Skocz do zawartości

Planowanie baniaka we wnęce - akwa na wymiar 450 litrów.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich Forumowiczów,


Jest to mój pierwszy post zatem „kilka słów o sobie”: zajmuje się hobbistycznie akwarystyką od 12 lat, miałem w tym czasie 2 akwaria (112 potem 240), towarzyskie z bujną roślinnością, nawozeniem CO2 itp. Fajna przygoda, ale po zmianie mieszkania czas na nowe wyzwania, buduje obecnie zbiornik 450l Malawi i będę wdzięczny za wszelkie rady i sugestie:


Akwarium na wymiar 135x56x60 12mm, brutto 450l; nietypowy wymiar związany z powierzchnią szafki we wnęce:


http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d9c38ad5312f1de3.html


Oświetlenie 2xT5X39W 10000K+15000K z rozłącznymi statecznikami, dioda LED 1W wieczorna, kolor niebieski . Wszystkie trzy źródła światła będą odrębnie sterowane programatorami elektronicznymi. Pokrywa aluminiowa z jedną belką.


Piasek kwarcowy akwarystyczny 0.5-1.0 (3/4) z domieszka (1/4) grysu koralowego 0.5-1.2 mm


Tło – największy dylemat – albo kupne w rodzaju Sansibar, Canyon Rock (lub inne), albo DIY – np. łupki naklejane na pleksi. Boki akwarium zamierzam okleić czarną folią bądź pomalować czarną farbą mat (spray) – akwarium będzie we wnęce i chyba nieładnie z boku prześwitywałaby farba ze ściany. Generalnie ma być ciemne tło, ciemne kamienie i jedynie piasek jasny.


Kamienie – w zależności co uda się znaleźć – wstępnie serpentynit bądź łupek filitowy, raczej duże i średnie sztuki. Będę chciał nimi zakryć jakoś mechanika w rogu….


Filtracja - Eheim 2075 (Biolog) + Aquael 1100 Turbo (mechanik, sprawny i sprawdzony ze starego akwarium)


Ogrzewanie –Jager 200W


Lampa UV – na wylocie biologa (ze starego akwarium, włączana 2h na dobę)


Co do obsady – raczej roślinożerne mbuna, ale do gatunkowej obsady daleko. Chociaż akwarium ma duży litraż, jego długość jest relatywnie niewielka, zatem – jeżeli się nie mylę – powinienem się ograniczyć raczej do 3 gatunków, ew. 4 przy mniejszych/ mniej agresywnych.


Z nowicjuszowym pozdrowieniem,

Irszy


Wyedytowałem temat postu pod względem interpunkcyjnym, jak i składni zdań. Gorol.

Opublikowano

Witamy w gronie :wink:


Ja odniosę się do filtracji mechanicznej,mianowicie może ten aquelek być za słaby.Celuj w mocniejsze głowice(1500-2000l/h) bo pyszczaki bardzo brudzą,albo idź dalej i postaw narurowca.

Opublikowano

Akwarium na wymiar 135x56x60 12mm, brutto 450l; nietypowy wymiar związany z powierzchnią szafki we wnęce:

- dla mbuny ok


Oświetlenie 2xT5X39W 10000K+15000K z rozłącznymi statecznikami, dioda LED 1W wieczorna, kolor niebieski . Wszystkie trzy źródła światła będą odrębnie sterowane programatorami elektronicznymi. Pokrywa aluminiowa z jedną belką.

-jak ci się podoba też im to nie przeszkadza

Piasek kwarcowy akwarystyczny 0.5-1.0 (3/4) z domieszka (1/4) grysu koralowego 0.5-1.2 mm

- nie mieszał bym piasku z grysem


Tło – największy dylemat – albo kupne w rodzaju Sansibar, Canyon Rock (lub inne), albo DIY – np. łupki naklejane na pleksi. Boki akwarium zamierzam okleić czarną folią bądź pomalować czarną farbą mat (spray) – akwarium będzie we wnęce i chyba nieładnie z boku prześwitywałaby farba ze ściany. Generalnie ma być ciemne tło, ciemne kamienie i jedynie piasek jasny.

-tło to po to by się tobie podobało, rybom wsio radno

Kamienie – w zależności co uda się znaleźć – wstępnie serpentynit bądź łupek filitowy, raczej duże i średnie sztuki. Będę chciał nimi zakryć jakoś mechanika w rogu….

- ok

Filtracja - Eheim 2075 (Biolog) + Aquael 1100 Turbo (mechanik, sprawny i sprawdzony ze starego akwarium)

mechanik może być przy tych sraluchach trochę słaby

biolog ok

Ogrzewanie –Jager 200W

- byle by była odpowiednia temperatura


Lampa UV – na wylocie biologa (ze starego akwarium, włączana 2h na dobę)

- niepotrzebne urządzenie


Co do obsady – raczej roślinożerne mbuna, ale do gatunkowej obsady daleko. Chociaż akwarium ma duży litraż, jego długość jest relatywnie niewielka, zatem – jeżeli się nie mylę – powinienem się ograniczyć raczej do 3 gatunków, ew. 4 przy mniejszych/ mniej agresywnych.

- zgadza się

Opublikowano

Moglem zamowic z 10 mm ale wtedy potrzebne bylyby wzmocnienia :( Jak z 12 to wtedy bez wzmocnien na gorze, co jak wiecie zdecydowanie ulatwia manipulacje w akwa :)


Niestety ujemna strona jest wyzsza cena, ale moim zdaniem baniak jest ta czescia na ktorej oszczedzac nie warto - wszystko inne zawsze mozna zmienic :wink:


Irszy

Opublikowano
Moglem zamowic z 10 mm ale wtedy potrzebne bylyby wzmocnienia Jak z 12 to wtedy bez wzmocnien na gorze


A skąd taka teoria?Ja myślałem że od 120cm akwa daje się poprzeczne wzmocnienia bez względu na grubość szkła...

Opublikowano

a slyszal ktos z was historie ze jakis baniak peka na srodku bo nie mial wzmocnien


albo wogole pekal pod naciskiem wody


niemowie tutaj o rozszczelnieniach bo to wina niewlasciwego klejenia


mozecie poszukac mojej opowiesci o akwa 500l ktore rozbilem przy wnoszeniu jest jeszcze na forum i dzis smiga juz chyba z 3 rok jak to naprawilem po swojemu a posluchalem tylko dwoch osob , gdzie na forum mialem z 10 propozyscji i sugestii

Opublikowano

Generalnie w necie mozna znalezc sporo opinii, ze na taki baniak wystarczy ciensze szklo, np tu:


http://www.wromak.com.pl/pytania02.html


Z drugiej strony, są tabele które twierdzą co innego:


http://www.akwa-mania.mud.pl/archiwum/akw/numery/2_99/tekst/2_1.html


Gdzies wyczytałem z kolei, że 10 ze wzmocnieniami dorównuje wytrzymałością 16 mm bez wzmocnień... Widzialem takze tabele, okreslajaca wymagana grubosc szkla w zaleznosci od istnienia (badz nie) wzmocnien poprzecznych.


Jak mialem do wyboru 12 bez wzmocnien albo 10 ze wzmocnieniami, to wybralem to pierwsze. Tak mi polecili fachowcy ktorzy juz troche akwariow sklecili. Kosztuje niestety sporo wiecej, ale wychodze z zalozenia, ze w baniak inwestuje sie raz, a dobrze :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.