Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

tak na szybko to wymysliłem tylko jedno. mam 2 rzędy równoległych korpusów. Właczam jeden i wyjeżdzam. po tygodniu przyjeżdza ktoś zakreca rzad nr1, a odkreca rzad nr 2...

Opublikowano
tak na szybko to wymysliłem tylko jedno. mam 2 rzędy równoległych korpusów. Właczam jeden i wyjeżdzam. po tygodniu przyjeżdza ktoś zakreca rzad nr a odkreca rzad nr 2...


To by wypaliło ale wg Twojej opcji wychodzą 4 korpusy mechaniczne. Nie mam miejsca na takie kombinacje.


Zamówiłem watolinę na all...o i będę ją testował. Te sznurki co mam to po 3 dniach już zauważam mały spadek wydajności. Wkłady brudzą się szybką a najbardziej denerwuje mnie wtedy spadek wydajności na FBFie.

Rozpatruje jeszcze 2 opcję jeżeli watolina nie zadziała, czyli:

- zamiast 1 fbfa 2 korpusy z matrixiem seachema.

- dodatkowy kubeł hw302 jako biologia ( taka zaleta, że więcej korpusów na inne media typu purigen, denitrate, phosguard, a wada to większy pobór prądu ).


Pierwsza opcja bardziej za mną przemawia, a wiem, że przepływ nie wpłynie znacząco na matrix jak na fbfa.

Oczywiście rozpatruje to pod kątem 2 tygodniowego wypadu.

Opublikowano

Teraz po przeczytaniu Twego postu i spojrzeniu na wykonanie zdecydowałem się na te cudo techniki. Troszkę za późno bo już mam odpalone 375l na e1501e i aquael turbo 2000 ale nie zmienia faktu że zaczynam zbierać kasiorę...

Pompę postanowiłem zakupić tą

GRUNDFOS POMPA OBIEGOWA ALPHA2 25-40 180 NOWA!!! (3465918229) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img02.allegroimg.pl/photos/400x300/34/65/91/82/3465918229@@AMEPARAM@@02@@AMEPARAM@@34/65/91/82@@AMEPARAM@@3465918229

. Niby pobór 3-18W a moc ok3000l/h.

A i wyczaiłem na alledrogo korpus 20" przezroczysty za 100zł gdzie bardziej się opłaca niż 2x10".

Wiem, że sporo jest takich postów ale po tym przejrzałem na oczy:D


Dzięki;)

Opublikowano

Ta pompa raczej nie ma 3000l/h.

To czy dasz jeden korpus 20" czy 2x10" nie powinno mieć znaczenia aczkolwiek serwis raz w tygodniu i tak obowiązkowy.

Pytanie tylko, czy robisz to tylko jako mechanika czy jak ja na wszystko ( mechanika, biologia, chemia ).

Napiszę jeszcze jedną ważną sprawę. Ja swojego FBFa i matrixa odpaliłem w akwarium, w którym cykl azotowy działał prawidłowo od początku istnienia tego akwarium, a to z racji, że akwa odpaliłem na 200l starej wody i nieczyszczonym Unimaxie500, starym podłożu i dekoracjach. Filtracja narurowa zaczęła działać samodzielnie po tygodniu od jej uruchomienia. Przez ten tydzień działał również Unimax500. Do tej pory nie zanotowałem zachwiania parametrów ( NH3, NO2 - niewykrywalne, mimo normalnego karmienia ). Z moich obserwacji wynika, że FBF w dojrzałym baniaku stabilizuje się szybciej, choć ten wniosek może być błędny z racji, że w jednym korpusie jest niecały litr Matrixu ( zapewne bakterie osiedlają się tam szybciej, niż na piasku w FBFie ).


Z tego co wiem a wielkim znawcą nie jestem FBF wymaga stałego przepływu wody. Korpusy mechaniczne 100mikronów po tygodniu potrafią nieźle stłumić pompę a co za tym idzie wymagana jest regulacja bajpasem na FBFie. Teraz jestem na etapie szukania złotego środka, czyli dokładna filtracja mechaniczna bez spadku wydajności przez okres 14dni.

Gdzieś zaczytalem, że sznurek 100mikronów działa sprawnie do tygodnia po czym jego odwinięcie o około 1/3 powoduje wzrost czasu sprawnego filtrowania przez okres około 9-10 dni ( zapewne z racji mniejszych oporów ). Nie mogę tego potwierdzić teraz ale w tą niedzielę odwinę 1/3 sznurka i będę obserwował.

Mam jeszcze jedną koncepcję czyli wkłady plastikowe przeźroczyste do korpusu 10 cali. Te wkłady można wypełnić dowolnym środkiem filtrującym. Oryginalne stłumią przepływ wody ale wcześniej kiedy miałem na Unimaxie prefiltry właśnie z korpusów 10" z tymi tubami przeźroczystymi odpowiednio przerobionymi, przepływ wody nie był tłumiony gdzie napędem była pompa Unimaxa500.

Jak pisałem w poście wyżej zamówiłem również watolinę wysokopuszystą, która podobno nieźle radzi sobie przez okres 14 dni.

Przetestuję kilka rozwiązań i na bieżąco będę zdawał relację z efektów.

Opublikowano
Mam jeszcze jedną koncepcję czyli wkłady plastikowe przeźroczyste do korpusu 10 cali. Te wkłady można wypełnić dowolnym środkiem filtrującym.


Nawet nie próbuj testować tego ustrojstwa !!!!! Nie nadaje się na mechanika , tłumi jak cholera przepływ, przy tym ustrojstwie brudny wkład 100mikronów to ,,betka''. Musisz kombinować z gąbkami i nabe kiedyś pisał , że sprawdza się mu włóknina ogrodnicza( więcej szczegółów może pewnie podać nabe.

Opublikowano
Nawet nie próbuj testować tego ustrojstwa !!!!! Nie nadaje się na mechanika , tłumi jak cholera przepływ, przy tym ustrojstwie brudny wkład 100mikronów to ,,betka''. Musisz kombinować z gąbkami i nabe kiedyś pisał , że sprawdza się mu włóknina ogrodnicza( więcej szczegółów może pewnie podać nabe.



Stan na Unimaxie500 te wkłady testowały się 2 tygodnie i spadku przepływu nie widziałem a woda w akwa kryształ. Moc zasysanej wody nie była tak mocna jak grundfosa ale coś tam zasysały. Być może to rozwiązanie nie sprawdzi się z pompą CO z racji większego podciśnienia w korpusie i prawdopodobieństwu przepuszczania syfu do dalszej części narurowca.

Wszystko jest ok do momentu kiedy jestem w domu ale urlop 14 dniowy może zdarzyć się tak nagle, że wolę być przygotowany :cool:

Opublikowano

No to nie wiem ! Testowałem ten wkład jako mechanika ( w środku były gąbki i wata) na pompie CO jak i na kubełku jbl1501 i w jednym i drugim przypadku porażka z przepływem.

Opublikowano

Stan, ja te wkłady ponacinałem od dołu do połowy tak, że dookoła było sporo otworów po około 1 cm grubości i około 5cm długości. Dlatego nie było żadnego tłumienia wody. Nie ma róży bez kolców. Nacinanie tego wkładu zmniejszyło o połowę ilość gąbki, którą mogłem włożyć do środka.

Opublikowano

Panowie, to może macie zbyt słabe pompy. U mnie wkłady sznurkowe 100 mic. wytrzymują spokojnie trzy tygodnie bez wpływu na przepływ w FBF'ach. Używam pomp grundfos UPS 25-60.

Opublikowano

U mnie sznurek 100micronów daje radę 2 tygodnie ! Ale po tygodniu zdejmuję 1/3 sznurka(tę część brudną) i aleluja i do przodu ;-). Jeżeli chodzi o pompę to fakt u mnie jest 25-40 ale mnie to nie przeszkadza , jest Ok.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.