Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Mam zamiar zmienić w swoim Malawi 450L podłoże. Aktualnie mam biały piach kwarcowy. Myślałem by go zmienić na żwirek naturalny o granulacji 3-4mm. Piach ma swój urok i pysie ładnie się nim bawią, wykopują dołki i przenoszą w inne miejsce. Pytanie mam czy wielką krzywdę bym moim rybką zrobił zmieniając i podłoże na żwirek.

Opublikowano

Hmm, kupki będą wlatywać pomiędzy kamyczki i wtedy już nie będzie tak ciekawie. Piasek jest w miarę płaski, kupki nigdzie nie wlecą, mechanik zbierze, odmulaczem też elegancko. A dwa, to po prostu niebiotopowe i nie będzie części zachowania ryb.

Opublikowano
Żwirek jest chyba łatwiej utrzymać w czystości, chodzi o odchody ryb.


Chyba nie, pomiedzy ziarnami piasku nie ma takich przerw jak pomiedzy zwirem.

Jest wiec latwiej utrzymac piasek w czystosci niz zwir.

Opublikowano

Jeżeli nie zadbasz o żwir to przytrafi Ci się coś takiego jak u mojego znajomego. Przez prawie półtora roku ryby miały się świetnie, wręcz rewelacyjnie. Ani razu się nie obtarły o podłoże, zero chorób, zero przebarwień na łuskach. Lecz po tym czasie zrobiła się kicha. Niby żwir odmulał, z wierzchu, ani jednej kupy nie było widać... Aż pewnego dnia z dnia na dzień wszystkie ryby osowiały, przestały jeść, chowały się po kątach i przejawiały inne zachowania które świadczą o tym, że jest nieciekawie. Dwa zgony jednego dnia: piękny samiec saulosi i samica maingano. Potem kolejne zgony wśród wyżej wymienionych gatunków plus kilka sztuk rdzawych. Po 8, bądź 9 dniach z obsady nie zostało nic. Null. Z ponad 30 sztuk nie zostało ani pół ryby... Długo myślał dlaczego tak się stało. Kilku akwarystów było zaskoczonych, lecz trafił się jeden, który włożył rękę do zbiornika prawie 600 litrowego, gdzie żwiru było około 8 - 10 cm i zamieszał tym podłożem. Z krystalicznie czystej wody w ciągu minuty zrobiła się woda koloru rozpuszczonej "sraczki" w wodzie - dokładnie taki kolor jak woda w wiaderku po dokładnym wypłukaniu gąbki od filtra po miesięcznym nieczyszczeniu. Zielono - brązowo - zółto w całym zbiorniku i gęsto, że łyżką można wybierać "wydaliny".


Może nie badał wody, może testy wykazałyby, że robi się tragedia z wodą. Nie napisałem tego aby go oceniać.


Chcę tylko pokazać, że posiadanie podłoża żwirowego wymaga 10 razy więcej pracy niż przy podłożu piaszczystym.


Na początku miałem problem z czystością na piasku, lecz wystarczyło napisać tutaj, że mam problem, trochę poczytać i problem się rozwiązał. Kupiłem filtr polecony przez kolegę Meszka, pokombinowałem z cyrkulacją i co? Ano od ponad miesiąca nie użyłem wężyka do podmian aby ściągać kupska. Ani razu :) Wszystko jest na gąbce :)


Zanim kupiłem, to co mi polecono miałem obawy, czy to zda egzamin. A jednak. Od tamtej chwili nikt mi nie wmówi, że nie może u siebie zadbać o porządek w zbiorniku, pod warunkiem, że posłucha rad zawartych tutaj na forum. :)


Trochę popisałem, lecz wydaje mi się, że ten post może pomóc niektórym osobom :)


Pozdrawiam :)

Opublikowano

waszek mądrze mówisz z tym żwirkiem i dlatego ja niedawno zmieniłem na piasek lecz mam pewien problem z odpowiednią cyrkulacją gdyż widać dużo kup na piasku. mianowicie mam akwa 500 L, filtr zew służy za filtr biologiczny a wewnątrz akwa mam ATMAN AT-203 ktory jest skierowany wzdłuż tylnej ściany i w konsekwencji przed przednią szybą zalega syf. Czy zainwestowac jeszcze w cyrkulator? A i jeszcze jedno mam problem także z zielonymi glonami na piachu, wiem że to nie temat na to ale może coś poradzicie?

Opublikowano
mam akwa 500 L, filtr zew służy za filtr biologiczny a wewnątrz akwa mam ATMAN AT-203 ktory jest skierowany wzdłuż tylnej ściany i w konsekwencji przed przednią szybą zalega syf. Czy zainwestowac jeszcze w cyrkulator?


Standardowe 500l, czyli 2 metry dlugosci? W takim wypadku musisz miec cos aby dmuchalo na przednia szybe, takze bez cyrkulatora chyba nie dasz rady.



A i jeszcze jedno mam problem także z zielonymi glonami na piachu, wiem że to nie temat na to ale może coś poradzicie?



Czy to aby napewno glony na piasku? Moze to sinice?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.