Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Dla mnie za żółty, taki do holendrów

Bo masz żółty piach i tak ci się wydaje ;)


Jak widać wybór oświetlenia tak jak pisał yaro jest bardzo indywidualny :)

Choć poniżej 8800 i powyżej 14000 bym nie wychodził, w dół za żółto w górę za niebiesko.

Opublikowano

Panowie bo tak też się zastanawiam....nad oprawą jaką mam wybrać i znalazłem takie coś: http://www.libra-zoolamp.com.pl/component/virtuemart/details/319/101/oprawy-hqi/oprawa-hqi-oceanic-70w.html wydaje mi się to ładniejsze niż standardowe, te czarne co większość ma...ale jest to trwałe? I też powiedźcie mi czy nie lepiej zainwestować w 150w? Mam w akwarium kryptokoryne i zastanawiam się czy te 70w pociągnie roślinki na wymiarach 100x50x50...znaczy jedną rośline :P

Opublikowano

W takim akwa miałem 2 świetlówki 18 W i krypto rosła aż miło (ale woda nie była malawijska ;)) więc 70W spokojnie starczy :). Dla roślin liczy się też barwa światła więc IMHO moje 8800 będzie dobrym kompromisem. Oprawa jak oprawa tylko kolorek inny ;)

Opublikowano

O ile mi wiadomo Cryptocoryny nie są zbyt wymagającymi roślinami... 70W styknie:D

Biały kolor - kwestia gusty, dla mnie czarny pasuje wszędzie, a z białym to różnie jest;)

Opublikowano

Jeszcze jedno pytanie :D zamęczę Was..ile nad akwarium musi być takie oświetlenie..? bo mi by pasowało tak max z 10cm nad samym akwarium... jeszcze pod doniczką od hydroponiki, nie chce jej dodatkowo oświetlać.. i czy akwarium musi być przykryte szybą? Poza wyskakującymi rybami (mam wzmocnienia na całą długość akwarium jedynie boki musiałbym zabezpieczyć) istnieje jakieś inne ryzyko, jakiegoś spiecia od skraplającej się wody z akwarium..bo byłaby ta lampa dosyć blisko samej wody..jakieś 15 - 20 cm.. i czy ono mocno się grzeją?

Opublikowano
BLV Nepturion 14000K


kolega pytał o biały a Ty mu wyjeżdżasz z niebieskim :D


ideany będzie BLV Spalite 8800K - szukaj w aqva-light.pl

mam nad swoim baniakiem i jest idealnie biały :P


wcześniej miałem jakiś 6500K ale nie pamiętam firmy - demasony pod nim wygladały super - jako ze są granatowe to nie przeszkadzało ze dawał lekko żółte światło - wyglądały naturalnie

świeciłem też kiedyś przez tydzień 14kK i było zbyt niebiesko

tak to wygląda - patrz na lewą stronę bo prawa zaburza niebieska świetlowka


--

Doczytałem, że ma ona statecznik indukcyjny (magnetyczny)..ale chyba większość ma taki... rozumiem, że to jest gorsze rozwiązanie niż elektryczny?

musisz dobrać układ zapłonowy do typu żarnika i tak:

- żarniki z za oceanu w większości projektowane są pod stateczniki elektroniczne - czytałem o tym jednak teraz nie potrafię znaleźć i przytoczyć źródła - zresztą potwierdzi to Snocho (on mnie niejako skierował na temat)

- żarniki europejskie są w większości projektowane pod układy indukcyjne


ma to związek z dodatkowym drutem (cewką?!) w obudowie żarnika, która rozpala się jako pierwsza (na układzie zapłonowym) i dopiero po osiągnięciu odpowiedniego prądu i odgięciu tejże cewki następuje przeskok łuku i zapłon właściwy żarnika

w żarniku pod układ elektorniczny nie ma tej dodatkowej cewki


żarniki oczywiście pójdą na innym typie układu zapłonowego, ale nie są pod niego zaprojektowane w związku z czym coś się z nimi wtedy dzieje... ale nie przypomnę sobie co wyczytałem - możee Snocho się odezwie i naprostuje


jeśli chcesz sadzić rosliny to powyżej 8800k nie wychodź, bo nie będą tak dobrze rosnąć ;)

--

pod 250l 70W spokojnie starczy - tak wyglądał kiedys mój baniak 120x50x40h oświetlony 150W hqi:

IMG_4655.JPG

tylko z jeszcze mniej kelwinów bo 5200

jak widać dość jasno :P

--

aa nie dodałem - powyższa fota przedstawia widok na baniak z hqi 150W ale gdzie pół klosza jest przysłonięte czarnym materiałem - lampa wisi 50cm na lustremm wody


dla porównania 15 min później na tych samych ustawieniach aparatu ten sam baniak tylko że z 1xT8 narva oceanic nature 36W 120cm 6000K T8 - leży na akwa przykryta połową tuby transportowej niewyklejonej alu (odbłyśnika)

00001.jpg

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Spalite nie jest idealnie biały, bardzo daleko mu do AM RW 10kK którą uważam za wzór bieli.Spalite na tym porównaniu wygląda słabo, wyraźnie widać żółte widmo.Już bliżej tego jest żarnik AM aqualine 10000.

Opublikowano

jeśli za wzór bieli przyjmujesz ten nijaki szpitalny biały to może masz rację... zresztą to są subiektywne odczucia... dwóch facetów, którzy nie powinni rozmawiać o kolorach, ponieważ rozróżniają tylko RGB i BW :mrgreen:

... pamiętajmy Panowie, że śliwka to owoc nie kolor :D


a tak na serio, jeśli zamierza sadzić rośliny to 10kK powinien sobie odpuścić - już przy 8800 wzrosty będą nie takie, a rośliny poddawać się będą glonom ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.