Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć...Pół roku temu chuchałem i dmuchałem żeby jakieś maluchy przeżyły w moim akwarium dłużej niz kilka dni...a dziś stanąłem przed dosyć trudną decyzją. Jak wiadomo akwarium z gumy nie jest, jak też powszechnie wiadomo sprzedawanie czy oddawanie ryb nawet za darmo też wcale nie jest taką oczywistą i prostą sprawą. Co więc zrobić?

Moj "niewiadomoco" samiec w końcu wybarwił się na pięknego dojrzałego saulosi a że ma harem 5ciu kobitek to je obrabia na okrłągło. Do tego 3 samice rdzawego też dokładają swoje tak że jedyny killer w akwarium - Otpopharynx zwyczajnie juz nie wyrabia, a też z tego co widzę jakoś mu te żółte przecinki nie bardzo się z żarciem kojarzą. Efekt jest taki że obecnie w moim akwarium pływa 15 dorosłych ryb i prawie tyle samo 1-2 cm małych a jak patrze na pełne pyski w kolejce to pewno za chwile ich liczba przekroczy 20. wyłowienie tych młodych też wcale takie proste nie jest bo zakamarków u mnie w akwa od groma. Zbiornika lęgowego nigdy nie zakładałem bo...zakładałem że młoda w dużym baniaku jednak nie przezyją (a przynajmniej nie w takiej ilosci). Może to nie jest najmądrzejszy pomysł ale postanowilem wprowadzić naturalną selekcję i wpuścić do akwa jakiegoś typowego drapieżnika. Macie może jakieś sugestie?

1. Czy to ma być dorosła ryba(jesli tak to czy nie dojdzie do walk wśród dorosłych ?) czy młodociana?

2. Jaki gatunek ?

akwa 140x45x45

Iodo x6 (3+3)

Saulosi x6 (1+5)

Otopharynx lithobates 1+2

W akwa w tej chwili nie ma miedzygatunkowego samca alfa. Iodo jest jeden wyrazny ale nigdy nie pobil sie z Saulosi. Przeganiają sie i to wszystko. Otopharynx to straszna ...melepeta :)i nikt na niego nie zwraca uwagi.


Dzieki za sugestie.

M

Opublikowano

Tak jak pisał przedmówca ... swoja drogą musisz mieć obecnie sporo zakamarków. Otopharynx to w mojej liscie wszystkożerców drugi z eliminatorów w kolejności po yellow, najprawdopodobniej nie ma gdzieś dojścia i nic nie zrobi. Musisz zwrócić uwagę aby unikać maleńkich szczelin.

Opublikowano
swoja drogą musisz mieć obecnie sporo zakamarków. Otopharynx to w mojej liscie wszystkożerców drugi z eliminatorów w kolejności po yellow, najprawdopodobniej nie ma gdzieś dojścia i nic nie zrobi. Musisz zwrócić uwagę aby unikać maleńkich szczelin.

Małe zaraz po wypluciu kryją się w szczelinach pomiędzy piachem a dużymi kamieniami.Te...dziuple tworzą się samoistnie. A jak juz podrosną (1,5-2cm) i zaczynają wypływać na otwartą toń to są...ignorowane, a nawet jak jakiś dorosły się do nich przymierzy to z reguły zdążą dać dyla. Otopharynx niejednokrotnie widziałem jak się czai i poluje i z reguły wtedy nie chybia, problem w tym że młode saulosi jak tylko robią się jasnożółte a nie są przezroczyste to przestają go interesować. Tępi z powodzeniem młode Iodotropheusów (byc moze dlatego ze kolorem przypominają ...granulat).

-- dołączony post:


2. wakacyjna wycieczka dla młodego Nimbochromisa?



Ma od kogoś wypozyczyć :) ? czy sprawic sobie a potem oddać w prezencie :) ?

Opublikowano

Panie Prezesie i inni...:mrgreen:

...ten wystruj powstawał bardzo dlugo. Kilka ryb bardzo sie juz do niego przyzwyczailo i traktuje go jako wlasny kawalek podlogi, po drugie mam nieodparte wrazenie ze szczliny pomiedzy podlozem a skalami powstają samoistnie i są wynikiem aktywnosci samych ryb. Moge je jedynie sukcesywnie podsypywac mieszajac piasek jakims badylem bo przeciez ni usune głownych kamieni. Po trzecie te wieksze male (1,5-2cm)male ktore juz są (w liczbie 7-8szt) wlasciwie w tej chwili przebywają juz na - jesli sie tak moge wyrazic - otwartej wodzie i nie są obiektem ataków. Stare sie do nich przyzwyczaily. Wyłapywane są jedynie zupełnie świeże maluchy. W zwiazku z tym chcialbym jednak rozwiazac problem o ile to mozliwe w sposob naturalny i dolozyc mlodego drapieznika wielkosci okolo 7-8cm z posrod wymienionych ponizej rodzajów

Dimidiochromis

Nimbochromis

Sciaenochromis

Jesli sie sprawdzi to zostanie az nie bedzie stanowil zagrozenia dla samic Otopharynxa i potem dostanie go ktos w prezenicie. Jesli sie nie sprawdzi to w prezencie dostanie go ktoś o te pol roku szybciej a mnie pozostanie faktycznie zmiana dekoracji połaczona z wyłowieniem juz pływających młodych, ale chce to robić w ostateczności.

Jeśli możecie mi wskazać który z wymienionej trojki ma

a) najwieksze inklinacje do polowania

B) ma najmniejsze inklinacje do popadania w konflikt z otoczeniem

to będę wdzięczny.

pzdr

Michał

Opublikowano

Wielkośćiowo to Sciaenochromis fryeri np. ale nie liczyłbym na jakąś zmasowaną interwencję z jego strony. Zawsze pozostaje opcja zmniejszenia ilości kryjówek.

Opublikowano

cytując cichlid-forum.com na temat Sciaenochromis fryeri

"This species is a true piscovore, feeding on very small mbuna & Copadichromis spp." (na polski - ze sie specjalizuje w zjadaniu malych ) powinien byc bardziej efektywny od Otoph'a

Zaciekawil mnie tez niejaki Dimidiochromis dimidiatus glownie ze wzgledu na swoje niewielkie jak na drapieznika rozmiary. Ale ciezko z pozyskaniem jakiegos info o nim....nie mowiec o pozyskaniu jego samego....

Opublikowano

Abstrahując od szkła bo nie pamiętam jakie je masz to skuteczność drapieżnika jest wcale nie aż taka ogromna. Jedna ryba może nie rozwiązać problemu. Jeśli jednak upierałbyś się na tą formę eliminacji narybku to powinieneś brać rybę najbardziej odporną na zielsko w diecie a więc ... samice strigatusa. Samiec jest duży.

-- dołączony post:

Dimidiatusa nie widziałem nigdy w ofercie no i samiec ma 20 cm.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.