Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie wszystkich klubowiczów! Z racji tego że jest to mój pierwszy post na wstępie pozwolę sobie przedstawić mój zbiornik!

Akwa: 160x60x60

filtracja:Unimax 700 + Aquael cirkulator 2000 (rozważam dołożyć w miarę potrzeb jakiś cylkurator)

oświetlenie:sylvania grolux 2x24 + nocne led 130cm (niebieskie)

podłoże: piach kwarcowy KREISEL 60kg + 120kg serpentymit

Akwa zalane 07.10.12r. i spokojnie dojrzewa (start z MICROBE-LIFT SPECIAL BLEND + 5szt. molinezja jako rybki startowe)

parametry na dzisiaj: testy kropelkowe JBL: ph=7,5 NH4<0,1 NO2=0,025 NO3=1-5, kH=8, gH=8 (wiem że pH,kH,gH jeszcze do podwyższenia)

Planowana obsada:

Labidochromis sp. hongi 1+4

Pseudotropheus acei 2+6

pseudotropheus demasoni 2+6

Metricalima msobo magunga 2+8

Jestem zafascynowany biotopem malawi i dopiero stawiam pierwsze kroki w tej materii (poprzednio akwa roślinne) proszę Was o wyrażenie opinii na temat: prawidłowości doboru obsady. Wszystkie sugestie i propozycje prawidłowego doboru obsady, ilości ryb w stosunku do litrażu akwa, warunków "współżycia" ryb między sobą oraz diety pokarmowej miło widziane! Jednocześnie proszę o podanie zaufanego źródła zakupu ryb!

Pozdrawiam!

Opublikowano

Jedyne co mi osobiście się nie podoba to duży rozstrzał rozmiarowy. Hongi czy Acei rosną bardzo duże, z kolei demasoni niekoniecznie. Jest to kwestia gustu, fakt to są piękne ryby a Ty masz duże akwarium. Może zrezygnować z demasoni i dorzucić inny niebieski gatunek, nieco większy np Socolofi?

Opublikowano

Lunarii dziękuję za szybką odpowiedź i cenną wskazówkę, jednak damasoni zdecydowanie bardziej podobają się mojej żonie i od niech musiałem zacząć planować i dobierać obsadę (nic na to nie poradzę siła wyższa)!

Opublikowano
Lunarii dziękuję za szybką odpowiedź i cenną wskazówkę, jednak damasoni zdecydowanie bardziej podobają się mojej żonie i od niech musiałem zacząć planować i dobierać obsadę (nic na to nie poradzę siła wyższa)!


Demasoni, Membe Deep, Callainos, Perspicax Orange Cap, Interruptus

Opublikowano

Obsada autora tematu idealna. Sam kiedyś o takiej myślałem do 720l, ale kiedy żona wynegocjowała szafę w sypialni i zostało mi 160cm ściany - musiałem wszystko pozmieniać.

Planujesz jednak za dużo ryb, tyle samców na 160cm na pewno nie znajdzie sobie miejsca.

Zmniejsz ilość msobo do 1+4(5).

Demasoni zdecydują pewnie za Ciebie...

Zresztą jak kupisz młode rybki to i tak nie wiadomo jak obiorą rewiry i jakie układy zostaną.

Opublikowano

Jak dla mnie piękna obsada

Demonki zwiększyłbym do nawet 13szt super będzie to wyglądało osobiście posiadam tyle szt i jest ok P acei dwa samce do 6 samiczek jak najbardziej wskazane mam 2+8 Co do msobo zostawiłbym te dwa samce na 5 samiczek Na forum jest dużo o 3 samcach ja osobiście miałem dwa i przeżyły oba 1,5 roku

Cyrkulator jest jak najbardziej wskazany przy tej długości akwa sam się przekonasz Jesteś świadomy ze decydując sie na demonka przechodzisz na diete czysto roślinną pozostałe ryby spokojnie sobie dadzą rade

PH na pewno jest do podwyższenia

Opublikowano

Dzięki za pozytywne opinie na temat planowanego doboru ryb :D . Zdaję sobie sprawę ze demasoni to typowy roślinożerca i starałem się dobrać pozostałe pyski o zbliżonej diecie, które świetnie kontrastowałyby z demonkami.

Jeżeli macie jeszcze jakieś propozycje na temat ewentualnych zmian pod względem kolorystycznym obsady biorąc pod uwagę ich preferencje żywieniowe, chętnie je z Wami zweryfikuję. Puki co uświadomiliście mnie że siedzenie na forum i czytanie postów nie idzie w las.

Jednocześnie proszę o radę na temat ilości zakupu młodych pysków w celu wyklarowania docelowej obsady oraz sprawdzone źródło zakupu z woj. śląskiego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.