Skocz do zawartości

Pierwsze Malawi 300L kilka pytań


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na początek witam wszystkich, w temacie akwariów siedzę od kilku lat z różnymi przerwami, ale nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi.


Jako że mój ostatni zbiornik w trakcie urlopu spotkał niestety tragiczny los (dwie 3 letnie pawiookie opuściły ten świat), a od zawsze myślałem o Malawi, postanowiłem zabrać się za ten temat. W akwarium siedzi jeszcze 30 cm Pterygoplichthys joselimaianus który przetrwał katastrofę, ale mam zamiar oddać go do zoo lub palmiarni i tak zaczął już przerastać zbiornik.


Trochę o sprzęcie który posiadam:


Szkło 120x50x50 optiwhite na szafce diversa.

Listwa oświetleniowa 2 x T5 obecnie bez świetlówek

Dwa filtry zewnętrzne eheim 2026( 950 l/h) i 2126( ten sam filtr w wersji termo) połączone szeregowo.

Filtr wewnętrzny Atman At203.


Z tego co przeglądałem inne wątki to filtracja powinna być wystarczająca ew dokupię jakiś cyrkulator.


Jeżeli chodzi o planowaną obsadę to temat odleglejszy, ale na pewno będą Saulosi + coś jeszcze.


Parametry wody z kranu pomierzę jak odkopie testy, ale na 100 % PH pomiędzy 7,5 a 8.


Pierwsze pytania jakie przychodzą mi na myśl:


1. Czym zasypać kubełki ? Oba do pełna ceramiką czy może coś jeszcze ?

2. Jakiego rodzaju świetlówki zastosować ? Jedna czy 2 ?

3. Czy warto wsadzać jakieś rośliny, jeśli tak to jakie ?


A tak wyglądało akwa zanim wpuściłem moje Pawiookie(zdjęcie prześwietlone)

16m589g.jpg


Pozdrawiam i czekan na odpowiedzi, sugestie i rady

Opublikowano

Witaj

1. Czym zasypać kubełki ? Oba do pełna ceramiką czy może coś jeszcze ?

Jak juz znasz ph wody a jest dobre to spokojnie bio ceramika

Jakiego rodzaju świetlówki zastosować ? Jedna czy 2 ?

To tylko zależy od Ciebie czy będą dwie czy będą wybarwiające kolor czy będą po prostu zwykle Ja osobiście w 240l miałem jedna T5 89cm 13000k

Czy warto wsadzać jakieś rolsliny myślę ze warto choć ja nie mam Polecam przeczytać tego linka

http://forum.klub-malawi.pl/faq.php?s=&do=search&q=ro%C5%9Bliny&match=all&titlesonly=0

Opublikowano

Dziękuję za szybką i rzeczową odpowiedź, FAQ o roślinach przeczytane i temat sobie przemyślę.


Zrobiłem dziś pomiary wody z kranu, testy zoolek:


PH: ~7,8

KH: 12

GH: 13

No2: 0

No3: myślę że 1 lub 2, mało dokładne te testy.


Obecnie akwarium po bio katastrofie zalane od zera bez podłoża, w środku wspomniany wcześniej zbrojnik i 2 korzenie, muszę poczekać aż zbrojnik wydobrzeje na tyle żebym mógł go oddać.

Opublikowano

Tak jak Kolega @meszek napisał, rozważ zakup innego testu na NO3, bo niestety te Zooleka w przypadku tego parametru słabo się sprawdzają.

PH wody na poziomie 7,8 to wartość akceptowalna, ale graniczna w biotopie Malawi, ale to akurat nie jest duży problem (tani i sprawdzony sposób to np. dodawanie co jakiś czas sody oczyszczonej podczas podmian wody).

Jeśli masz akwarium ze szkła OW to ze względów wizualnych może warto byłoby się zastanowić nad rezygnacją z tła i pokrywy (w kontekście "przejrzystości" szkła).


EDIT: Teraz zauważyłem, że do klejenia Twojego akwa został użyty czarny silikon, więc ostatnia uwaga odnośnie przejrzystości szkła nie będzie trafna...

A tak w ogóle to witam wszystkich serdecznie po dłuższej nieobecności :)

Opublikowano

EDIT: Teraz zauważyłem, że do klejenia Twojego akwa został użyty czarny silikon, więc ostatnia uwaga odnośnie przejrzystości szkła nie będzie trafna...

A tak w ogóle to witam wszystkich serdecznie po dłuższej nieobecności :)



Niestety, to moje pierwsze akwa z OW, było robione na zamówienie, znajomy szklarz który zawsze kleił mi akwaria nie miał akurat przezroczystego silikonu i skleił czarnym :/ nie konsultując się ze mną no i tak już zostało.


A tło to zwykła fototapeta, nakleiłem bo akwa stoi aktualnie na tle ściany której kolor średnio pasował do rybek ;)


Co do testu na No3 to przed weekendem kupię JBL lub Sera.


Dzięki za rady i pozdrawiam


### Update


Kupiłem już test JBL na No3, jednak Zoolek mimo małej dokładności odczytałem dobrze, z JBL'a wyszło No3 = 1.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.