanie się ich, nic nie pisałeś o dojrzewaniu akwarium, ciekawe czy pomyślałeś o cyklu azotowym.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.