Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Po projekcie stelaża nadszedł czas na sump chciałem wyciszyć akwarium dlatego będzie wykorzystana pompa do c.o omnigena25-40 . Od dawna ciekawiła mnie filtracja na bazie sumpa dlatego takie rozwiązanie . Wszystkie elementy hydrauliki już mam :

8799c19519da7e88med.jpg

Chce jako sump wykorzystać stare akwarium 253 L . chce zrobić dużą komorę pompy około 70-80l zrzut wody nad grzebieniem + komin to około 51l + zapas na parowanie .

komorę mechaniczną (Gąbka, wata,zmywak do garów z plastiku )

2 komory biologiczne (keramzyt)

komorę techniczną na małe ryby, krewetki, rośliny .

Ponieważ komora techniczna będzie mieć około 80-100 L dlatego taki wielki sump dla akwarium 455l .

Jak rozplanować komory ? najpierw myślałem : mech/ 2Xbiolog/tech/ pomp

ale może najpierw tech/mech/2Xbiol /pomp chyba że jeszcze inaczej ?

wymiary sumpa 110/50/46 cm dł/szer/wys pierwsza komora min 15cm dł .

Przymiarki :857816c2053e5ec2med.jpg

Ps jeśli ktoś stosował przeloty AQUA MEDICA to one mają taki pierścień

d48aa5c9c121be70med.jpg

Bałem się że jedna opakowanie kleju do pcv 120 ml może być za mało ale chyba zostanie.

kilka dodatkowych zdjęć .

klej:eea6a4ea9d576e3cmed.jpg

Przeloty:206004ce0bc71208med.jpg

Kolanka nie wszystkie :6c76164fdd890ceemed.jpg

Pompa:f167c7fab09c25b2med.jpg

Projekt inspirowany projektami Makoka i na nich się wzorowałem .

Kosztorys :

hydraulika: 35b1cc2809a939a7med.jpg

rur 25mm mam 10m i 2m białej elastycznej dostałem chyba bonus :)

+ 50 zł za zawór 32mm i rury 32mm jako zrzut i rewizja

+ 93 zł pompa ze śrubunkami miałem niedaleko tani sklep

akwarium 253l miałem więc kosztu nie ma .

33zł za wiertło 35mm razem z przesyłką będę wiercił jeden otwór w sumpie

ciąg dalszy nastąpi

Opublikowano

cóż więcej dodam... aa ok za godzinkę podrzucę Ci filmik jak to obecnie u mnie funkcjonuje...


to odpowie na większość Twoich pytań

--

sorry dzisiaj nie będzie... dopiero jutro.... nagrałem 30min filmik w odpowiedzi na Twojego posta i pod koniec telefon mi się zwyczajnie zawiesił i szlag trafił nagranie... wrrrrrrrrrrr

utopiłbym go, ale jest k.. wodoszczelny :(

Opublikowano

Otwór Już wywiercony a bałem się że może coś nie wyjdzie a to bardzo proste najgorzej zacząć .

72804c87b716d36bmed.jpg

6609b857a1ebea37med.jpg


Jak będę kleić przegrody sumpa może się jutro uda .

Jeśli mam między ścianami 48cm to szybę dociąć 47 po 0,5cm na stronę wystarczy ?

i ile centymetrów zostawić na przelew dolny ?

Opublikowano

nie mogę nagrać wideoodpowiedzi bo przy filmiku dluższym niż 3min siada mi tel - nowy we wtorek...


więc odpowiem tradycyjnie:

- sumpa z pierwszej foty obróć tak żeby widzieć co się w nim dzieje

- zrób mech/x*bio/tech/pompa

- 47cm w sam raz - możesz nawet 47,5 - mniej silikonu pójdzie

- przelew dolny 2cm

- wyskość przegród w ssumpie (podaję od płyty w szafce nie odejmując przelewu dolnego jeśli jest i szyby dna sumpa):

- między mech a bio = 42cm -- rury wpuść głęboko, nad nimi gabka/wata

- między bio a bio = 40cm -- przelew zastosuj dolny (2cm)

- między bio a tech = 38cm -- przelew górny

- między tech a pompa = 36cm -- przelew górny

- komora pompy nie musi przyjąć 51l - nie wiem jaki masz pojemny komin, ale wątpię zeby razem ze spiętrzeniem było tam tyle wody (u mnie 33cm grzebień spiętrza na 1cm co na mojej powieerzchni daje 17l, a komin ma koło 20l) ale woda która spłynie i tak wypełni cały sump nie tylko komorę pompy

- rurę rewizji w kominie utnij u góry po skosie, żeby strumyczek wlewał się w zaplanowanym miejscu - tak żeby dół skosu był 2cm poniżej dołu grzebienia

- ostatni trójnik na "powrocie" ten który u mnie na filmiku jest na samej górze już nad zzbiornikiem nie wklejaj tylko daj na wcisk - będziesz mógł go zdjąć i wyczyścić końcówki wylotowe w łazience ;)

Opublikowano

Coś takiego jak na prowizorycznym rysunku ? niebieskim kolorem opcja dodatkowa.

0827c4c9ac49ef35med.jpg

dlaczego w mechaniku przelot górny? zawsze wydawało się że dolny powinien być.


ps Szybko wstawiałem bo w domu coś mi zblokowało forum więc dlatego tak wygląda rysunek z góry przepraszam :)

Opublikowano

przelew górny spowoduje utrzymanie wysokiego poziomu wody w komorze mech, a co za tym idzie wpuszczone w nie rury będą pod wodą... przelew dolny spowoduje że poziom wody zależał będzie od kolejnej przegrody




zobacz tu, niestety nie ma dźwięku - mam nadal tą awarię z nagrywajką

u mnie komora mech jest podzielona na dwie, jedna w którą wchodzą rury, przelew dolny (niestety za niskie u góry) i potem wata i przelew górny do komory bio... ale ja mam szeroki sump i moge tak (szer 55cm)


u Ciebie jak napisałem wyżej - watę rzucisz u góry i będzie git.. zupełnia jak miałem wcześniej:



tu to doskonale wyjaśniam około 4:00min...

--

opcjonalną szybę możesz dołożyć, jeśli w przyszłości rozważasz zwiększenie złoża bio... jak nie to się nie przyda - w razie czego niech ma 4cm szerokości

Opublikowano

Szkoda że nie ma dźwięku na filmiku .

Rury ze spustu i rewizji masz na wcisk ? tak coś pamiętam z filmu twojego.

Co do przelewu górnego w mechaniku jedna rzecz mnie martwi . Mało prawdopodobne ale jak się mechanik wtedy zapcha to woda by wylała się górną krawędzią akwarium bo np gąbki by się zapchały. A jak rury będą u góry i mechanik się zapcha to przeleje się przez ścianę komory górą.


Myślałem tak to zrobić :

6497f71a4a30d3eemed.jpg

Tylko teraz już nie wiem co z tym mechanikiem .

Jako biologiczny wkład myślałem 20 l keramzytu jedna komora a w 2 komorze takie pływające złoża .

takie złoże biologiczne dodatkowo napowietrzać ?


Link do zdjęcia http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6497f71a4a30d3ee.html

Opublikowano

ten mechanik za duży, 10cm starczy, zamiast tego zrób bio 2*15cm...


przegroda mechanika może być dołem do biologa, ale definitywnie nie może tam być górą tylko 1cm - zrób ze dwa i pół od krawędzi sumpa, właśnie po to że jak się zapchają gąbki...

przy takim projekcie jak ten wyżej poziom wody w komorze mechanika na pustym sumpie będzie = 41cm (woda uniesie się w mechaniku na wysokość przelewu górnego między biologami + ~1cm na spiętrzenie) - oczywiście zanieczyszczenie gąbki spowoduje wyższe podniesienie - kojarzysz zależność z tego co widzę


jeśli przegrodę mech bio obniżysz o 1,5-2cm to obniż o tyle samo pozostałe w tym projekcie i będzie ok - masz to przemyślane dobrze...


oczywiście rury powinny się kończyć 2,5cm poniżej obliczonego poziomu wody - nie niżej bo zmniejszysz powierzchnię gąbek i nie wyżej bo mogą wystawać i chlupotać


złoża nie trzeba napowietrzać - można ale nie trzeba (pompy powietrza są niewdzięcznie głośne)


reszta super

widać że zadałeś sobie trudu żeby to zrozumieć - powodzenia

Opublikowano

Szyby wklejone do sumpa to dodam kilka zdjęć dla chętnych sam lubię oglądać wszelkie projekty . Może nie wygląda to za bardzo estetycznie ale myślałem że będzie gorzej . Myślę że technicznie jest poprawnie i będzie działało poprawnie .

5630802140d97b70med.jpg


00059583a7693f7cmed.jpg


fc032471d9d34edamed.jpg


Jak długo muszę czekać żebym mógł to przetestować jak długo będzie to schnąć ? na opakowaniu silikonu pisało 7 dni po sklejeniu akwarium , kiedyś czytałem że taki silikon schnie 2mm na 24h .może mogę zalewać po 3-4 dniach ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.