Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Na początku chciałbym się przywitać gdyż jest to mój pierwszy post na tym forum i mam kilka pytań odnośnie "całości", kiedyś dawno miałem akwarium z pseudo malawi i bardzo się sparzyłem teraz tego błędu niechce popełnić, :wink: a więc nabyłem akwa 330L brutto 120x50x55 cm i pytania jak dobrze je zagospodarować.


Po pierwsze czy woda z podmiany od człowieka który ma malawi z dobrymi parametrami możę przyśpieszyć start zbiornika ?


Stelaż z grubego profilu 20x30mm wystarczy ?


Podłoże wybrać żwir bazaltowy, kwarcowy czy piasek kwarcowy ? i czy ewent. nadałby się taki ? http://www.leroymerlin.pl/produkty/piasek-kwarcowy-dekoracyjny-kreisel,1169114553,1169113778.html

Gdzie ewent. można w Warszawie lub okolicach nabyć żwir w dobrej cenie no i przy okazji skałki lub łupki ? Tak skałki, łupki jakie najlepiej ?

Czarne do czarnego podłoża czy odwrotnie ?


Następnie oświetlenie 1x30W, 2x30W, 1x30W+1x18W ?

Napewno będzie philips aquarelle jeżeli będzie podwójna reszta wyjdzie.


Czy taka obsada da rade w układach 1x3 lub 1x4 (w przypadku 2 i 3) ?:Pseudotropheus demasoni, Metriaclima esthera Red-Blue, Metriaclima sp. Msobo Magunga


To chyba wszystko co mnie męczy ... ehh


Pozdrawiam.

Opublikowano

Witam :)

Też zakładam zbiornik tylko mniejszy :(

Dziś kupiłem dokładnie ten sam piasek kwarcowy w tym samym sklepie co opisałeś bo podpowiadali mi że BD osób używa tu taki piasek i że się nada ;) Jak byś mieszkał w Gdańsku to bym Ci powiedział gdzie dostaniesz tanio kamienie a tak to z reszta nie pomogę bo sam zaczynam ;)

Pozdrawiam

Opublikowano

Co do oświetlenia to 2x30W na osobnych statecznikach abyś mógł niezależnie włączać świetlówki.

Jeśli chodzi o obsadę to demasoni ze względu na dużą agresję wewnątrz gatunkową są dość trudne w hodowli i zaleca się trzymanie ich w większej ilości, dlatego zrezygnowałbym z red blue. Jeśli będziesz kupował młode to 15 demasoni i 10 msobo. Jak ryby dobiorą się w odpowiednie haremy zrobisz redukcję.

Opublikowano
Po pierwsze czy woda z podmiany od człowieka który ma malawi z dobrymi parametrami możę przyśpieszyć start zbiornika ?


Stelaż z grubego profilu 20x30mm wystarczy ?


tak przyspieszy cykl dojrzewania akwarium co do stelaza wystarczy


Podłoże wybrać żwir bazaltowy, kwarcowy czy piasek kwarcowy ? i czy ewent. nadałby się taki ? http://www.leroymerlin.pl/produkty/piasek-kwarcowy-dekoracyjny-kreisel,1169114553,1169113778.html

Gdzie ewent. można w Warszawie lub okolicach nabyć żwir w dobrej cenie no i przy okazji skałki lub łupki ? Tak skałki, łupki jakie najlepiej ?

Czarne do czarnego podłoża czy odwrotnie ?


kamienie kup takie jakie Ci sie podobaja na ul. Ryzowej w Ursusie jest sklad kamieni tam np ; lupek,piaskowiec czy dolomit kosztuje 50gr za kg. najlepiej kup okolo 70-90kg bryl duzych i malych, zebys mial z czego wyberac przy tworzenu dekoracji,najlepiej do malawi pasuje piach czy to bedze wslany czy kwarcowy tez zależy od cebe okolo 30l powinno byc ok.

Pamietaj zeby przed wlozeniem kamieni wyscelc dno akwarum styropanem.



Czy taka obsada da rade w układach 1x3 lub 1x4 (w przypadku 2 i 3) ?:Pseudotropheus demasoni, Metriaclima esthera Red-Blue, Metriaclima sp. Msobo Magunga


1x4 na demasoni, malo mysle ze min. docelowo to 1x5/6 co do magungi 1x3/4 tak samo red blue ktorego jednak bym sobie odpuscil po 1 samice sa bardzo podobne do magungi a po 2 troche duzy jak na ten zbiornk.


Poprawiłem Twoje błędy ortograficzne,literówki pominąłem bo niektórych słów nie umiem rozszyfrować...Proszę pisać poprawnie.Perez666

dzieki :mrgreen: czego nie mozesz rozszyfrowac?

Opublikowano

A ja przy dwugatunkowym bym śmiało poszedł w stadko demasonów zamiast haremu, ot choćby z tego powodu, że nie będziesz w stanie wybrać haremu, bo do czasu inkubacji nie rozróżnisz płci. A jakby Ci to powiedzieć, hmmm, nim nastapi inkubacja to samce same się "wyrównają". :wink:

Dlatego jak kupisz ich 10, ale tych z Mozambiku, które osiągają 6cm to spokojnie utrzymasz wszystkie, jeśli samców nie będzie więcej niż 50%. Bez paniki. Widziałem groźniejsze pyśki.

Opublikowano
A ja przy dwugatunkowym bym śmiało poszedł w stadko demasonów zamiast haremu, ot choćby z tego powodu, że nie będziesz w stanie wybrać haremu, bo do czasu inkubacji nie rozróżnisz płci. A jakby Ci to powiedzieć, hmmm, nim nastapi inkubacja to samce same się "wyrównają". :wink:

Dlatego jak kupisz ich 10, ale tych z Mozambiku, które osiągają 6cm to spokojnie utrzymasz wszystkie, jeśli samców nie będzie więcej niż 50%. Bez paniki. Widziałem groźniejsze pyśki.



Miałeś tą odmianę z Mozambiku?

Zdecydowanie popularniejsze są Pseudotropheus demasoni (Pombo Rocks).

Opublikowano

Dzieki za odopowiedzi ;)

Pseudotropheus demasoni (Pombo Rocks) będą napewno (tylko w jakiej ilości ? 2+6 ?) i zrobie wszystko żeby było im dobrze chociaż wiem, że to rybka nieobliczlna :P


Jeszcze co do obsady zaczynam się zastanawiać nad Metriaclima sp. Msobo Magunga gdyż oglądałem masę zdjęć samców no i poprostu niektóre są nawet brzydkie, nie to z 1 strony google ? w takim razie ewent. zamiennik jaki byście proponowali ?


Słyszałem jeszcze że gdy jest ciemne podłoże ryby są bardziej wybarwione niż na białym... jak jest u waś czy ktoś z was miał dwa różne podłoża i widział różnice ?


pozdrawiam

Opublikowano
Jeszcze co do obsady zaczynam się zastanawiać nad Metriaclima sp. Msobo Magunga gdyż oglądałem masę zdjęć samców no i poprostu niektóre są nawet brzydkie, nie to z 1 strony google ? w takim razie ewent. zamiennik jaki byście proponowali ?


Samce msobo brzydkie?Przemilczę to... :wink:


Jeśli chodzi Ci o wyraźną różnicę dymorficzną między samcem a samicami(gdzie samice są żółte) to Melanochromis interruptus lub Pseudotropheus saulosi.Pod względem żywieniowym z tych 3 gatunków najbardziej pasuje interruptus.


Słyszałem jeszcze że gdy jest ciemne podłoże ryby są bardziej wybarwione niż na białym... jak jest u waś czy ktoś z was miał dwa różne podłoża i widział różnice ?


Potwierdzam,przy ciemnym podłożu msobo wyglądało obłędnie :D Przy zwykłym piachu budowlanym(nie żaden biały kwarcowy)również się świetnie prezentują :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.