Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Po ponad roku testowania ledów postanowiłem w koncu zebrac wszystkie elementy razem i zbudowac cos co mozna pokazac ludziom, a moze nawet kiedys odsprzedac. :)

Całość pomysłu jest moja choc inspirowałem sie odrobinę lampą 600PA-18B.

Układ ledów jaki sobie wymysliłem jest przedstawiony w załaczniku posta i na obrazku poniżej.

a-led-layout.png

W pierwszej wersji ogranicze ilość niebieskich o połowe bo sa drogie. Jesli okaże się za mało użyję całej artylerii... :)


Wszystko zaczelo sie od kupienia obudowy do lampy, rozłożenia jej na kawałki i wymontowania całego elektronicznego smietnika od swietlówek jaki był w środku.

DSCF2088.JPGDSCF2089.JPGDSCF2090.JPGDSCF2091.JPG


Ledy jak wiadomo grzeją się diabelnie, trzeba je wiec do czegos zamontowac. Na allegro udało mi sie wyhaczyć w zjadliwej cenie metrowy radiator - kupiłem takie dwa. Dodatkowo kupiłem metrowy profil aluminiowy 6cm x 4cm o grubosci scianki 2mm (nie ma go na poniższych zdjeciach).

DSCF2092.JPGDSCF2094.JPG


Dla uzyskania odpowiednio duzej powierzchni profil z radiatorami został sklejony w jedną całość.

DSCF2119.JPGDSCF2120.JPG


Następnie używając kawałka innego profilu wyciąłem z niego cztery paski.

DSCF2121.JPGDSCF2122.JPGDSCF2123.JPG


Paski robia za dodatkowe wzmocnienie łaczenia profilu i radiatorów oraz dodatkowy transfer ciepła pomiędzy sklejonymi elementami. paski zostały pomierzone, opisane i powyginane.

DSCF2125.JPGDSCF2126.JPGDSCF2127.JPGDSCF2129.JPG


Jak sie łatwo domyslic całosc została nastepnie przyklejona do profilo-radiatora.

DSCF2130.JPGDSCF2131.JPGDSCF2132.JPGDSCF2133.JPGDSCF2134.JPGDSCF2135.JPG


Pierwsza przymiarka:

DSCF2137.JPG


I teraz kwestia nad która myslałem najdłużej. Wszystkie moje dotychczasowe akwarystyczne wyroby ledowe były chłodzone wodą. Sprawdzało sie to idealnie temperatura ledów nie przekraczała 26.5 stopnia, a po wylaczeniu przepływu wody przez profil dopiero po pół godzinie jego temperatura zaczynała przekraczac ~40C i sie utrzymywała na tym poziomie. Dla porównania temperatura żarówek ledowych aqua medica 3W po 10 minutach wynosi 55C!

Nie ukrywam jednak, ze takie chłodzenie jest nieco kłopotliwe. Dlatego zdecydowalem ze lampa bedzie miała możliwość chłodzenia wodnego oraz tradycyjnego powietrzem. Podniesie to nieco koszt ale nie bede musiał potem juz sie w tym babrac jesli zmienie zdanie :)

Z tego samego kawałka profilu co wczesniej wyciałem 2 blaszki które dokładnym przycieciu dopasowałem do otworów wlotowych w profilu.

DSCF2138.JPGDSCF2139.JPG


Nastepnie wywierciłem w nich dziury które powiekszyłem dremelem do wymaganych wielkosci - tak aby kolanka do wężów ogrodniczych akurat sie w nie miesciły. Całość została sklejona standardowo silikonem. Wiem, że niektóry uwazaja, ze to nie jest porzadne montowanie elementów. Jednak z moich doswiadczen wynika iż takie łączenia sa mocne, elastyczne, szczelne i daja się rozłożyć dość łatwo. Nie moge powiedziec tego samego o najróżniejszych klejach które testowałem. Zawsze cos z nimi było nie tak.

DSCF2141.JPGDSCF2142.JPGDSCF2143.JPGDSCF2144.JPGDSCF2148.JPG


Kolejnym problemem na jaki natrafiłem był sposób przymocowania profilu do obudowy. Normalnie bym bo poprostu przykrecił go srubami. Jesli jednak woda ma przez to płynąć to dziurawienie szczelnego układu to głupota. W końcu wymyśliłem niezbyt odkrywczo ze go też przykleje. Pozostało tylko pytanie co sie stanie jesli sie odklei, spierdzieli się na szkło (osłona) w lampie, rozbije je i cały ten majdan wpadnie do wody do akwarium?? Ten silikon jest mocny ale czy chce ryzykować?

W końcu stwierdziłem, ze wystarczy profil zabezpieczyc na tyle aby spadająć nie poleciał za daleko. Uzyskac to mogłem asekurujac go od dołu kątownikami. Chwile później stwierdziłem, ze nie ma sensu ich asekurować skoro można nimi docisnac cały profil uniemożliwiajac mu odklejenie sie. Aby można było to sensownie docisnąć całość powinna miec jakas elastycznosc - tej cechy niestety ani blacha ani profil aluminiowy nie posiada. Dlatego wyciąłem z gumy 4 prostokątne kawałki które przykleiłem do obudowy - bedą ładnie spreżynować cały profil.

DSCF2145.JPGDSCF2146.JPGDSCF2147.JPG


Kątowniki po dopasowaniu powyginałem i przykreciłem mocując stabilnie profil w pionowej płaszczyźnie.

DSCF2149.JPGDSCF2150.JPGDSCF2151.JPGDSCF2152.JPG



W tej chwili czekam na dostawe diód oraz driverów. Jak widac poniżej układ ledów jest na razie nieco niekompletny:

DSCF2154.JPG





czesc dalsza nastąpi :) :)




2012-04-29


Ułożone i oznakowane ledy:

DSCF2182.JPGDSCF2184.JPG


2012-04-30


Pierwsze połaczenie i test połączeń (czy świecą)

DSCF2187.JPGDSCF2188.JPG


2012-05-01


Nastepne poszły do lutowania testów granatowe (royal blue)

DSCF2189.JPGDSCF2190.JPG

niebieskie

DSCF2191.JPG

czerwone

DSCF2192.JPG

bursztynowe

DSCF2193.JPG

zielone

DSCF2194.JPG


2012-05-03


A tutaj przeprowadzam mały test drivera do ledów aby rozkminic jak to ustrojstwo działa i jak sie reuluje jasnosc.

DSCF2201.JPGDSCF2202.JPG

Całą obudowę pomalowałem na czarno farbą w sprayu. Okaząło sie ze 150ml DUZO za mało i nie starczyło nawet na jedną warstwę. Za kilka dni kupię większy pojemnik :)

W miedzy czasie prowadząc boje z driverem zaprojektowałem sobie układ i umiejscowienie gałek do regulacji jasnosci, powierciłem otwory i zamontowałem wstepnie regulację.

DSCF2203.JPGDSCF2204.JPGDSCF2205.JPGDSCF2206.JPGDSCF2207.JPG

Wejscie na zasilanie (tak wiem, że jest odwrotnie ale tak miało byc)

DSCF2210.JPGDSCF2211.JPG

i samo podłaczone zasilanie

DSCF2212.JPGDSCF2213.JPG


2012-05-04


drivery zamontowałem na wspolnej płytce aby je wygodnie zamontowac.

DSCF2214.JPGDSCF2215.JPG

potencjometry będą podłączone na tasmie aby jak najmniej kabli sie walało.

DSCF2216.JPG

a tu przygotowane kabelki zasilania driverów

DSCF2217.JPGDSCF2218.JPG

podłączam potencjometry. dzieki skrupulatnie wyliczonym odległościom kazdy kabelek ma dokladnie taki sam dystans do potencjometra

DSCF2219.JPGDSCF2220.JPG

zacząłem tez powoli podłączac i łaczyć kable

DSCF2221.JPGDSCF2222.JPG

potencjometry wstępnie na swoim miejscu

DSCF2223.JPG

opisane i gotowe do montażu drivery, z lewej pojawił sie doatkowy o którym zupełnie wczesniej zapomniałem :(

DSCF2225.JPG


2012-05-05


zupelnie niespodziewanie kozmarem okazało sie zrobienie otworów pod wywietrzniki. Bez otwornicy do metalu musiałem nawiercać obudowe w milionie miejsc, potem rozwiercac. Potem wycinac cążkami, a nastepnie szlifowac dremelem i pilnikiem. Zamiast oczekiwanych 15 minut zajęło to z 3h cieżkiej harówy.

DSCF2226.JPGDSCF2227.JPGDSCF2228.JPGDSCF2229.JPGDSCF2230.JPGDSCF2231.JPG

Z sześciu dziur zaplanowanych na te 15 minut pozostały do wykonania jeszcze 2 - na wlot i wylot wody. Jak zwykle wiercenie wielkich dziur w metalu w moim wykonaniu jest dalekie od estetyki. :) Zamaskowałem i usztywniłem całą konstrukcję gumową uszczelką wycięta z jakiegoś wiekszego kawałka.

DSCF2232.JPGDSCF2233.JPGDSCF2234.JPGDSCF2235.JPGDSCF2236.JPGDSCF2237.JPGDSCF2238.JPG

Nastepnie zmontowałem boczne nóżki na których lampa miała sie opierac. Aby metal nie stał bezposrednio na szkle zamortyzowałem całość wspomnianą wczesniej gumą.

DSCF2239.JPGDSCF2240.JPGDSCF2241.JPG


2012-05-06


Gdzieś w miedzy czasie lampa została pomalowana na czarno po raz drugi (tym razem cała), a potem pociągnieta dla utrwalenia lakierem.

DSCF2243.JPGDSCF2244.JPG


Wykonane wczesniej nóżki okazały sie nie wypałem. Nóżki były na tyle długie (razem 30cm) (a całosci lekko brakuje na sztywnosci), że po zamontowaniu lampy na baniaku lampa sie obniżała o ~1cm i "zwisała" opierajac sie na wzmocnieniu poprzecznym. Przeszukałem mase for (głownie morskich) aby zobaczyc jak ludzie tam montuja swoje kosmicznie drogie lampy. W wiekszosci po prostu je wieszają na linkach. Hi-end'owe modele pacific sun sa montowane na poprzecznych szynach umozliwiajacych przesuwanie lampy w przód i w tył zbiornika. To (i fakt ze pacific zaspiewał za swoje szyny ~500zł) nasunęło mi pewien pomysł... I 20zł później... :) wykonałem prototyp który po poprawieniu walorów estetycznych zostanie ze mną na długo. Gdyz jest zarąbisty !! :) :)

Zwykłe prowadnice do szuflad spełniają dokładnie takie samo zadanie, a kosztuja 20x mniej. Musze sie tylko zastanowic jak je zamaskowac aby nie wygladały tak odpustowo :)

DSCF2245.JPGDSCF2246.JPGDSCF2247.JPGDSCF2248.JPGDSCF2249.JPGDSCF2250.JPG

na koniec zamontowałem wiatraczki które będa chłodzić lampe zanim puszcze przez nią wodę

DSCF2252.JPGDSCF2253.JPG


niezbyt wyraźne zdjęcie zmontowanej całosci wraz z przednią szybą:

DSCF2254.JPG

a tu chwile poźniej juz na baniaku

DSCF2255.JPG


Na obecną chwilę lampa jest prawie gotowa i będę juz jej używać.

Musze jeszcze:

- zasilić diody bursztynowe i granatowe gdyż nie mam odpowiednich zasilaczy.

- Następnie chce dodac bezpieczniki i włącznik.

- Zamontuję także czujnik temperatury gdyż ciezko jest teraz powiedzieć jaka jest temperatura diód (gdy bedzie plynąć woda nie bedzie to zbyt przydatne ale co mi tam :) )

- zmienic wiatraki na cichsze.

- wymontowac wszystkie zasilacze i zastapic je jednym dużym zewnętrznym.



Diody kupione w mariteksie (http://www.maritex.com.pl/pl/shop/index/ggid/15212)


  1. NM-1SW22-XMLWCU21C 33,21 zł 2 x szt

    Moduł 1x LED Cree XM-L, jasność U2 - 300.0 lm/700 mA, biała zimna - 1C (ok.6100-6500K), biała soldermaska, MCPCB star, miedź 3W/(m*K), 6 wyprowadzeń, RoHS

  2. NT-1SB22-XPEBR16D3 15,50 zł 8 x szt

    Moduł 1xLED Cree XP-E, jasność 500mW, Royal Blue - D3 (ok.4450-455nm), MCPCB Star, Tc=2W/(m*K) , RoHS

  3. NT-1SB22-XPEREDN3R2 11,07 zł 4 x szt

    Moduł 1xLED Cree XP-E, jasność N3 - 56.8 lm/350 mA, czerwona - R2 (620-625nm), MCPCB Star, Tc=2W/(m*K) , RoHS

  4. XPESAMB-L1-0000-00301-A3P2 9,23 zł 2 x szt

    Moduł MCPCB 1x LED Cree XP-E, bursztynowa- A3 (590-595nm), N2 - 51.7 lm/ 350mA, LED CREE® XPEAMB-L1-0000-00301 (XPEAMB-L1-A30-N2-C-01), MCPCB Star, RoHS

  5. XPESGRN-L1-R250-00901-G2Q3 13,41 zł 2 x szt

    Moduł MCPCB 1x LED Cree XP-E, zielona - G2 (520-525nm), LED CREE® XPEGRN-L1-R250-00901, ( XPEGRN-L1-G20-Q3-0-01) jasność P4 - 80.6 lm/ 350mA ( jasność ze składu Q3 - 93.9 ), MCPCB Star, RoHS



Do tego miałem 6 niebieskich z poprzednich projektów - nie pamietam dokladnie jakich.

Ja proponuje NT-1SB22-XPEBLM3B5

Do tego mam 28 białych (w 95% MX-3 model NV-1RW25-MX3CWQ52B) z poprzednich projektów.



6 driverów kupiłem w firmie Dareltek http://darel.elektroda.eu/index.html na allegro.

Cena srednio 20zł/szt.




Jakąś pokazówkę jak to świeci, działa itp postaram sie zrobic w weekend :)



2012-05-10 - 2012-05-13


Dodałem czujnik temperatury z wyswietlaczem aby wiedziec jaka temperature ma profil:

DSCF2256.JPGDSCF2262.JPGDSCF2263.JPG


Okazało sie, ze wiatraczki (tak jak przypuszczałem) sa zupełnie do "D". Jedyne co robia to hałasują i nie pozwalaja sie diodom spalic. 28 diód rozgrzewało profil do 40 stopni, a po właczeniu wszystkich przy 55 stopniach przestałem sprawdzac. Jak na moje wymagania to DUZO za dużo.


Wczoraj siedziałem do 3 w nocy i usunąłem wszystkie małe zasilacze z obudowy, wyprowadziłem na zewnątrz 2 kable aby zasilic wszystkie diody jednym zasilaczem. Uzyłem do tego 100W modelu RS-100-24 firmy Mean Well.

Połączenia granatowych diód w jednym miejscu wymagały drobnej zmiany z szeregu na 2 rownoległe szeregi ale to była chwila.

W rezultacie lampa zrobiła sie o pare kilo lżejsza :)


Natomiast dzis po godzinnych testach szczelnosci pusciłem przez lampe wode i patrzyłem jak temperatura profili spada na łeb i na szyję. :) W tej chwili sie ustabilizowała na poziomie 2 stopni powyzej temperatury wody czyli około 27-28 stopni.

Wstepnie zapewniam dopływ wody malutka pompką która będzie takze odpowietrzać pudełko przelewowe.

DSCF2278.JPGDSCF2279.JPG



[ame]

[/ame]

[ame]

[/ame]


Kosztorys:

Oprawa 80

Szybka 25

2 radiatory 90

Profil aluminiowy 40

Klej termop. fujik 49

czujnik temperatury 10

spray+lakier 45

ledy 255

złączki do wody 10

zasilacz 100

drivery i potencjometry 182


razem około 704





Lampa pobiera od 28 do 120W w zalezności od ustawien.

Jesli zas chodzi o jasnosc to BIALEGO swiatła jest od 3000lm do 5000lm


Inne barwy słabo oddają sie w lumenach bo oka jest częściowo na nie ślepe. Mimo tego patrzenie na lampe dluzej niz pare sekund bez łzawienia oczu nie jest możliwe.



czerwone 0-240lm

niebieskie 0-850lm

bursztyn 0-100lm

zielony 0-160lm


czyli łacznie jakies 6400lm raczej chłodnego światła o mniej więcej pełnym spektrum.


30 ledów świeci na biało, 24 w różnych kolorach.

post-9338-14695713281617_thumb.png

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Alex, mimo że bardzo kibicuję temu projektowi i darzę ogromnym szacunkiem autora za zapał i zaangażowanie, to jednak nie "wymyślił" i trzeba to powiedzieć wprost... :P

http://vimeo.com/35737494

Jednak chłopaki z Pacific Sun wymyślili to wcześniej ;)

--

Yaro, liczyłeś o ile podgrzejesz wodę w swoim akwarium tym setupem?

Opublikowano

No właśnie. Nachalne wentylatory - jest to tak "nieeleganckie", jak proponowane wentylatory do zasilaczy pierwszego kompa Apple. To Jobs wymusił wynalezienie zasilacza bez wentylatora, ale chłopaki z Pacific Sun są ciągle jakieś 50 lat do tyłu. Umieją wykorzystać osiągnięcia innych w technice ledowej, połączyć to z interfejsem dotykowym wymyślonym przez Jobsa i sprzedać za ciężkie pieniądze. Zwróćcie uwagę, jak toporne na zbliżeniach są te lampy, wręcz kowalska robota !!! Gdyby Apple produkował oświetlenie do akwariów, Sir_Yaro byłby tam głównym inżynierem projektu :)

Jarek - kibicuję Ci. Poczytaj sobie biografię Steva Jobsa. Jestem właśnie przy "trzecim czytaniu". Wg mnie, jest to Biblia wszelkiej maści wynalazców.

Opublikowano

2012-04-29


Ułożone i oznakowane ledy:

DSCF2182.JPGDSCF2184.JPG


2012-04-30


Pierwsze połaczenie i test połączeń (czy świecą)

DSCF2187.JPGDSCF2188.JPG


2012-05-01


Nastepne poszły do lutowania testów granatowe (royal blue)

DSCF2189.JPGDSCF2190.JPG

niebieskie

DSCF2191.JPG

czerwone

DSCF2192.JPG

bursztynowe

DSCF2193.JPG

zielone

DSCF2194.JPG


2012-05-03


A tutaj przeprowadzam mały test drivera do ledów aby rozkminic jak to ustrojstwo działa i jak sie reuluje jasnosc.

DSCF2201.JPGDSCF2202.JPG

Całą obudowę pomalowałem na czarno farbą w sprayu. Okaząło sie ze 150ml DUZO za mało i nie starczyło nawet na jedną warstwę. Za kilka dni kupię większy pojemnik :)

W miedzy czasie prowadząc boje z driverem zaprojektowałem sobie układ i umiejscowienie gałek do regulacji jasnosci, powierciłem otwory i zamontowałem wstepnie regulację.

DSCF2203.JPGDSCF2204.JPGDSCF2205.JPGDSCF2206.JPGDSCF2207.JPG

Wejscie na zasilanie (tak wiem, że jest odwrotnie ale tak miało byc)

DSCF2210.JPGDSCF2211.JPG

i samo podłaczone zasilanie

DSCF2212.JPGDSCF2213.JPG


2012-05-04


drivery zamontowałem na wspolnej płytce aby je wygodnie zamontowac.

DSCF2214.JPGDSCF2215.JPG

potencjometry będą podłączone na tasmie aby jak najmniej kabli sie walało.

DSCF2216.JPG

a tu przygotowane kabelki zasilania driverów

DSCF2217.JPGDSCF2218.JPG

podłączam potencjometry. dzieki skrupulatnie wyliczonym odległościom kazdy kabelek ma dokladnie taki sam dystans do potencjometra

DSCF2219.JPGDSCF2220.JPG

zacząłem tez powoli podłączac i łaczyć kable

DSCF2221.JPGDSCF2222.JPG

potencjometry wstępnie na swoim miejscu

DSCF2223.JPG

opisane i gotowe do montażu drivery, z lewej pojawił sie doatkowy o którym zupełnie wczesniej zapomniałem :(

DSCF2225.JPG


2012-05-05


zupelnie niespodziewanie kozmarem okazało sie zrobienie otworów pod wywietrzniki. Bez otwornicy do metalu musiałem nawiercać obudowe w milionie miejsc, potem rozwiercac. Potem wycinac cążkami, a nastepnie szlifowac dremelem i pilnikiem. Zamiast oczekiwanych 15 minut zajęło to z 3h cieżkiej harówy.

DSCF2226.JPGDSCF2227.JPGDSCF2228.JPGDSCF2229.JPGDSCF2230.JPGDSCF2231.JPG

Z sześciu dziur zaplanowanych na te 15 minut pozostały do wykonania jeszcze 2 - na wlot i wylot wody. Jak zwykle wiercenie wielkich dziur w metalu w moim wykonaniu jest dalekie od estetyki. :) Zamaskowałem i usztywniłem całą konstrukcję gumową uszczelką wycięta z jakiegoś wiekszego kawałka.

DSCF2232.JPGDSCF2233.JPGDSCF2234.JPGDSCF2235.JPGDSCF2236.JPGDSCF2237.JPGDSCF2238.JPG

Nastepnie zmontowałem boczne nóżki na których lampa miała sie opierac. Aby metal nie stał bezposrednio na szkle zamortyzowałem całość wspomnianą wczesniej gumą.

DSCF2239.JPGDSCF2240.JPGDSCF2241.JPG


2012-05-06


Gdzieś w miedzy czasie lampa została pomalowana na czarno po raz drugi (tym razem cała), a potem pociągnieta dla utrwalenia lakierem.

DSCF2243.JPGDSCF2244.JPG


Wykonane wczesniej nóżki okazały sie nie wypałem. Nóżki były na tyle długie (razem 30cm) (a całosci lekko brakuje na sztywnosci), że po zamontowaniu lampy na baniaku lampa sie obniżała o ~1cm i "zwisała" opierajac sie na wzmocnieniu poprzecznym. Przeszukałem mase for (głownie morskich) aby zobaczyc jak ludzie tam montuja swoje kosmicznie drogie lampy. W wiekszosci po prostu je wieszają na linkach. Hi-end'owe modele pacific sun sa montowane na poprzecznych szynach umozliwiajacych przesuwanie lampy w przód i w tył zbiornika. To (i fakt ze pacific zaspiewał za swoje szyny ~500zł) nasunęło mi pewien pomysł... I 20zł później... :) wykonałem prototyp który po poprawieniu walorów estetycznych zostanie ze mną na długo. Gdyz jest zarąbisty !! :) :)

DSCF2245.JPGDSCF2246.JPGDSCF2247.JPGDSCF2248.JPGDSCF2249.JPGDSCF2250.JPG

na koniec zamontowałem wiatraczki które będa chłodzić lampe zanim puszcze przez nią wodę

DSCF2252.JPGDSCF2253.JPG


niezbyt wyraźne zdjęcie zmontowanej całosci wraz z przednią szybą:

DSCF2254.JPG

a tu chwile poźniej juz na baniaku

DSCF2255.JPG


Na obecną chwilę lampa jest prawie gotowa i będę juz jej używać.

Musze jeszcze:

- zasilić diody bursztynowe i granatowe gdyż nie mam odpowiednich zasilaczy.

- Następnie chce dodac bezpieczniki i włącznik.

- Zamontuję także czujnik temperatury gdyż ciezko jest teraz powiedzieć jaka jest temperatura diód (gdy bedzie plynąć woda nie bedzie to zbyt przydatne ale co mi tam :) )

- zmienic wiatraki na cichsze.

- wymontowac wszystkie zasilacze i zastapic je jednym dużym zewnętrznym.



Jakąś pokazówkę jak to świeci, działa itp postaram sie zrobic jutro :)

Opublikowano
No właśnie. Nachalne wentylatory - jest to tak "nieeleganckie", jak proponowane wentylatory do zasilaczy pierwszego kompa Apple. To Jobs wymusił wynalezienie zasilacza bez wentylatora, ale chłopaki z Pacific Sun są ciągle jakieś 50 lat do tyłu. Umieją wykorzystać osiągnięcia innych w technice ledowej, połączyć to z interfejsem dotykowym wymyślonym przez Jobsa i sprzedać za ciężkie pieniądze. Zwróćcie uwagę, jak toporne na zbliżeniach są te lampy, wręcz kowalska robota !!! Gdyby Apple produkował oświetlenie do akwariów, Sir_Yaro byłby tam głównym inżynierem projektu :)

Jarek - kibicuję Ci. Poczytaj sobie biografię Steva Jobsa. Jestem właśnie przy "trzecim czytaniu". Wg mnie, jest to Biblia wszelkiej maści wynalazców.



widzisz mi akurat nie leży chłodzenie wodą z wężami nad akwarium - co innego Yaro, który ma to pod pokrywą... także porównania do jobsa w temacie są moim zdaniem troszku na wyrost... i zapewniam Cię że lampa za 12k plnów nie jest toporna :P


ale nie o to chodzi żeby porównywać DIY do gotowców - to dwie zupełnie inne kategorie, mi chodziło jedynie o rozmieszczenie ledów i mniej więcej proporcje kolorów, a Wy o chłodzeniu wodą :P


Yaro bardzo zacny projekt - naprawdę wszystko przemyślałeś


Kibic ;)

Opublikowano

Sir_Yaro, pokłony. Nie dość, że przeczytałem kolejny raz, tym razem bardzo uważnie, to jeszcze obejrzałem sobie każdą fotkę w powiększeniu, żeby wszystko dobrze rozkminić. Nie udało się, stąd kilka pytań:

1. Co to są te białe robaki, którymi skliłeś radiatory z profilem oraz dodatkowe wzmocnienia z zestawem?

2. Czym kliłeś gumowe paski amortyzujące do obudowy lampy?

3. Jak mocowałeś kostki do obudowy i do panelu aluminiowego?

4. Czy mocowałeś jakoś do panelu przewody pomiędzy diodami?

5. W jaki sposób drivery trzymają się płytki?

6. Jak mocowałeś zasilacze do obudowy lampy?

7. Skąd wytrepałeś gałki potencjometrów w kolorach odpowiadających poszczególnym barwom światła?

8. Może głupie pytanie - gdzie się kupuje takie ładne osłony wentylatorów i same wentylatory?


Tyle pytań. Pomysł z taśmą przewodów do połączenia potencjometrów jest super, tak jak całe przedsięwzięcie :).


Makok - wielkie dzięki za zasugerowanie mi sumpa z bocznym przepływem. Zastosowałem go po resecie w swoim największym baniaczku. Działa zaje.... . A w kwestii rurek - zlikwidowałem wszystkie :). Zostało mi tylko zrobienie oświetlenia pomiędzy hydroponiką a lustrem wody. Projekt na bieżąco konsultuję z Jarkiem. Efekt pokażę za jakieś dwa tygodnie :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na chwilę obecną wszystkie 3 buccochromisy wyglądają na potencjalne samice i obecnie nic nie wskazuje aby był wśród nich samiec. Świadczy o tym m.in. brak nawet zalążków atrap jajowych, charakterystycznego wydłużania i zaostrzania się płetw, brak zmian w ubarwieniu szczególnie w okolicy pyska, roznica między największym, a najmniejszym to maksymalnie 2cm (na starcie były tej samej wielkości), do tego co równie ważne ich zachowiania nie świadczą o tym, że jest wśród nich potencjalny samiec lub np więcej niż jeden samiec. Widziałem też sporo zdjęć Buccochromisów i przy tej wielkości bardzo często samiec jest  już częściowo wybarwiony + dodatkowo dość wyraźnie odbiega wielkością swoim samicom. Reasumując jeszcze chwilę zaczekam, a później będę rozglądał się za samcem ewentualnie może trafi się ktoś, kto też kupował młode ryby z dobrego źródła i trafiło mi się więcej samców itp. Przy okazji jakby ktoś kto czyta miał na zbyciu samca lub potrzebował jednej samicy (planuje zostawić dwie) to można dać znać na priv. 
    • Ślicznego masz champso 🙂. Bucco ze zdjęcia to raczej samica, mam 4 mlode sztuki samca i trzy samice, różnica w wygladzie (wielkosc i budowa) diametralne. https://youtu.be/LoE0Isqv5Kg?feature=shared
    • Aktualizacja po 12 miesiącach od zalania zbiornika (10 m-cy od wpuszczenia obsady) Dziesięć miesięcy zrobiło swoje i widać po rybach, że trochę podrosły. Najważniejsze, że nadal ,,pływamy" w tym samym składzie i okres dojrzewania zbiornika nie wpłynął na obsadę. Pozostając przy temacie obecnej wielkości moich podopiecznych to wiadomo, że obserwując ryby każdego dnia, realny przyrost w ciągu jednego czy dwóch miesięcy nie jest aż tak zauważalny. Jednak niewątpliwie samiec Nimbochromis Livingstoni rośnie jak na drożdżach (w jego przypadku raczej bardziej na stynkach i krewetkach). W ostatnich miesiącach mocno wystrzeliły też moje 3 Buccochromisy. U pozostałych ryb biorąc pod uwagę wielkość początkową trzeba przyznać, że z perspektywy 8 miesięcy widać, że to już większe sztuki, ale nie ma aż tak spektakularnych przerostów jak np u amerykańskich pielegnic, które trzymałem u siebie lata temu. Dodam tylko, że w przypadku gatunków (Nimbo, Champso, Dimidio, Fosso) gdzie bazowo miałem określoną płeć nie było żadnych niespodzianek. Jeśli chodzi o pozostałe dwa gatunki, to na chwilę obecną u Tyrano chyba potwierdza się, iż będzie to samiec, zaś u Buccochromisów określenie płci (bez zaglądania pod ogonek) nadal nie jest możliwe. Pomijając fakt, iż w ostatnich miesiącach cała trójka wyraźnie złapała centymetrów, to jeden z osobników wystrzelił trochę bardziej i w nim upatruje samca, choć  może to być bardzo złudne i nie jest to poparte zmianami w ubarwieniu lub zachowaniami wskazującymi, że może być to młody samiec. Po cichu mam nadzieję, że wśród 3 osobników trafi się chociaż jeden samiec i samica, bo wtedy odbyłoby się bez ingegrencji w obsadę (no chyba, że byłoby 2+1 to pozbędę się jednego samca). Na chwilę obecną trochę wróżenie z fusów więc zbytnio się tym nie przejmuje, niech rosną, czas pokaże co dalej, a myślę, że te najbliższe miesiące ostatecznie potwierdzą czy samotny Tyrannochromis to samiec i czy u Bucco jest jakiś samiec (oby nie trzy). W tym wszystkim bardzo ważne jest to że mimo upływu czasu mogę przyznać, ze agresja między rybami jest co najwyżej ma minimalnym poziomie. W akwarium panuje ład i harmonia, do tej pory nie było sytuacji kiedy, któraś z ryb miałaby wyraźniejsze obrażenia walk/przepychanek (mam tu na myśli mocno postrzępione płetwy, ubytki w łuskach lub nawet zachowania sugerujące totalne zdominowanie). Jedynie na linii Champso-Nimbo od czasu do czasu trochę zaiskrzy. Raczej zdarza się to jednak tylko w okresie tarła Chmpsochromisa. Chłopaki najwyraźniej nadal widzą w sobie jedynych konkurentów do bycia ,,władcą zbiornika" i dlatego od czasu do czasu, Champso zaczepi samca Nimbochromisa (który jest drugą siłą w hierarchii mojej zbieraniny drapieznikow). Choć nie jest to wojna na całego i nie porównywalnym tego do licznych spin obserwowanych u mbuny. W okresach kiedy ww. dwa gatunki nie mają tarła samce starają się nie wchodzić sobie często w drogę. Pozycja Nimbo nie jest jednak na tyle silna aby mocniej odgryzać się Champsochormisowi (nawet w okresie swojego tarła). W tym czasie nimbochromis czuje się dużo pewniej ale nie na tyle aby powodować starcia z troche większym (albo raczej jedynie dłuższym) Champso. Jak jestem przy masie Nimbochromisa to muszę podkreślić, iż jest to mój największy łasuch i przypomina mi nabitego gościa z siłowni. Absolutnie nie przekarmiam swoich podopiecznych ale Nimbo to faktycznie kawał prosiaka, mimo, iż widząc spadającą (pokrojoną) stynkę tafla, aż się gotuje, wszyscy rzucają się aby wyrwać jak najwięcej łakomych kasków ale to Nimbo praktycznie zawsze wciąga najwięcej. Przy korycie jest bezwzględny i nawet Champso nie ma do niego podjazdu. Myślę, że to wszystko z czasem lekko się wyrówna bo na chwilę obecną Nimbo względem większości obsady nadrabia gabarytami (a tym samym również pojemnością pyska i brzucha), poza tym stynka i krewetki są na chwilę obecną z reguły krojone na trochę mniejsze kawałki, tak aby nie narobić problemu mniejszym mieszkańcom - szczególnie samicom Nimbo oraz Dimidio, których pojemność pyska znacznie odbiega od moich największych predatorów. Jeśli nie podzielę stynki to zdarza się że najmniejsze osobniki złapią stosunkowo dużą rybę i kończy się to pływaniem przez kilka h z wystającą z pyska stynką. Na obecną chwilę bardzo często do tarła podchodzą Nimbochromisy i Champsochromisy. Trochę rzadziej za miłosne igraszki zabierają się Dimidochormisy i Fossorochormisy. Oczywiście z uwagi na ograniczoną ilości kryjówek wyjątkowo rzadko udaje się spotkać ,,coś małego". Realnie patrząc to w całym akwarium jakiś pojedynczy maluch moze do pewnych gabarytów wytrwać jedynie gdzieś w blokach tła strukturalnego, a w sumie to mam jedno może dwa takie miejsca. Do tej pory miałem jednego ,,zawodnika", który wytrwał dłużej i regularnie widziałem jak się chowa w swojej kryjówce, miał już z 1,5-2cm, ale w pewnym momencie i jego przestałem widywać. Wiadomo, że to nic odkrywczego ale np. przy mbunie 1,5-3cm maluch przy dobrej znajomości zakamarków zbiornika i przy większym zagruzowaniu jest już niemal bezpieczny, to tutaj przy rosnącej obsadzie nie ma najmniejszych szans bo nawet jakby malych uchował się do tych 3 czy 4cm to w pewnym momencie będzie musiał wypłynąć na ,,pełne wody" a wielkie pyski będą wtedy tylko czekać na dodatkowy posiłek. Należy nadmienić, iz na obecną chwilę nie mogę narzekać na jakieś niebezpieczne obrazki w trakcie tarła. Jedynie samiec Champsochromis chwilowo zmniejsza przestrzeń życiową pozostałych mieszkańców, jednak nie są stłamszeni jak sardynki tylko mają dla siebie dobrze ponad połowę akwarium (akurat właśnie dziś jest ten dzień). Jako miejsce do tarła wybrał sobie pustą przestrzeń po lewej stronie akwarium, pod samą taflą (pod warunkiem, że to nie samiec Nimbo) oraz z tyłu za dwoma większymi modułami, na środku ryby mogą swobodnie plywac (przydaje się tu 80cm głębi). Na szczęście takie sytuacje nie wiążą się z przesadna agresja i inne gatunki schodzą z drogi nabuzowanemu samcowi Champso więc nie spotkałem się z jakimiś niebezpiecznymi sytuacjami. Pozostałe gatunki podchodzą do tarła to tu to tam i nie wiąże się to z przejmowaniem jakieś większej części akwarium. Ponad 2,5 m i 80cm głębi/szerokości przy niezbyt licznej obsadzie na chwilę obecną pozwala na jednoczesne tarło dwóch gatunków, które nie odbija się na jakości życia innych  mieszkańców. Wiem, że ryby są jeszcze młode i możliwe, że z czasem będzie trudniej o taki ład i harmonie, ale na tą chwilę jestem optymistą (tym bardziej, że 4 z 5 gatunków, ktore będą podchodzić do tarła to już całkiem spore osobniki i na tą chwilę wszystko dobrze się kręci) i mam nadzieję, że przy takiej obsadzie te 1400l im wystarczy. Z takich końcowych refleksji dodam tylko, że jak na tą chwilę jestem zadowolony, że zdecydowałem się na stosunkowo małą ilość ryb (5 gatunków z 1/2 samicami + pojedynczy Tyranochromis). 14 drapieżników zadowalająco wypełnia ten baniak, a jednocześnie nadal mam wrażenie, że ryby mają wystarczająco miejsca dla siebie.  
    • Przypadkiem trafiłem na Twoje pytanie, więc pewnie już jest nieaktualne, ale dla porządku odpowiadam. To prawdopodobnie krasnorosty. Zmora w akwariach roślinnych, w Malawi nawet mogłyby nieźle wyglądać. Nie jestem jednak pewien, czy ryby to jedzą, bo jak nie to pewnie zarosną wszystko. Na wszelki wypadek staram się więc, żeby się u mnie nie pojawiły, bo trudno z nimi walczyć.
    • Ja zaproponuję metriaclima estherae red blue, niebieskie samce i pomarańczowe samiczki.  
    • Witaj. Pewnie część odpowiedzi będzie już nieaktualna, ale odpowiem. 1) w takiej sytuacji możesz od razu wpuszczać ryby. Tak na marginesie, nawet gdyby to było zupełnie świeże akwarium, to przy planach jednogatunkowego akwarium mógłbyś spokojnie wpuścić do tego litrażu te kilkanaście sztuk maluchów. Nie byłoby z tym żadnego problemu. 2) testy kropelkowe JBL są chyba najbardziej miarodajne. 3) nochal w takim litrażu mógłby być ok, gdyby nie długość tego akwarium. Tu mam wątpliwości. To mbuna zaliczana do tych większych, a do tego lubiąca sobie popływać. Potrzebuje przestrzeni. Nie jest ścisłym terytorialistą, przywiązanym do jakiejś groty. Nie chcesz saulosi, więc może Pseudotropheus interruptus lub Pseudotropheus sp. "membe deep" lub Pseudotropheus johani. Myślę, że mógłbyś dać do tego akwarium  dwa gatunki. Np. któryś z wymienionych i Labidochromis chisumulae lub Labidochromis sp."perlmut" lub Iodotropheus sprengerae.  Aranżacja super.  
    • Te brązowe to okrzemki. Te zielone to zielenice, które zaczynają przykrywać okrzemki. Okrzemki w końcu przestaną być widoczne,co nie znaczy, że ich nie będzie. Zaczną po prostu dominować inne glony. 
    • Sprzedam w bardzo dobrym stanie dwa filtry AQUAEL ULTRAMAX 1500 wraz z pudełkami i akcesoriami.  Cena za oba to 500 zł. Przesyłka w cenie. Oferta tylko tutaj i tylko dla osób z forum.   🍻  
    • @Duckdub coś nie działa  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.