Skocz do zawartości

Zakładanie 160l Malawi pierwsze początki


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Aktualnie posiadam zbiornik 54l powiedzmy że roślinny na bazie ziemi ogrodowej.

Nic wielkiego najprostsze rośliny bez żadnych innych ozdób.

Ostatnio bardzo spodobały mi się właśnie pyszczaki.

Chciał bym je hodować i tak planuję zakup akwarium 160l.

I mam pytanie co do sprzętu, obsady.

Powiedzmy że mam już te 160l tylko teraz tak.

Czy taka szafka utrzyma takie akwarium:

DIVERSA SZAFKA 100x40 CZARNA PROSTA POD AKWARIUM (3828460535) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img03.allegroimg.pl/photos/400x300/38/28/46/05/3828460535@@AMEPARAM@@03@@AMEPARAM@@38/28/46/05@@AMEPARAM@@3828460535

?

Oczywiście nie będę tutaj kupował bo sobie sam taką szafkę zrobię tylko czy ona wytrzyma ciężar.

Mam filtr hw-302 czy taki filtr będzie odpowiedni?

Jaki dodatkowo filtr wew. zakupić?

Oświetlenie i tu mam największy problem.

Powiedzmy że pokrywę też sam zrobię ze spienionego pcv w pokrywie myślę dać 2 żarówki.

Tylko jakie? O jakiej barwie? Chciał bym mieć poświatę niebieską.

Ile W mają być te żarówki czy aż 0.5W/l jest potrzebne czy może być mniej jak tak to ile?

Jeśli chodzi o podłoże to będzie to biały piasek o granulacji 1mm.

Tło będzie na początku niebieskie może w późniejszym czasie strukturalen ale to daleka przyszłość.

Pytanie teraz o wodę w kranie mam wodę o ph7,5-8 kh i gh w granicy 20.

Czy taka woda będzie dobra?

Co do ozdób to na pewno będzie sporo skał myślę że jednego typu by to miało sens może jakieś dojdą roślinki ale to sporadycznie.

A co do obsady to wiem że to daleki temat ale tak jak czytałem to najlepsze są te soulusi :D nie wiem czy dobrze piszę.

Trzyma się je w haremie 1+4/5

I tak będę chyba je trzymał a czy mogę dodać jeszcze do nich jakiś inny gatunek?

Oczywiście wiem że to temat spory i na później ale zawsze warto się czegoś dowiedzieć.

Głównie chodzi mi o to światło by nie było za dużo mocy i nie za mało i żeby robiło mi ładną poświatę.

Opublikowano

Cześć,

na początku proponuję dokładnie przejrzeć forum, bo znajdziesz tutaj wiele odpowiedzi na swoje pytania. Kilka przykładowych tematów:


-----FAQ-------

http://forum.klub-malawi.pl/faq.php


-----Budowa zbiornika----------

http://forum.klub-malawi.pl/akwarium-160l-200l-t20908.html


-----Obsady---------

http://forum.klub-malawi.pl/obsady-zbiornikow-2013-t21076.html


http://forum.klub-malawi.pl/kazdego-cos-kolorowego-przykladowe-obsady-t13997.html


-----Osprzęt-------

http://forum.klub-malawi.pl/podstawowy-osprzet-filtracyjny-t20673.html


----Oświetlenie-----

http://forum.klub-malawi.pl/oswietlenie-f115.html

http://forum.klub-malawi.pl/przydatnych-informacji-swietlowkach-poczatkujacy-t17131.html


Jak widzisz trochę tego jest a szukanie zajęło mi dokładnie jedną minutę.

Zapoznaj się z tym i sam zobaczysz, że 2/3 pytań od razu zniknie.


Co do szafki to spokojnie Ci wytrzyma. Jak zobaczyłbyś na jakiej szafce mój zbiornik stoi to byś za głowę się złapał :P Jeżeli zrobisz taką szafkę jak ta z linku to spokojnie będzie Ci służyła, tylko ja użyłbym blatu kuchennego i na nim postawił zbiornik, a miejsca z konfirmatami maznąłbym sylikonem. To takie moje małe sugestie.


Pozdrawiam i powodzenia.

Opublikowano

Dzięki za linki wszystko to już wcześniej przeczytałem i fakt faktem trochę zbędnych pytań na początku dałem.

Ale dzięki za pomoc co do tej szafki ;) zrobię sobie taką chyba że wcześniej kupię akwarium z gotową szafką i pokrywą od kogoś oczywiście używane bo w nowe się nie bawie.

Co do obsady to tak jak pisałem temat jeszcze daleki głównie chodzi mi o sam sprzęt by powoli składać wszystko w całość.

Takie mam techniczne pytanie.

Mam np statecznik 2x39W t5 ale chciał bym dać do tego biotopu 2x24W czy jest taka możliwość że dam do takiego statecznika takiej właśnie mocy żarówki?

Ktoś polecił mi jedną świetlówkę dać gro lux i tak też dam gro lux 24W ale ona jest długości 55cm i wydaje mi się że taka może być za krótka czy lepiej dać już te dwie 39W i one mają 85cm i będą doświetlać boki?

Do tej gro lux dam jeszcze jakąś inną o barwie 6500k ale nie wiem jaką.

Opublikowano
Jeżeli masz statecznik 39W to musisz założyć takie właśnie świetlówki.


Nie wiem skąd masz takie wiadomości czy teorie ale są to czyste bzdury, więc wprowadzaj ludzi w błąd.

Przy stateczniku 2x39W możesz spokojnie dać świetlówki 2xcokolwiek byle było mniejsze lub równe 39W czyli w Twoim wypadku 2x24W sprawdzi się w 100%

Opublikowano

No to widocznie miałeś pecha bo ja odkąd pamiętam używam zawyżonych i to mocno układów zapłonowych nigdy nie miałem takich problemów.

Różnica napięcia pomiędzy świetlówką 54W, a 39W wynosi zaledwie 9V co nie jest nawet 10% więc prawdopodobnie to samo by się stało jak byś podłączył świetlówkę pod nominalny układ zapłonowy - znaczy coś z nią było nie tak.

Ja też nie raz w pracy spaliłem nową świetlówkę przy dedykowanym ukł. zapłonowym ale to chyba nie świadczy o tym żeby nie używać takiego rozwiązania - ot czasami się zdarzy felerna świetlówka...

Opublikowano

Hm to już sam nie wiem :D

Na innych forach też tak ludzie piszą sami nie wiedzą czy spali czy nie.

Wydaje mi się że może to zależeć od statecznika.

Aczkolwiek mogę się mylić.

Zobaczę co wyrwie tak naprawdę może kupię już akwarium z pokrywą i ze świetlówkami.

Opublikowano
No to widocznie miałeś pecha bo ja odkąd pamiętam używam zawyżonych i to mocno układów zapłonowych nigdy nie miałem takich problemów. Różnica napięcia pomiędzy świetlówką 54W, a 39W wynosi zaledwie 9V co nie jest nawet 10% więc prawdopodobnie to samo by się stało jak byś podłączył świetlówkę pod nominalny układ zapłonowy - znaczy coś z nią było nie tak. Ja też nie raz w pracy spaliłem nową świetlówkę przy dedykowanym ukł. zapłonowym ale to chyba nie świadczy o tym żeby nie używać takiego rozwiązania - ot czasami się zdarzy felerna świetlówka...

Więc nie pisz że ja pisze jakieś bzdury i wprowadzam ludzi w błąd.

Może i masz rację że te 9V nie powinno robić żadnej różnicy. Jak kupowałem statecznik to sprzedawca właśnie kładł nacisk na to aby pamiętać o odpowiednich świetlówkach.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.