Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ze wzgledu ze duzo osob pyta mnie o rozne aspekty tego oswietlenia i nie chce mi sie tych samych odpowiedzi pisac po kilka razy wklejam je dla innych zainteresowanych:


Czesc.

Pewnie jestem jedna z licznych osob ktore pytaja cie o to oswietlenie.

Chcialem zapytac czy musi byc chlodzenie ciecza i jesli nie to jaki koszt mniej wiecej wyszedl by na akwarium 450l


oczywiscie ze nie musi byc. chlodzenie woda to moj wymysł (choc inspirowany jakims postem na jakims innym forum dawno temu). WYnika to z prostej kalkulacji - jesli mam kilkaset litrów zimnej wody ktora musze ogrzewac to dlaczego nie wykorzystac tego zimna do czegos przydatnego?


Jesli nie chcesz albo nie mozesz tego zrobic to musisz sobie zmontowac jakies chlodzenie tradycyjne.

Wiec albo jakis radiator albo jakis konkretny kawał jakiegos zelastwa.

Ew. chlodzenie aktywne czyli jakis radiatorek + wiatrak/wiatraki.


A jesli chodzi o koszt to rozpietosc cenową to jest ona olbrzymia.

IMO minimum to 45W samych białych diod. Jesli masz wysokosc wieksza niz 50cm to pewnie trzeba ta ilosc zwiekszyc o ~15W. ale tylko teoretyzuje bo nie mam takiego baniaka!

Pamietaj ze to sa ilosci minimalne (przynajmniej w mojej opinii).

Do tego musisz doliczyc materialy do chlodzenia. wodą jest najtansze bo mi wyszlo ~20-30zł. pasywne i aktywne powietrzem beda raczej drozsze. Chyba ze masz juz do tego sprzet.


Mozliwe ze potem potem bedziesz chcial dokupic niebieskich diód aby poprawic kolorystyke w baniaku.


reasumujac nie jest to tanie oswietlenie przy zakladaniu ale potem sie zwraca... w odroznieniu od innych typow oswietlen:

http://oswietlenie.czarniak.org/



Czesc. Czy takie powerledy http://allegro.pl/diody-powerled-3w-150-lm-biala-zimna-star-i2149585722.html + taki driver http://allegro.pl/e24-zasilacz-12w-led-driver-transformator-tasma-i2162528794.html + http://allegro.pl/zasilacz-hermetyczny-led-30w-12v-2-5a-f-vat-i2120783958.html zasilacz, będzie ok ?

Głównie chodzi mi, czy ten powerledzik się nada do małej tangi 98l, ile takich diodek musiałbym kupić ;) (akwa 70x35x40)


Z góry dzięki i pozdrawiam ;)



szczerze mowiac nie wiem.

to sa jakies no-name i nie wiadomo na ich temat nic konkretnego

moga byc super a moga byc pieniedzmi wyrzuonymi w błoto.

ja sie raz naciałem i wole kupowac markowe diody ze sprawdzonych zródeł.


obiektywnie patrzac widze tylko ze daje 150lm z 3W

ten najtanszy MX3:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/15844/pid/17714/page/1/backurl

daje 107lm z 1W


odpowiedz sobie sam czy warto.


jesli chodzi o zasilacze to jesli nie kumasz dobrze klimatu to nie kupuj zasilaczy napieciowych do ktorych musisz dokupic jeszcze driver tylko kup od razu zasilacz pradowy.

Diody generalnie nalezy zasilacz prodowo (podawac konkretny prad) a nie napieciowo.

sugeruje taki zasilacz:

http://www.niviss.pl/product.php?id_product=19438

dobrze zasila 15-16 diod 1W dzialajacych na prad 350mA




A to 30w co masz to jasno jest w akwarium?

ja mam dwie swietlowki 36w stare i mi wystarcza jedna na wybarwienie a druga na rosliny.

Chcialem sobie pokrywe z pcv zlozyc no i mysle nad jakims swiatlem..

a czy zamiast tych soczewek mozna zrobic ramke ze szkla szczelna na cale?



Co do ilosci swiatla t ie wiem czyjest jasno. Mi odpowiada. Znajomy ma 3x jasniej. Inny ma 2x ciemniej. I kazdy mowi ze ma wystarczajaco jasno.

Obiektywny to chyba jest tylko aparat - po za inna barwa swiatla to jest wg niego tak samo jasno jak przy swietlowkach 24+24+8W.


Soczewki nie sa glownie do skupienia swiatla, a nie do zabezpieczenia diod. wiec nie wiem czy szklana ramka ma duzy sens.


Jesli maszwatpliwosci to kup sobie 3-5 diod mx3 i zasilaacz na te 3-5 diod i potestuj czy ci odpowiada. Jesli nie to nie utopisz kilkuset zl, a diody zawsze gdzies uzyjesz. Ja ma juz nimi oswietlona kuchnie, salon, lazienke, akwarium i do jednej lampki biurkowej wsadzilem...



czy to chlodzenie w lecie nie bedzie za bardzo grzac wody?

Bardzo nie. Ale grzac bedzie. to wkoncu sa malutkie grzalki.

Tylko, ze przez ostatnie 3 lata byly lacznie może z 4mc kiedy akwariium trzeba bylo chlodzic (>28stopni) i z 30mc kiedy trzeba bylo je dogrzewac (<25 stopni).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.