Skocz do zawartości

600l na dzień dobry cd...filtracja narurowa początki


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Ponownie

Przemyślałem wasze opinie odnośnie filtracji. Powoli zaczynam dojrzewać do tych wszystkich rurek. Proszę tylko o pomoc. Jak dla mnie to chyba jedna z ważniejszych rzeczy w akwarium.

Czytając ten wątek

http://forum.klub-malawi.pl/narurowiec-420l-t20998p2.html

nie za bardzo rozumiem niektórych rzeczy, ale od początku.

Dodałem zdjęcia zaplecza.

https://picasaweb.google.com/115749644037091489960/Akwa#

Proszę doradźcie mi jak by można było zrobić taką filtrację żeby zajęła jak najmniej miejsca. Czy puścić ją na sam dół i we wnęki, czy może zaraz pod akwarium i przymocować do ściany...? a może na lewej ściance od samej góry do samego dołu jeden pod drugim?

Kolega "luk5007" w wątku powyżej rozrysował schemat. Dla mnie czyli laika jest on mało zrozumiały. Czy w ogóle będzie on pasował do mojego zbiornika czy ma to wyglądać inaczej? Czy ktoś mi powie co na jego rys znaczy "100" i "FBF" (czy to węgiel aktywny?) po co "zapas"? Proszę również o poradę jaka pompa? Czy tak jak w wątku kolegi grundfos alpha 2 się nada? Jaka optymalna grubość rur? (myślę je zgrzewać nie sklejać)

pzdr. Michał

Opublikowano

Sklejaj! Zgrzewanie jest passe. Trwa dłużej,jest drożej wymagane są specjalne narzędzia a efektu nie można skorygować. Poza tym rury pcv do zimnej wody zgrzewane mają grubszą ścianę a co za tym idzie mniej światła w środku. Obecnie tylko kleiłbym. U siebie mam instalację "kanapkową", kolankami tak powykręcane że zmieściły się 3 korpusy, spust wody,dodatkowe wyjście, bypas fbf,pompa na górze i wszelkie klamki do regulacji. Najfajniejsza pompa do takich spraw to niestety obiegowa do C.O. Stosunek cena/kultura pracy wygrywa.Idź w rury 3/4" i większe.

Opublikowano

Mam znajomego w sklepie hydraulicznym i ze zgrzewarkami i innymi rzeczami nie ma problemu :) Dla mnie jednak zgrzewane rury są bardziej bezpieczne :) a korygować zawsze się da nawet na zgrzewanych (utnę i zgrzeję jeszcze raz)

Opublikowano

może i taniej ale jak gdzieś puści klej i zaleje mi dom to już nie będzie taniej. Ja się nauczyłem że robiąc przy wodzie się nie oszczędza... :) Czekam na dalsze odp na moje pytania.

Opublikowano
Czy ktoś mi powie co na jego rys znaczy "100" i "FBF" (czy to węgiel aktywny?) po co "zapas"? Proszę również o poradę jaka pompa? Czy tak jak w wątku kolegi grundfos alpha 2 się nada? Jaka optymalna grubość rur? (myślę je zgrzewać nie sklejać)

-"100" to wkład sznurkowy 100 mikronów.

- "FBF" filtr fluidyzacyjny to rodzaj filtra biologicznego (wpisz w wyszukiwarkę forum lub Google;))

- Zapas przyda się na dodatkowe wkłady typu węgiel, purigen.

- rury 3/4 cala będą wystarczające.

Opublikowano

eljot dziękuję za wytłumaczenie. Z tego co widzę u kolegi zapas jest na końcu.

I teraz jeśli w ten zapas wrzucę węgiel i filtr mi padnie a tak się stało u znajomego to cały ten syf leci do akwarium./ Za węglem zawsze powinien być jeszcze sznurkowy w celach bezpieczeństwa.

Opublikowano
może i taniej ale jak gdzieś puści klej i zaleje mi dom to już nie będzie taniej. Ja się nauczyłem że robiąc przy wodzie się nie oszczędza...


Witam raczej nie ma takiej możliwości żeby ci klej puścił. Sporo o tym czytałem zanim u siebie zrobiłem taki system filtracji, znacznie częściej właśnie ludzie pisali o problemach z instalacjami zgrzewanymi niż z klejonymi. Przy robieniu instalacji zgrzewanej trzeba trochę wprawy, wystarczy że nie dogrzejesz lub przegrzejesz łącze i może być problem. Przy klejonej takiego problemu nie ma. Tu masz link jak skleić rury http://nibco.com.pl/pl/montaz_instalacji_pvc_c_i_pvc_u . Poza tym klejone tak jak pisze nabe lepsze przekroje wewnętrzne i mniejsze rozmiary zewnętrzne.

Pozdrawiam;)

Opublikowano

Ja także zastanawiałem się nad pvc klejonym, czy zgrzewanym. Jednak po zgłębieniu tematu postawiłem na klejone. Mój temat http://forum.klub-malawi.pl/narurowiec-420l-t20998.html

Powiem tak. Pvc kleiłem pierwszy raz i myślę że każdy powinien sobie poradzić.

Co mogę dodać to ja oznaczyłem sobie połączenia markerem aby wiedzieć w którą stronę powinien każdy kolejny element iść. Dodatkowo podzieliłem cały układ na trzy sekcje które połączone są wężem i zaciśnięte opaskami . Takie rozwiązanie umożliwia nam korygowanie niewielkich błędów w wyniku złego ukierunkowania klejonych elementów.

Opublikowano

Dokładnie tak jak piszesz klejenie pcv nie jest skomplikowane, ja też robiłem to pierwszy raz w życiu. Instalacja już działa ponad chyba 2 miesiące nic nie cieknie. Gdybym drugi raz robił to też bym robił klejonkę.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.