Skocz do zawartości

Denitryfikator


krisq75

Rekomendowane odpowiedzi

a ja w to miejsce zachęcam do założenia hydroponiki. W doniczce kwiatowej - metrowej wypełnionej keramzytem i roślinami posiada się złoże ok 30 litrów. Zalety: NO3 ok 10, stałe i przyjemne utrzymywanie wilgotności w domu, zieleń samopodlewająca się, koszty: naprawdę niewielkie, serwis na zasadzie przycinania zieleni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie denitryfikatorów: jest na forum ktoś komu udało się odpalić i utrzymać działający denitryfikator? Bo ja przypominam sobie tylko posty dotyczące problemów z tym urządzeniem.


Mi dziala deni od ponad 1,5 roku i jest to jedyny filtr (diy btw) biologiczny jaki mam uruchomiony.

Inspirowany projektem z pewnego artykułu w serwisie KM.

Z uruchamianiem nie mialem żadnych problemów... ba - nawet nie chcialem zrobic denitryfikatora

tylko zwykly kubelkowy filtr biologiczny - denitryfikacja sama sie pojawila.


Ja buduję siarkowy. Jeśli to wypali, za kilka(naście) tygodni dam znać :]


Moglbys wyjasnic jak dziala? Pierwszy raz slysze o takim filtrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja hydroponiki nigdy nie miałem więc w tej kwestii się nie wypowiadam chociaż słyszałem, że spełnia swoją funkcję.

Miałem natomiast swojej roboty wężyki, kubełki i po krótkim czasie lądowały w koszu, nie umiałem ustawić przepływu wody albo woda zawierała duże ilości azotanów albo leciał już sirkowodór - poprostu przepływ powinien się zmieniać w zależności wartości NO3.

Moim najlepszym "lekarstwem" był nitrareduktor ale też prawidłowo działał dopiero po podłączniu mv controler, sondy i pompy Sp 3000 ale niestety to się wiąże z kosztami, cały sprzęt był z firmy Aqua Medica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opatentuj to - będziesz jednym z najbogatszych ludzi na świecie


eee tam :lol: nie ma czego patentowac - przeciez to tylko kawalek rury.

to, ze fi 160 i wypelnionej keramzytem to szczegol. :wink:


w zasadzie jest to podobne do denitryfikatorow zbudowanych na bazie weza,

tylko zamiast weza jest szeroka rura z duza powierzchnia (keramzyt).

A dlatego, ze jest taka szeroka woda plynie w niej bardzo bardzo wolno - w przeciwienstwie

do weza, w ktorym woda plynie wzglednie szybko,

i ktory musi za to byc o wiele dluzszy (rowniez ze wzgledu na brak wypelnienia).


A zasada dzalania denitryfikatora jest chyba kazdemu znana (jesli nie to znajdzie stosowne artykuly w serwisie KM):

Istotne jest, ze po zuzyciu wiekszosci tlenu przez bakterie nitryfikacyjne tworza sie warunki beztlenowe sprzyjajace rozwojowi

bakterii denitryfikacyjnych.

Wystarczy wiec zapewnic odpowiedznie duze zloze, pozywke (w postaci amoniaku) oraz czas filtracji (przeplyw)

aby bakterie nitryfikacyjne mogly zuzyc odpowiednia ilosc tlenu w celu wystapienia warunkow beztlenowych.

Reszta "zalatwi" sie sama - tzn bakterie deni pojawia sie same. Inna sprawa to po jakim czasie, ale podobno

cierpliwosc cecha krolow. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Chcę się pochwalić, że moje deni składające się z 50mb węża 1/2 cala zasilana kubełkiem ruszyło i działa :0

Na razie przepływ minimalny 8 l/h ale na wylocie NO3 = 0.

Teraz cierpliwie będę zwiększał systematycznie przepływ aż do osiągnięcia maksa.

Uwierzcie mi to nic trudnego do zrobienia trzeba tylko jednego cierpliwości przy starcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.