Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Pytanie, czy warto tracić pieniądze na świetlówki i ich montowanie itp, skoro i tak chcesz w przyszłości zamontować hqi ?


Na razie warto, jedyne koszty jakie poniose, to te na zakup świetlówek i czas na zmontowanie wszystkiego do kupy, startery, oprawki bryzgoszczelne i kable mam, nawet materiały na budowe korony i oprawy oświetleniowej cierpliwie czekają; myśle, że nic złego się nie stanie jeśli akwa pochodzi przez pare miesięcy albo nawet rok na tym zestawie, a przed postawieniem zbiornika wywierce otwory pod mocowanie hqi, wpuszcze kołki i późniejsze zamontowanie lepszego oświetlenia potrwa sekunde ;)


odnosząc się do tego co napisał nabe, myśle, że rzeczywiście przezorny jest zawsze ubezpieczony; korona będzie miała 10cm z czego 3-4cm będą zachodzić na szyby :D


Możesz też odsunąć szafkę 15cm od ściany, położyć blat 45cm, który podeprzesz z tyłu dwoma pionowymi beleczkami do podłogi (żeby zakrywało boki i poddtrzymywało blaat) i też będzie 5 cm na węże akwa będzie stało

--

moim zdaniem nocne jest tylko ze względów estetycznych akwarysty... możesz założyć, jjednak nie po to żeby ryby nie były płochliwe, bo ono nic nie wnosi w temacie


ryby nie są płochliwe, jeśli:

- są stabilne dobre parametry wody

- oświetlenie jest stałe, a nie włączane "jak leci"

- oświetlenie nie emituje szkodliwych UV

- oświetlenie zachowuje rytm dobowy

- ryby są adekwatne wielkością, temperamentem, obsadą do danego baniaka

- nie ma przerybienia lub skrajnego niedorybienia

- są odpowiednio żywione



po kolei :P myśle, że jednak stanie na szkiełku o wymiarach 130x40x45, szyba 8 plus wzmocnienia, na dno wklejone pleksi żeby skały nie leżały bezpośrednio na szkle; 45cm szerokości byłoby całkiem spoko ale będę musiał do szafki z akwarium dosunąć pozostałe meble, a odsunięcie ich od ściany o prawie 20cm stworzy dziure o rozmiarach wielkiego kanionu :P


co do stresu:

- ph ustawie w przedziale 7,8-8,8, GH - 46, a KH-6-8, czyli parametry wody takie, jakie panują w jeziorze Malawi; na temat filtracji, którą chce zastosować pisałem już wcześniej i myśle, że jeśli taki sam system działa u mnie w baniaku, gdzie mieszkają wymagające okazy fauny i flory, do pyszczaków też będzie odpowiedni :D


- oświetlenie będzie sterowane automatycznie, wymieniłem świetlówki jakie chce zastosować, pracują w barwie niebieskiej przez żółtą, aż do pomarańczowej i czerwonej :D o cyklu oświetlania też już pisałem :P


- ewentualnych mieszkańców przyszłego habitatu też wymieniłem ale tu proszę o porade, przez prawie 10 lat wiedza na temat hodowli i zachowania pyszczaków poszła do przodu, więc proszę o pomoc w wyborze ryb i ich liczby :)


- pokarm będzie dobrany pod Mbuna, podawany przez automat, tylko teraz pytanie, lepiej dwa, czy trzy razy dziennie?

Opublikowano

gh 46 to wyraźna pomyłka :P

wodę ustaw na ph 8-8.2, kh 11, gh jakie Ci wyjedzie po ustawieniu kh ;)


"Hodowli" :P


pokarm pod mbuna - nie ma takiego pokarmu :P

jak doczytasz to załapiesz o co mi chodzi :P

Opublikowano

takie gh to nawet nie byłaby pomyłka tylko wręcz porażka, chidziło mi o przedział 4-6 :P dzięki za korekte reszty parametrów :)


faktycznie hodowli zabrzmiało jakbym miał trzymać prosiaki ;)


napisałem mbuna bo nie chce powtarzać ciągłe pyszczaki, pyszczaki, pyszczaki... może tak, pokarm dla ryb z rodziny cichlidae :D o ile pamiętam tropical robił dość dobre pokarmy, do tego spirulina

Opublikowano

faktycznie hodowli zabrzmiało jakbym miał trzymać prosiaki ;)


napisałem mbuna bo nie chce powtarzać ciągłe pyszczaki, pyszczaki, pyszczaki... może tak, pokarm dla ryb z rodziny cichlidae :D o ile pamiętam tropical robił dość dobre pokarmy, do tego spirulina



chodziło mi w zasadzie o samo "h" które Ci Perez potem poprawił na czerwono ;)


w pokarmach raczej chodziło mi o przystosowania żywieniowe poszczególnych gatunków (np mięsożerne, roślinożerne itd), to dlatego napisałem że jako takiego dla mbuny nie ma.... ;)

tropical to najgorsza opcja - z suchych lepiej w kolejności od najlepiej: dainichi, naturefood / OSI, hikari ;)

ale widzę że potrzebowałbyś się trochę podszkolić ;) od tropicala dużo wyewoluowało - przeszukaj forum

Opublikowano
na dno wklejone pleksi żeby skały nie leżały bezpośrednio na szkle

Chyba lepszą opcją będzie styropian 1cm ;)


Ustawić kh w okolicach 6 a ph powyżej 8 będzie Ci trudno, bo takie warunki panują w jeziorze, u nas jest to prawie niemożliwe, więc kh 10+. Pokarm...jak już pisał makok, tropical jedynie spirulina 36. Inne dobre pokarmy to Dainichi, osi, naturefood.

Opublikowano
widzę że potrzebowałbyś się trochę podszkolić ;)


pewnie, że muszę się podszkolić i przypomnieć sobie co i jak, gdyby tak nie było, nie zakładałbym tego wątku :P


oto co na 100% znajdzie się w akwa:


1. termofiltr EHEIM Professionel II, który w zasadzie jest już tylko zwykłym filtrem kubełkowym bo poszło sterowanie grzałką i będzie pełnił rolę filtra biologicznego; na razie chodzi sobie podpięty pod inny baniak


attachment.php?attachmentid=1869&stc=1&d=1331816231


2. HYDOR FILTR CRYSTAL R05 DUO 2 jako filtr mechaniczny


attachment.php?attachmentid=1870&stc=1&d=1331816425


3. moduł grzewczy z HYDOR POMPA EKIP 350, chyba, że uda się naprawić Eheima


attachment.php?attachmentid=1871&stc=1&d=1331816425


4. kamienie ze starego baniaka :D


attachment.php?attachmentid=1872&stc=1&d=1331816425


attachment.php?attachmentid=1873&stc=1&d=1331816434


zostaje tylko zmontowanie oświetlenia i korony, zakup szkła i skompletowanie obsady... ale przed tym trzeba jeszcze troche poczytać ;) właśnie, zna ktoś jakieś dobre książki, sam bazuje na tytule "Malawi - piękno i pasja" Kaźmierczaka, a to książka sprzed ponad 10 lat :(

post-12236-1469571325686_thumb.jpg

post-12236-14695713257435_thumb.jpg

post-12236-14695713258071_thumb.jpg

post-12236-146957132586_thumb.jpg

post-12236-14695713259037_thumb.jpg

Opublikowano

z tego zestawu pójdzie tylko piaskowiec i wapień, są ładnie pokryte glonami więc nie będą się zbytnio wyróżniać, tym bardziej, że dołożone zostaną te same skały, ewentualnie serpentynit; wydajność hydora to jakieś 650l/h

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.