Skocz do zawartości

PROJEKT MALAWI 1550 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Na początek małe sprostowanie co do wentylacji, źle zostałem zrozumiany.


Wentylacja będzie mechaniczna fakt ale ilość wymienianego powietrza będzie jak w każdym innym akwarium z przykrywą czyli znikoma, ale musi być bo przykrywa będzie szczelna i minimalna wymiana musi być ale powtarzam nie większa niż w akwariach z przykrywą czyli bez przesady huraganu tam nie ma :) Napęd wentylacji cooler z kompa będzie w miarę potrzeb tłumiony, pewnie mógłby to być mniejszy wiatraczek ale nie znalazlem nic taniego i prostego.


Plusem tego będzie chłodzenie akwarium w lecie jeśli zajdzie taka potrzeba, szczerze powiedziawszy wsześniej nie wiedziałem że trzeba chłodzić akwarium. Faktem jest że przy dużej wymianie powietrza następuje szybkie parowanie które zabiera dużo energii ( parujące czasteczki "wyciągają " dodatkową energie z wody, dlatego fenki lisy z pustyni mają takie wielkie uszy :) )


Reasumując zapominamy o wentylacji, będzie tak jakbym miał akwarium z przykrywą, jedyna różnica że w lecie mogę czerpać powietrze z piwnicy nie tłumić wentylatora i w ten sposób chłodzić wodę jeśli będzie to konieczne.


Co do wilgoci i zapachu.

Wilgoć wzrasta nad akwarium, w salonie mam wentylacje grawitacyjna ale miejscowo i tak wzrasta wilgotność a poza tym sufit mam wyłożony drewnem, drewno jest wrażliwe na dlugotrwałą wilgoć.


Zapach samo akwarium chyba nie wydziela jakiś zapachu, ale wilgoć pod przykrywą powoduje że powietrze jest takie powiedzmy zepsute.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobaczymy co Ci z tego wyjdzie (jesli bedziesz chciał sie podzielic).

Zwrócił bym uwage na jeszcze jedną rzecz. Jeśli pokrywa bedzie szczelna, a wietrzenie za małe to wilgoć spowoduje, że Ci zacznie na pokrywie rosnąć pleśń. I to w tempie błyskawicznym.


Swoją drogą jesli to ma byc szczelne to jak karmić ryby? Rozumiem, że ta szczelność to nie IP67 ? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą wentylacją śmigiełkiem od komputera i tą szczelnością a w zasadzie nie szczelnością to wyszedł jakiś nie istotny potworek, latem ma wdmuchiwać z piwnicy pod pokrywę i wtedy boazeria Ok a zimą odwrotnie jak grzejesz dom to boazeria na suficie odpada, nie będę więcej tego komentował tylko zwrócę twoją uwagę na istotne sprawy

1/ tak na oko to szkiełko będzie ważyło ok 2000kg i stawiasz to na płycie wiórowej już ci pisali że to duże ryzyko proponując solidny stelaż metalowy - i co?

2/ nie ruszyłeś tematu napowietrzania wody przy tylu rybach wtedy i szczelności szlak trafi i śmigiełka będą zbyteczne.

3/ omijasz jak ognia sprawę oświetlenia a to istotny szczegół bo ma wpływ na budowę pokrywy i rodzaju materiału z jakiego jest wykonana oraz efekt kolorów ryb.

ale kolego rozbudziłeś emocje u wielu z nas więc temat żyje nadal.:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model obliczeniowy:


akwarium to prostopadłościan 250 x 90 x 70h cm

przyjmijmy że pokrywa styka się z wodą, ciepło parowania ( parowanie zwykłe akwarium z pokrywą ) zastąpimy przenikaniem ciepła bezpośrednio z wody przez pokrywę, sądzę że takie uproszenie jest na niekorzyść energetyczną, tzn. model zakłada większe straty niż w rzeczywistości.


1. Energia dostarczana


W 7 dni powinienem wymienić 25% wody czyli 375 litrów, ale przy stałej podmianie wody tę wielkość należy zwiększyć bo cały czas zmieniając wymieniamy także już częściowo niedawno wymienioną wodę, Sądzę że będę wymieniał 550 litrów tygodniowo


Do akwarium dostarczę następującą ilość energii:


ENERGIA DOSTARCZONA = 4200 ( ciepło właściwe wody) x 25 stopni ( różnica 50 - 25 ) x 550 litrów = 57750000 J na tydzień


MOC GRZANIA WYMIANĄ TO :

ENERGIA DOSTARCZONA / CZAS W JAKIM ZOSTAŁA DOSTARCZONA

57750000 J / ( 7X24X3600 sekund ) = 95 wat taką moc ma to grzanie czyli jakby była cały czas włączona grzałka o tej mocy, teraz sprawdzimy jak jest moc straty ciepła


2. Energia stracona


Jest kilka sposobów na przenoszenie energii cieplnej w akwarium przy tych temperaturach mamy do czynienia prawie tylko i wyłącznie z przenikaniem ciepła


NATĘŻENIE PRZEPŁYWU PRZEZ PRZEGRODE ( ilość energii traconej w jednostce czasu czyli taki odpowiednik mocy nazwijmy to moc straty ciepła )


MOC STRATY CIEPŁA = 1/OPÓR CIEPLNY PRZEGRODY x różnica temperatur x powierzchnia przenikania ciepła

POPÓR CIEPLNY PRZEGRODY = OPÓR CIEPLNY PRZEJŚCIA MIĘDZY WODĄ A SZYBĄ + OPÓR CIEPLNY SAMEJ SZYBY + OPÓR CIEPLNY SZYBA POWIETRZE


dla przegrody ocieplonej styropianem jest analogicznie


OPÓR CIEPLNY SZYBA/STYROPIAN A POWIETRZE W SALONIE wg. załączonej grafiki

drugiego oporu między wodą a szybą nie znam więc go pominę , uproszczenie na niekorzyść wyjdzie mi mniejszy opór, opór cieplny przejmowania wynika stąd że cząsteczki jednego materiału przekazują drugiem matriałowi energie, i tak na zewnątrz sciany opór jest mniejszy bo wiatr, w środku powietrze mamy stojące więc w naszym przypadku jest to wartość 0,13


OPÓR CIEPLNY PRZEGRODA SZYBA = 0,13 + 0,012 (grubość szyby w metrach) / 1,1 ( lamda dla szkła ) = 0,14


OPÓR CIEPLNY PRZEGRODA STYROPIAN 3cm = 0,13 + 0,03 / 0,044 = 0,81


MOC STRATY PRZEZ SZYBĘ = 1/0,14 x 2,52m2 x 4 stopnie róznica = 72 waty straty


MOC STRATY PRZEZ STYROPIAN = 1/0,81 x 6,88m2 x 4 stopnie róznica = 34 waty straty


3. podsumowanie


zysk 95 wat

strata 106 wat


ups na minus ale w rzeczywistości straty będą mniejsze na ocieplonych ścianach będzie dodatkowo nieuwzlgędnione 3cm stryroduru od tła strukturalnego, sam filtr będzie bardzo dobrze zaizolowany więc strat tam nie będzie prawie żadnych, myślę że będzie dobrze

-- dołączony post:

AD. SZAFKA

powiem tak mogę przedstawić szafkę ze styropianu która będzie mocniejsza od szafki ze stelaża, to nie jest tak że stelaż jest zawsze mocniejszy. Wszystko zależy od kształtu, równomiernego rozłożenia ciężaru, ilości podpór i innych konstrukcyjnych zagadnien których nie będę przytaczał, moja szafka wytrzyma spokojnie, gdyby ścianki były przecinane otworami na filtry itd zgoda bez stelażu by sie nie obeszło, pewnie tego nie widać na wizualizacji ale przegrody pionowe są z podwójnej płyty, spokojna głowa wytrzyma jestem konstruktorem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę że dla Ciebie podmiana 25% czy 35,5% wody to żadna różnica zmieniasz te parametry według potrzeby więc ustaw wymianę na 50% wody wtedy zbilansujesz moc - ale pomyślałeś co na to ryby???

i te szafki ze styropianu na baniak 2 tony ???

wybacz ale przestaje mnie to ciekawić.

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Relacja z budowy tła strukturalnego


Tło buduje ze styroduru. Baza na spód tył i lewą stronę to płyta stryroduru 3cm, Kamienie wycinam nożem i piłką płatnicą ze ścinków styrodur gr. 10cm ( zostało z docinek z budowy )


kleje kawałki silikonem akwarystycznym dodatkowo przykręcam wkrętami do drewna z podkładką trzyma jak nic testowałem ( wkręt w styropianie nie miałby sensu )


Następnie pójdzie aqufin ( zostało mi z izolacji piwnicy ma także ates do wody pitnej ) takie coś jak cerest cr 65. Skały pomalowane będą na czarno dodatkowo z białymi przetarciami podkreślającymi głebokość i 3d tła. Wyloty wody, wloty wody, pompa cyrkulacyjna będą osłonięte. W komorze po lewej będą wypływy dodatkowo może jakiś kotnik czy co tam będzie potrzebne a z piękne nie jest.


Na spód chciałbym dać drobny biały żwirek wapienny tak mi się podoba, ale czy to będzie dobrze to nie wiem proszę o pomoc. Przed tłem będzie trochę skałek serpentynit.

Chciałbym także trochę roślin ale o tym później.

post-14488-14695715924228_thumb.jpg

post-14488-14695715925416_thumb.jpg

post-14488-14695715927409_thumb.jpg

post-14488-14695715929667_thumb.jpg

post-14488-14695715931737_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co się tak denerwować Decorativo.

Podmiana 33 % w sposób ciągły to samo co 25%, weź sobie kartkę rozpisz to ci wyjdzie, gdybym zmieniał 25 % w sposób ciągły to własnie zmieniłbym zasadę 25%. Nie jestem doświadczonym akwarystą to fakt ale z tego co przeczytałem to wymianę robi się po to żeby usunąć składniki nie rozkładalne w filtrach. Jak masz wątpliwości co do procentów to weź kartkę i policz, podpowiadam użyj sumy ciągu geometrycznego, albo zapytaj kogoś kto się na tym zna. Nie krytykuj bez argumentów, poza tym to tylko hobby i tyle, więc negatywne emocje zachowaj dla siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecałbym trochę spłycić(pocienić) tło.

Planujesz bardzo fajną głębokość zbiornika...może szkoda zawężać go przez grube tło?

Dodatkowo w miarę możliwości (w mojej ocenie ofkors) wykonałbym więcej zaokrągleń na strukturze tła, będzie bardziej naturalnie się prezentowało.


Ot taka sugestia - poza tym bardzo ładnie się zapowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

galistra widzę że chcesz oszczędzać na wszystkim tylko pamiętaj o tym że chytry 2 razy traci !!! a może kup sobie chomika zamiast akwarium ???


Dajcie spokój. Przestańcie go przekonywać, że to będzie katastrofa. Przypomina mi to tematy pisane przez makoka. Tak też miała być powódź, koniec świata, sodoma i gomora :P


Temat jest naprawdę fajny. A nasz nowy kolega albo naprawdę dobrze na się na rzeczy i wyjdzie mu coś naprawdę niezwykłego albo albo jest zapatrzonym w siebie ***** :)


Tak czy siak albo będziemy podziwiać :) albo kręcić z niego bekę (o ile się przyzna do porażki). :) :)


Ja osobiście czuję, że bedzie nieźle choć bardzo wątpie czy wszystkie założenia uda się mu spełnić...

-- dołączony post:

widzę że dla Ciebie podmiana 25% czy 35,5% wody to żadna różnica zmieniasz te parametry według potrzeby więc ustaw wymianę na 50% wody wtedy zbilansujesz moc - ale pomyślałeś co na to ryby???


Pamietaj, że to jest dolewanie wody. Woda nie jest wymieniana tylko rozcieńczana. Ja co tydzień wlewam ~400-450l wody. czyli prawie 50% objętości mojego baniaka. Faktyczne podmienia się mniej.

-- dołączony post:

i te szafki ze styropianu na baniak 2 tony ???

nie wiem czy to ma sens ale zaraz po zalaniu mojej obecnej wanny zauważyłem ze zdziwieniem ze karimata pod toną obciążenia prawie sie nie ugięła. Zaczałem sobei liczyc i wyszło mi, że na 1cm² przypada zaledwie 50g...

U galistry będzie 70g/cm² więc może ten styropian to nie jest taki przesadzony pomysł...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Tak, akwarium w salonie, sporo światła. W każdym razie dzięki za info    Bardzo Wam dziękuję za odpowiedzi.
    • Ja mam podobne "dekoracje" średnio co 5 dni. Nie wiem dlaczego. Tak już jest. Delikatnie usuwam to czyscikiem do szyb. A nieraz wkładam rękę i pałacami nożna to usunąć. Ryby nawet lubią jak im grzebie w domu. Można kogoś pogłaskać. 
    • Taki urok piachu w malawce zwłaszcza przy mbunie. Rozgarnij przy podmiance i tyle. Za jakiś czas będziesz miał to samo 😃  
    • Możesz śmiało rozgarnąć ten "garb".  Wydaje się , że masz grubą warstwę piachu. 1-2 cm w zupełności wystarczy. Z biegiem czasu piasku ubywa ale zawsze można dodać jak już=ż będzie zbyt mało.
    • Cześć. Czy na tę stronę akwarium pada światło słoneczne? Możesz spróbować jakby zetrzeć w dół to zielone, wsuwając ostrożnie np. plastikową kartę do samego dna. Ostrożnie, by nie porysować szkła.
    • Hej.  W moim akwarium ryby przesunęły piach i powstała dosyć gryba warstwa a w niej sporo biologii. Nie jest to warstwa śmierdząca. Jak odrobinę poruszę, to nic nie czuć, więc mam nadzieję, że to jest "dobra warstwa". Estetycznie to wygląda średnio. Czy powinienem ten piach ruszyć i przesunąć, czy lepiej tej warstwy nie ruszać? Parmetry wody są OK (testy kropelkowe). Mam wysyp okrzemek, ale po prostu usuwam je z szyb regularnie.  Z góry dzięki za odpowiedź.  
    • Sporo zmian w obsadzie. Zrobiłem pierwszą redukcję od wpuszczenia ryb ponad rok temu. Oddałem jeden harem L. Perlmutt 1+3 (został drugi, 1+5), 3 samce C. Hara i 1 samca M. Msobo Magunga. W sumie poszło 9 ryb z 30. Przybyło za to stado I. Sprengerae 1+4. Ryby są sporo większe od reszty (mają 9-12 cm), ale zachowują się bardzo łagodnie, przynajmniej na razie. 😏 Wiem, niektórzy powiedzą, że za dużo gatunków (4) na 400 litrowe akwarium - ale za kilka miesięcy będę zapewne odławiał kolejne wybarwiające się samce Hary i Msobo, bo już widać, że jest ich zdecydowanie więcej, niż samic. Przynajmniej kolejne 5-6 ryb będzie do oddania, więc myślę, że ilościowo będzie OK. Pozdrawiam Bartka @HodowlaPyszczakówToruń, jeśli tu zagląda, bo to do niego poszły moje dotychczasowe ryby, od niego mam też rdzawe. 👍
    • Hej. Wcale nie musi tak być, że śledzie, poniżej masz trzy zrobione na szybko zdjęcia samiczki (9 cm) rdzawego, którego stada stałem się posiadaczem od wczoraj. 😉 samice mają ładny, jednolicie rdzawy/brązowy kolor, ciekawe uzupełnienie np. żółtego. 👍
    • @pulpetDzięki. A co się stało z rdzawymi, o których pisałeś jakiś czas temu w innym temacie?  Od Maingano, Demassoni i wszystkich Melanochromisów wolę trzymać się z daleka, już kiedy zaczynałem z Mbuną osiem lat temu miały opinię bandziorów. Pewnie doświadczeni hodowcy potrafią z nich wyciągnąć co najlepsze, ja się do nich nie zaliczam. 🤓 Jak pisałem, akwarium ma być dekoracyjne, ale przerybienie, vel. zupa rybna nie jest dla mnie opcją, bo wygląda nienaturalnie. Wolę mieć mniej gatunków, jeśli trzeba. Z internetowego riserczu wyszło mi coś takiego: Pseudotropheus sp. "acei" Labidochromis caeruleus Iodotrophus sprengerae (samice jako śledzie) + jakieś giętozęby antykoncepcyjne Kolorystycznie niebiesko-żółte z domieszką rudego, temperamentowo chyba najspokojniejsze na co można liczyć z pyszczaków (ofkors gwarancji nie ma), żywieniowo kompatybilne. Kompletna nuda dla wyjadaczy, ale na pierwsze Malawi po latach chyba przejdzie?  EDIT: Zawadziłem dziś przy okazji o LFS, regularnie mają Acei i yellowki, rdzawe się zdarzają. Ekipa i tak pojawi się dopiero w listopadzie, ale dobrze wiedzieć że są dostępne jakby coś. 
    • U mnie w 400 litrach fajnie funkcjonuje zestawienie Matriaclima Estherae Minos Reef i Pseudotrofeus cyaneorhabdos (Maingano). Jak poszukasz esterek w różnych morfach, to można całkiem fajny efekt uzyskać.  U mnie trochę trwało,  zanim się ułożyła obsada, bo niektóre osobniki się nawzajem nie tolerowaly. Zarówno samce jak i samice zrobiły sobie selekcję i został układ 2/5. Dla Maigano musi być dobra aranżacja, wtedy są spokojne w miarę. W źle poukładanych zbiornikach wstepuje w nie demon😜. Czyli kupa gruzu z mnóstwem zakamarków. Do tego na upartego dołożył bym Acei Luwala, chociaż wg mnie one fajnie działają od 200 cm długości. Ale kilka lat miałem w 160 cm i jakoś było. Acei rzadko wchodzą w interakcje z innymi gatunkami, a wewnątrz gatunku raczej na układ z jednym samcem bym liczył. Nigdy mi się nie udało utrzymać kilku dorosłych samców. Wybijały się z czasem  i zostawał najsilniejszy. Gatunki dość popularne, więc pewnie do zdobycia.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.