Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam jestem początkujący i chciałbym założyć swoje pierwsze malawi, a do tego potrzebuje waszej rady. Przejrzałem dużo artykułów na temat doboru akwariów malawi, lecz chciałbym poznać wsze zdanie czy aby moje wymiary jakie, bym chciał są wystarczające, planuje wykonać akwa o wymiarach dł. 120cm, wys. 40cm, gł. 40cm.


Co do konkretnego gatunku pyszczaków jeszcze nie dokonałem wyboru jako, że chcę byście mi doradzili w późniejszym terminie jaki gatunek będzie w sam raz.

Opublikowano

Akwarium wystarczające, ale oczywiście nie dla wszystkich gatunków. Jeśli masz możliwości to klej lub kupuj jak najdłuższe i najszersze, akwaria o dużej głębi można ciekawiej zaaranżować, po objęciu rewirów przez samców pozostałe ryby mają więcej miejsca do wypływania się niż w akwa o głębi 40cm. Wysokość nie ma aż takiego znaczenia aczkolwiek powyżej 150cm nie robiłbym akwarium niższego niż te 50cm. Można więc przyjąć że wysokość powinna stanowić conajmniej 1/3 długości.

Opublikowano

to w takim razie skleje gł na 50cm. Mam ograniczony fundusz więc planuje kompletny start za max 4 miesiące wpierw chcę skompletować wiedzę i sprzęt potrzebny do tego. Jak wiadomo nie od razu Kraków zbudowano trzeba mieć odpowiednia wiedzę na starcie. Mam jeszcze jedno pytanie co do oświetlenia na tak długim odcinku będzie trzeba raczej zamontować z 3 lampy ?? Drugie pytanie czy stosując do świetlówek urządzenie które stopniowo wzmacnia światło "efekt wschodu i zachodu" nie powoduje szybszego zużywania sie ich??


Akwarium wystarczające, ale oczywiście nie dla wszystkich gatunków.


Do tego dojdę gdy będę miał już akwarium. Jako że jestem perfekcjonista wszystko muszę mieć na tip-top przed zakupem rybek :)

Opublikowano

Sam kleisz? Jeśli nie to porównaj sobie koszty szkła i samego klejenia akwa 120x50x40 z kupnem standardu 120x40x50, zastanów się czy warto kleić akwarium tylko o 10cm szersze niż standardowe, ja kupiłbym standard albo jeśli już to kleił coś co bardziej odbiega od standardu, tylko nie wiem jak masz z miejscem pod to akwa, jeśli nie może być dłuższe niż te 120cm to pchałbym się właśnie w głębokość bo cena zbyt radykalnie nie wzrośnie a akwarium 120x80x40 wygląda znacznie lepiej.


na tak długim odcinku będzie trzeba raczej zamontować z 3 lampy ??

Jakie lampy? HQI? Jakiej mocy? To zależy jak oświetlone chcesz mieć akwarium, czy środek a boki w półmroku czy wszystko równomiernie, rybom wszystko jedno. Rośliny jeśli już planujesz to chyba raczej niezbyt wymagające?

Drugie pytanie czy stosując do świetlówek urządzenie które stopniowo wzmacnia światło "efekt wschodu i zachodu" nie powoduje szybszego zużywania sie ich??

Jeśli już to robiłbym to na LEDach.

Opublikowano
Sam kleisz?


Nie. Chcę to zlecić nie mam czasu na bawienie się albo jednak kupie standardowe [jutro mam dostac odzew od znajomego ma jakies standardowe 200l]. możliwości przestrzenne mam ogromne u siebie w pokoju. Planach jest duże ścienne akwarium jak zbuduje swoje własne gniazdko.


Rośliny jeśli już planujesz to chyba raczej niezbyt wymagające?


Chcę bez roślin malawi bardziej mi sie podoba. Więc mówisz że lepiej zastosować LEDy po efekty zachodu i wschodu?

Opublikowano

Zbiornik będzie 100x40x40 niestety żona nie zgodziła się na większy :/ lecz myślę aby rozpocząć zabawe pt.: "Malawi" to teraz zaczne pytania o osprzęt pod takie akwarium. Jaka moc grzałki będzie mi potrzebna i czy JBL 700e wystarczy pod to akwa??

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.