Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich Użytkowników tego szacownego forum.


Od kilku tygodni pilnie śledzę wątki tutaj się pojawiające, a nawet zdobyłem się na odwagę i zadałem „starszym w wiedzy” Kolegom nurtujące mnie pytania, na które uzyskałem satysfakcjonujące odpowiedzi.

Teraz przyszła pora aby pokazać moją (a właściwie naszą, bo motorem zmian z akwarium towarzyskiego na Malawi była moja „Lepsza połowa”) namiastkę Malawi.


Akwarium to typowy profilowany Wromak o wymiarach 120x40x50 cm i pojemności 240 litrów (rzeczywista pojemność ok. 216 litrów), grubość szkła 8mm z pokrywą akwariową z tworzywa AP z dwoma świetlówkami T8 30W: z przodu Sylvania Aquastar 30W 10000K, z tyłu Sylvania Gro-lux 30W 8500K. Świetlówki świecą od 15:00 do 22:00. Jako oświetlenie nocne zastosowaliśmy 2 metrowy wąż LED (2,5W na 1m) o niebieskiej barwie światła.


Filtrację zapewniają dwa zewnętrzne filtry kubełkowe Tetra Tec Ex 700. Jeden z nich (używany w poprzednim biotopie) jest filtrem biologicznym. Filtr został w całości wypełniony ceramiką (4 kosze=3 litry). Na rurze ssawnej została założona gąbka jako prefiltr. Drugi filtr jest filtrem „mechanicznym”. Jeden koszyk pozostał pusty (by zwiększyć przepływ), w drugim znajduje się zeolit, w trzecim gąbki filtracyjne, w czwarty włożyłem sera biofibres do biomechanicznej filtracji wstępnej wraz z włókniną filtracyjną (która docelowo zostanie lada dzień usunięta).


Ogrzewanie to dwie grzałki po 200W: grzałka z termostatem Kenis K-366 200W oraz grzałka z termostatem Sonpar HA-200 200W.


Ponieważ w pierwszych dniach funkcjonowania akwarium (najcieplejsze dni tegorocznego sierpnia) w akwarium panowała temperatura ok. 29-30C (bez włączonych grzałek), dlatego też zakupiliśmy falownik JVP 101 - pompa cyrkulacyjna o wydajności 3000l/h. Dzięki zastosowaniu falownika temperatura spadła do ok. 27C bez świecenia świetlówek i ok. 29C przy włączonym oświetleniu. W chwili obecnej falownik przydaje się do wymuszenia obiegu wody w kierunku wlotu filtra mechanicznego.


Osprzęt (oprócz falownika i świetlówek) był wykorzystywany przy poprzednim biotopie.


Wystrój to tło wewnętrzne na bazie styropianu i Ceresitu CX-5 produkcji własnej, 25 kg piasku białego granulacji do 1mm, oraz ok. 40 kg skał wapiennych (pod którymi leży płyta styropianowa 2cm).


Zbiornik wystartował 9 sierpnia.


19 sierpnia wpuściliśmy do akwarium 10 szt. Pseudotropheus saulosi (wielkości 4-5cm). Z początku myśleliśmy, że mamy odmianę „coral” ze względu na ich mocno pomarańczową barwę, ale hodowca zapewnia, że jest to „zwykła” odmiana Saulosi. Zakupione ryby mają około 6 miesięcy i są jeszcze niewybarwione. Ciężko wyrokowac ile trafiło nam się samców a ile samic, ale chcemy dążyć do uzyskania układu 3+7 lub 2+6.

22 sierpnia trafiło do nas 6 sztuk Melanochromis cyaneorhabdos – maingano (wielkość od 3-5 cm). Sa to ryby prawdopodobnie 6-8 miesięczne. W grupie najprawdopodobniej jest co najmniej trzech samców, gdyż trzy osobniki posiadają wyraźne atrapy jajowe, z czego dwa są mocno wybarwione, a jeden czasami wręcz przeźroczysty (egzemplarz zdominowany). Wszystko to wskazuje, że uda nam się dopasować co najmniej jeden harem (1+3).

Fauna w zbiorniku to Cryptocoryna Wendeti oraz Vallisneria spirali.


Parametry wody utrzymują się na stałym poziomie (testy kropelkowe JBL):

PH = 7,9,

KH = 10,

GH = 15,

NO2 <0,01,

NO3 - kolor pomiędzy 40 a 80 /kolorystyka bliższa 40/,

NH4 <0,05. Podmiana wody raz w tygodniu - 40 litrów.

Po podmianie brak znaczących skoków parametrów NO2, NO3 i NH4 (w wodzie kranowej NO3 wynosi pomiędzy 20 a 40).


29 sierpnia dopadł nas okrzemek i szantrasja co można zobaczyć na zdjęciu.


_akwa_P9066920.jpg


Jeżeli szacowne grono Malawistów ma jakieś uwagi lub wskazówki chętnie się z nimi zapoznam.


Pozdrawiam

D.

Opublikowano

Witaj. Wszystko wygląda na przemyślane akwarium, lecz ja mam dwie uwagi, rady. Po pierwsze ja bym zmienił wystrój bo to nie mój klimat :-) a po drugie jedna grzałka o takiej mocy w zupełności wystarczy. Drugą wyjmij i schowaj w przypadku awarii pierwszej:-)


Gratuluję profesjonalnego podejścia do sprawy.


Wysłane z mojego LG-P760 za pomocą Tapatalk 2

Opublikowano

Co do wystroju to "de gustibus non est disputandum" jezeli Tobie sie podoba to OK.

Filtracja spokojne da sobie rade, obsada tez bez zarzutu.

Tak jak poprzednik, wystarczy jedna grzalka na taki litraz.

Mam tylko pytanie odnosnie oswietlenia nocnego, swiecisz nim przez cala noc?

Generalnie ryba tez przydalby sie odpoczynek bez swiatla. Osobiscie, uzywalbym tego oswietlenia jako przejsciowe przed i po zapaleniu glownego swiatla.Mozesz np. wlaczyc je 2 godz. przed swielowkami i zgasic 2 godz. po.

Opublikowano

Oświetlenie "nocne" świeci tylko godzinę (od 22:00-23:00), czasami np. w weekendy wydłużamy czas świecenia do 24:00. Pozwala to nam oglądać zachowanie tych rozbójników "po zmroku".

Grzałki dwie, bo przy poprzednim biotopie taki układ sprawdził się lepiej niż pojedyncza grzałka ustawiona w rogu akwarium. Dwie grzałki szybciej i przede wszystkim równomierniej podgrzewały wodę na 120 cm długości zbiornika. A przy tym grzały krócej, przez co i pobór prądu był mniejszy (sprawdzone). Biorąc pod uwagę włożony "do Malawi" cyrkulator, a co za tym idzie wymuszony ruch wody w akwarium, wydaje mi się, że dwie grzałki sprawdzą się lepiej niż jedna. Druga "zaleta" to zabezpieczenie na wypadek awarii jednej grzałki (zwłaszcza w okresie zimowym, bo nasze mieszkanie do najcieplejszych nie należy - stare budownictwo z ogrzewaniem etażowym).

Opublikowano
Druga "zaleta" to zabezpieczenie na wypadek awarii jednej grzałki (zwłaszcza w okresie zimowym, bo nasze mieszkanie do najcieplejszych nie należy ).


To, że kilka stopni temperatura spadnie to nie problem. Bałbym się bardziej uszkodzenia termostatu, bo wtedy temperatura skoczy ponad 32 stopni i będą kłopoty.


BTW Dwie grzałki szybciej Ci nagrzeją wodę, ale biorą dwa razy więcej energii. Jedna grzeje dłużej, ale mniej prądu "zje". Jak dla mnie oszczędności nie ma lub jest dosłownie groszowa. Zrobisz jak uważasz, ale naprawdę nie ma co przesadzać.

Opublikowano

Co do grzałek poczytaj tuhttp://forum.klub-malawi.pl/temperatura-t11601.htmlReszta to gusta i guściki.....:D Ale możesz popracować nad ukryciem sprzętu aaaaale to moje zdanie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.