Skocz do zawartości

akwa240l

Użytkownik
  • Postów

    13
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

10

O akwa240l

  • Urodziny 13.12.1968

Informacje o profilu

  • Moje akwarium
    Obecnie akwa towarzyskie- tetra czarna, razbora klinowa, neon innesa, kirysek panda, kirysek pstry, otosek

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. - wielkość akwarium: 120x40(30)x50 panorama, - obsada: w przygotowaniu do redukcji: 6x Melanochromis cyaneorhabdos – Maingano, 10x Pseudotropheus saulosi – pyszczak Saulosa wpuszczone w sierpniu 2013r. jako ok. 6 miesięczne ryby, - filtracja: 2x Tetra Tec TX 700 (biolog i mechanik) + falownik JVP 102, - parametry wody: (testy kropelkowe JBL) ph=7,8, KH=9 do 10, GH=15 do 16, NO2<0,01, NO3 - kolor pomiędzy 40 a 80 (bliżej 40 – przyjmuję ok. 50), NH4<0,05 - temp 24-25C, oświetlenie 2x30W (przód Sylvania Aquastar + tył Sylvania Gro-lux) od 15:00-22:00 i LED niebieskie nocne od 22:00-23:00. - sposób karmienia dwa razy dziennie pokarmem Naturefood Cichlid Plant S i (na zmianę) Tropical Spirulina Forte (36%) / Naturefood Premium Color Plus S. Raz w tygodniu (na zmianę co dwa tygodnie) mrożona artemia i wodzień - częstotliwość i wielkość podmian wody: raz w tygodniu, połączona z odmulaniem, po 40 litrów odstanej przez tydzień wody kranowej (o parametrach PH – 7,7, KH - 11, GH – 21, NO2 < 0,01, NO3 – kolorystyka pomiędzy 40 a 80 (bliżej koloru 40), NH4 < 0,05). Witam. W dniu dzisiejszym, po powrocie z pracy ok. 15:00 zauważyliśmy, że nasz „samiec Alfa” maingano ma na pyszczku biały nalot. Wczoraj o 23:00 jeszcze tego nie miał. „Narośl” jest dosyć spora, ale nie przeszkadza mu to w pływaniu po całym akwarium i pobieraniu pokarmu. Nadal „rządzi i dzieli” w zbiorniku. Czy ktoś może podpowiedzieć co to takiego? I jak to zwalczyć? Używając analogii do zbiornika słodkowodnego z obsadą np. z Azji wyglądało by to jak pleśniawka, ale pewny nie jestem. Proszę o pomoc i rady.
  2. Witam Dwa miesiące temu wpuściliśmy do naszego akwarium (panorama 240 (216) litrów) 10 szt. Pseudotropheus Saulowi. Ryby prawdopodobnie (wg zapewnień hodowcy) mają ok. 8 miesięcy. Najprawdopodobniej aż 8 z nich ma atrapy jajowe, a 3 spośród nich zaczęło się wybarwiać. Cała trójka posiada czarne zakończenie płetw grzbietowych i brzusznych oraz ciemniejsze pasy na czołach. Kilka kolejnych potencjalnych samców również posiada delikatne czarne brzegi płetw. W ostatnich dniach dwa największe samce zaczęły tańce wokół siebie połączone z przepychankami i podszczypywaniem. Wielkość ryb to mniej więcej 5-7 cm. Drugim gatunkiem, wpuszczonym tydzień po Saulosi, był Melanochromis cyaneorhabdos - maingano. Wśród zakupionych 6 szt. wszystkie posiadają atrapy jajowe. Jeden z nich od samego początku został "szefem" stada. Jest ciemnogranatowy i robi porządek w całym akwarium. Drugi - różnie ładnie wybarwiony czasami wdaje się w przepychanki z "szefem". Pozostałe mają ubarwienie od niebieskiego do bladoniebieskiego i raczej schodzą obu rozbójnikom z drogi. Maigano różnią się wyraźnei wielkością: dwa najładniejsze SA największe - ok. 7 cm. Pozostałe mierzą od ok. 4,5 do 6 cm. Ponieważ nastawialiśmy się na obsadę 3+7 (ewentualnie 2+6) Saulosi i 1+3 maingano trzeba chyba podjąć decyzje o wymianie/zakupie/redukcji. A może to za wcześnie? Jakieś sugestie? Ile szt. Saulowi i maigano zostawić, a ile zakupić/wymienić biorąc pod uwagę, że nie wiadomo czy damy rade dobrać od razu samice? Prosimy o podpowiedź.
  3. Oświetlenie "nocne" świeci tylko godzinę (od 22:00-23:00), czasami np. w weekendy wydłużamy czas świecenia do 24:00. Pozwala to nam oglądać zachowanie tych rozbójników "po zmroku". Grzałki dwie, bo przy poprzednim biotopie taki układ sprawdził się lepiej niż pojedyncza grzałka ustawiona w rogu akwarium. Dwie grzałki szybciej i przede wszystkim równomierniej podgrzewały wodę na 120 cm długości zbiornika. A przy tym grzały krócej, przez co i pobór prądu był mniejszy (sprawdzone). Biorąc pod uwagę włożony "do Malawi" cyrkulator, a co za tym idzie wymuszony ruch wody w akwarium, wydaje mi się, że dwie grzałki sprawdzą się lepiej niż jedna. Druga "zaleta" to zabezpieczenie na wypadek awarii jednej grzałki (zwłaszcza w okresie zimowym, bo nasze mieszkanie do najcieplejszych nie należy - stare budownictwo z ogrzewaniem etażowym).
  4. Witam wszystkich Użytkowników tego szacownego forum. Od kilku tygodni pilnie śledzę wątki tutaj się pojawiające, a nawet zdobyłem się na odwagę i zadałem „starszym w wiedzy” Kolegom nurtujące mnie pytania, na które uzyskałem satysfakcjonujące odpowiedzi. Teraz przyszła pora aby pokazać moją (a właściwie naszą, bo motorem zmian z akwarium towarzyskiego na Malawi była moja „Lepsza połowa”) namiastkę Malawi. Akwarium to typowy profilowany Wromak o wymiarach 120x40x50 cm i pojemności 240 litrów (rzeczywista pojemność ok. 216 litrów), grubość szkła 8mm z pokrywą akwariową z tworzywa AP z dwoma świetlówkami T8 30W: z przodu Sylvania Aquastar 30W 10000K, z tyłu Sylvania Gro-lux 30W 8500K. Świetlówki świecą od 15:00 do 22:00. Jako oświetlenie nocne zastosowaliśmy 2 metrowy wąż LED (2,5W na 1m) o niebieskiej barwie światła. Filtrację zapewniają dwa zewnętrzne filtry kubełkowe Tetra Tec Ex 700. Jeden z nich (używany w poprzednim biotopie) jest filtrem biologicznym. Filtr został w całości wypełniony ceramiką (4 kosze=3 litry). Na rurze ssawnej została założona gąbka jako prefiltr. Drugi filtr jest filtrem „mechanicznym”. Jeden koszyk pozostał pusty (by zwiększyć przepływ), w drugim znajduje się zeolit, w trzecim gąbki filtracyjne, w czwarty włożyłem sera biofibres do biomechanicznej filtracji wstępnej wraz z włókniną filtracyjną (która docelowo zostanie lada dzień usunięta). Ogrzewanie to dwie grzałki po 200W: grzałka z termostatem Kenis K-366 200W oraz grzałka z termostatem Sonpar HA-200 200W. Ponieważ w pierwszych dniach funkcjonowania akwarium (najcieplejsze dni tegorocznego sierpnia) w akwarium panowała temperatura ok. 29-30C (bez włączonych grzałek), dlatego też zakupiliśmy falownik JVP 101 - pompa cyrkulacyjna o wydajności 3000l/h. Dzięki zastosowaniu falownika temperatura spadła do ok. 27C bez świecenia świetlówek i ok. 29C przy włączonym oświetleniu. W chwili obecnej falownik przydaje się do wymuszenia obiegu wody w kierunku wlotu filtra mechanicznego. Osprzęt (oprócz falownika i świetlówek) był wykorzystywany przy poprzednim biotopie. Wystrój to tło wewnętrzne na bazie styropianu i Ceresitu CX-5 produkcji własnej, 25 kg piasku białego granulacji do 1mm, oraz ok. 40 kg skał wapiennych (pod którymi leży płyta styropianowa 2cm). Zbiornik wystartował 9 sierpnia. 19 sierpnia wpuściliśmy do akwarium 10 szt. Pseudotropheus saulosi (wielkości 4-5cm). Z początku myśleliśmy, że mamy odmianę „coral” ze względu na ich mocno pomarańczową barwę, ale hodowca zapewnia, że jest to „zwykła” odmiana Saulosi. Zakupione ryby mają około 6 miesięcy i są jeszcze niewybarwione. Ciężko wyrokowac ile trafiło nam się samców a ile samic, ale chcemy dążyć do uzyskania układu 3+7 lub 2+6. 22 sierpnia trafiło do nas 6 sztuk Melanochromis cyaneorhabdos – maingano (wielkość od 3-5 cm). Sa to ryby prawdopodobnie 6-8 miesięczne. W grupie najprawdopodobniej jest co najmniej trzech samców, gdyż trzy osobniki posiadają wyraźne atrapy jajowe, z czego dwa są mocno wybarwione, a jeden czasami wręcz przeźroczysty (egzemplarz zdominowany). Wszystko to wskazuje, że uda nam się dopasować co najmniej jeden harem (1+3). Fauna w zbiorniku to Cryptocoryna Wendeti oraz Vallisneria spirali. Parametry wody utrzymują się na stałym poziomie (testy kropelkowe JBL): PH = 7,9, KH = 10, GH = 15, NO2 <0,01, NO3 - kolor pomiędzy 40 a 80 /kolorystyka bliższa 40/, NH4 <0,05. Podmiana wody raz w tygodniu - 40 litrów. Po podmianie brak znaczących skoków parametrów NO2, NO3 i NH4 (w wodzie kranowej NO3 wynosi pomiędzy 20 a 40). 29 sierpnia dopadł nas okrzemek i szantrasja co można zobaczyć na zdjęciu. Jeżeli szacowne grono Malawistów ma jakieś uwagi lub wskazówki chętnie się z nimi zapoznam. Pozdrawiam D.
  5. Dziękuję za pomoc. Parametry wody utrzymują się na stałym poziomie: PH = 7,9, KH = 10, GH = 15, NO2 <0,01, NO - kolor pomiędzy 40 a 80 /kolorystyka bliższa 40/, NH4 <0,05. Podmiana wody raz w tygodniu - 40 litrów. Po podmianie brak znaczących skoków parametrów NO2, No3 i NH4.
  6. Witam Około tygodnia temu, w założonym 09.08.2013r. akwarium, pojawił się na kamieniach oraz tle okrzemek. "Uspokojony" przeczytanymi na forum informacjami postanowiliśmy "przeczekać" jego inwazję. Dziś zauważyliśmy, że na kamieniach oprócz okrzemka pojawił się inny rodzaj glonów. Przeszukując forum natrafiliśmy na kilka wątków dotyczących szantrasji. Nie mamy jednak pewności, czy to ten glon, czy jest to tylko jakaś "mutacja" okrzemka.A może jest to jeszcze coś innego? Prosimy o pomoc w identyfikacji i ewentualne radu dotyczące dalszego postępowania. Akwarium panoramiczne 120x40x50, filtracja - dwa kubełki Tetra Tec TX 700, falownik JVP-101, oświetlenie 2x30W Sylvania Aquastar i Sylvania Gro-lux świecące codziennie od 15:00 do 22:00. Obsada: 10 szt. Pseudotropheus saulosi (4-5cm) oraz 6 szt. Melanochromis cyaneorhabdos (2,5-6cm). Parametry mierzone testami kropelkowymi JBL (trzymają się od początku na stałym poziomie): PH = 7,9, KH = 10, GH = 15, NO2 <0,01, NO - kolor pomiędzy 40 a 80 /kolorystyka bliższa 40/, NH4 <0,05. Poniżej kilka zdjęć okrzemka sprzed tygodnia (1 i 3) i z dzisiaj (2, 4, 5, 6 i 7): 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Z góry dziękujemy za pomoc K&D
  7. Przepraszam za post pod postem, ale chciałbym kontynuować wątek dot. parametrów wody. Licząc na Waszą pomoc, chciałbym porównać tutaj parametry wody przed wpuszczeniem 10 szt. saulosi i parametry wody po 72 godzinach od wpuszczenia pyszczaków: PH - bez zmian = 7,9, KH - bez zmian = 9, GH - przed wpuszczeniem pyszczaków było 18, po trzech dniach od wpuszczenia pyszczaków wynosi 15, NO2 - przed wpuszczeniem saulosi pomiar wykazał <0,01, trzy dni później - kolorystyka testu wskazuje na pomiar równy 0,1, NO3 - bez zmian - kolor mieści się w zakresie pomiędzy 40 a 80, z tym że bliżej mu kolorystycznie do 40, NH4 - pomiar przed zarybieniem wskazywał na poziom <0,05, w trzy dni po wpuszczeniu ryb poziom NH4=0,1. Czy takie skoki parametrów są normalne? Ryby buszują po całym akwarium, chowając się w grotach pomiędzy skałami, przepychając się między sobą. Od czasu do czasu niektóre z nich (trudno rozróżnić czy te same) płynąc "na pełnej szybkości" nagle przechylają się na bok, ocierając o piasek, jednak trwa to ułamek sekundy. Pożywienie biorą chętnie, nie wykazując oznak ospałości. Wiem, że jako kilkudniowy malawista mogę być przewrażliwiony, ale chciałem zasięgnąć Waszej opinii/rady, by ustrzec się kardynalnych błędów nowych akwarystów. Pozdrawiam D. PS: poprzednia podmiana wody miała miejsce 18.08.2013, po sprawdzeniu dzisiaj parametrów podmieniliśmy "profilaktycznie" 40 litrów wody (ok 25%).
  8. Dokupiłem test NH4 i zrobiłem pierwszy pomiar wody z akwarium: wynik to < 0,05 mg/l. Wg załączonej do testu tabeli taki poziom NH4 przy PH 7,9 (takie jest PH wody w akwarium) jest zadowalający. Dziś dotarło do nas 10 szt. Pseudotropheus saulosi (wielkość 4-5cm). Z ciekawości sprawdziłem parametry wody w jakiej przebywały saulosi (podobno to była woda akwariowa ze zbiornika w którym znajdowały się przed sprzedażą): PH 7,7, KH 12, GH 21, NO2 <0,01, NO3 pomiędzy skalą 20-40, NH3 = 1! Po wpuszczeniu do zbiornika saulosi zwiedziły najpierw wszystkie zakamarki, trzy z nich obrały sobie groty pomiędzy skałami a reszta (stadnie znalazła sobie swoje miejsce wśród skał. Może nie będzie tak źle z tymi parametrami wody jakie mam (będę monitorował NO3 i NH3 co kilka dni i postaram się o BioNitraTex.
  9. U "mojego" dostawcy dostępne są: JBL NitratEX 250ml - wkład podlegający regeneracji oraz JBL BioNitratEX - wkład niepodlegający regeneracji, do wymiany co 3-6 mies. Żywicę chciałbym umieścić w koszyku filtra wewnętrznego (mechanika - biolog jest cały zasypany ceramika i nie chciałbym go ruszać). Która z tych dwóch żywic Waszym zdaniem lepiej sprawdzi się w użytkowaniu?
  10. Wczoraj zrobiliśmy podmianę 50 litrów wody w akwarium (1/3 litrażu). W 24 godziny po podmianie ponownie zrobiliśmy testy. Wyszły identycznie jak poprzednie (PH - 7,9, KH - 9, GH - 18, NO2 < 0,01, NO3 kolor pomiędzy 40 a 80, z tym że bliżej mu do koloru 40 niż 80). Wniosek jaki możemy wysnuć jest taki, że częsta podmiana wody nie pomoże nam w zbiciu NO3. Cóż.. pyszczaki dotrą jutro do nas.. zobaczymy jak się zadomowią w takiej wodzie.
  11. Witam Tydzień temu wystartowaliśmy nasze Malawi. Akwarium profilowane 240l (w rzeczywistości 218l pojemności nominalnej), a w nim: 23 kg piasku kwarcowego do 1mm, ok. 35 kg skały wapiennej, Cryptocoryny Wendeti, tło DYI ze styropianu i CX-5. Do akwarium wlaliśmy 90 litrów wody z naszego poprzedniego zbiornika (akwarium towarzyskie) i 60 litrów kranówki. Filtracja to dwa filtry Tetra Tec TX 700: biolog wypełniony w całości ceramika, mechanik: jeden kosz pusty, jeden zeolitu, jeden gąbki filtracyjnej i jeden wypełniony sera biofibres do biomechanicznej filtracji wstępnej. Oświetlenie 2x30W T8 (Sylvania Grolux i Sylvania Aquastar - nowe). Dwie grzałki po 200W każda (obecnie nieużywane). W akwarium panuje nam temperatura ok. 29-30C (bez włączonych grzałek), dlatego też zakupiliśmy falownik JVP 101 (przyda się do wymuszenia obiegu wody w kierunku wlotu filtra mechanicznego). Dzięki zastosowaniu falownika temperatura spadła do ok. 27C bez świecenia świetlówek i ok. 29C przy włączonym oświetleniu. Ponieważ prawdopodobnie w poniedziałek dotrą do mnie pyszczaki sprawdziliśmy parametry wody testami kropelkowymi JBL (w porównaniu z woda kranową): 1/ PH – 7,9 (woda kranowa 7,7), 2/ KH – 9 (woda kranowa 11), 3/ GH – 18 (woda kranowa 21), 4/ NO2 - < 0,01 (woda kranowa < 0,01), 5/ NO3 – kolorystyka pomiędzy 40 a 80 (woda kranowa pomiędzy 20 a 40), Jeszcze dziś planujemy podmianę ok. 30 litrów wody. Trochę martwi nas wysoka temperatura w akwarium (przy poprzednim biotopie nie było takich problemów – wydaje się, że tło wewnętrzne stało się dodatkowym izolatorem i podtrzymuje temperaturę wody) oraz poziom NO3. Wiem, że zbiornik jest w miarę świeży (choć zaszczepiony pokaźną ilością wody z biotopu Azja) ale zastanawiam się jak zbić azotany (NO3). Prosiłbym o Wasze opinie. Pozdrawiamy K&D
  12. Jak napisałem w swoim poście właśnie z tego wątku czerpałem swoją dotychczasową wiedzę. Zadałem jednak konkretne pytanie (dot. użycia jednego lub dwóch kubełków) licząc, że odpowie ktoś kto próbował takiego (podwójnego) rozwiązania.
  13. Witam Podjęliśmy decyzję o zmianie biotopu na Malawi. W związku z tym mamy pytanie dot. filtracji w naszym akwarium. Posiadamy obecnie akwarium profilowane o wymiarach 120x40x50 cm i pojemności 240 litrów (rzeczywista pojemność ok. 216 litrów) z dwoma świetlówkami T8 30W 6500K, zewnętrzny filtr kubełkowy Tetra Tec Ex 700, napowietrzacz M-104, grzałka z termostatem Kenis K-366 200W, grzałka z termostatem Sonpar HA-200 200W. Do dyspozycji mamy również identyczny drugi kubełek Tetra Tec Ex 700. Pierwsze zakupy zostały dokonane (45,3 kg skały wapiennej wraz z płytą styropianową o gr. 1,5 cm do wyłożenia dna). Czekamy na piasek kwarcowy o granulacji ok 0,8-1mm w ilości 25 kg (po przeczytaniu wielu wątków na forum chyba jednak zdecydujemy się na 40 kg). Tło wewnętrzne najprawdopodobniej powstanie ze styropianu o grub. 2-3 cm, pokrytego Ceresitem, który zostanie zabarwiony barwnikiem (produkcja własna). Wszystko to zmniejszy pojemność akwarium. Ad rem: czy jeden filtr Tetra Tec EX 700 wystarczy na taki zbiornik? Czy może lepiej dać dwa? A może, tak jak czytaliśmy w topicu "Podstawowy osprzęt filtracyjny" powinniśmy dodać filtr wewnętrzny do jednego kubełka? Tetra Tec EX 700 ma 4 kosze. W tej chwili mamy w nim (licząc od dołu - taki jest przepływ wody w Tetrach): ceramikę, biobale, keramzyt i gąbki. Przy Malawi 3 kosze wypełnić ceramiką czy zostawić jeden kosz z biobalami? Ostatnie piętro to chyba nadal gąbka filtracyjna? Prosimy o pomoc. Pozdrawiamy K&D
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.