Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Już dawno o tym myślałem - mam nawet zrobione dodatkowe wyjście na kolektorze ale jest problem bo mam w całym domu ogrzewanie podłogowe - temp 40oC - i aby uzyskać moc ok 400W musiałbym zmieścić w sumpie ok 20 mb rury - a to nie możliwe - poza tym kocioł gazowy musiałby chodzić cały rok


Zrób ogrzewanie z cyrkulacji ciepłej wody użytkowej ja też miałem ten problem i właśnie tak podłączyłem.

Opublikowano
i właśnie tak podłączyłem.


Hej


Przejrzałem twoje filmy i post o akwa, ale widzę tylko podłączenie ciepłej wody do (automatycznej) dolewki a tu chodziło o ogrzewanie wody w obiegu akwa jak np grzałką.


PS jak rozwiązałeś przelot akwa bo na 48 sek tego filmu


wygląda to tak jakbyś miał przez dno puszczoną zwykłą rurkę kanalizacyjną (białą średnica 28 mm jak dobrze pamiętam) ?

Opublikowano

Jeszcze nie ma aktualizacji od strony kotłowni ,podłączenie jest wykonane tak że została rozcięta pętla od cyrkulacji cwu i poprowadzona do akwarium w taki sam sposób jak masz w podłodze . Pompa od cyrkulacji będzie załączana regulatorem temperatury rt2 za 22 zł. Od cała filozofia :-)

Postaram się udokumentować jak to wygląda.

Rurka która tam wystaje to zasys do filtra jeszcze nie skończone :-)

Podmiany nie będzie niestety bo mam tragiczne parametry wody , ale mam otwór w bocznej szybie w którym miał być przelotn syfon na którym miałem ustalić poziom wody w akwarium i do kanalizy . System został do wygodnej okresowej podmiany bez węży :-) .

Opublikowano
. Pompa od cyrkulacji będzie załączana regulatorem temperatury rt2 za 22 zł. Od cała filozofia

Jak rozumiem będziesz miał 2 pompy do cyrkulacji - jedna zapewnia ciepłą wodę w domu a druga w akwa ? Czy może będzie tak że będziesz miał załączoną cyrkulację wtedy kiedy ryby będą miały zimno ? :)


ale mam otwór w bocznej szybie w którym miał być przelotn syfon na którym miałem ustalić poziom wody w akwarium i do kanalizy


A jak rozwiązałeś/rozwiążesz samo przejście przez szkło ? Śrubunek, uszczelka, sylikon ?

Opublikowano

A no właśnie ja mam jedną pompę do cyrkulacji która jest wyposażona w zegar i ustawiona jest np 5-8 a potem 14-23 i wtedy cyrkulacja działa natomiast reszta czasu kocioł stoi. W takim przypadku musiałbym dać drugą pompę regulowaną temperaturą - albo zmienić pompę na zwykłą i zastosować regulator który włączałby cyrkulacje w wyznaczonym czasie i wtedy kiedy regulator zadziała. Muszę to policzyć ekonomicznie kiedy się zwraca.


PS ile masz rur do ogrzewania akwa, jaka średnica - jak jest powierzchnia wymiany ciepła.

Opublikowano

Ustaw tą pompe na 24h i włączaj ją za pomocą regulatora temperatury z akwarium . Najprościej i najtaniej

Chyba że masz duże odległości od zbiornika cwu do kranów w domu . Ja nie używałem cyrkulacji i mi to nie przeszkadzało rury od wody zatopione w betonie który i tak jest ciepły tak wiec woda mi nie stygła tak mocno.

Rura to alu pex 16 mm pole grzania 50x150 niewiem jakiej mocy zrobiłem na oko :-) woda w zbiorniku ma 45 Cº w razie czego zawsze mogę podnieść .

Opublikowano

No właśnie te odległości u mnie są duże i muszę mieć załączoną cyrkulacje w godzinach o których pisałem żeby nie za dużo wody. Zostało mi ok 10 mb rury więc będzie z czego zrobić. Tylko muszę przekalkulować czy to się opłaca.


Jaki masz tam rozstaw tych rur ?


U mnie musiałbym to ogrzewanie upchnąć w sumpie bo akwa będzie z 3 stron widoczne i nie miałbym jak zakryć tych rur. Aha jeszcze jedno - zawsze można ten obieg zamknąć i w zimę grzać a w lato chłodzić :P)


Witam


Mam już praktycznie wszystko dobrane co do wymiarów i rozwiązań i będę się skłaniał ku zamawianiu akwa ale mam jeszcze pytania dla użytkujących już sumpy jakiś czas:


Jaki wymiar rur będzie bardziej uniwersalny 1' czy 3/4' ? - w sumie różnica w cenie nie wielka a nie chcę później żałować.

Jaki wymiar komina będzie bardziej wygodny - prostokąt czy kwadrat ?


PS z tego co zrozumiałem po przejrzeniu forum długość grzebienia będzie nam stanowiła o spiętrzeniu wody w akwa (wynika to z przepływu) a regulować to bedę mógł jeszcze gęstością grzebienia - im rzadszy tym mniejsze spiętrzenie?

Opublikowano
Jaki wymiar rur będzie bardziej uniwersalny 1' czy 3/4' ? - w sumie różnica w cenie nie wielka a nie chcę później żałować.

chyba nie ma znaczenia. jedyne co mi przychodzi do głowy to to ze pompy co maja gwint 1" i bedzie potrzebne mniej przejsciówek.


Jaki wymiar komina będzie bardziej wygodny - prostokąt czy kwadrat ?

nie ma znaczenia. wazne żeby był dostep do komina.

PS z tego co zrozumiałem po przejrzeniu forum długość grzebienia będzie nam stanowiła o spiętrzeniu wody w akwa (wynika to z przepływu) a regulować to bedę mugł jeszcze gęstością grzebienia - im rzadszy tym mniejsze spiętrzenie?

wysokość grzebienia, a nie długość. reszta sie zgadza.

Opublikowano
wysokość grzebienia, a nie długość. reszta sie zgadza.


No tak ale jeśli mam 3 cm różnicy pomiędzy krawędzią akwa a komina to grzebień mogę dać max 3 cm wysokości. Potem jakakolwiek regulacja to zmiana gęstosci grzebienia - powiedzmy z przerw 3mm robię grzebień z 4mm przerwach.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.