Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak już wcześniej pisałem zaczęły padać mi pyśki. Tyczy się to pojedynczych sztuk które padają około 1 miesięcznie. Zaczęło się od samiczki Neon Spot, następnie Demasoni a teraz Acei Ngara. Sprawa wygląda iż rybka robi się jakaś nie wyraźna ma postrzępione płetwy, traci kolor i wyraz oraz się chowa. Nie wiem co się dzieje. Obecnie już mam problem z 2 samiczkami Acei Ngara jedna jest cały czas schowana a druga niestety już zaczyna brzyszkiem do góry pływać. Postaram się niebawem dorzucić zdjęcia.


Zbiornik to 300l 120x50x50

Obsada 6x Red Red

4x Demasoni

6x Yellow

5x Acei Ngara

4x Neon Spot


Parametry ( tylko test paskowy JBL )


No3 100mg/l czyli widzę że bardzo podwyższone ( codziennie od 5 dni podmieniam 10l wody )

No2 0mg/l 2x test kropelkowy i paskowy więc napewno nie ma błędów

GH >14d

KH 10d

PH ok 8 CL2 0mg/l


Jeśli chodzi o pokarm to:

Tropical Malawi

Spirulina 36%

Artemia bezskorupkowa sporadycznie


Karmię raz dziennie i raczej nie przekarmiam.


Jeśli coś muszę jeszcze dodać proszę pisać.

Opublikowano

1e69447f5f23855bm.jpg


Rybka wygląda tak, druga samiczka wygląda lepiej a zauważyłem teraz u mniejszego samczyka dziwne bielmo na oku samiczka chora z drugiej strony ma podobne, nie wiem co mam robić. :(

Opublikowano

Pojadę po więcej wiaderek i w sobotę po test kropelkowy i dam znać.


A walka to napewno nie jest, jedynie widzialem jak się gonią samce Red Red a tak wszystko wygląda spokojnie.

Opublikowano

Sprawdź wodę na obecność amoniaku i no2, to podstawowa sprawa. Jeśli wyeliminujesz te rzeczy, to obserwuj pozostałe objawy. Osłabienie,kiwanie się na boki, szybkie ruchy skrzeli, opuchnięty brzuch może? czym je karmisz, zmieniałeś coś w diecie? Niedawno dołożone nowe ryby do istniejącej obsady i te zaczęły chorować? Czy ryba przyjmuje pokarm? Albo je, ale zaraz wypluwa, lub je ale mimo to chudnie?

Opublikowano

Według mnie, to tak, jak napisał doriano, skoro wiesz że problemem jest jakość wody to podmiana jednorazowo 10 litrów nic nie da. Przypuszczam, że podmianki wody robiłeś przynajmniej 1 raz w tygodniu ale po owe 10 litrów a to zdecydowanie za mało i w tym przypadku amoniak może być na wysokim poziomie.

Nie musisz kupować kolejnych wiader, jedno wystarczy tylko kilka razy trzeba je napełnić :)

Opublikowano
Sprawdź wodę na obecność amoniaku i no2, to podstawowa sprawa. Jeśli wyeliminujesz te rzeczy, to obserwuj pozostałe objawy. Osłabienie,kiwanie się na boki, szybkie ruchy skrzeli, opuchnięty brzuch może? czym je karmisz, zmieniałeś coś w diecie? Niedawno dołożone nowe ryby do istniejącej obsady i te zaczęły chorować? Czy ryba przyjmuje pokarm? Albo je, ale zaraz wypluwa, lub je ale mimo to chudnie?


Dieta taka jak w pierwszym poście, nic z obsady nie zmieniałem tak jak założyłem akwarium tak się nie zmieniła.


Co do podmian wody to podmieniam 10l wody ale codziennie co daje jakieś 20% tygodniowo, chyba że lepiej poprostu na raz. ( Przyznam się że czasem jak mnie nie ma w domu to dziennej podmianki nie ma ale mimo wszystko 50l tygodniowo podmieniam.)


EDIT


Zrobiłem testy i NH3 wyszło 0 a NO3 mam bardzo przekroczone kupiłem testy zoolek ( brakło skali czyli ponad 130mg/l ) Jak teraz szybko i skutecznie zbić wysoki poziom NO3 ??

Opublikowano

Codzienne podmiany wody przynajmiej 30%- badanie parametrów, to bez nakładów finansowych lub wersja finansowa- chemia (poczytaj jest pełno środków opisanych na forum redukujących no3). Ja skłaniałbym się do wersji pierwszej. I radze się pospieszyć bo niedługo nie będzie kogo ratować


Wysłane z mojego GT-N8000 przy użyciu Tapatalka

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.