Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

mam mały kotnik, który chcę przeznaczyć na jakieś małe akwarium roślinne, jeszcze nie wiem dokładnie co w nim będzie. Akwarium ma kilkanaście litrów i oczywiście nie ma do niego pokrywy.

Czym takie akwarium oświetlić, żeby było tanio przy zakupie, ale żeby nie była to zwykła żarówka. Są jakieś żarówki nadające się do ładnego wybarwienia roślinek, które nie spowodują lawinoweo wzrostu glonów? Albo może jakieś świetłówki kompaktowe, takie krótkie? Dajcie mi jakąś radę, bo w tym temacie jestem zupełnie zielony, a do postawienia takiego baniaczka brakuje mi właśnie tylko ładnego światła...[/img]

Opublikowano

To jest kwestia 10 zł:) oczyywiście zakładając że masz w domu troche cyny i lutownice żeby kabelki dolutować.

1. Kupujesz najtańszą żarówke energooszczędną (castorama 6zł - 10W) i wyjmujesz z niej całą elektronike, jest to nic innego jak statecznik elektroniczny. Żarówke kupujesz o 2W większą od mocy świetlówki której chcesz urzyć.

2. Dokupujesz świetlówke np osrama 8W najmniejszą na t5. Osram ma to do siebie że ma strasznie dużo rodzaji świetlówke w tym zakresie przy cenie nie przekraczającej 5zł, sam urzywam tekiej z floura w nazwie i daje czerwony odcień swiatła:)


Chyba nawet gdzieś taki artykuł miałem... o jest:P

http://holenderskie.pl/art.php?go=53

Opublikowano

no samo światło tak, ale jeszcze trzeba jakoś to zamocować nad akwarium i żeby nie świeciło po całym pokoju... Sam pomysł 8W świetlówki jest OK, już tak przerabiałem 15W swietlówki... nie pomyslalem o jeszcze mniejszej.

Opublikowano

ja takie oświetlenie umocowałem nad akwa w następujący sposób:

kupiłem korytko(długości akwarium) na przewody elektryczne w nim umieściłem elektronikę(stateczniki). Do korytka(od spodu) przykręciłem dwa uchwyty do świetlówki. Oprawki do świetlówki zamontowałem bryzgoszczelne. Żeby światło ze świetlówki nie rozchodziło się po pokoju zainstalowałem między korytkiem a uchwytami na świetlówki odbłyśnik. Całość wisi nad akwarium za pomocął dwóch uchwytów wykonanych z bednarki wygiętej w kształcie litery "U" i przykręconych do korytka, końce bednarki naciołem gómówką(uwaga: nacięcia muszą tworzyć kąt rozwarty aby nie poszczerbiły brzegów akwa).

Wiem że w tym opisie ciężko się połapać, więc jak dorwe aparat prześle Ci zdjęcia.

W budowie tego oświetlenia wzorowałem się na budowie belki oświetleniowej chyba Atmana, moja trochę jest mniej estetyczna :?

Opublikowano

Ja kotnik mam pod półką na duże akwarium, także z przymocowaniem nie miałem problemu. Poprostu na listewke przylkeiłem dwie oprawki T5 nawet nie bryzgoszczelne i następnie po bokach obkleiłem świetlówke odbłyśnikiem z - uwaga - tych starych żaluzji:) Całość już poprostu przykręciłem do spodu półki i problem z głowy, żadnych obudów ani nic z tych rzeczy, a że jest to 15 cm od ziemi to trzebabyłoby sie schylić żeby dostrzec skąd sie światło wydobywa...

Opublikowano

A ja zrobiłem coś takiego z odpowiednio przyciętego otwartego profilu metalowego. Taki ceownik, kosztuje grosze. Końce są nacięte i zagięte do dołu tworząc korytko i jednocześnie nóżki do ustawienia ustrojstwa na brzegach akwarium. W środku bryzgoszczelne oprawki itd.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.