Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hari - daj foty "miejscówki pod zabudowę wannową" łatwiej będzie dyskutować, gdzie ścianka, ściana, murek czy przyłącza.

Imho - sump wysokości 35 cm przy litrażu ponad 100l nie jest najlepszym rozwiązaniem. Chyba za niski.


Pomysł z umieszczeniem filtracji obok w kotłowni jest OK - tylko czym palisz? Czy nie za dużo pyłów będzie? Bo sam lokalizacja ma jeden wielki plus - możesz zrobić super filtrację, nie ma problemów z podłączeniem do wody i kanalizacji. I komfort pracy - nie masz problemów z kałużami wody. :D I cisza w salonie. Bo nic nie warczy, nic nie chlapie.


Czy filtry narurowe dadzą radę z 1000l? Ten temat jest mi obcy. Ale chyba nie. Niech wypowie się ktoś, kto miał z nimi do czynienia.

Natomiast ja pokusiłbym, się o duży sump. Nawet ze złożem zraszanym (filtr przesączający). Wylot z akwa nie typowym kominem tylko przez niewielki zbiornik przelewowy (pudełko przelewowe) z boku. Pomiędzy akwa a ścianą od kotłowni. Można zabudować. Woda wchodzi z akwa przez przewód w ścianie na wysokości prawie 1m. Jest pole do popisu w konstruowaniu filtracji oraz podmiany wody. Tylko kwestia zanieczyszczeń w kotłowni. Jeśli palisz olejem lub gazem - dla mnie OK.

Opublikowano
Co poradzicie w kwestii mojego pomysłu na zewnętrzną filtracje mechaniczną np narurowce, co miałoby to pociągnąc. Projekt byłby taki, że przebiłbym się wężami( rurkami) do będącej obok akwa kotłowni i tam bym zmontował taki zestaw. Co musiałoby napędzać przepływ ? W akwa zostałby tylko wlew i wylew. W kotłowni cały bajzel ;)

Do napędu sprawdzona opcja to pompy C.O.



Mam już pompę do sumpa ale 3600 l/h mogłoby być mało. Jaką więc pompę byś proponował ?

Opublikowano
Hari - daj foty "miejscówki pod zabudowę wannową" łatwiej będzie dyskutować, gdzie ścianka, ściana, murek czy przyłącza.


Pofocę i dam do popatrzenia tylko znajdę czas bo na razie mam jutro ekipę robiącą zabudowę i delikatnie mówiąc burdello ;).



Imho - sump wysokości 35 cm przy litrażu ponad 100l nie jest najlepszym rozwiązaniem. Chyba za niski.



Ale powierzchnie filtracyjną będzie miał niezłą kilka nawrotów po 70 cm długich da chyba zbliżoną powierzchnie jak sump Szulo.



Pomysł z umieszczeniem filtracji obok w kotłowni jest OK - tylko czym palisz? Czy nie za dużo pyłów będzie? Bo sam lokalizacja ma jeden wielki plus - możesz zrobić super filtrację, nie ma problemów z podłączeniem do wody i kanalizacji. I komfort pracy - nie masz problemów z kałużami wody. :D I cisza w salonie. Bo nic nie warczy, nic nie chlapie. Natomiast ja pokusiłbym, się o duży sump. Nawet ze złożem zraszanym (filtr przesączający). Wylot z akwa nie typowym kominem tylko przez niewielki zbiornik przelewowy (pudełko przelewowe) z boku. Pomiędzy akwa a ścianą od kotłowni. Można zabudować. Woda wchodzi z akwa przez przewód w ścianie na wysokości prawie 1m. Jest pole do popisu w konstruowaniu filtracji oraz podmiany wody.



Wojtku niestety zmieści się tam tylko ewentualny zewnętrzny mechnik a więc zamknięty hermetycznie narurowiec lub inny wynalazek. Sump musi być jednak w salonie. Za mała kotłownia :mrgreen:

Opublikowano

Większość osób na forum używa Grundfos 25-40 lub jego tańszych odpowiedników :wink: ja mam taką OMI 25-40/180. Osobiście do takiego baniaka dałbym po 2 korpusy równolegle przed i za pompą (możesz dać korpusy 20 calowe, ale te przezroczyste są przesadnie drogie :evil: ). Przed pompą sznurkowe 100 mikronów lub więcej do filtracji zgrubnej (zabezpieczenie pompy), za 50 mikronów do dokładnej. W przypadku twojego projektu IMHO bez mocnych cyrkulatorów/falowników się nie obejdzie (coś musi rozbujać tyle wody :wink: ) więc nie ma sensu dawać jakiejś bardzo mocnej pompy do obsługi narurowców. Taki układ plus sump powinno dać pozytywny efekt.

Opublikowano

Efekt da najwyżej w postaci niezadowolenia właściciela, konieczności modyfikacji i zmian, dodawania cyrkulatorów itp... :shock:


Hari po pierwsze chciałem się odnieść do kotłowni - bo z Wojtkiem o tym rozmawialiśmy dzisiaj - ale jak za mała to powiem tylko szkoda.


A teraz po kolei...

Sump w podanych wymiarach wcale nie będzie za mały.... będzie gigantyczny. Ja bym go skleił z plexy i powiesił na prowadnicach wysuwanych - wtedy nie potrzeba kółek i jest niżej=więcej miejsca na ręce. Ale to ja.

Wylew do ścieku jaki nie zrobisz będzie dobry, byle by był na miękkim wężu przyklejonym i tu i tam, który nie będzie się łamał przy wsuwaniu i wysuwaniu. - przyklej na stałe i rzuć słuszny zapas i będzie git.

Pompa do sumpa starczy ta którą masz. 3600l/h nawet ze spadkiem do 2200 spokojnie Ci wystarczy na biologię.

Jakbyś chciał w sumpie tez mechanikę bez tych narurowców - to pompę bym dał pod 5000l/h. Ale Ty nie chcesz :)


Bo skoro już byłeś w kotłowni i wymarzyłeś sobie te narurowe to owszem na pompie do CO - ale zrobiłbym układ sztywny bez różnicy wysokości... tzn wywierciłbym dziury w akwa na połowie wysokości dwie obok siebie w sporych odstępach. następnie na tej samej wysokości dziury w ścianie do kotłowni. a tam bym dał przed pompą dwa narurowe równolegle 100micron - za tym pompa i powrót do akwa. Wszystko na dużych średnicach. Wszystkie rury na jednej wysokości. Pompe przywaliłbym taką nie mniejszą niż grundfos 25-60 lub nawet lepszą. Ma biegi można zmniejszyć, a zapas jest. Tam tez bym zrobił przed korpusami zawór na zrzut wody do ścieku taki awaryjny lub do większej podmiany... żeby nie szło miękkim wężem gdzieś poskręcanym pod akwa w razie wu. Zakładam że w kotłowni masz jakiś ściek. Na śrubunek przy wlocie założyłbym duże sitko, a na wylot coś spłaszczającego przepływ. I to powinno mieć taką moc żeby przemielić cały baniak dookoła. Żeby człowiek nie musiał kombinować z jakimiś śmiesznymi cyrkulatorami. Pompa 25-40 tego za chiny nie uciągnie - wiem bo miałem, a potem wsadziliśmy ją do 840-tki Misya i też była lipa.


Możesz też całkowicie zrezygnować z narurowców i oprzeć mechanikę na sumpie również, bo w sumie licz się z tym że i tak tam będzie syf wpadał i tak. I gąbki i tak będziesz czyścił i tak. A jeśli tak, to po co zawracać sobie głowę. wtedy dwa cyrkulatory i tyle - sump zrobi resztę. Tylko że te dwa cyrkulatory strasznie oszpecą. Choć dadzą więcej opcji modyfikacji strumieni niż narurowe w kotłowni.


Ech sam będę rzeźbił za niedługo baniak 160x70x40h z sumpem i mam podobne dylematy. Jednak ja całą filtrację włącznie z silną cyrkulacja oprę na sumpie.zawsze to jakoś tak schludniej bez tego całego ustrojstwa w baniaku.... :mrgreen:

Opublikowano

Mechanik w sumpie ... hmm ... kupiłem mniejszą pompe bo z góry zakładałem, że sump nie da rady skutecznie mechanicznie wyfiltrować wody w baniaku 210 cm x 100 cm. Nawet kiedyś to z kimś konsultowałem. Makok twierdzisz że wystaczyła by pompa 5000l/h i odpowiednie wkłady ?

Mój plan był dokładnie taki, że dam słabszą pompe nawet na mniejszym biegu w sumpie z biologiem i dołoże wewnątrz jakiś mechanik dobrze ukryty. Jednak niecierpie tego ustroistwa i do tego mam mieć barek nad akwa więc jego czyszczenie to troche koszmarek. Dlatego wymyśliłem zewnętrzny i pomyślałem o narurowcu. Myśłałem też już o różnych rzeczach np dwóch kominach. Pomysł z nawierceniem boku akwarium trochę mnie straszy. Ja nie będe widział praktycznie 3 boków akwa i jakaś nieszczelność została by dostrzerzona po odejściu paneli podłogowych bo przy stałej podmianie nawet nie sygnalizował by mi tego poziom wody. Wolałbym więc wejść do baniaka kominem montując na jego boku otwory poboru i wypływu. Tyle, ze skuteczność takiego rozwiązania byłaby raczej mniejsza niż gdyby pobór był z jednej a wypływ z drugiej strony. Teraz mam ćwieka jak to rozwiązać.

Opublikowano

Wątpię czy narurowce w tak dużym akwarium dadzą radę. Czy będziesz zadowolony z tego rozwiązania. Jeśli już chcesz na narurowcach to odpuść sobie wkłady szurkowe - lepszy będzie pusy pojemnik, który samemu wypełniasz np watą akwarystyczną.

Opublikowano
Pompa 25-40 tego za chiny nie uciągnie - wiem bo miałem, a potem wsadziliśmy ją do 840-tki Misya i też była lipa.


Makok trochę dziwne bo u większości działa ? Może miałeś taki układ jak ten do sprzedania czyli szeregowy lub przekombinowałeś z grubością rur i ciśnienie było jak krew z nosa :wink:

Hari oczywiście pompę możesz zastosować mocniejszą a nawet którąś z mocnych akwarystycznych (będzie w kotłowni więc hałas nie przeszkadza :wink: ) Wkłady to inwencja twórcza użytkownika, np. nabe testował z powodzeniem wkłady z gąbki.

Żeby człowiek nie musiał kombinować z jakimiś śmiesznymi cyrkulatorami.

A jeśli tak, to po co zawracać sobie głowę. wtedy dwa cyrkulatory i tyle - sump zrobi resztę. Tylko że te dwa cyrkulatory strasznie oszpecą

A tego nie rozumiem raz śmieszne raz ok? Chyba wszyscy którzy spróbowali używać cyrkulatorów już ich nie wyciągnęli :) a są mniejsze, łatwiejsze do schowania i bezobsługowe w przeciwieństwie do głowic z gąbkami :mrgreen:

Edit

Oczywiście czy chcesz czy nie i tak część filtracji mechanicznej przejmie sump :D

Opublikowano

Hari nie twierdzę że na 100% bo tu dużo zależy od czynników pozostałych...

Mówmy dla bezpieczeństwa o wodzie kryształ + pewnej ilości kupek gdzieniegdzie. W takim wypadku wystarczy sump. A reszta zależna jest od już dekoracji.

Możesz też zrobić tak, zamiast gdybać na forum:

W stargardzie szczecińskim jest gościu, który prowadzi sklep morskie.com. Facet jest spoko, można się z nim dogadać.

Jak już będziesz mial baniak z sumpem i orurowaniem zalejesz próbnie to zaproś go na kawę z dwoma-trzema pompami od 4.5 do 7 tyś l/h i zobaczycie co się sprawdza rzucając w wir paczkę spiruliny...


Każdy baniak jest inny. 2x1m to znowu nie jest taka wielka wanna. Dlatego się upieram że wystarczy.


Ewentualnie zduduj układ z sumpem na CO - weź taka nadmiarową - one mają 3 biegi więc zawsze będziesz mógł regulować - a te pompy są niezniszczalne i ciche. Ale tutaj już będzie problem z jeżdżącym sumpem i 3kg pompą wiszącą obok niego na rurce... pomyśl.


Ja 160x70x40h zakładam, że przy trójkątnym kominie, leżącym na jednej ścianie bocznej na środku, postawię to na pompie NewJet NJ4500 4.5 tyś l/h, albo na grundfosie 25-60/180. U góry z komina wylot rozdwoję przewodem loc-linena na dwa strumienie. Krawędź będzie na wysokości 110cm i też ie jestem pewny tej pompy ani jaką średnice loc-line'a wybrać (większa średnica słabsza wirówka). Tylko że ja w razie czego jestem gotowy zaakceptować kupy na dnie, pod warunkiem że woda kryształ i żadnego złomu w akwa. ;)


Eljot

.... nie raz śmieszne raz ok... ja ich nie akceptuję wcale jak i niczego innego w akwa... może jeszcze bym przełknął jakby prąd był podawany indukcyjnie przez ścianę akwa, ale mnie najbardziej przeszkadza kabel.

Podałem zwyczajnie dwa rozwiązania, gdzie w drugim w razie wu i/lub na wypadek niewystarczania pompy głównej można by je od biedy dołożyć.

Opublikowano

Makok w tak dużym baniaku raczej bez sprzętu w środku się nie obejdzie. Mnie ciężko sobie wyobrazić odmulanie dna przy wysokości 60 cm i głębokości 100cm zwłaszcza że dostęp ma być tylko z przodu :? Dlatego starałbym się pozbyć nieczystości przez "zdmuchniecie" ich do mechanika. Pomyślał bym też, już na tym etapie o wystroju. Głównie chodzi o tło bo z czyszczeniem szyb bocznych też może być problem, ręce mogą okazać się za krótkie :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.