Skocz do zawartości

Prosze Was o rade odnosnie mojego baniaka w ksztalcie L 900l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pisze do Was z pytaniem odnośnie oświetlenia do 900L. Akwarium jest dość nietypowe nie tylko na swoja pojemność ale również kształt…jest w kształcie litery L 100długosc boku/230dług aqua/50szer/60wys.

Potrzebuje dobrać odpowiednie oświetlenie dla Pysi. Jednak chce przy tym zachować zdrowy rozsądek jeśli chodzi o moc oświetlenia. Dlatego tez zwracam się do Was z prośbą o pomoc w dobraniu przemyślanej koncepcji na oświetlenie do mojego baniaka.

Nie zamierzam miec zadnych roślin, jedynie kamulce…czarny łupek.

Ze względu na fakt, że zrobiłem zabudowę z kartongipsu i otwierane od góry 3 pary drzwiczek 80cm…tuz nad akwarium od środka zabudowy patrząc, znajdują się wsporniki z profili Alu. Rozstaw wsporników w zasadzie pozwoli mi na przymocowanie gotowych już pokryw z belkami na zasadzie odchylenia/podnoszenia do góry w celu potrzeby dostania się do akwarium, ale nie jestem pewien czy bede mial wystarczajaco miejsca zeby wlozyc reke do akwarium lub dokonac innych czynnosci niezbednych przy czyszczeniu itp itd. Może znacie jakies rozwiązanie typu odchylanych lamp lub cos sprytnego podwieszanego z możliwością podciągnięcia o 10-15 cm do góry.

Z kolei do sufitu od wewnątrz zabudowy mam około 30cm…można również zrobić jakiś system mocowania/ podwieszane?

Proszę o radę odnośnie mocy oświetlenia ilości lamp i długości belek. Dodatkowo czy na krótkim boku 100cm mogę zaimplementować jakiś rodzaj oświetlenia punktowego? Wasze przemyślane komentarze będą dla mnie bezcenne.


PS. Pare fotek :wink:

d94c31197e256affmed.jpg

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d94c31197e256aff.html




Pozdrawiam serdecznie,

Piotrek

Opublikowano

Masz prawie tak szamo wysokie akwa jak moje. Ja do swojego zbiornika zastosowałem 4x54W oczywiście T5, każda świetlówka no osobnym stateczniku. Wbrew pozorom w baniaku nie jest super jasno. Świetlówki tył 2x reef white, przód 2x grolux.

Opublikowano

Wydaje mi sie ze bede mial problem z montazem lamp...Czy waszym zdaniem 35cm wystarczy do zamontowania odchylanej lampy? bede musial sprawdzic jaki jest promien przy podnoszeniu przykladowego zestawu lamp do gory. Chyba ze zaczne kombinowac na wlasna reke.

Opublikowano

możesz zastosować komercyjne oprawy do T5 montowane na linkach, zamiast kotwic je na stałe w sufit wkręcisz bloczek (albo wkręt z oczkiem) a linkę mocujesz do haczyka na ścianie. W razie potrzeby odczepasz linkę podciągasz lampe do góry i już. Albo dwie szyny nad akwa i zamontować świetlówki na profilach alu tak żeby można je było swobodnie przesuwać w przód i w tył (był taki patent kiedyś - szyna zrobiona z korytka do kabli - poszukaj w necie)

Opublikowano

Wielkie dzieki za pomysl z szynami. To chyba bedzie wlasnie to czego potrzebuje. Staram sie znalezc sposob ktory bedzie stabilny w doslownym tego slowa znaczeniu. Patent z podwieszanymi lampami tez jest ok ale tak jak juz wspomniales trzeba odczepiac linke i podnosic lampy. W takim nefralgicznym punkcie jakim jest akwarium wole nie manewrowac z elektryka nad baniakiem z racji tez i tego ze jest tam malo miejsca i wszystko robimy stojac na drabince.

Czy pomysl z szynami jest czyms w rodzaju gotowych lamp ze statecznikami i odblysnikami mocowanych na przeciwleglych krawedziach baniaka, mowa tu o dostepnych id reki lampach w granicach 400-600zł?

Opublikowano

Tak to podobne rozwiązanie ale po co przepłacać za gotowce. Za 6 stówek to masz takie miodne oświetlenie diy że szok, i jeszcze zostanie ci połowa.

Opublikowano

w przypadku świetlówek T5 zazwyczaj stateczniki reagują na spięcie, zbicie czy przepalenie świetlówki - są to więc rozwiązania dosyć bezpieczne. Najprostsza konstrukcje szynową robisz banalnym kosztem:

1.dwa kawałki ceownika aluminowego o długości trochę dłuższej od szerokości zbiornika szerokości dajmy na to 3 cm(to będą Twoje szyny)

2.do tego dwa kawałki ceownika 3-4 cm długości szerokości trochę większej od ceownika na szyny (niech będzie np 3,5 cm)

3. profil (kwadratowy, prostokątny) długości trochę większej od długości zbiornika

4. 3-4 mocowanie świetlówki, trochę śrubek, świetlówka, odbłyśnik(można bez)


ceownik z pkt. pierwszego montujesz sobie nad akwarium po jego bokach, na każdy kładziesz kawałek ceownika z pkt. 2 (masz już dwie szyny i dwa "wózki" do nich) potem do wózków przykręcasz profil (albo spawasz albo lutujesz albo kleisz klejem do aluminium) grunt żeby zrobić to tak aby wózki dalej sie przesuwały swobodnie po szynach. Do profilu montujesz świetlówke z odbłyśnikiem. I koniec możesz sobie tym jeździć do przodu do tyłu. Profil aluminiowy 2mb kosztuje od 5-6 złotych do 30 w zależności od typu i grubości.


A konstrukcję na linkach można zabezpieczyć tak żeby nie wpadła do wody nawet przy odwiązanej lince. Wystarczy zamontować dodatkową linkę odpowiedniej wysokości albo zamontować ogranicznik na lince która będzie odwiązywana (akcesoriów do tego jest mnóstwo: skręcane,zaciskane)


Jak szulo powiedział 600 zł to jest kasy na rozwiązania do 10 akwariów (jeżeli nie policzymy stateczników kabli i świetlówek)

Opublikowano

Serdeczne dzieki za Wasze posty odnosnie oswietlenia i filtracji. Dowiaduje sie coraz to wiecej na temat budowy mojego "malego wodnego marzenia". Bede z Wami na bierzaco podczas realizacji kolejnych etapow.

Pzodrawiam,

Piotrek

Opublikowano

HQI jak najbardziej sie nadaje ale ta z linka wygląda trochę badziewnie i pewnie tak też działa :wink: jeżeli chcesz kupić HQI to u sprawdzonego sprzedawcy. Np w Aqua-light czy podobnym sklepie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.