Skocz do zawartości

Rozpuszczanie sody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
46 minut temu, L1zakZiz napisał:

Mam pytanie, odnosnie dodawania sody.

Podnoszę nią KH za czym im idzie pH, dodaje ją do beczek 200L i tam miesza się 24H, dozując tak ,że mam ok. 16KH, zauwazylem ,że w akwarium mam po pewnym czasie stabilne pH powyżej 8 natomiast GH leci mi poniżej 3. Czym może być to spowodowane ? Ostatnio podnosiłem środkiem do oczek wodnych GH przez kilka dni doszedłem do 10 po czym wczoraj znów spadło poniżej 3.

 

Kolego na jakim ty świecie żyjesz.

Bo nie z jest ci po drodze z Malawi.

Po pierwsze może wytłumacz mi po co ci beczki 200l wody - co nie masz wody w kranie i musisz wozić z rzeki? a potem to kubłujesz?  Nie wpisałeś ani miejscowości ani wielkości baniaka w swoim profilu więc poza 200l beczką i kilogramami sody oczyszczonej nic nie wiemy.

Dla twojej wiedzy w idealnych warunkach dla naszych ryb czyli w ogromnym jeziorze Malawi woda ma KH poniżej 10 a GH poniżej 7  więc jest bardzo miękka w przeciwieństwie do większości kranów w Polsce, natomiast z pH w zależności od żródła informacji  i głębokości pomiarów ( jest nawet 700m głębokie) to podają od 7,6 nawet do 8,6.  Z mojej wiedzy i doświadczenia wynika że jeśli w baniaku jest pH  7,6 lub wyżej to nawet ryby ze znacznie wyższych pH jakie są w jeziorze Tanganika absolutnie nie wymagają wyższego pH. Takie pH 7,6 ma TanMal i moje tropheusy taką stale mają w baniaku od początku. Nie ocierają się , mnożą się na potęgę i rosną od 2 lat - to po co ciągniesz te pH do 8 sodą która głównie podnosi KH a tylko niewiele pH  - dlatego sodę czasami nazywają też kwaśny węglan sodu.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wodorowęglan_sodu

To po co to wszystko robisz kolego??? tylko domyślam się że w celu podniesienia pH ??

Może zacznij od podania tych wszystkich wyników kranówy - może pomożemy - jeśli zechcesz oczywiście.

 

 

Opublikowano

Woda w kranie

pH 6,7

Gh 3

Kh 2

 

Moje dążenia

Gh 10

Kh 16

pH >8

 

Dlatego podaje sodę do podnoszenia kH za tym idzie też pH - teraz w dwóch szkłach bez ryb zauważyłem brak GH

Opublikowano
2 godziny temu, L1zakZiz napisał:

 

Moje dążenia

Gh 10

Kh 16

pH >8

Już ci napisałem ile jest dla ryb z Malawi wodny ideał i jest to pH min 7,6    KH max10 a  GH max 7. tam jest miękka woda chyba że hodujesz coś z Tanganiki a nie Malawi.

A możesz wyjaśnić dlaczego dążysz do podwójnie za wysokich parametrów twardości KH węglanowej i GH ogólnej.

Herbatę też słodzisz na szklankę 2 x po 2 łyżeczki a talerz zupy też 2 x solisz? bo to taka jeziorowa analogia wychodzi.:D

Sprawa tego niskiego GH równego wodzie w kranie jest zupełnie czytelna.

Soda oczyszczona nie podnosi wcale GH ponieważ nie zawiera związków mineralizujących wodę - soda podnosi silnie KH bo to węglan sodu i tylko nieznacznie pH .

Gdzieś wysoko w górach chyba mieszkasz - czy twoje ujęcie wody cokolwiek z nią robi w sensie oczyszczania i dodawania chloru jak ktoś narobi do strumienia czy to zupełnie odpada by Sanepid złapał bakterie coli w twojej kranówie a ktoś na to zareagował ?.

Pytam bo mam receptę na twój ból głowy.

 

Opublikowano

No i wyszło szydło z worka:D

No wpisz w ten swój profil wielkość baniaka i Tangę bo te 200l wody na podmiankę to ile dni stoi ?

Nie kryguj się - wpisz też te Niemcy z Bawarią to ci krajowych specyfików nie będziemy polecali.:D

IMHO rozwiązaniem twoich problemów może być nie przygotowywanie do każdej podmianki po 200l wody z rozpuszczoną sodą a zastosowanie bloku z Purolite A520E co usunie na stałe do niskich poziomów NO3 np do 5ppm NO3 stale a to pozwoli ograniczyć potrzebę podmian np 1 raz w miesiącu 10% wody .

Wtedy jak zastosujesz raz Seachem Tanganyika Buffer i wyprowadzisz Ph łącznie od razu z KH na żądany poziom ( ten buffer silnie podnosi pH a mniej KH i dokładnie ma skład wody z jeziora Tanganika) to potem tym Colombo raz tylko podniesiesz GH i tak pozostanie już. Podmianki po 10% wody raz w miesiącu będą potrzebowały tylko korekty tymi preparatami tak raz na kwartał.

Beczkę 200l wyrzucisz a ustrojstwo do nalewania prosto z kranu przez węgiel zbuduj - zobaczysz jaka ulga.

Opublikowano

Poprawiłem się ;-)

Szkieł mam 10 od 400 do 800L, 

Mam w piwnicy 3 stopniowy prefiltr z węglem

Purolite stosowałem i stosuje aktualnie w skarpecie za HMF tylko do klarowania wody. No3 nie jest dla mnie problem bo woda w kranie w końcu jest wolna od no3 a i obsady są nieprzesadzone i cotygodniowa podmiana załatwia sprawę.

Problem mam w 2 szkłach a podnoszę GH w 10 szkłach, w tych 2 szkłach GH znika - i nie wiem co może być tego przyczyną.

Aktualnie preparuje wodę tak,że ma pożądane wartości.

 

Zakupie teraz Seachem`a i zobaczę jak to działa na jednym szkle.

Opublikowano
12 godzin temu, L1zakZiz napisał:

Szkieł mam 10 od 400 do 800L, 

Mam w piwnicy 3 stopniowy prefiltr z węglem

Problem mam w 2 szkłach a podnoszę GH w 10 szkłach, w tych 2 szkłach GH znika - i nie wiem co może być tego przyczyną.

Aktualnie preparuje wodę tak,że ma pożądane wartości.

Zakupie teraz Seachem`a i zobaczę jak to działa na jednym szkle.

No kolego szacun 10 szkiełek to już sklep zoologiczny:D ale fajnie że wiem skąd piszesz.

W tej sytuacji odradzam zakup tych preparatów Seachema bo na 10 szkiełek wydasz majątek jak się sprawdzi w tym jednym..

Proponuję całkiem inne podejście do tego tematu przygotowania wody pod 10 baniaków, z wody niemal RO jaką niewątpliwie masz w kranie.

Zamiast na raz 200l z beczki i kilograma sody proponuję przygotowywać wodę liniowo wraz z jej przepływem i to już w piwnicy zaraz po tym prefiltrze  3x węgiel.- daj takie wkłady liniowe najpierw taki

http://sklep.osmoza.pl/wklad-ph-podnosi-wartosc-ph-wody-p-932.html

bo najtańszy i zmierz co wylata z niego, jakby pH i KH było OK a brakowało GH to liniowo dołóż ten

http://sklep.osmoza.pl/wklad-mineralizujacy-aimro-af-p-293.html

 

Jakby to wszystko było za mało to może taki droższy co robi wszystko co ci potrzeba z wody osmotycznej.

Ten powinien tak od razu dać te oczekiwane przez ciebie parametry wody na wylocie.

http://sklep.osmoza.pl/wklad-aifir-200-alkalizer-p-1078.html

Jak nie dostaniesz w Niemczech to mogę ci kupić i wysłać z Polski.

 

Zupełnie inny temat to ten twój Purolite w skarpecie i w HMF czyli jak rozumiem w filtrze hamburskim.

Z twojego opisu wnioskuję że on zupełnie ani nie krystalizuje wody ani nie zwala NO3 bo to raczej robi razem czyli jednocześnie. Jakby działał to byś nie pisał że co tydzień robisz podmiankę - byś napisał że w baniakach masz NO3 -0 ale dla świętego spokoju robisz maleńkie podmianki.:D

Może uruchomimy ten Purolite A520E i wtedy dopiero podejdziesz do tematu wody - moim zdaniem taka kolejność byłaby lepsza.

Może się okazać że podmianki będą potrzebne raz na 1-2 miesiące tak po 10% wody ( piszesz że nie ma przerybienia) to i problem robienia wody tak 100x mniej palący by się stał.?

co spróbujesz?

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Hej,

Dla mnie używanie beczek nie jest problematyczne, poza tym woda się ogrzewa i nie ma aż tak wielkiej różnicy temperatur.

No tak Seachem to za drogo wyjdzie, poza tym nie mam potrzeby podnosić do 9-9,4 pH,

Wiesz miałem purolite wedle twojego projektu, sprawdzało się świetnie no3 było zerowe a woda kryształ, teraz zmieniałem obsady i nie mam potrzeby już używania purlite do obniżania no3 bo mam je na poziomie 5-10 przed podmianą, natomiast ciemne purolite ktore straciło już możliwości wchłaniania no3 dalej zabiera z wody barwniki i jest kryształ.

Podmiana wody, nie jest wielka a działa stymulująco na ryby poza tym moje życie zawodowe jest bardzo napięte i te 2-3 godzinki w tygodniu na podmiankę mi służą i dają też możliwość obserwacji ;-)

 

Jednak wciąż nie rozumiem gdzie mi znika GH, znów podałem GH+ z Colombo i podniosło się GH a dziś zerowe, teraz podmieniłem w tych szkłach ok. 50% wody na taką z GH 10 i zobaczymy co będzie jutro.

 

Mógłbyś napisać czemu 3x węgiel polecasz? ja mam teraz sznurek - sznurek - węgiel

Edytowane przez L1zakZiz
Opublikowano
9 godzin temu, L1zakZiz napisał:

Jednak wciąż nie rozumiem gdzie mi znika GH, znów podałem GH+ z Colombo i podniosło się GH a dziś zerowe, teraz podmieniłem w tych szkłach ok. 50% wody na taką z GH 10 i zobaczymy co będzie jutro.

 

Mógłbyś napisać czemu 3x węgiel polecasz? ja mam teraz sznurek - sznurek - węgiel

Bo napisałeś " Mam w piwnicy 3stopniowy filtr z węglem "  nic nie było o 2 stopniach sedymentacji :D - jest OK ale te filtry liniowe podnoszące jednocześnie pH /KH oraz dodatkowo GH bym zakładał. To nie zmienia że dalej beczkę i system podmian możesz utrzymać - dla odstresowania pracy zawodowej.

Nie wiem jaki ma skład ten Colombo do oczek wodnych więc nie wiem dokładnie ale jeśli ci znika GH to tylko jest jedna droga .

Zostają w reakcji chemicznej  z siarczanów, chloranów zamienione w wodorotlenki i węglany. czyli te odpowiadające za pH i KH.

Nie wszystko piszesz i trzeba cię ciągnąć za język więc nie wiem jakie jeszcze niespodzianki tam masz ukryte które mogą być żródłem takiego znikania mineralizacji wody. Nie masz gdzieś demineralizatora albo żywicy MB20?

Zrób ze 100l wody z tym colombo i pH up i zostaw na 3-4 dni a potem zmierz co jest w beczce - przynajmniej będziesz wiedział czy przyczyna znikania tkwi w samej wodzie i procesie jej przygotowania czy jednak przyczyna jest w baniaku.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.