Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Znalazłam ciekawy film na YT - akwarium na dwóch takich filtrach.

Malawi Aquarium LED Mbuna Cichliden 720l - YouTube


i po 3 latach

Malawi Aquarium LED Mbuna Cichliden 720l after 3 Jears - YouTube


Planuję teraz akwarium i zastanawiam się, czy nie zaszaleć i nie postawić w takim wymiarze zbiornika opartego na dwóch narożnych filtrach hamburskich. Z tego, co widać na filmiku drugim, to wydaje mi się, że gąbka jest tam na stałe (niewyciągana), a pewnie tylko przy podmianach wody odmulana.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
Planuję teraz akwarium i zastanawiam się, czy nie zaszaleć i nie postawić w takim wymiarze zbiornika opartego na dwóch narożnych filtrach hamburskich.


...ciekawy jestem czy coś kombinujesz z " hamburgami"?

System filitracyjny Bioflow firmy Juwel - YouTube

dziś taki filtr widziałem naocznie. Cena powala...wolałbym sam zrobić dwa "hamburskie".
Opublikowano
ale przy akwarium 200x50x50 wolałabym zrobić takie jak na filmie. Jestem tylko ciekawa, czy się sprawdzi w tym biotopie.



...myślę ,że się sprawdzi. U Sławka pracuje a jest wykonany bez specjalnej finezji ale wystarczająco na tyle ,że jest skuteczny. Czytałem opinie o Bioflow i są różne. Ale to kwestia detali. Wg mnie powinny te filtry mieć mocniejsze pompy. A z tego co czytałem ( o ile się nie mylę) to najmocniejsza 1000 litrów. Zastanawia mnie jeszcze coś innego..tak jak wcześniej napisałem widziałem go dziś naocznie w sklepie we Wrocławiu i cała kaseta była w jakiś sposób przyklejona do bocznej ściany. A zastanawia mnie to czy drgania w jakiś sposób podczas pracy pompy nie przenoszą się na akwa. Nie wspomnę o cenie która powala bo jest chyba z kosmosu. Tutaj koledzy robią kaseciaki co w gruncie rzeczy jest odzwierciedleniem tych filtrów ale maja tę zaletę ,że możesz zamontować lepsza pompę, wyciszyć ją , i zrobić tak jak Tobie pasuje no i zdecydowanie taniej. Myślę ,że jak powzorujesz się na tych wszystkich filtrach czyli Bioflow, kaseciaku i normalnym "hamburgu" to osiągniesz to co chcesz.

  • 4 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

W pierwszej kolejności serdecznie dziękuję za tak szybki odzew i przepraszam za wepchanie się w nie ten dział . Następne posty będę pisała tu ponieważ zdecyduję się jednak jego pierwszego przetestować. 

Z tej strony co podał Decco wynika że NO3 w kranie mam 0,6 . Dodatkowo dochodzi fakt ze wodę będę do podmian dawała z RO  bo w kranie lekki beton a i podłoże i obsada wymaga miękkiej. Testy mam kropelkowe zoolek . Gdzieś czytałam że przy wykrywalnym NO2 , NO3 wychodzi przekłamane . Rośliny... raczej w miarę szybkie bądź średnie, jak teraz na nie patrze to wolno rosnącą mam tylko microsorum. Na tą chwilę rośliny nie są wysokie ale dno obsadzone jest, tak na moje krzywe oko, w 60-65%. Wygląda to na tą chwilę tak sobie średnio, czyli tak jak na zdj.314ec0a9baefd0a8m.jpg tło jest teraz takie, ale przy zrobieniu nowego filtra i ono się zmieni, będzie czarne jak u Was.

Lufa- właśnie ten restart przez ziemie ogrodową, którą miałam poprzednio. Fakt że roślinki ładnie rosły mimo skąpego światła 2x18w t8, ale niestety ziemia zaczęła mi się buntować i zdecydowała się mieszać ze żwirkiem, który bym na wierzchu. Niezbyt estetycznie to wyglądało i musiałam coś z tym zrobić. Ogólnie restart nie należy do najprzyjemniejszych a i niezbyt pachniało w domu przy tym :P Co do purolitu , bardziej miałam na myśli właśnie okresowe wkładanie małego woreczka, max 50 g, w jakieś wolne miejsce w filtrze, tylko w wypadku zbyt dużego NO3. Potrzymać go tam godzinkę żeby je zbił, wyciągnąć, dać mu wyschnąć i czekać na następne użycie w razie potrzeby. Kwestia jest jeszcze tego że nie wiem, czy można tak robić bez szkodzenia mu, zwłaszcza że do najtańszych nie należy.  

Czy dobrze zrozumiałam że nie polecacie robić tego ze szkła ?

Głowice mam JKA 8W 500l/h, nie wiem czy nie za słaba jest żeby to uciągnąć. Zrezygnuję z drugiej gąbki a dam jedną od razu 45 ppi 3 cm. Zapytać jeszcze chciałam o ceramikę. Lepiej zainwestować i kupić matrixa czy bioceramax ultrapro 1200? Który lepszy? Wg zaleceń matrixa, na moje akwarium wystarczyłoby jakieś 300ml, co daje oszczędność miejsca , Aquael'a musiałabym dać 2x tyle. A dalej nie wiem ile tam wejdzie i się pewnie nie dowiem póki go nie zrobię, a materiały chciałabym zamówić już (jak przystało na taką narwaną osóbkę ;p )

 

pierwszy post i odpowiedzi zamieszczone były http://forum.klub-malawi.pl/topic/13217-filtr-kasetowy-do-akwarium/?page=103

Edytowane przez Yoshine
dodanie poprzednich postó
Opublikowano

wpisałam , znalazłam jeden kalkulator po polsku ale niestety nie działa, reszta jest po angielsku niestety 

mam niby wzory z tej strony http://exotichobby.pl/artykuly/filtr-hamburski/ ale nie wiem skąd tam te 60 przy liczeniu optymalnej wydajności pompy. Skąd to ? chodzi o minuty ? No i jest kwestia tego że nie będę miała takiej powierzchni gąbki jak tam zalecają bo raczej się nie zmieści w moim małym trójkąciku :(

Opublikowano

Może zainteresuje ciebie zbudowanie takiego filtra http://allegro.pl/filtr-narozny-hamburg-hmf-40-gabka-i6285184140.html

Tylko zamiast pompy na powietrze umieścisz tam mniejszą pompę przepływową (np Hydor pico) http://erybka.pl/search.php?text=hydor+pico&cat=  z możliwością regulacji przepływu,wtedy ustawisz sobie wszystko pod własne wymagania...

Opublikowano

obliczyłam to tak jak tam było z tą 60siątką . Wymiar gąbki dałam 25 szeroka na 35 wysoka = 805 cm2 . Wg tego co tam jest powinnam mieć 925cm2 ale niestety tyle mi się nie zmieści. Wyszło też, że pompa powinna być 290l/h , moja ma 500 . A prawda jest taka że przy 3cm ścianie gąbki i ceramiki ta pompa raczej nie będzie pracować w takim tempie, ale zawsze mogę ją przykręcić jakby co.

Egon coś takiego właśnie mam w głowie tylko bez tej góry , z miejscem na ceramikę oraz moją obecną głowicą w rogu. Na nowe pompy też patrzałam, kwestia jest tego że chciałabym jak najmniejszym kosztem i jeśli tylko moja głowica się nada, to wolałabym nie kupować nowej. Chodzi o to że moja druga połowa ma już spore pretensje że za dużo na to akwarium ciągle wydaje, stąd teraz moje, prawie że, skąpstwo. 

 

Zapytać jeszcze chciałam gdzie kupujecie gąbki do filtrów które są dość duże i można dociąć do własnych potrzeb ? 

Opublikowano
41 minut temu, Yoshine napisał:

Zapytać jeszcze chciałam gdzie kupujecie gąbki do filtrów które są dość duże i można dociąć do własnych potrzeb 

...choćby tutaj http://allegro.pl/wklad-filtracyjny-gabka-25x25x10-cm-ppi-45-czarna-i6395032489.html

Na Allegro znajdziesz bez problemu.

3 godziny temu, Yoshine napisał:

Testy mam kropelkowe zoolek . Gdzieś czytałam że przy wykrywalnym NO2 , NO3 wychodzi przekłamane

...zgadza się. Stąd na tym forum Zooleka nie polecamy.

 

3 godziny temu, Yoshine napisał:

Co do purolitu , bardziej miałam na myśli właśnie okresowe wkładanie małego woreczka, max 50 g, w jakieś wolne miejsce w filtrze, tylko w wypadku zbyt dużego NO3. Potrzymać go tam godzinkę żeby je zbił, wyciągnąć, dać mu wyschnąć i czekać na następne użycie w razie potrzeby.

..nie jest to dobry pomysł i nie do końca skuteczny. Jeżeli NO3 będzie powyżej 20 wtedy warto włożyć Purolite na stałe i niech sobie tam będzie i działa i od czasu do czasu go regenerować. Ale tylko wtedy kiedy jesteś pewna ,że inaczej go nie zbijesz. Wkładając na chwilę i potem zaraz wyjmując będziesz huśtać parametrami. A 50 gramów  przy 112l ( tyle chyba masz) to teoretycznie nie bardzo będzie skuteczne aby Ci zbiło NO3 z powyżej 20 . Ja w 240 litrach przy sporym przerybieniu daję ( na stałe) 0,5 litra to jest ok 400 gr. Jasne...troche to będzie sie różnić z tym co będzie u Ciebie ale 50 gr nie da rady Ci zbić np. z 40 na 5-10.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.