Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

CYNOTILAPIA ZEBROIDES RED TOP LIKOMA




Przygoda z tą prześliczną , a zarazem charakterną rybką zaczęła się jakieś 2 i pół roku temu, więc pokusiłem się o opis moich doświadczeń i obserwacji w/w ryby w moich akwariach.

PIELĘGNACJA

Cynotilapia zebroides red top Likoma ( wcześniejsza nazwa cynotilapia afra red top Likoma) jest to ryba stricto terytorialna , bardzo mocno związana z określonym miejscem w akwarium. Uniemożliwienie posiadania takiego miejsca będzie powodował silny stres , a za czym idzie brak jakże pięknego ubarwienia charakterystycznego dla tej grupy ryb. Zebriodes uwielbia wszelakie groty, szczeliny itp urządzenia dające schronienie dla terytorialnego samca. Potrafi kamień ułożony na piachu tak podkopać, aż utworzy sporej wielkości grotę(fot 5). Nie muszę tłumaczyć jak to może się skończyć w akwarium kiedy podkopany kamień poleci na szybę ;-). Zaznaczam, że samiec nie wykopuje sobie w ten sposób dołka tarliskowego jak inne cichlids tylko kopie grotę bo takową koniecznie potrzebuje do bytowania w akwarium.

Samiec podczas wybarwiania się wyszukuje sobie takie miejsce(grota) w akwarium obiera jako terytorium i silnie broni , ale nie robiąc krzywdy innym mieszkańcom akwarium. Jest to raczej obrona około 20cm terenu dokoła groty jak i samej groty (szczeliny) , jeżeli żaden intruz nie będzie w to miejsce wpływał to nie będzie nie niepokojony w innym miejscu w akwarium. Z moich obserwacji wynika, że każdy kto chce pielęgnować tego zebroidesa koniecznie musi mu stworzyć właśnie takie warunki w akwarium jak grota. W zamian hodowca będzie miał 24h na dobę pięknego i wybarwionego samca pilnującego swojego miejsca na ziemi ( foto 3 i 4 ). Układ ryb jaki posiadam i posiadałem to 1+4 , ale spokojnie można utrzymywać harem 1+3. Poniżej 3 samic bym nie schodził ponieważ samiec non stop chce podchodzić do tarła co dla jednej czy dwóch samic może źle się skończyć. Czy to ciągłymi zalotami lub inkubacja i brakiem regeneracji po niej. Mój samiec nie robi tego w jakiś mocno napastliwy sposób i nigdy nie skrzywdził, a tym bardziej nie zabił samicy. Jednakże taka sytuacja może mieć przełożenie właśnie na to, że harem składa się z czterech samic, przez co napastliwość samca rozkłada się na wszystkie samice. Do tarła dochodzi tylko i wyłącznie właśnie w grocie pilnowanej przez samca. Warto tak tworzyć grotę żebyśmy mieli podgląd na to co się dzieje w środku . Widok trącego się zebroidesa jest prześliczny.

Samica nie są terytorialne i nie dochodzi między nimi do większych utarczek. W zależności od nastroju posiadają one ubarwienie od szarego do jasnego szarego z przebłyskami niebieskiego metaliku na bokach ryby. Inkubują młode około 3 tygodni i podczas tego czasu bardzo rzadko ale jednak pobierają malutkie ilości pokarmu.


ŻYWIENIE


Zebroides jest rybą planktonożerną ale jak wynika z ostatnich opisów terytorialne samce są również peryfitonożerne. Z moich obserwacji wynika, że coś w tym może być ponieważ samiec bardzo ale to bardzo rzadko opuszcza swój rewir nawet podczas karmienia wypływa, żeby dosłownie złapać kilka granulek po czym znika z grocie. Pokarm jakim karmię swojego zebroidesa to NLS cichlid formula , NLS thera+. Wcześniej karmiłem go pokarmami OSI i Danichi. Była to mieszanka pokarmów dedykowanych dla roślinożerców jak i wszystkożerców. Raz , dwa razy w tygodniu podaję mrożonkę w postaci oczlika , larwy komarów jak i bardzo drobno posiekane krewetki.


POLECANA PRZEZE MNIE OBSADA Z ZEBROIDESEM


Mój samiec mimo swego terytorializmu jest bardzo spokojną rybą , która nigdy nie zrobiła krzywdy innej rybie. Jednakże dwóch samców zebroidesa nie zaryzykował bym w akwarium poniżej 120cm. Na pewno do w/w zebroidesa polecam p. maingano , p. saulosi ( w żaden sposób ,,pasiakowość" obu ryb wpływa na agresje wobec siebie ) , i. sprengae. Nawet średnio ślina ryba jaką jest m.chailosi żyje zgodnie z zebroidesem. Mając swój rewir w odległości 50cm Ważne żeby w akwarium nie było silnych terytorialnych ryb, które uniemożliwią naszemu zebroidesowi do objęcia swojego upragnionego terytorium(groty).


SAMIEC 9-10cm (fot 1)


1_DSC_5850.JPG


INKUBUJĄCA SAMICA 8-9cm (fot 2)


a8139800321a0bdegen.jpg


TERYTORIALNY SAMIEC ZNAJDUJĄCY SIĘ NAD SWOJĄ GROTĄ (fot 3 I 4)


8313ac6ae542dd9agen.jpg


7a5881385914b75cgen.jpg


SAMIEC KOPIĄCY GROTĘ (foto 5)


DSC_56382.jpg

  • Dziękuję 5
  • 1 rok później...
Opublikowano

Chłopaki Przekonaliście mnie do tej rybki :) nie wiem dlaczego, ale uważałam je za wredne i mordercze bestyjki (chyba przez te zębiska :D ) Mam Saulosa, Yellow i Socolofi w akwa 500l, są groty (dużo). I chociaż bardzo mi się podoba ta ryba, to bałam się, że mi wybije moje stadko :) Jak to człowiek może się pomylić patrząc jedynie na wygląd :D Dzięki Stan :*

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Podepne się do tematu

Posiadam 10 szt Cobue jak najlepiej rozróżnić płeć na co zwrócić największą uwagę podczas obserwacji i po jakim czasie od kupna myśleć o haremie ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.