Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam


Jako że jest to mój drugi post na tym forum zacznę od przywitania się i kilku słowach o mnie.


A zatem witam wszystkich


Z akwarystyką związany jestem od 13 roku życia w akwariach miałem m.in SA, krewetki - 6 zbiorników, Muszlowce, Palety, Rafę ... a potem rozstałem się z akwa na jakiś czas bo były studia, ślub, praca i budowa ...


... i na tym etapie wiedzieliśmy (z Żoną :) ) że będziemy mieli ładne duże akwarium (żona nie wiedziała ze będzie aż takie duże :D)... jak się okazało jego najlepsze ułożenie wypadło jako ściana pomiędzy kuchnią a salonem. Co ciekawe to wysokość akwarium dobrałem tak że w kuchni będę miał widok na akwarium z pozycji siedzącej przy stole a w salonie - jako że jest obniżony - wygodniejsza będzie pozycja stojąca.

IMG_8920.JPG


W trakcie budowy zrobiłem już gniazda z zabezpieczeniem różnicowym, przygotowałem odpływ wody w garażu tuż pod akwarium (rury z wody użytkowej też biegną w tym miejscu), zrobiłem także obudowę z łazienkowych płyt karton-gips (zielonym do wnętrza).

IMG_8919.JPGIMG_8924.JPG


I tu pojawia się kilka pytań (zaznaczam że przeszukałem to forum wzdłuż i szerz - odpowiedzi albo nie znalazłem albo były dla mnie nie wystarczające):


1) Po świętach będę przygotowywał otwory pod wodę i odpływ do garażu ... i tu pytanie - jaką wodę - ciepłą czy zimną - używacie do podmiany w instalacjach z sump'em - muszę wiedzieć czy ciągnąć dwie rury (ciepła i zimna - czyli jakiś rodzaj mieszania wody) czy tylko jedną (zimną)


2) Jak często sięgacie do komina - odkręcanie śrubunków, czyszczenie rur - u mnie komin będzie po stronie ściany (jedynej - będzie on usytuowany centralnie na krótkiej szybie) i mogę mieć do niego utrudniony dostęp - martwię się że może mi to utrudnić dostęp do komina.


3)Wymiary mojego akwarium to 200x70 cm - te już są stałe i nie podlegają dyskusji (przygotowana obudowa łącząca się z kuchnią) natomiast pytanie dotyczy wysokości - planowałem 70 cm (tak aby akwarium było jak najbardziej uniwersalne - teraz będzie malawi ale kiedyś może coś innego) - i tu pytanie - czy nie będzie to utrudniało prac związanych z czynnościami pielęgnacyjnymi w akwarium - słowem czy wystarczy długość ręki do przeciwległej krawędzi dna (czy trzeba będzie trochę zanurkować ;) )


Przez okres świąteczno-noworoczny zamierzam przygotować kompletny projekt akwarium, zatem będę miał jeszcze dziesiątki pytań - dzięki za wyrozumiałość i życzę wesołych świąt.

Opublikowano

1. leje prosto z kanalizy zimną. 4x dziennie dolewam po 10-15l wody.

2. siegam dość czesto aby cos z tamtąd wyciagnac. przewaznie smieci lub narybek. rur nie czyszcze. srubunków nie tykam. 900l wody na podłodze do macania nie zachęca... :P

Ja bym pomyślał tak: Co jesli z powodu jakiegos babola albo dowolnej sytuacji losowej bede musiał wyciagac cos z dna komina 1-2x na tydzien. I zrobił bym taki dostęp aby w wersji minimum koniecznosc grzebania nie wywoływała we mnie ataków wściekłości. Po pięciu akwariach doszedłem do wniosku, że prawa marphy'ego w akwarystyce też działaja...


3. Ja mam 55cm. Do tego 15cm korona czyli 70cm. Minus ~3cm piasek. Mam 180cm wzrostu. Przy dnie mam stale 2-3cm zielony pasek z glonów. Aby tam szybe wyczyscic musze stawac na 40cm podwyzszeniu albo na 20cm sie strasznie wyginac. Po 2m mam dość, a po 3 jestem wykończony (bede przerabiał koronę).

Jesli nie masz min 2m wzrostu i wygodnego stopnia z obu stron to bym powaznie rozważył zmniejszenie o 5 lub 10cm. Albo z założenia czyszczenie szyb będziesz uskuteczniał jakąś "nie ręczną" metodą. Wtedy mozną spokojnie dodać jeszcze 10cm... :)


Najlepiej zbuduj makiete (same ramki) i umiesc na odpowiedniej wysokosci. Poswiecisz na to godzine lub dwie ale moze ci tyłek uratować. ja gdybym nie zrobił makiety to przy wnoszeniu mojej wanny miałbym koszmar...

Opublikowano

Witam


Ciekawy projekt się zapowiada .

Co do ciągłej podmiany to ja doprowadziłem do akwarium ciepłą i zimną , i będę podmieniał ciepłą ( lepiej podgrzać gazem jak prądem ) ale tylko w przypadku jeśli mamy zasobnik na ciepłą wodę ogrzewany gazem lub jakiś innym paliwem stałym , bo jeśli wodę podgrzewasz prądem to nie będzie to miało znaczenia czy podgrzejesz wodę w zasobniku czy w akwarium.


Tu masz moje rozwiązanie:

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.


Co do ciągłej podmiany to ja doprowadziłem do akwarium ciepłą i zimną , i będę podmieniał ciepłą ( lepiej podgrzać gazem jak prądem )


Zatem doprowadzę i ciepłą i zimną


Ja mam 55cm. Do tego 15cm korona czyli 70cm. Minus ~3cm piasek. Mam 180cm wzrostu. Przy dnie mam stale 2-3cm zielony pasek z glonów. Aby tam szybe wyczyscic musze stawac na 40cm podwyzszeniu albo na 20cm sie strasznie wyginac. Po 2m mam dość, a po 3 jestem wykończony (bede przerabiał koronę).


Chyba jednak zostanę przy 70cm, chociaż nie będę miał korony to dochodzi mi profil C60 zatem wyjdzie 76 cm, natomiast odejdzie styropian i piasek jakieś 6 cm (lubię dużo piachu).


Z zewnątrz akwarium będzie przykrywały płyty karton gips od góry (żeby nie było widać tafli i wzmocnień) i od dołu (żeby nie było widać glonów w piasku) po 4 cm.


Pytanie:

Z jakich profili macie wykonane stelaże pod akwarium tej wielkości ? Muszę wiedzieć w jakiej odległości od krawędzi powinienem wiercić aby zostało mi jak najwięcej miejsca na sump itp ...

Opublikowano

Chyba jednak zostanę przy 70cm, chociaż nie będę miał korony to dochodzi mi profil C60 zatem wyjdzie 76 cm, natomiast odejdzie styropian i piasek jakieś 6 cm (lubię dużo piachu).


Z zewnątrz akwarium będzie przykrywały płyty karton gips od góry (żeby nie było widać tafli i wzmocnień) i od dołu (żeby nie było widać glonów w piasku) po 4 cm.


nie bardzo rozumiem co napisałes ale postaraj sie upewnić czy sięgniesz wygodnie do dna. Pamietaj tez ze pyszczaki maja gdzies to jak usypałes piasek. zupełnie nie zdziwię sie jak ci tak przekopia wszysko, ze pomiedzy najwyższym punktem z piachu a najniższym będziesz miał 10cm różnicy.



Pytanie:

Z jakich profili macie wykonane stelaże pod akwarium tej wielkości ? Muszę wiedzieć w jakiej odległości od krawędzi powinienem wiercić aby zostało mi jak najwięcej miejsca na sump itp ...



nie mam profili. Mam 4 nogi z gazobetonu (12 bloczków), a na tym blat o grubości 3cm. Znacznie taniej (nogi <50zł, blat ~150zł) i samemu można to zrobić bez specjalnego problemu. Perez mnie zainspirował :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

A ja proponuję jeszcze dorobić ogrzewanie z Centralnego Ogrzewania

Jesteś na takim etapie, że możesz spokojnie takie wykonać - oszczędności duże :-)

Opublikowano
A ja proponuję jeszcze dorobić ogrzewanie z Centralnego Ogrzewania

Już dawno o tym myślałem - mam nawet zrobione dodatkowe wyjście na kolektorze ale jest problem bo mam w całym domu ogrzewanie podłogowe - temp 40oC - i aby uzyskać moc ok 400W musiałbym zmieścić w sumpie ok 20 mb rury - a to nie możliwe - poza tym kocioł gazowy musiałby chodzić cały rok


Zrobiłem projekt sumpa:

sump.png

Sump o wymiarach 90x60x45 Komory odpowiednio od prawej:

Gąbki, wata, (filtr mech) - 14 cm (30l)

Kermazyt, ceramika (biolog) 22 cm (53l)

Przedszkole - 10 cm piachu + rośliny - 20 cm (48l)

Komora pompy, grzałki (kiedyś może odpieniacza - rafa będzie jak wygram w totka :)) 30 cm (70l) - w ścianie będzie otwór i pompa zewnętrzna do CO


Projekt akwa:

akwarium.png

wymiary 200x70x70 trzy szyby optiwhite - dwie duże i jedna mała.

Komin ustawiony centralnie na boku od strony ściany.

Stelaż stalowy


Mam kilka pytań:

- Czy szkło macie postawione bezpośrednio na stelażu czy macie między np płytę mdf lub blat ?

- Jaki system rur polecacie - w tych z marketów budowlanych jest wszystko prócz śrubunków

- Czy śrubunki z innych systemów można kleić z białymi rurami do wody ?

- Jakieś podpowiedzi co do sumpa ? (do obliczeń przyjąłem spiętrzenie w akwa 4 cm)

Opublikowano

-mata, gąbka - cokolwiek aby proste

-nibco lub klejone do zimnej wody. Tanie i można łatwo dopasować do reszty przez np. przejście z gwintu plastikowego na jakąś mufkę. Metalowe zawory są znacznie tańsze

-poszukaj tematów na forum, o sumpach było wiele

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.