Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czy można w miarę bezpiecznie przejść cykl azotowy bez testów? Tzn wystartować ze świeżej wody z dodatkiem np. uryny,przy odpowiedniej filtracji, odczekać 4 tyg. lub więcej. Potem wpuścić rybki (nie zbliżając się nawet do granicy przerybienia) i regularnie podmieniać odstaną wodę 25%. Slowem zachowując wszystkie środki ostrożności.

Opublikowano

niby można - da sobie radę osoba która wielokrotnie to robiła, zna ryby ich zachowanie. Każdemu nowicjuszowi jednak bym to odradził.

Opublikowano

Dla swietego spokoju i by wyeliminować kilka z przyczyn późniejszych ewentualnych dziwnych zachowań ryb lepiej zrobić takie testy, choćby raz, przed planowanym zakupem pysków. Niekoniecznie trzeba zaraz kupowac takie testy (choć i tak się przydadzą), wiele sklepów akwarystycznych (lub znajomi akwaryści} zrobi analizę za małą opłatą. Jednak sam zobaczysz, że nawet po zakonczonym cyklu i zakupie ryb, testy azotynów i azotanów będą niezbędne...

Opublikowano

Na oko się łatwo nie da. Wydajność nitryfikacji zależy min od temperatury,natlenienia,przepływu przez złożę itd. Nie ryzokowałbym zdrowia ryb. Jeśli chcesz na szybkości to skorzystaj z uprzejmości znajomego akwarysty i daj do filtra stare wkłady. Ale i tak wtedy dobrze mieć pod ręką test chociaż na NO2.

Opublikowano

Bardziej jak na szybkości zależy mi na oszczędności. Dlaczego akurat no2 jest ważniejszy od pozostałych. Sporo wydatków z uruchomieniem akwa jak się prawie nic nie ma.

Opublikowano

bo NO2 gdy jest przekroczony to jest trujący dla ryb, po wynikach nawet tylko na NO2 można w jakimś tam przyblizeniu powiedzieć w jakim stadium dojrzewania jest akwarium, po początkowym wzroście NO2 ten parametr powinien w testach zacząć opadać aż do poziomu niewykrywalnego. W tym czasie NO3 na początku wynosić powinno 0, by w miarę rozkładu no2 przez bakterię zmieniać sie w NO3.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dzisiaj planuję zalanie baniaka nieodstaną kranówką. Mam od znajomego kawałek gąbki z filtra i słoik wody z jego akwa. Zastanawiam się czy dołożyć ten kawałek gąbki do filtra biologicznego od razu na starcie, czy nie lepiej za dzień lub dwa jak woda się odchloruje?

Opublikowano

To wszystko za mało, już lepiej zamiast tego kawałka gąbki wypłucz gąbkę od kolegi w swoim akwa. A kolega ma akwarium 10l, że tylko go było stać na słoik wody? Prędzej ruszysz cykl jak do baniaka sikniesz niż jak dasz ten litr (albo mniej) wody od kolegi.

Opublikowano

Dobra pomyślę nad organizacja większej ilości wody. Myślałem że kluczem jest kawałek filtra który ma zainfekować wkład bio. Pozostaje pytanie czy jak dodam wody i wypłuczę gąbkę zaraz po zalaniu to nie zabiję tych wszystkich dobrodziejstw których potrzebuję? Po zalaniu to po mojemu wychodzi podobnie jakbym ją wypłukał pod kranem.

Opublikowano
Mam od znajomego kawałek gąbki z filtra i słoik wody z jego akwa.


Moim skromnym zdaniem takim "zestawem" raczej nie przyspieszysz startu cyklu azotowego. Gdybyś do kubła "wrzucił" kosz lub dwa bioceramiki zasiedlonej złożem bakteryjnym to inna sprawa.


Zastanawiam się czy dołożyć ten kawałek gąbki do filtra biologicznego od razu na starcie, czy nie lepiej za dzień lub dwa jak woda się odchloruje?


Na starcie nie ma sensu bo "zabijesz" bakterie nieuzdatnioną wodą.


Ja bym na Twoim miejscu robił wszystko po kolei, na spokojnie tzn. bez napalania się bo więcej będzie z tego problemów niż pożytku (zaoszczędzisz na testach, a jak Ci ryby "poodpływają" to też poniesiesz straty materialne). Moim zdaniem lepiej opóźnić start akwarium, ale być do tego przygotowanym jak należy (czytaj zebrać odpowiednie fundusze chociażby na zakup niezbędnych testów itp.).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.