Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wątek powstaje ponieważ kilka dni temu miała miejsce ciekawa dyskusja na czacie.

Otóż chodzi o moje akwarium.

Jest to standardowe 450 litrów firmy Juwel - Dokładnie Juwel Rio 400 o wymiarach 150x50x60.

Zrobione owo akwarium jest z szyb:

dno - chyba 10mm (nie jestem pewny ale o tym później)

przód i tył - 10mm

boki - 8mm


Z dnem jest taki problem że dokładnie nie widać z jakiej jest szyby ponieważ jest wklejone w pozostałe szyby (nie tak jak zwykle że przód, tył i boki stają na dnie), dodatkowo jest jeszcze wklejone wyżej - czyli pomiędzy dołem szyby przedniej (czy jakiejkolwiek innej) a dnem jest przerwa. Przerwa ta wynosi 7mm przy bokach i 3mm po środku.


Akwarium to standardowo nie ma żadnych wzmocnień - nic czyste 5 szyb.

Na dole i u góry jest plastikowa ramka i tyle.


Teraz problem (a może nie)...


W sytuacji gdy akwarium jest pełne różnica przy tafli wody pomiędzy bokami, a środkiem jest 12mm.

Z tego wychodzi że każda z szyb odkształca się 6mm.

Przy podmianie gdy spuszczę 10cm wody różnica maleje do około 5 mm.


Jak sądzicie czemu tak się dzieje?

Czy znana i w sumie ceniona firma Juwel wypuszcza bubel - ale jakoś niespecjalnie słyszy się o pękaniu tych baniaków.

Może maja jakąś lepszą technologię (żywicowanie szyb czy coś) aby wszystko trzymalo sie kupy.


Wszelkie informacje na temat tego akwa tu:http://www.juwel.pl/produkt,zestawy-akwariowe-rio-400,11.html

Opublikowano

żeby zmierzyć grubość dna zmierz wysokość szyby bocznej (na zewnątrz akwarium) następnie (wewnątrz akwarium) odległość od górnej krawędzi szyby bocznej do dna (w tym samym miejscu co 1 pomiar) i to samo od spodu. :) Odejmij obie odległości od tej pierwszej i masz wynik.

Opublikowano

Ot wymyslil.

Nie grubosc dna jest tu najwazniejsza chodzi bardziej o wyginanie sie szyb.

Co do metody Twojego pomiaru to musialbym odsypac piasek, usunac warstwe lupka, usunac plexi, uusunac pianke i dokopal bym sie do dna co w sumie nie za wiele by dalo bo dol akwarium zabudowany jest cokolem no i oczywiscie musialbym je podniesc zeby sprawdzic ile w danym punkcie dno jest wpuszczone wewnatrz.

Troche roboty z tym by bylo :D

Opublikowano

Tak po mojemu to taki zbiornik powinien być klejony z szyby minimum 12mm. Przy wysokości 60cm i braku wzmocnień te ugięcia to nic dziwnego. Miałem kiedyś zbiornik 180X50X50 z dwoma wzmocnieniami wzdłużnymi i jednym poprzecznym z szyby 8mm i robiła się niezła soczewka.

Opublikowano

A mi się wydaje że nie tylko z 12-tki ale i ze wzmocnieniami, bo w takim wypadku jak u Ciebie lekkie przechylenie na którąkolwiek szybę generuje jeszcze większe naprężenia.

Ciekawe na jaką wytrzymałość obliczył to akwa producent...


No i fakt tego dna - jak zobaczyłem fote to szyba na dnie jest porysowana jakby była z plexi, więc może ją żywicowali?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

nie ma sie co martwic o szklo, to normalne ze sie odksztalca jak kazdy inny material :)


wg moich obliczen taka szyba o wymiarach 1,5x06m grubosci 10mm, od obciazenia parciem wody powinna sie wychylic o 8mm w skrajnym punkcie. parcie jest nieco zredukowane poprzez wystroj akwarium = mniejsza ilosc wody w rzeczywistosci wiec te 6-7mm jest dosc precyzyjnym pomiarem i to wszystko jest absolutnie normalne.

naprezenia przy takim ukladzie wynosza 13,21 MPa.

w tej chwili nie wiem jakie przyjmuje sie normowe obliczeniowe wytrzymalosci szkla, ale wikipedia podaje 30-70MPa przy zginaniu, zatem sam widzisz jak duzo jeszcze brakuje do osiagniecia tej chocby dolnej granicy.

o jakiekolwiek pekniecia nie ma sie co bac, taki uklad bez wzmocnien jest paradoksalnie bardziej bezpieczny od tego ze wzmocnieniami. jedyny minus tego ukladu to wlasnie duze ugiecia i mniejszy komfort przy ogladaniu ryb przez soczewke, ale nie wystepuja tu zadne koncentracje naprezen, sily rozkladaja sie lagodnie i rownomiernie. przy wzmocnieniach zawsze jest ryzyko ze pan Henio bedzie sklejal na oko, bez obliczen, dobierze zbyt sztywne lub zbyt wiotkie wzmocnienie (grubosc i szerokosc w porownaniu do szyby), albo tym gorzej zbyt krotkie i powstana bardzo duze koncentracje naprezen we wzmocnieniu lub w naroznikach wzmocnienia.

wzmocnienia w kazdym przypadku powoduja koncentracje naprezen w narozach, ale za to zmniejszaja ugiecia i naprezenia w innych czesciach szyby.


nie wiem skad wziela sie teoria o jakichs mega duzych naprezeniach jesli akwarium nie jest wypoziomowane. wg mnie 1 cm w ta czy w ta nie ma tu praktycznie zadnego znaczenia, ale chetnie zobacze obliczenia z ktorych wynika ze to ma znaczenie:)

post-7993-1469571283722_thumb.jpg

post-7993-14695712837394_thumb.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.