Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, po paru dniach przerwy w kontynuacji postu licznych dyskusjach na czacie i radami makoka (któremu bardzo dziękuję za cierpliwość) został wypracowany taki schemat http://imageshack.us/photo/my-images/528/projektnn.jpg/ całość ma być na rurach 3/4" pompa omi 25-40 Niestety po przymiarkach ciężko było by mi to upchać w szafce, tym bardziej że już zostały wycięte otwory w przegrodzie szafki a nie bardzo chciałbym robić nowych bo mogło by ją ewentualnie osłabić?

Przyszedł mi więc do głowy taki projekt http://imageshack.us/photo/my-images/696/projekt2yy.jpg/ Mam nadzieję że taka przeróbka zda egzamin.

Proszę o ostateczne porady, zwłaszcza w którym miejscu wstawić zawory regulujące przepływ w korpusach z dodatkami i filtrze fbf pozycja 1 kolorem czerwonym czy poz2 kolorem zielonym. A i jeszcze jedno pytanie czy wyjście do hydroponiki też robić na 3/4" czy na 1/2".

Chciałbym to już wreszcie skończyć posklejać i iść dalej z pozostałymi pracami. Pozdrawiam wszystkich i dziękuję z góry za porady.

Opublikowano

ja bym zostawił jedynkę i zawory do regulacji oczywiście w pozycji "czy tu"


nie wiem po co Ci te czworniki które w znaczący sposób osłabią wydajność... ale to Twój pomysł, obroń go w praktyce


hydroponike możesz na 1/2" pod warunkiem że nie zdławisz rury głównej jakimś za małym trójnikiem...


szanowni piszący posty z pytaniami.... formatujcie tekst, a pytania wypunkowujcie, będzie nam łatwiej odpowiadać ;)

Opublikowano

Witam już piszę skąd wziął się pomysł z czwórnikami i drugim schematem. Może się trochę pospieszyłem ale już powycinałem otwory w pierwszej przegrodzie szafki i zmontowałem początek instalacji wygląda to tak http://imageshack.us/photo/my-images/502/dsc0004au.jpg/ z a drugiej strony tak http://imageshack.us/photo/my-images/534/dsc0005cuz.jpg/

Robiłem przymiarki i za skarby nie zmieści mi się takie obejście jak w tym projekcie który proponuje makok więc stąd pomysł aby czwórnikami rozłożyć te korpusy na dwie strony rury głównej, wtedy zmieszczą się idealnie. Dodatkowo przy takim ustawieniu dwóch pierwszych korpusów rura zasysająca wyjdzie mi idealnie przy bocznym narożniku akwarium.


Żeby zrobić taki schemat jak proponuje makok musiał bym te korpusy ustawić w takiej pozycji

http://imageshack.us/photo/my-images/543/dsc00041ru.jpg/ i wycinać kolejny otwór aby przejść na drugą stronę przegrody, tyko czy kolejny otwór nie osłabi nośności szafki bo tego się obawiam. Wyszło by to wtedy z przodu szafki więc ze zmieszczeniem się nie było by problemu. Tylko rurę zasysającą trzeba by było prowadzić do boku szafki następnie w górę.


"nie wiem po co Ci te czworniki które w znaczący sposób osłabią wydajność... ale to Twój pomysł, obroń go w praktyce"

i

hydroponike możesz na 1/2" pod warunkiem że nie zdławisz rury głównej jakimś za małym trójnikiem...


Dlaczego sądzisz że te czwórniki w znaczący sposób osłabią wydajność czwórniki które chcę zastosować mają idealnie taką samą średnicę jak rura główna, trójnik który bym zastosował aby przejść na 1/2" (czyli 3/4x1/2x3/4) też ma idealnie taką samą średnicę jak rura główna więc chyba nie miało by to większego wpływu na swobodę przepływu, tym bardziej że zawory w projekcie proponowanym przez ciebie zostały by umieszczone na rurze głównej czyli pozycji "czy tu" i to chyba właśnie one tłumiły by przepływ. Gdzieś wyczytałem że zawory regulujące powinno się wstawiać już na obejściu czyli w pozycji "tu". Dodatkowo w projekcie pierwszym który proponujesz trzeba by zastosować 12 kolanek aby wykonać to obejście a w projekcie z czwórnikami tylko 8, a ponoć każde kolanko osłabia wydajność. Więc sądzę ale nie wiem czy mam rację że jeśli zastosuję te czwórniki i zmniejszę liczbę kolanek o 4 to w sumie wydajność powinna być mniej więcej taka sama jak z zastosowaniem tych 4 kolanek więcej.


Chyba że naprawdę się mylę i nie mam racji i zastosowanie tych czwórników w drugim schemacie nie ma sensu to będzie trzeba to przerobić i wiercić nowy otwór. Tylko co ze starymi zostawić czy zaślepić?

Opublikowano
ja bym zostawił jedynkę i zawory do regulacji oczywiście w pozycji "czy tu"



Też tak uważam. Wybierając zielony wariant masz pełną możliwość regulacji przepływu. W czerwonym wariancie/"tu" skierowałbyś najwyżej połowę wody. A i tak ograniczyć przepływ wody w korpusach możesz za pomocą zaworu zamontowanym do korpusu przed jego wlotem.


Gdzieś wyczytałem że zawory regulujące powinno się wstawiać już na obejściu czyli w pozycji "tu"


Obejście to pozycja zielona/"czy tu". W końcu obchodzisz narurowca rurą a nie rurę narurowcem.



Co do czwórników to początkowo chciałem zgodzić się z makokiem ale po chwili zacząłem się zastanawiać.

Bo CHYBA jedyna różnica w obu wersjach jest taka, że w wersji pierwszej omijasz dwa korpusy naraz a w drugiej tak jakby każdy z osobna (nie wiem jak to napisać).

W każdym razie zakręcając zawór zielony/"czy tu" powodujesz, że woda popłynie w całości przez oba narurowce. A dalej przepływ kontrolujesz zaworami przed korpusami. Dobrze myślę?


Uważam natomiast, że montowanie biologii równolegle troszkę mija się z celem. Bo w zależności od regulowania zaworami tylko część wody przepłynie przez korpus narysowany wyżej a część przez ten niżej. W korpusach zamontowanych szeregowo woda przepłynie przez oba korpusy. Ale to uwago raczej do następnych osób budujących ten system bo rozumiem, że Ciebie ogranicza brak miejsca.

Opublikowano

Luk, napisałem "obroń to w praktyce", bo wiem, że w praktyce wyjdzie że zastosowany na tej rurze pomiędzy korpusami zawór będzie ciągle zamknięty, w związku z czym ta rura będzie bez sensu, prędzej czy później ;)

a dodatkowo to że zamontowany będzie tam czwórnik z zakręconą rurą na wprost spowoduje turbulencje na wodzie przy wymuszonym skręcie w lewo i w prawo, to czwórnik to 90st skręt prosty, nawet nie zakrzywiony jak kolanko... wydajność pompy na takim układzie spadnie :P


Oczywiście zawory na bypassach montuje się "na bypassach" (pozycja "czy tu"), a nie przed korpusami, gdzie zawory powinny być i tak ;)



Uważam natomiast, że montowanie biologii równolegle troszkę mija się z celem. Bo w zależności od regulowania zaworami tylko część wody przepłynie przez korpus narysowany wyżej a część przez ten niżej. W korpusach zamontowanych szeregowo woda przepłynie przez oba korpusy. Ale to uwago raczej do następnych osób budujących ten system bo rozumiem, że Ciebie ogranicza brak miejsca.




to nie ma najmniejszego znaczenia czy biologia równolegle czy szeregowo... ważne żeby woda przez nią leciała...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ok poddaję się nie znam się za bardzo na tym więc zaufam makokowi i jego doświadczeniu. Robię tak jak jest w tym pierwszym schemacie wyrzeźbię jeszcze jedną dziurę stare może uda mi się jakoś załatać jeśli trzeba?, albo wstawię w szafce w środku jeszcze jakieś wzmocnienie może się nie zarwie?:-?

Na drugi raz będzie nauczka żeby zaczynać cokolwiek robić po ustaleniu i przedyskutowaniu tematu do końca. jutro biorę się do roboty. jak skończę wstawię zdjęcia;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.