Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Pytanie co do ściemniaczy 10W... baniak 205cm długi, chcę dać 4szt i wymieszać światło zimne: 2x7000K lub jeszcze zimniejsze + ciepłe: 2x5500K, a wszystko po to by wydobyć z ryb wszystkie kolory, świetlówki tez miałem tak wymieszane od 3.000K po 15.000K


Czy owe naświetlacze umieszczone bezpośrednio obok siebie dadzą radę "wymieszać" ładnie światło jak robią to świetlówki czy będę miał po bokach z jednej strony światło zimne a z drugiej ciepłe. Wysokość całkowita zbiornika to 63cm ale wody jest może raptem z 54-55cm.


Drugi zbiornik mam 240cm i tu chciałbym dać 6-7x20W w tym samym układzie 50:50 ciepłe i zimne. Czy pod takimi LEDami utrzymam proste roślinki typu Cryptocoryna czy Nurzaniec ?


W obu przypadkach będzie bez obudowy więc spalić się to nie powinno.

Zmiana oświetlenia spowodowana przebudową obu zbiorników, szukaniem obniżki kosztów i wkurzeniem na rdzewiejące uchwyty pod pokrywą ( aktualnie T5ki).

Opublikowano
W obu przypadkach będzie bez obudowy więc spalić się to nie powinno.
U mnie właśnie się jeden zjarał a był nie w pokrywie, IMHO żywotność adekwatna do ceny ;).
Opublikowano

Ale chyba jakaś gwarancja na to jest, prawda ?

O ile 10W kosztują grosze, to 20ki i 30ki swoje już kosztują, zwłaszcza jeśli trzeba kupić kilka sztuk ;(

Opublikowano

Neno aby zmieszać swiatło z naświetlaczy musisz ustawić je w linii jeden za drugim jedynie taki układ da lekko zmieszane światło widziane przez człowieka ustawienia jeden obok drugiego może spowodować że oko będzie widziało różnicę. Przy takim zagęszczeniu naświetlaczy o mocy 20W rośliny proste powinny dać radę. Ale nie licz na to że będziesz miał światło podobne do świetlowek-wysokośc naświetlaczy od lustra wody też ma znaczenie.

Opublikowano

Dotarły.

Te 900lumenów, te zapewnienia, że świeci jak 100W to jakaś niezła bujda jest. Żenada, oszustwo i nie wiem nawet jak to nazwać.

Świetlówka 39W świeci lepiej!

LED 10W można co najwyżej porównać do 24W T5ki i tyle.


Barwa - czy to zmieszana czy zimna, poniżej krytyki.

Nie wiem co dalej z tym zrobię ale wygląda to co najmniej fatalnie.


Jak na razie nie polecam...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No i mój naświetlacz szlag trafił. Pękła dioda prawdopodobnie od przegrzania albo złapało wilgoć. Wracam do sprawdzonych świetlówek... Szkoda zabawy i pieniędzy :mad:

Opublikowano
Dotarły.

Te 900lumenów, te zapewnienia, że świeci jak 100W to jakaś niezła bujda jest. Żenada, oszustwo i nie wiem nawet jak to nazwać.

Świetlówka 39W świeci lepiej!

LED 10W można co najwyżej porównać do 24W T5ki i tyle.


Barwa - czy to zmieszana czy zimna, poniżej krytyki.

Nie wiem co dalej z tym zrobię ale wygląda to co najmniej fatalnie.


Jak na razie nie polecam...



900lm to jest całkiem dużo i daje naprawdę mocne światło. Tylko, że diody firmy krzak nie świecą 900lm tylko np 400 (albo dowolna inną wartość)... I do tego jeszcze potrafią się po paru dniach przepalić.

Dlatego z uporem maniaka sugeruję wszystkim markowe diody.

-- dołączony post:

No i mój naświetlacz szlag trafił. Pękła dioda prawdopodobnie od przegrzania albo złapało wilgoć. Wracam do sprawdzonych świetlówek... Szkoda zabawy i pieniędzy :mad:


Jest zupełnie odwrotnie/inaczej. :) Pieniążki się traci na świetlówkach, dziadowskich ledach i dziadowskich driverach do ledów. Już kilka razy pisałem, że mam z 60-70% domu oświetlonego ledami i 5 akwariów. Nie psuje się nic, nie przepala się nic. Mijają miesiąca i lata, a one świecą jak świeciły.

Jedyne jakie się przepaliły to były chińskie ledy no-name które kupiłem z ciekawości do testów.


Tak więc tutaj oszczędny traci 2x...

  • Dziękuję 2
Opublikowano

dlatego jak pisałem w innych wątkach należy natychmiast wymienic diody dostarczane z tymi naświetlaczami na inne np 12000 K lub 6500 K o prawdziwej barwie a nie udawanej bo te kupne mają 5000 K

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.