Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich :) to jest mój pierwszy post więc wybaczcie jeśli coś będzie nie tak. Chodzi mi mianowicie o to że mój projekt 170*65*55 nabiera powoli konkretnych kształtów. Po spędzeniu tutaj już ładnych kilku godzin na czytaniu postów i kilku rad od forumowiczów na czacie, moja koncepcja stworzenia zbiornika z Malawi zmieniła się diametralnie. Postanowiłem pójść w filtrację narurową, i właśnie w związku z tym mam kilka wątpliwości które chciałbym wyjaśnić zanim poskładam to na stałe. Oto moje projekty:

http://imageshack.us/photo/my-images/231/schemat1a.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/37/schemat2jw.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/805/schemat3.jpg/

Proszę o rady i porady zależy mi na tym aby zrobić to raz a porządnie bez późniejszego przerabiania. Zależy mi też na czasie bo chciałbym jak najszybciej ruszyć z tym wszystkim do przodu.

Pozdrawiam i czekam na rady i sugestie.

Opublikowano

Zacznę od końca:

Schemat 3: najgorszy bo najgęstsze wkłady będziesz miał szeregowo i szybko bedą się zapychały.

Schemat 2: kubełek jest tam zbędny bo po pierwsze będzie Ci robił niepotrzebny opór w układzie, po drugie skoro FBF to kubełek w jakim celu?

Schemat 1: kubełek jak wyżej, jak dla mnie dużo za dużo zaworów bo po co tyle?

Zamiast "lub kubeł przenieść tutaj" dałbym dodatkowy korpus na smakołyki typu Purigen itp.

Zamiast dwóch 100um przed pompą dałbym jeden najrzadszy albo nawet pusty korpus, a za pompą dałbym 3 x 50um.


http://imageshack.us/photo/my-images/407/schemat1a.jpg

Opublikowano

Ja bym wyrzucił kubełek z tego układu, podobnie jak kunta. Na rurę ssawną kubełka gąbka i masz prefiltr. Montujesz go w osobnym niezależnym układzie.


Schemat 3: To co napisał kunta. Poza tym każda wymiana 20 lub 50 powoduje konieczność wyłączenia pompy.

Schemat 2: Masz dwa obejścia FBF. Nie rozumiem po co? Jeżeli będziesz robił denitryfikator z węża, to musisz zamontować przed nim zawór grzybkowy dla dokładnej regulacji przepływu wody. Zawór główny bym wyrzucił podobnie jak zawory przed i za pompą. Na obejściu FBF wstawiłbym zawór kulowy do regulacji przepływu przez złoże.

Schemat 1: Do wywalenia zawór główny i zawory przed i za pompą. Do wstawienia zawory przed i za korpusami 100 oraz na obejściu FBF do regulacji przepływu.


Wstawienie dodatkowego korpusu na jakiś tam "smakołyk typu purigen" dobry pomysł. Przemyśl to. Co do korpusów na ssaniu ja dałbym jednak dwa równoległe, tak jak masz ty. Przy wymianie, a będzie ona częstsza niż na tłoczeniu, nie musisz odstawiać pompki. Poza tym wkłady te będą chronić pompkę przed zanieczyszczeniami.

Przemyśl jak wysoko będziesz miał hydroponikę nad akwarium. Czy pompa CO da radę wycisnąć tam wodę z odpowiednim ciśnieniem. Czy poprostu woda, jak to ona, nie wybierze łatwiejszej drogi do akwarium. Ważne są tu średnice rurek. Ewentualnie odpowiednie dławienia.

Opublikowano

Kubełek właśnie ma być na takie rarytasy (dodatkowo w większej części mam zamiar zasypać go żwirem koralowym) mam hw-303 trochę już przechodzony i głośny więc tutaj bez podłączania go do prądu można było by go wykorzystać. W sumie co do mechaniki to najbardziej po czytaniu postów przemawia do mnie jednak opcja jak w schemacie 1 dwa razy 100 tym bardziej że wyjście z akwa planuję zrobić przez dno mniej więcej tak to ma wyglądać http://img33.imageshack.us/img33/9898/wyjciezakwazasyswody.jpg

więc mam nadzieję że nie będzie zbyt takie rozwiązanie ograniczać przepływu, bo woda nie będzie najpierw zasysana do góry. A jak myślę zaworów lepiej dać 1 lub 2 więcej niż żałować później że ich brakuje.

--

Do wywalenia zawór główny i zawory przed i za pompą.

Tu masz w sumie rację te zawory będą zbędne

Do wstawienia zawory przed i za korpusami 100 oraz na obejściu FBF do regulacji przepływu

Te zawory są wzięte pod uwagę i będą zapomniałem ich dorysować


zastanawiam się jeszcze nad jednym czy zaworu spust i dopływ nie przenieść bezpośrednio przed pompę bo zależy mi na tym aby pompa zasysała wodę z beczki która będzie stała jakieś 4-5m dalej w łazience w linji prostej

Opublikowano

gregory 11 - co się tak upierasz z tym wyłączanie pompy - i tak przy każdej wymianie jakiegokolwiek wkładu trzeba wyłączyć wszystko.

Nic nikomu się nie stanie jak mechanika będzie raz na 2 tygodnie stała przez godzinę.


Nie do końca jestem przekonany z kubełkiem na rarytasy - korpus IMO jest dużo lepszym rozwiązaniem.

Możesz zrobić coś na zasadzie FBF z purigenem.

KAżdy zawór podnosi koszt instalacji i możliwość przecieku.

--



zastanawiam się jeszcze nad jednym czy zaworu spust i dopływ nie przenieść bezpośrednio przed pompę bo zależy mi na tym aby pompa zasysała wodę z beczki która będzie stała jakieś 4-5m dalej w łazience w linji prostej



Ze ssaniem to będzie ciężko bo pompy te zasadniczo bardziej tłoczą niż zasysają no i w wężu nie będzie mogło być powietrza bo zapowietrzysz pompę.

Opublikowano
Nie do końca jestem przekonany z kubełkiem na rarytasy - korpus IMO jest dużo lepszym rozwiązaniem.

Możesz zrobić coś na zasadzie FBF z purigenem.

KAżdy zawór podnosi koszt instalacji i możliwość przecieku.



Myślałem o tym wcześniej żeby zrobić coś na wzór fbf z purigenem mam co prawda cztery obudowy 10" i raczej nie bardzo mam fundusze i miejsce na kolejne kubeł i tak stoi nie używany więc myślę go wykorzystać wyjmę tylko wirnik aby nie ograniczał przepływu. Zastanawiam się tylko w którym miejscu go wmontować?

Ze ssaniem to będzie ciężko bo pompy te zasadniczo bardziej tłoczą niż zasysają no i w wężu nie będzie mogło być powietrza bo zapowietrzysz pompę

Wiem o tym ale pokombinuję może coś się uda wydumać aby nie latać z wiaderkami.


Ps. co sądzicie o takim rozwiązaniu z wyjściem z akwa jak podawałem w poprzednim poście, a i jeszcze jedna ważna sprawa pompę umieszczać w pionie czy poziomie? ma ktoś jakieś doświadczenia jak będzie lepiej?

Opublikowano
gregory 11 - co się tak upierasz z tym wyłączanie pompy - i tak przy każdej wymianie jakiegokolwiek wkładu trzeba wyłączyć wszystko.

Po co?

O to chodzi że przy równoległych korpusach z odcięciem przed i za nie trzeba. Puszczasz przepływ przez jeden, a drugi wymieniasz, odpowietrzasz i puszczasz. Odpada ci ponowne zalewanie syfonu ssącego. Wymienić możesz kiedy chcesz. Nie jest to związane z podmianą wody. Po co wyłączać.

Po drugie, nigdy nie wymieniam dwóch wkładów naraz.

Opublikowano
Po co?

O to chodzie że przy równoległych korpusach z odcięciem przed i za nie trzeba. Puszczasz przepływ przez jeden, a drugi wymieniasz, odpowietrzasz i puszczasz. Odpada ci ponowne zalewanie syfonu ssącego. Wymienić możesz kiedy chcesz. Nie jest to związane z podmianą wody. Po co wyłączać.

Po drugie, nigdy nie wymieniam dwóch wkładów naraz.



tylko pytanie po co robić sobie koszty instalując kolejne zbędne zawory ? Sam posiadam jeden przed całym układem, za pompą mam 2 z racji tego że jest fbf i na końcu układu jeden jeszcze ani raz nie użyty. Wkłady wymieniam za pomocą pierwszych trzech którymi zamykam odcinek z filtracją mechaniczną. A cała wymiana odbywa się bardzo sprawnie i bezproblemowo, bez uronienia kropli wody. Wszystko trwa max 15 minut oczywiście na wyłączonej pompie. Więc po co kombinować, utrudniać sobie życie i robić dwa razy to samo ?

Opublikowano

Wstawiam nowy schemat, http://imageshack.us/photo/my-images/24/nowyschemat.jpg/ proszę radźcie chcę to jak najszybciej skończyć bo bałagan się zrobił w domu niesamowity :)


Pozostały takie zagadki:

1 gdzie wpiąć ten kubełek przed fbf za fbf zrobić drugie obejście tak jak na schemacie?

2 czy pompę montować w pionie czy poziomie i czy ma to jakieś znaczenie?

3 w którym miejscu zrobić przyszłościowe wyjście na hydroponikę?

4 czy robić zasys z akwa przez dno czy tradycyjnie rura w gorę i w dół?

5 czy zawór spustowo dolotowy dać może bezpośrednio przed pompą chodzi mi o to aby wodę z łazienki z beczki do podmian zasysała pompa samoczynnie?

6 czy za pompą wstawić może zawór zwrotny aby w razie czego piasek z fbf nie cofnął się do pompy?


Ewentualnie gdyby kubełek wpiąć przed fbf to ma on wbudowany zaworek zwrotny wtedy pytanie 6 można by uznać za nieaktualne.

Opublikowano

Ja, po przeczytaniu wszystkich tematów na tym forum i kilku na innych zrobiłem taki system, zamieniony mam tylko miejscami FBF z grzałkami:


ajrvco.jpg


Zawory zastosowane przed i za każdym korpusem oraz obejścia pozwalają na wyłączenie każdego korpusu niezależnie podczas gdy reszta będzie działała. Na razie wszystko działa w akwarium z samymi korzeniami bez ryb.



co do pytań:

1. Kiedyś bawiąc się narurowcami w 112l (głupota :D ) podłączyłem starego eheima. Niestety przeciekał a nawet go "rozsadzało" bo ciśnienie w układzie było za duże. Ja bym nie montował kubełka na Twoim miejscu. Zamiast niego tak jak ktoś wspomniał inny korpus. Ewentualnie tak jak ja "rurobełek"

2: Pompa może być zamontowana pionowo lub poziomo. Z tym, że poziomo w taki sposób: http://pl.pl.allconstructions.com/f/image/filename/0/1/10894/17.jpg nigdy płytką znamionową do góry co spowoduje zatarcie się pompy.

3. Tak jak u mnie, za pompą ale przed FBF/kubełkiem. Dzięki temu roślinki dostaną więcej azotanów.

4. Ja robiłem tradycyjnie. Szkoda mi było wiercić akwarium.

5. Spust wody za pompą, tak jak ja :) , woda ładnie wyleci pod ciśnieniem. Natomiast jak dasz przed to będziesz musiał wyłączać pompę bo się zapowietrzy.

Pobór przed.

6. Ja go nie montowałem i nie widziałem żeby ktokolwiek go montował (mogę się mylić ale wątpię). Za długa droga z FBFa do pompy.


Parę zaworów więcej to nie jest jakiś ogromny koszt. Ja zmieściłem się w około 500zł.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.