Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Od roku używam ledów w mojej 30L solniczce.4 białe zimne diody + 2 niebieskie każda o mocy 1W.Dla sarcopytohona to wystarcza.Wszystko jest sterowane microkomputerem - symulacja dnia i nocy(powolny wzrost i spadek natężenia światła).Wcześniej testowałem oświetlenie na fluxach 1 i 4 "chipsowych" ale efekty niebyły zadowalające do tego lutowanie 40 diod...

Jestem na etapie zakładania malawi 250l + sump 25l.Chcę to oczywiście oświetlać ledami. Na forum znalazłem linka do takich diod http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/0/pid/13822/page/1/backurl czy może ktoś testował je?Cena jest zadowalająca.

Pozdrawiam


solniczk_led_2.jpg[/attachment:3p5k8ht3] solniczk_led_3.jpg[/attachment:3p5k8ht3]

post-9765-14695712508022_thumb.jpg

post-9765-14695712509102_thumb.jpg

Opublikowano

Te które wybrałeś są wyjątkowo upierdliwe w lutowaniu, z tego co wyczytałem na innym forum.

Oraz mają inną zasadniczą wadę, nie są selekcjonowane, tzn jak wynika z karty specyfikacji technicznej: świecą światłem od ...K do ...K (najczęściej 5500K dla białych).

Czyli kupisz je i z 10-ciu zainstalowanych 1/3 będzie świecić na żółto część na ziomnobiało, dodatkowo niektóre jaśniej niektóre ciemniej...

w przypadku diód to "tanie mięso...", chyba że kupisz sobie 100, wybierzesz właściwe a reszte popchniesz...


O wiele łatwiejszy montaż (bo gotowych zmontowanych fabrycznie: dioda, podkładka, soczewka) oraz więcej światła uzyskasz dzięki:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/10898/pid/11066/page/1/backurl


A naj naj naj wyższej jakości sa diody CREE z serii XR-E

tutaj już na gotowym PCB w kształcie gwiazdy (radiator) http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/14592/pid/15995/page/1/backurl

wiem że drożej, ale znacznie lepszy efekt...


Ja narazie mam akwa na żarówkach diodowych na trzonku GU10 i daje radę świetnie... w przypadku malawi gdzie tam nie potrzebujesz dużo światła może coś takiego... tanie i bez lutowania...

Akurat celowo szukałem takich z wąskim snopem, o temp białej zimnej i na wygodnym do montażu trzonku... ale ogólnie jest co kto lubi...

Choć myślę o szarpnięciu się na powerledy, bo potrzebuję wodę dogrzewać do 30st, a takie ledy przyklejone tym pcb do aluminiowej rurki prostokątnej gdzie jest przepływ wody doskonale ją podgrzewają, bez użycia grzałki... cały czas myślę o tym...


Drak - nie ma - lutownica, pcb, lupa i bardzo spokojne spokojne ręce... i heja :)

Opublikowano

Chyba że doczepisz to do nierdzewki lub szkła, inaczej wykończysz sobie ryby.

Chłodziarki do akwariów komory wymiennikowe mają z tytanu.


Generalnie pomysł słuszny, gdyby nie ceny tych specjalizowanych ledów....niestety, spory kawałek czasu minął a one jakoś tanieć nie chcą.

Onegdaj sie tym interesowałem i warto zainwestować jedynie do morskich i roślinnych ze względu na rachunki za energie - tu się inwestycja zwróci + oczywiście możliwośc regulacji.


Co do ledowych jak zastepstwo halogenów : świetna sprawa ale :


-światło skupione, do czytania jak najbardziej, w akwarium...efekt zależny od ilości i wysokości

-jeśli brac do akwarów to "światło zimne" gdyż są mocniejsze (mam oba typy i wyraźnie widać różnice w jasności, nie tylko w barwie).

Nie wiem jak się przedstawia sprawa tych "linijek diodowych",na ile to warte w naszych zastosowaniach.

W ręku miałem ale jak to w rzeczywistości świeci nie wiem (tyle co z daleka na wystawie).

Opublikowano
Chyba że doczepisz to do nierdzewki lub szkła, inaczej wykończysz sobie ryby.

Chłodziarki do akwariów komory wymiennikowe mają z tytanu.


Nie, po puszczeniu wody przez alu, na powierzchni styku dochodzi do utlenienia, czy korozji... nie jestem chemikiem, ale tworzy sie cieniutka nieprzepuszczalna dla wody warstwa i skoro na forach paletkowych stosują i im ryby nie giną to się nie martwię...


Generalnie pomysł słuszny, gdyby nie ceny tych specjalizowanych ledów....niestety, spory kawałek czasu minął a one jakoś tanieć nie chcą.

Onegdaj sie tym interesowałem i warto zainwestować jedynie do morskich i roślinnych ze względu na rachunki za energie - tu się inwestycja zwróci + oczywiście możliwośc regulacji.


One będą tanieć, ale i tak są tanie, bo żeby oświetlić roślinne oświetlane dotychczas 300W hqi, wystarczy instalacja na 130 diodach o odpowiedniej proporcji barw (3 barwy wymieszane) - łacznie 130W

i co z tego że instalacja taka kosztuje w wersji DIY ~1000zł

skoro oszczędzasz 200W na oświetleniu


Co do ledowych jak zastepstwo halogenów : świetna sprawa ale :


-światło skupione, do czytania jak najbardziej, w akwarium...efekt zależny od ilości i wysokości

-jeśli brac do akwarów to "światło zimne" gdyż są mocniejsze (mam oba typy i wyraźnie widać różnice w jasności, nie tylko w barwie).


z tego to najbardziej podoba mi się u mnie "snopy światła wpadające przez korony drzew" nad moim kawałkiem rio negro... no ale tak - nie mam malawi


Nie wiem jak się przedstawia sprawa tych "linijek diodowych",na ile to warte w naszych zastosowaniach.

te taśmy sklejone z superfluxów w kawałkach 5-metrowych - nie chce mi się tego teraz szukać, ale taka taśma 5m za około 180zł zastępuje 10 takich żarówek jak moje w kwestii jasności - w przybliżeniu, a do 400tki malawi wystarczy, ale cała... więc nalażałoby nią okleić całą pokrywę od wewnątrz...

prawda jest taka że ktoś musiałby to zrobić pierwszy żeby inni zobaczyli czy akurat z taśmą im się będzie podobać...

Opublikowano

Chodzi mi o takie "linijki" wykonane z szeregu , zmontowane z wtyczka itd, coś na kształt takich mini kompletów świetlówkowych jakie można kupić.

Nie chodzi mi natomiast o linijki wykonane jako "świetlówki" do zastępowania tychże.

Nie wiem czy ktoś to widział i wie jak intensywne jest to oświetlenie.

Opublikowano

Jeśli chodzi o temperatura barwową tych diod ,to nie byłby problem.Może nawet plus (może uzyskałbym większy współczynik Ra :) ).Ogólnie chcę uzyskać około 8000K,nieuniknione jest dodanie niebieskich power ledów.

Kolimatorów nie chcę używać bo zależy mi na szerokim kącie(lepsze wymieszanie światła).Miałem doczynienia już z ledmi które się ciężko lutuje,po paru próbach powinno pójść.Żarówki ledowe odpadają bo są zasilane 230V i cena za lumen trochę większa.Wszystko bedzie sterowane przez PWM więc temperatura będzie dużo niższa.

Wcześniej używałem diod sp nova ale ta cena za cree jest świetna.


A naj naj naj wyższej jakości sa diody CREE z serii XR-E

tutaj już na gotowym PCB w kształcie gwiazdy (radiator) http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/14592/pid/15995/page/1/backurl

wiem że drożej, ale znacznie lepszy efekt...



Napewno są lepsze ale 20zł za 100lm to trochę za dużo.Kupując 3 ledy za 5.30+vat i nawet niech każdy led będzie miał 60 (według specyfikacji 60-101) to mam 180lm.Myślę że na początek kupię 10szt i przetestuje.


Fluxy nie spełniły moich oczekiwań :).


Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.