Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jakiś czas temu zainteresował mnie system filtracji narurowej ze względu na mniej kłopotliwy sposób obsługi filtra oraz ciekawość jak sprawdzi się ten system w moim ponad 200 litrowym akwarium malawi, które posiadam już 14 lat.

Przeglądałem różne projekty filtracji narurowej na forum Malawi i nie tylko. Pozwoliło mi to zmodyfikować pewne elementy oraz wykonać projekt w minimalnej zabudowie mieszcząc go w szafce o wymiarach 37,5x41x74,5 (szer.x głęb.x wys.). Myślę, że mój projekt przyda się wszystkim tym, dla których każdy centymetr kwadratowy powierzchni jest bardzo cenny.

Główne elementy filtracji:

1) Pompa obiegowa FOTTON FT04

2) Dwa filtry mechaniczne połączone równolegle

3) Filtr biologiczny z wypełnieniem AZOO ACTIVE FILTER 4in1

4) Filtr biologiczny fluidyzacyjny (FBF) z wypełnieniem piaskiem

Krótki opis:

Pompa firmy FOTTON jest małą pompę magnetyczną zasilaną prądem DC12V o parametrach: przepływ - 8 l/min. oraz wysokość podnoszenia do 6m. Istotnym elementem jest wysokość podnoszenia (ciśnienie), która gwarantuje przepływ wody nawet przy mocno zapchanych filtrach mechanicznych. Drugi istotny element to brak dostępu wody do metalowych elementów pompy. Filtry połączyłem elementami zgrzewanymi z PP oraz systemem zaworów.

Bardzo istotnym elementem jest umieszczenie pompy przed filtrami a nie jak wielu to robi, po filtrach mechanicznych. Budowa pomp wirnikowych wymusza taki układ. Drugi istotny element to bajpas na filtrze FBF, który jest konieczny, aby móc regulować na nim przepływ w innym przypadku piasek z filtra szybko znajdzie się z powrotem w akwarium.

W załącznikach projekt oraz zdjęcia.




post-11770-1469572178111_thumb.jpg

post-11770-1469572178145_thumb.jpg

filtracja narurowa.pdf

Opublikowano

Wydaje mi się, że pompa o mocy 8l/min (tj 480 l/h) nada się tylko jako biolog. Według mnie zakładanie filtracji narurowej tylko dla biologii mija się z celem. Po to buduje się filtrację narurową aby zapewnić kompleksową filtrację całemu akwarium. Ledwo sikający strumyczek niecałych 500l na godzinę nie zapewni nawet dostatecznej filtracji w akwarium.


Wracając do samej konstrukcji to rzeczywiście wygląda na bardzo kompaktową. Proponuje zmienić pompę na mocniejszą wtedy poza dużą ilością kolanek nie będzie się do czego przyczepić.


Jeszcze jedno. Z własnego doświadczenia wiem, że warto zainteresować się zaworami i korpusami na 3/4' zamiast 1/2'.

Opublikowano

Dokładnie tak jak napisał Marcin1ja1 pompa szału nie robi.

Biorąc pod uwagę to że 8 lph to maxymalny graniczny przepływ, rzeczywisty będzie na poziomie 4-5 lph.

Poza tym producent podaje że pompa może działać nawet do 30000 godzin czyli necałe 3.5 roku!

Może opisz coś ięcej jak ten system sprawdza się w praktyce, czy zostają jakieś syfy na dnie, jak szybko spada przepływ itp.

Opublikowano

Macie rację, filtrację traktuję jako biologiczną. Pompa nie daje ledwo sikającego strumyka tylko porządne ciśnienie. To nie jest pompka łopatkowa tak jak wszystkie typowe akwariowe, której wypływ zatkasz małym palcem. Jak widać na zdjęciu przed filtrami zamontowałem manometr, który obecnie wskazuje 0,2 bara. Manometr przy zamkniętych zaworach wskazuje 0,65 bara to znaczy, że obciążenie pompy jest niewielkie.

Więcej jeszcze. Zmniejszyłem obroty pompy regulatorem napięcia bo przy pełnych obrotach pompy mocny strumień powodował duży ruch wody w akwarium. Moim zdaniem filtry biologiczne prasuję lepiej przy powolnym laminarnym przepływie.

Wymiana wody w porównaniu z filtrem kubełkowym, którego wcześniej miałem podłączonego jest kilkakrotnie większa.

Tego typu filtracja działa mi od 10.03.2015 i na razie mogę powiedzieć tylko tyle że:

a) wodę mam idealnie klarowną,

B) po tygodniu miałem niewiele glonów na szybach (wcześniej były matowe),

c) NO2 zerowe, NO3 10 do 20 mg/l (mam spore przerybienie)

Nie wiem na ile działa filtr z AZOO. Po jakichś 2 lub 3 miesiącach będę mógł więcej powiedzieć.


Załączyłbym film do postu, ale widzę że nie mam takiej możliwości poza zdjęciami.

Opublikowano

Na wydatek wody nie ma wpływu tylko ciśnienie ale również "jakość" drogi jaką musi przepłynąć woda z punktu A do punktu B (jest to średnica przekrojów rurek, zaworów, przyłączy, wejść do korpusów oraz ilość kolanek i długości samej drogi).


Jako elektryk mogę Ci zobrazować przepływ wody przepływem prądu.


Ciśnienie to nic innego jakk napięcie a każdy z wymienionych przeze mnie czynników to rezystancja. Jeżeli będzie zbyt duża rezystancja (opór) to nawet przy wysokim napięciu (ciśnieniu) popłynie znikomy prąd (woda). A nie zależy nam na wysokim napięciu a na wysokim prądzie :)


Wymiana wody w porównaniu z filtrem kubełkowym, którego wcześniej miałem podłączonego jest kilkakrotnie większa.


Powiadasz kilkakrotnie mniejszy. Jeszcze nie spotkałem się kubłem z przepływem poniżej 100l/h. Możesz napisać co to za kubełek.

Opublikowano

Jako elektryk robisz jeden błąd, ponieważ zgodnie z mechaniką płynów straty na przepływie płynów rosną do kwadratu prędkości czynnika. Oznacza to tyle, że przy małych prędkościach straty są niewielkie. Tej zależności nie ma przy oporze elektrycznym.

Jak pisałem wcześniej zamontowałem manometr, aby kontrolować ciśnienie przed filtrami. Ciśnienie mam 0,2 bara i na razie nie wzrasta co oznacza, że opory są stałe a filtry mechaniczne jeszcze nie są zapchane.

Mała pompa ciśnieniowa zagwarantuje mi przepływ wody nawet przy mocno zapchanych filtrach co zagwarantuje mi sprawne działanie filtrów biologicznych.


Priorytetem jest utrzymanie właściwych parametrów chemicznych wody a nie odmulane dna przez duży ruch wody i zasysanie wszelkich nieczystości do filtra narurowego.


Po co zbudowałem taki filtr?

Po 14-u latach mam dość czyszczenia filtra kubełkowego. Wymiana wkładów mechanicznych w filtrze narurowym jest niczym w porównaniu z kubłem.


O trafności mojego projektu porozmawiamy za kilka miesięcy. Podsumuję warunki biologiczne akwarium oraz koszty finansowe eksploatacji filtra kubełkowego i narurowego.

Opublikowano
Po 14-u latach mam dość czyszczenia filtra kubełkowego. Wymiana wkładów mechanicznych w filtrze narurowym jest niczym w porównaniu z kubłem.



Dlatego zawsze polecam montaż prefiltra przed kubełkiem i ma się święty spokój na bardzo długi czas. Jeżeli chodzi o narurowce to akurat jestem zwolennikiem tej filtracji i jedno co mi się nasuwa to im prostszy narurowiec tym lepiej działa.

Opublikowano
Jako elektryk robisz jeden błąd, ponieważ zgodnie z mechaniką płynów straty na przepływie płynów rosną do kwadratu prędkości czynnika.


Oczywiście musimy tutaj rozróżnić przepływ laminarny i turbulentny. No i oczywiście mówię tu o przypadku linii prostej. Przy tej ilości kolanek i zaworów analiza strat hydraulicznych jest już o wiele bardziej skomplikowana.


Strata ciśnienia na odcinku jest wprost proporcjonalna do kwadratu prędkości. Oto na pewno Ci chodziło.


Podaj mi jeszcze proszę ten kubełek którego przepływ jest kilkukrotnie mniejszy od niecałych 500 l/h.


Dlatego zawsze polecam montaż prefiltra przed kubełkiem i ma się święty spokój na bardzo długi czas.


Mając prefiltr do kubła zaglądam raczej z grzeczności raz na 2 miesiące. A mógłbym spokojnie robić to co pół roku.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Mam pytanie o przygotowywanie wody do dolewki. Wystarczy DEMI, puszczona przez trójstopniowy filtr narurowy i potem przez takie coś:   https://mojawoda.com/filtr-do-wody-demineralizator-demi-duo-mb400-10-, czy powinna być RO? Jeżeli DEMI, jaki przepływ wody ustawić?
    • To już jesteś o krok od zrobienia własnych modułów z zaprawy ;). To jest jakieś rozwiązanie. Trzeba tylko tak je zaaranżować, żeby woda i ryby miały łatwy dostęp do środka. Moduły z zaprawy trzeba rzeczywiście moczyć kilka dni, zmieniając wodę, z aż będzie czysta.
    • Ja u siebie mam tak: Na dnie leżą połączone ze sobą kratki rastrowe (https://pl.aliexpress.com/item/32963167196.html) Bezpośrednio na nich układałem kamienie, tak żeby nic się nie ruszało. Na koniec poszedł piasek z wodą dzięki czemu wszystkie przestrzenie pomiędzy kamieniami się wypełniły. Konstrukcja stoi stabilnie, nawet jak pyśki podkopią kamienie. Kratkę widać tylko jak woda przesunie piasek z przodu akwarium albo któryś delikwent zrobi podkop - ale wtedy wystarczy wyrównać piasek i jest git.
    • Ja to rozwiązałem tak: na dno dałem piankę 5 m, na to spienione PCV (lepiej, żeby nie dochodziły do przedniej szyby, bo to źle wygląda). Dalej poszła kratka trawnikowa do 1/2 - 2/3 szerokości dna od tyłu. Kratkę wypełniłem lawą, na wierzch dałem kamyki granitowe 2 - 4 cm. Na przednią część dna dałem parę kamieni 5 - 10 cm i piasek do wysokości kratki (4 cm). Takie podłoże (mówię o kratce) podnosi i dobrze stabilizuje kamienie, czy moduły i nie pozwala na podkopywanie ich. Lawa to dobre siedlisko dla bakterii a w ażurowym podłożu trudniej o strefy beztlenowe. Kratka jest czarna, nawet, jak ją odgrzebią, nie razi to. Pomysł z wysoką aranżacją z luźno ułożonych dużych kamieni - jak najbardziej, moim zdaniem świetny efekt. Rozważ moduły DIY. Dobrze zrobione są nie do odróżnienia od prawdziwych głazów a ważą 10x mniej. Kamień 40x30x20 cm to ok. 40 kg. Moduły łatwiej układać, chwycisz je jedną ręką. Łatwiej zmieniać ułożenie w poszukiwaniu ideału, lub z potrzeby odmiany. Tworzą więcej kryjówek dla ryb. Planujesz wysoką aranżację - gdyby coś się osunęło, z dużo mniejszą siłą uderzy w przednią szybę. Jedyny minus - trochę się trzeba przy tym narobić. Na forum są instrukcje, jak takie moduły wykonać. Ja w najbliższych dniach będę miał trochę czasu, to opiszę moje doświadczenia.
    • @BaltazarGąbka wypowiem się na podstawie moich doświadczeń  Jeśli planujesz podnieść taki kamień na czymkolwiek to licz się z tym, że ta "podstawka" prawie na 99% będzie po czasie widoczna. Jak jeszcze jakiś "pyskacz" sobie obierze tam rewir do tarła i okaże się, że podłoże mu tam w czymś będzie przeszkadzało to zbuchtuje Ci tam jak dziki knur  Musiałbyś zrobić jakąś mechaniczną zaporę żeby to ograniczyć. Jeśli natomiast masz fizyczną możliwość włożenia tam po prostu wielkiego głazu to ja bym doradzał taką wersję. Jednak optycznie taki głaz robi dużo lepsze wrażenie niż mały kamień udający duży kamień  Ewentualnie możesz się pokusić o stworzenie własnego "menhiru" przy użyciu trików opisanych na forum pod hasłem "moduły samozatapialne"   Pozdrawiam 👋
    • Dzięki za odpowiedź. Jeszcze u mnie mam taki pomysł, żeby połączyć te otwory z otworem, którym wewnętrzny filtr pobiera wodę - wtedy będzie może trochę lepsza cyrkulacja... Minusem jest do, że nie będzie osobnych, odseparowanych od siebie jaskini. Myślisz, że zaprawa jest konieczna? Zrobiłbym wejścia do tych otworów osłonięte przed wzrokiem (przynajmniej w 90%), i myślałem, żeby po prostu pomalować sytorpian bezpośrednio akrylem, żeby się biały styropian nigdzie nie przebijał i tyle. A drążyłbym jamy z tyłu tła. Z tego, co czytam, to z zaprawą jest chyba nie tak łatwo, ludzie jakoś to potem moczą w wannie... Chyba, że źle doczytałem
    • Aquadan ma rację, chyba obecnie nie ma nic lepszego do takich celów, niż Silirub AQ. U mnie póki co od maja ub. roku trzyma mocno.  Zalecane jest nakładanie kleju w formie niewielkich, niestykających się ze sobą okręgów. Ma to taką zaletę, że po dociśnięciu jest dostęp powietrza do wszystkich tych okręgów, co ułatwia schnięcie i wiązanie. Aquadecor poleca taki sposób klejenia.  https://www.youtube.com/watch?v=94zJsmlzG14   Ja usunąłem najpierw resztki kleju mechanicznie, przy użyciu ostrego nożyka (na płasko, ostrożnie, żeby nie porysować szyby), potem odtłuszczałem jakimś acetonem, czy innym rozpuszczalnikiem. 
    • Jak najbardziej ma sens. Moduły czy też tło z tyłu możesz wydrążyć a wierzchnią  stronę pomalować zaprawą  i porzeźbić w  niej lub   przy nakładaniu.  Zaprawa dociąży  i zmniejszy wyporność. też tak miałem kilkanaście lat  i nic się nie działo. Jedyny problem u mnie był taki , że tło nigdy szczególnie nie porosło mi glonami a zaprawa była pomalowana czarnym akrylem i po latach kolor wypłowiał. Ale jak będziesz miał glony to nie ma problemu z tym.
    • Myślałem o podniesieniu na styropianie, ale jak go odkopią to będą skubać  Ktoś na forum pisał, że ma taki problem z tłem 
    • W Akwa 720 litrów miałem zrobione w ten sposób  , że pod akwarium dałem matę akwarystyczną chyba grubości 0.5 cm czarną . Ale możesz dać pod akwarium też styropian . Tylko będziesz musiał zamaskować białe boki lub dać inny , ciemny. Do środka włożyłem ciemne spienione PCV grubości około 0.3 cm i to wystarczyło. A kamieni miałem  kilka wielkości o której piszesz. Osobiście nie polecam styropianu białego do akwa w całym kawału wielkości dna czy nawet tylko pod kamienie. Weź pod uwagę , że pyszczaki bardzo kopią i jak podrosną to niestety styropian będzie widoczny a Ty będziesz niepotrzebnie zmuszany do wkładanie rąk celem zakrycia jego.  No i wiecznie pływające kulki styropianu pod powierzchnią.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.